Ga naar inhoud


Acculader voor zwerfmobiel gezocht


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

Ik zoek een ietwat moderne en "intelligente" acculader.

Hij wordt ingebouwd en zal GELbatterij 130Ah in conditie houden(Gelbatterij laadkurve).

Die dus van LADEN= 10A max, kan omschakelen naar druppelladen, en bij te diepe ontlading woonbatterij omschakelt terug naar volladen...

Aangezien die ingebouwd wordt heb ik geen selectietoetsen ter beschikking, en kan die niet aanraken... en ie moet weinig plaats innemen... en klein eigenverbruik hebben bij niet laden (geparkeerd in de garage...)!

Ook moet ie een min aan warmte afgeven (schakelend)

Ev behalve de woonbatterij (GEL) ook de Starterbatterij in conditie houden... (is geen must maar toch intressante optie)

Je weet wel je kijkt tot laat sat-TV en de frigo draait altijd (woonbatterij), ev de verlichting aan(startbatterij), want de vrouw leest nog wat... en na enkele dagen op de camping te staan wil je vertrekken... startbatterij plat... want de verlichting zit op de startbatterij...

Wie heeft hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites


jan je kunt een Accu's ook met een gestabilizeerde voeding op 13.8v ca 20A ook laden en in konditie houden,echter zonder warmte gaat het niet zeker als hij moet laden er zijn wel automatische laders met een schakelende voeding die geven minder warmte af, maar of die in een paar uur de Accu weer vol krijgen is nog maar de vraag,want als er 10A opstaat dan wil nog niet zeggen dat hij ook 10A leverd er moeten dikke kabels aan zitten anders kun je niks geen vermogen leveren bij 20A min.4.5mm kabel bij 1M,echter hoe langer de kabel des te dikker hij moet wezen .Als je de start Accu ook gelijk wild laden moet hij voor de Diode Brug AAN GESLOTEN worden want de stoom gaat maar in een richting.dus niet inbouwen,moet toegangkelijk zijn. Dus je moet voldoende cappacitijd hebben om beide Accu's te laden.O De meeste laders die in bouwmarkten worden verkocht zijn niks waard,ga hier voor naar een goede auto matterialen zaak.Anders zelf bouwen.evt schema van een regelbare gestab.voeding met 6 transistors heb ik nog ergens liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gestabiliseerde voedingen heb ik genoeg...

De verbindingskabels naar de 2x 65Ah accu's zijn 6mm² en de div zekeringen zijn van het platteschroeftype 30A.

De startaccu gaat rechtstreeks aan de alternator, de woonaccu's gaan via een relais bediend door de D+ van de alternator...

 

Bij een (schakelende) voeding maak ik me meer zorgen over de stroomstabilisering en de laadbewaking om dan naar lage stroomwaarde om te schakelen???

Mogelijks gaat dit, maar heb er geen ervaring mee, en ik zou de gelaccu's niet willen doen bolstaan...

Bovendien als zwerfwagen op de camping staat zitten wij in de bergen en de accu's laden gewoon op, via een "veilige lader"...

Waarom worden er dan zoveel "echte laders" verkocht, als het zo eenvoudig kan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat licht er maar aan hoe snel je de accu wild opladen in 1 dag of in een paar uur.2x 65 AH is niet zo heel veel,dus het licht er dus ook aan hoeveel je afneemt bijv met een omvormer of zo.Bij het laden mag voor al bij een gell accu de laad spanning niet te hoog zijn anders gaat hij bolstaan,dus als je lader/voedig een stabiele spannig heeft van 13.8V zal dat niet gebeuren.Vraag ook maar eens bij een accu leverancier,Bijv.varta.Dus met 5A duurt het ontzettend lang voor dat hij vol is,vandaar die duurdere laders.o ja met een normale gestabilizeerde voeding zal het wel niet gaan deze worden bloed heet en leveren geen vermogen,je moet ongeveer 20A hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laadspanning gel en natte accu.

Overgenomen uit een gebruikers handleiding van een Steca PR 2020A Solar Charge Controller.

 

Float charge 12 volt Gel accu 14.1 volt

Float charge 12 volt natte accu 13.9 volt

 

Boost charge 12 volt Gel accu 14.4 volt

Boost charge 12 volt natte accu 14.4 volt

 

Equalization charging Gel accu uitgeschakeld

Equalization charging natte accu 14.7 volt

 

30 day maintenance charge, if necessary

Gel accu 14.4 volt (for 2:00h)

Natte accu 14.7 volt (for 2:00 h)

 

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...