Ga naar inhoud

Hoe werkt de moter-aansturing van een PTZ camera?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb hier een PTZ beveiligingscamera die ik op mijn AVtech760 DVR wil aansluiten.

Heeft iemand een idee hoe de motertjes aan gestuurd worden?

De motertjes die er in zitten hebben elk 4 draden maar als ik rechtstreeks spanning er op zet draait hij niet. Ik vermoed dat het een soort servomotertjes zijn. De motertjes zouden aangestuurd moeten worden via het Pelco-D protocol.

Mijn DVR heeft een 15pins uitgang en daar past de bijgeleverde converter niet op. Ik moet dus zien uit te vissen welke draden van de camera waar op de converter moeten en welke pennen van de 9 pins stekker van de converter verbonden moeten worden met de 15 pins stekker van de DVR.

post-464-1318260301,5633_thumb.jpg

post-464-1318260301,5876_thumb.jpg

post-464-1318260301,6355_thumb.jpg

post-464-1318260301,6728_thumb.jpg

post-464-1318260301,7085_thumb.jpg

Geplaatst:

En de aansluitingen van de 15pin dvr connector.

connector.jpg

post-464-1318260301,7505_thumb.jpg

Geplaatst:

Alan,

Er staat in je scan "DVR can be controlled by...." en dat betekend dus dat de DVR bestuurd kan worden, en niet dat de DVR kan sturen.

Die motoren in PTZ cameras zijn over het algemeen hetzij stappen motoren of motoren met een feedback. Dus om die te kunnen besturen met een serieel signaal zou je toch echt een besturing moeten kopen / bouwen. Als je de besturingslogica al hebt (je refereert aan het Pelco-D protocol) dan zou je nog altijd een apparaat moeten hebben wat dat stuurt... En zo te lezen is je DVR niet zo'n apparaat...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

• Moderator
Geplaatst:

Dat connectortje die je heb is een RS245 protocol .En je DVR heeft ook een RS245 aansluiting (pin 10 en/of 11). Dus dat is hetzelfde.

Alleen zal je in de DVR menu ook iets van RS245 moeten vinden. Hardwarematig kunnen ze iig wel aan elkaar.

RS245 hier bespreken ze een DMX die ook een RS245 gebruikt.

Ik d8 dat RS245 tweeweg is maar dat weet ik niet 100% meer

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Geplaatst:

Citaat:
Er staat in je scan "DVR can be controlled by...." en dat betekend dus dat de DVR bestuurd kan worden, en niet dat de DVR kan sturen

Hmm inderdaad nu je het zegt.

Maar deze heeft dvr een webserver heeft waarmee je via internet de beelden kan bekijken en daar zie je oook de pan tilt zoom knoppen zitten.

Ik ben een stapje verder want ik kwam deze tekst tegen:

3.2.2 PTZ Camera Connection

1) Connect the PTZ camera with indicated power supply.

2) Connect the PTZ camera video output to the DVR video input port with a coaxial cable and BNC connector.

3) For using DVR to control the PTZ camera, please connect the RS485-A line (brown) of the PTZ camera to the PIN11 of

the DVR DSUB solder side, and connect RS485-B line (orange) to the PIN10 of the DVR DSUB solder side.

And then solder them together in case of loosening.

Note: For detailed camera ID, protocol and baud rate setup at DVR side, please refer to section “6.4.5

Remote” at page 22. For detailed camera ID, protocol and baud rate setup at remote AP software side,

please refer to section “(1) Device” at page 39 (AP software system configuration). For detailed PTZ

control instructions, please refer to section “6.6.5 PTZ Camera Setup and Control” at page “30”.

En inderdaad Jan nu weet ik dat ik pin 10 en 11 moet hebben op de dvr.

Ook in het menu zie ik instellingen voor de PTZ dus dat is ook geen probleem.

Maar waar moeten die draden van pin 10 en 11 heen is de volgende vraag.

Geplaatst:

Ik vond net dit kaartje.

Het is de achterkant van de verpakking van de converter

img018.jpg

post-464-1318260301,8394_thumb.jpg

Geplaatst:

nu vond ik op het www het volgende schema.

Daarin zie je dat de uitgang A en B is.

Maar op die PTZ-camera heb ik 6 draden.

Ik heb dus het idee dat ik een stukje hardware mis.

post-464-1318260301,9418_thumb.jpg

Geplaatst:
Origineel bericht van: AlanS
Ik heb dus het idee dat ik een stukje hardware mis.

Welk stukje hardware bedoel je? De interface box tussen de RS485 bus en de camera? Of de weerstand? :D

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

Zoals ik er met deze info tegen aankijk heb je de RS232 / RS485 convertor niet nodig omdat je DVR al RS485 compatible is.

Aan de DVR kant is er aansluit technisch geen probleem. Als bij je PTZ camera de draden die je hebt rechstreeks naar de motortjes gaan dan mis je daar de besturingsprint die de Pelco commando's, die via de RS485 binnenkomen, omzet in de signalen voor de motoren.

Op de Commfront.com site, gevonden met een google search op Pelco-D protocol, staat een overzicht van een besturing via dit protocol, maar dan vanuit een PC en dan is de RS232 / RS485 convertor wel nodig. Om het te laten werken zal de DVR dit protocol dus moeten supporten.

Je geeft aan dat de motoren 4 draden hebben. Verder geef je aan dat je bij de camera zes aansluitdraden hebt.

Het meest logische zou zijn twee draden voor de drie motoren, pen, tilt en zoom.

Ik denk dat je moet kijken waar de draadjes in de camera heen gaan. Als deze naar een print gaan, is aan de ic's wel te zien welke draden voor de RS485 zijn. Deze komen dan wel op een RS485 interface ic uit.

Kun je merk en type camera geven? Misschien is daarmee wat te vinden.

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Geplaatst:

Citaat:
Je geeft aan dat de motoren 4 draden hebben. Verder geef je aan dat je bij de camera zes aansluitdraden hebt.

Er zit een printje in de camera dat niet zoveel voorstelt.

Het bestaat uit diverse connectoren, een relais, een paar diodes en een paar elko's.

De connectoren op de printen zijn verbonden met kabeltjes die gaan naar:

1. switchen, eindpunten tilt en eindpunten pan.

2. moteren tilt en pan

3. aanvoer spanning camera en video uitgang

4. 6 aderig kabeltje wat ik hierboven op de foto heb staan.

Geplaatst:

Citaat:
Welk stukje hardware bedoel je? De interface box tussen de RS485 bus en de camera? Of de weerstand?

De hardware waar ik die 6 draden van de camera op aan moet sluiten.

• Moderator
Geplaatst:

Kan je zien welke chip als eerste naar de draden zijn aangesloten?

Dit zal waarschijnlijk een MAX485 zijn(maxim) of een 75.....

Aan de hand van deze chip(s) kan je zien welke draad waarvoor is (datasheet).

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Geplaatst:

Hierboven beschreef ik al componenten van het printje.

Er zit dus helemaal geen chip in de ptz-camera

Geplaatst:

Dan mist de camera in ieder geval de interface om vanuit een RS485 signaal aangestuurd te kunnen worden.

Heeft de camera een zoom motor?

Wordt de camera via de coax gevoed?

Zo ja, dan zouden de zes draden voor de aansturing van de drie motoren kunnen zijn. Twee per motor. Als er geen zoom motor op zit zou er een voedings aansluiting bij kunnen zitten.

Als je mij de camera bezorgt kan ik wel uitzoeken hoe hij aangesloten moet worden. Hem echter zo maken dat hij via een RS 485 en het Pelco-D protocol aangestuurd kan worden zal echter niet gaan. Ik heb een Egripment pen en tilt liggen waarvan ik ook de aansluitingen en de werking heb moeten uitzoeken.

Een hardware aansturing met schakelaartjes of een joystick is nog wel te bouwen in de meeste gevallen, maar voor een besturing via een RS285 koppeling komt er microprocessor en programmeer werk bij kijken als je geen kant en klare unit voor de camera kunt vinden.

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Geplaatst:

Er zit geen zoom op alleen pan tilt

De camera ligt in Thailand dus even brengen is wat kostbaar :-p

Ik vrees dat ik gewoon een andere moet kopen die compleet is.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen