Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

heeft er iemand ervaring met een hetelucht soldeerbout?

merk + prijsklasse.

ik wil er 1 aanschaffen om printen te kunnen repareren waar ik met een normale soldeerbout niet meer mee weg kom (smd ic)

als ik ga zoeken kom ik een heleboel verschillende merken en modellen voor bedragen rond de 100 Euro tot een veelvoud hiervan.

aangezien ik nog geen ervaring met een hetelucht soldeerbout heb weet ik niet of een goedkope net zo goed is als een dure.

Geplaatst:

een profesionele heb je niet onder 1500€ Ex. Het goedkope spul heb je weinig aan daar deze de temperatuur niet goed regelen,overgens kun je smd weldegelijk met een goedsoldeerstation solderen en desolderen mits je een punt van min. 1mm dun hebt ic's gaat ook mits de afstand tussen de pootjes niet te klein is.ik heb zelf een JBC repair station met elektrische vacum pomp.De rijdende Rechter zij onlangs nog ALLE WAAR IS NAAR ZIJN GELD.

Geplaatst:

heb zelf de aoyue 850 en ondanks dat het goedkoop spul is

al menig chipje mee vervangen ook flash van dream en dbox

vooral voor het verwijderen van chips is hij voor mij onmisbaar

gr metropar

VU+ DUO met Blackhole 1.7.8 +hbbtv .dreambox7000,500plus,nokia 9500,

nokia9600 ,dbox2

Geplaatst:

de smd ic's die ik moet gaan her solderen hebben zulke kleine pootjes, en de afstand hiertussen is zo klein dat ik dit niet meer ga redden met een soldeerbout met punt.

ik zal dan met een loep en een naald moeten gaan werken.

@metropar

ziet er op zich goed uit.

niet te duur.

Geplaatst:

Zonder loop kun je zo wie zo weinig ik heb zelf een grote loep lamp 15cm met 22w rode TL lamp er in,en div.Eye loop´s voor het hele kleine werk .eerste vereiste is goed en veel licht op je werk plek.

• Moderator
Geplaatst:

Ik zou zelf ook niet meer zonder me hakko 850 föhn kunnen.

Als je heel zelden iets kleins wilt solderen kan je een koperdraadje om je bout wikkelen en die als soldeerpunt gebruiken. Daarmee kan je superkleine onderdelen ook nog solderen (als je een rustige hand en goeie ogen hebt).

Een ander onmisbaar ding wat ik enkele maanden geleden gekocht heb is deze ouwe rus

mikroskop-mbs-10-m.jpg

Vooral dat stereo is belangrijk omdat je anders geen diepte meer heb.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Geplaatst:

Tja dat is ontzettend mooi! zal wel erg duur zijn,mijn eye loopjes 5st.voor €7.gaan van 2x tot 10x.Ik gebruik meestal 3.5x dan zit ik tot ca 15cm van de print af net ver genoeg om gezicht niet te branden.

• Moderator
Geplaatst:

Duur? nee hoor. Die microscopen beginnen rond de 150 euro. Alleen als je echte kwaliteit ( bijv zeiss of wild) wilt dan springen de prijzen de lucht in.

Ik heb er toen 150 euro voor betaald. Tis wel meer dan een loep maar dat ding heeft zichzelf al terug betaald.

Geplaatst:

Een SMD met 2 aansluit punten kan nog gemakkelijk met een gewone soldeerbout losgenomen worden.

ene punt met litze kaal maken ..andere verhitten en losnemen.

Maar voor het loshalen van meerpotige onderdelen kan heel goed de betaalbare draadloze Weller met hetelucht en aanstekergas gebruikt worden.

zelfs de grote chips met koelvlakken kunnen losgehaald worden.

zie foto

Snurker

post-465-1318260286,7463_thumb.jpg

( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)

Geplaatst:

Litze gebruik ik niet ik heb een JBC repair station met div holle tips van 0.7 tot 1.7mm inwendig gaat veel beter, ook SMD Transitoren en Lijntavo's

• Moderator
Geplaatst:

Maar dan heb ik wel een vraagje mbt hetelucht solderen.

Ik doe het soldeerwerk zelf hoofdzakelijk uit de hand.

Nu heb ik hier al een hele tijd van die soldeerpasta liggen en heb al eens wat ermee geprobeerd. Maar zonder succes.

Ik had een oude print genomen en daar een lastige chip los gehaald en deze wilde ik weer terugplaatsen met die pasta. Wat ik begrepen had was dat je de print schoonmaakt, die pasta over de soldeerbanen smeert, de chip erop en dan met veel flux de boel verwarmt.

Resultaat is idd een grote smeerboel frown De pasta kruipt niet naar de soldeerbanen toe maar het wordt 1 grote kortsluiting.

Wat doe ik hier dan fout?

Geplaatst:

Dan is die pasta te oud geworden

moet in de koelkast bewaard worden als zure karnemelk

maar ik gebruik al jaren geen pasta meer

veel flux en alle pennen vol met soldeer

dan print schuin houden en soldeerbout van boven langzaam naar onderen langs de IC pinnen ..en het te vele soldeer valt er vanzelf af.

Snurker

( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)

Geplaatst:

Ik gebuik ook allen maar flux uit een spuitbusje,soderen doe ik de pennen 1voor1 ik heb ook wel eens te maken met TV's die gevallen zijn,laatst nog een met een haarscheur in de print ,was niet te zien maar er waren ca 5 printsporen naast elkaar onderbroken met o,5 mm afstand onderling en een spoorbreete van ca 0,5mm ,ik heb de lak er af gekrabt met fux ingespoten en vertint en er hele dunne draadjes opgesolddeert,is prima gelukt maar wel zeer tijd rovend werk.hjet dunste harskern soldeer wat ik heb is 0,4mm,o,5 het dikste is 0,7mm dit rol van 2,5 kg,daar doe ik het gewone werk mee,wel eerst op een klein rolletje gewikkeld, heb ik een keer op een rommel markt gekocht voor €5.koopje dus,die dunnere heeft mijn broer meegebracht lagen bij het Scrap van een recykling bedrijf waar hij werkte.

Geplaatst:

ik zelf heb ook de rode weller op gas.

met verwisselbare punten.

heb er veel nokia 9500 mee aangepast.

ben er zeer tevreden over.

kost rond de 100 euro.

maar volgens mij is de rode vervangen door de licht blauwe.

Geplaatst:

zeer simpel smile weller en pace hebben een soldeernozzle met reservoirke gw type

ge vult het containerke met soldeer

ge smeerdt het ic in me flux , en strijk die gewoon af met die reservoir stift klaar is kees

nadien de overtollige flux verwijderen

geen

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen