Ga naar inhoud

Signaalsterkte Astra 2

Aanbevolen berichten

Gast nachtbraker
Geplaatst:

Ik krijg op mijn BigBisat de Britse BBC's en ITV's perfect binnen op mijn SAB ultimate HD, signaal (85%) kwaliteit (85a100%), maar nu zijn de FTA filmzenders zwakker (Zone media kanalen, movies4men, film4). Het signaal is sterk (75a85%) maar kwaliteit is (66a75%), ik vrees bij veel regenval dat ik het signaal verlies tijdens een filmopname. Heeft iemand betere waarden met een SAB receiver en bigsat schotel of mag ik best tevreden zijn? Ik ben een pietje precies blush

Geplaatst:

Dit komt omdat deze zenders niet op één van de Astra's zitten maar op Eurobird1. Het is niet het kleine verschil in positie die zorgt voor deze afwijking (28,5 tov 28,2) maar het verschil in skew door de pre-skew van 7,5° die alle Astra's nu eenmaal hebben. Ik heb de LNB gewoon lichtjes gedraaid tot EB1 en de Astra's dezelfde kwaliteit hebben en dan moet het al zwaar onweren om nog uitval te hebben.

Gast nachtbraker
Geplaatst:

Als ik de skew nu wijzig dan verlies ik toch kwaliteit op de astra zenders, dus de gulden middenweg zoeken is de boodschap zodat je een behoorlijke ontvangst krijgt op beiden, het is ofwel de astra's sterk en EB1 iets minder of andersom of vergis ik me? confused

Geplaatst:

De 'kwaliteitsaanduiding' is gewoon een populaire naam voor het aantal bitfouten in de stream. Zakt die bvb van 80% naar 70% dan wil dit natuurlijk niet zeggen dat de beeldkwaliteit 10% slechter is. Pas onder een bepaald niveau krijg je blokvorming. Ik heb ook een Big Bisat en meestal valt het signaal eerder weg op 19° dan op 28° maar dan spreken we van ofwel zware sneeuwval ofwel zware buien die gepaard gaan met overstromingen.

Gast nachtbraker
Geplaatst:

Dat klopt, 19° valt sneller uit dan 28°, We zien wel, niet dat ik zit te wachten op hevige regenval, voorheen had ik een bisat en viel bij hevige regen het beeld uit, heb nu enkele db's winst en hoop op een verbetering bij hevige buien. Alvast bedankt voor uw reply.

mvg

Geplaatst:

Maak je maar geen zorgen, ik ben ook begonnen met de gewone Bisat en met de grote broer heb je veel minder uitval. Wil je het onderste uit de kan halen dan moet je maar een Satlook van iemand lenen en de LNB's afregelen op minimum BER. Alles is natuurlijk relatief want bij goed weer volstaat hier zelfs een 32cm schoteltje met zuignap achter een open venster voor Astra2.

Geplaatst:
Origineel bericht van: alleyoop
Dit komt omdat deze zenders niet op één van de Astra's zitten maar op Eurobird1 ...

Opmerking: Het antwoord is (volgens mij) goed maar Film 4 en Film 4 +1 zitten echter wél op de Astra, om precies te zijn zelfs op de strak op Engeland gerichte Astra 2D (10.714 H 22.000) waar zich dus ook de BBC en ITV zenders bevinden. Wellicht wordt het lagere signaal van Film 4 en Film 4 +1 veroorzaakt door het lnb, aangezien het hier om de laagste frequentie gaat.

De andere genoemde zenders zitten inderdaad op de Eurobird 2.

LyngSat Eurobird 1 & Astra 2

LG 42LM620S met Fransat CAM, MaxDigital 225S, Strong SRT 7805 (HD+), Next MiniX HD Punto

Triax 88cm (draaibaar), Triax 78cm (6 lnb's), Triax 64cm (5gr west)

Geplaatst:

Inderdaad Film4 & Film4+1 zitten niet op EB1 maar op 2D. Ik kan moeilijk geloven dat ze zwakker zijn dan BBC1 want ze zitten maar 60Mhz onder deze transponder en met mijn installatie meet ik geen meetbaar signaalverschil tussen deze twee.

Misschien kan Nachtbraker dit eens checken?

Geplaatst:
Origineel bericht van: alleyoop
Inderdaad Film4 & Film4+1 zitten niet op EB1 maar op 2D. Ik kan moeilijk geloven dat ze zwakker zijn dan BBC1 want ze zitten maar 60Mhz onder deze transponder en met mijn installatie meet ik geen meetbaar signaalverschil tussen deze twee.
Misschien kan Nachtbraker dit eens checken?

@alleyoop,

Ik ben niet nachtbraker maar ik heb zojuist even gekeken.
Op mijn installatie meet ik bij 10714 H (Film 4) 12,1 dB.
Bij 11773 H (BBC 1 Londen) meet ik 11,2 dB.

Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Gast nachtbraker
Geplaatst:

Ik kan dit niet uitmeten, zoals je reeds vermelde zal ik met een professioneel meetinstrument het eventuele Db verlies moeten uitmeten. Ik kan enkel voortgaan op de simpele satfinder met geluidsignaal of het signaal op mijn SAB receiver. Misschien moet ik de Smart lnb vervangen met een inverto of alps, zou het kunnen dat het merkafhankelijk is dat sommige lnb's in de laagste frequenties minder presteren of is dit larie?

Deze week ook nog een ultieme test gehad: Maandagnacht raasde een zware storm met hevige wind, bliksem gepaard gaande met regen en hagel over vlaanderen, met de bigsat> moet bigbisat zijn (sorry Gerdy) geen beeldverlies ik denk dat dit toch een verbetering is tov bisat g3c. Ik denk dat ik deze laatste te koop ga stellen, mijn huis wordt op de duur te klein.

Mvg

Geplaatst:
Origineel bericht van: nachtbraker
maar nu zijn de FTA filmzenders zwakker (Zone media kanalen, movies4men, film4).

Vooraleer conclusies te trekken misschien de belangrijkste vraag: klopt het dat Film4 en Film4+1 bij jou ook een veel lagere kwaliteitsaanduiding hebben dan bvb BBC want deze FTA filmzenders zitten niet op EB1 maar samen met BBC op Astra2D?
Gast nachtbraker
Geplaatst:

Citaat:
Vooraleer conclusies te trekken misschien de belangrijkste vraag: klopt het dat Film4 en Film4+1 bij jou ook een veel lagere kwaliteitsaanduiding hebben dan bvb BBC want deze FTA filmzenders zitten niet op EB1 maar samen met BBC op Astra2D?

Inderdaad, back to the point: Wie heeft net als ik een lagere kwaliteitsaanduiding voor Film4 en Film4+1 op Astra 2D?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen