Ga naar inhoud

[DM800HD] Interface DM800 (gemini) wijkt veel af oa. File Mode voor navigatie door subdirs

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb tijdelijk even een DM800 in huis, naast mijn DM500 en DM7020. Ik heb er de laatste Enigma op gezet. Eerlijk gezegd was ik een beetje teleurgesteld omdat de gebruikersinterface van de DM800 nogal anders is dan die van de DM7020 en DM500. Ik heb mijn gezin na een paar jaar gewent aan de DM7020 en DM500. Een DM800 erbij zoals ik het nu gezien heb gaat niet werken. Ik weet niet of dat aan mij, de Enigma2 of (de laatste versie van) Gemini ligt.

Bestand Modus is weg uit het menu, dat is op zich al onhandig. Via de Video knop kan ik er wel komen. Maar dan krijg ik alleen een lijst van films in mijn 'movie' directorie. Op de DM7020 en DM500 had ik standaard in File Mode staan, dan kon ik teminste door subdirectories heen wandelen (ik heb nogal veel opnames en films). Deze filemode leek geen keuze bij de DM800. Er was wel een file-browser ergens in het menu. Maar dat was heel letterlijk een file-browser, daar zag ik ook alle .ts.001 en .ts.002 files. Heel onhandig en ik zag geen opties om dit op de DM7020 te laten lijken.

Ook de Webinterface lijkt Control en Config opties te missen. Reuze onhandig. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Ik moest erg zoeken naar het mounten van een NFS disk. En tijdens het invoeren kon ik geen letters corrigeren of wegnemen. Alle toetscombinaties geprobeerd. Waarschijnlijk kan het wel maar ook de help-toets hielp niets.

Verder duurt het opstarten wel extreem lang. De DM7020 neemt al veel langer dan de DM500, maar de DM800 (met laatste Gemini) spant echt de kroon.

Ik wilde ook wel een DM800 of een DM500-HD (als dat ding echt gaat komen). Maar nu twijfel ik sterk. Mijn kinderen moeten wel gewoon hun Kinder, Tekenfilms, Natuurfilms kunnen opzoeken, en mijn vrouw haar Documentaires, Detectives en Speelfilms.

Heeft iemand anders (zijn gezin) ervaring met de combinatie van deze boxen?

Geplaatst:

Dat is gewoonweg gewenning hoor ik moest ook erg wennen aan de nieuwe interface mijn vrouw is erg a technisch maar snapte het meteen hoor dus dat valt wel mee en als je iets anders wilt bv Hd zul je eigenlijk wel moeten wennen want de providers gaan dadelijk alleen nog maar uitzenden in mpeg4 en dat kunnen de huidige enigma 1 dreamboxjes niet meer aan dus mijn advies gewoon eraan gewend raken klaar.

De Groeten Van Cobus R
Vu+ Uno 4K DVB C (FBC)  / MaXytec Multibox (Fallback)
Ziggo kabel (FTA)

Geplaatst:

Beste kerel je moet gewoon effe wennen aan de Enigma2, dat is alles en als je wat meer tijd gaat besteden aan Enigma2 zal je tot de ondekking komen dat er veel meer mogelijkheden zijn dan in de oude Enigma1.

Het hebben van een Dreambox is tenslotte een hobby waarvan de software iedere keer weer aangepast wordt.

Grts.

Geplaatst:
Origineel bericht van: mobieltje
Het hebben van een Dreambox is tenslotte een hobby waarvan de software iedere keer weer aangepast wordt.

Grts.

Niet altijd hoor. Bij m'n kennisen in Duitsland staan gewoon 2 * dm7025+'n te ronken en ze hobbie'n er helemaal niets mee. Ze kijken gewoon tv. Welliswaar met een cds-abo op mijn naam (+ de henksat lijsten) maar toch... Geen problemen tot nu toe. Maar ik snap je punt. Gewoon niet teveel van image/versie switchen als er geen reden voor is.

Gert.

2 x VU+ Ultimo 4k's (FBC DVB-C + DVB-S2) + et10k (fallbackclient zonder tuners) op een Synology ds214+ (2 x 6 TB raid1) ziggo oost + A1/A2/A3/HB (Technisat)

Geplaatst:

Maar in het geval van de topic starten gaat het over het (verplicht) overstappen van Enigma1 naar 2. (heel anders werkende image)

Wat ik wel jammer vind is dat hij 1 dag een DM800 en daarop 1 image heeft geinstalleerd, vervolgens direct op verschillende onderdelen zijn mening gaat posten over Enigma2 terwijl hij altijd met Enigma1 heeft gewerkt.

Als je mee wilt gaan met de ontwikkeling en over wil stappen naar de DM800 of DM8000 dan zal je de huidige aangeboden Enigma2 images moeten accepteren, wil je geen toeters en bellen kan je altijd nog de gewone standaard dream image nemen.

Grts.

Geplaatst:

Ja daar heb je wat aan zeg als een beginner je weet dan helemaal niet hoe je bv CCcam moet installeren en ook nog werkend moet krijgen ?

De Groeten Van Cobus R
Ziggo kabel (FTA)

Geplaatst:
Origineel bericht van: ome to
Ja daar heb je wat aan zeg als een beginner je weet dan helemaal niet hoe je bv CCcam moet installeren en ook nog werkend moet krijgen ?

Topicstarter: kokf

Dat is volgens mij geen beginner!
Ervaring in DM500 en DM7020, wel net overgestapt naar Enigma2

Maar waarschijnlijk bedoel je de standaard Dream image, die is zonder CCcam.
Zo moeilijk is dat niet hoor om die er in te zetten, dat heb ik hier ook wel eens gepost,
voor mensen met die ervaring is dat een fluitje van een cent.

Grts.
Geplaatst:

Volgens mij doe ik gewoon een constatering. Ik weet niet of dat Enigma of Gemini is.

Verder heb ik nog geen reactie gehad op mijn vragen. Mogelijk zie ik gewoon iets over het hoofd. Dus kan je nu ergens door je mappen met opgenomen video en films lopen vergelijkbaar met de File-Mode in de Bestand-Modus van de Enigma1.

Zitten de Config en Control webopties nog ergens verstopt of zijn die er echt niet meer. En hoe kan ik bij het editen van een veld tekst verwijderen.

Ondertussen merk ik dat dit ding erg warm wordt.

Die opmerking over CCCam komt niet van mij. Ome To lijkt zelf nog maar net aan de gang, in elk geval op dit forum.

Nogmaals ik wil weten of ik langzamer of sneller op Enigma2 over moet stappen. Zonder mapjes zie ik dat niet gauw gebeuren 800Gb aan films in één directorie, echt niet.

Geplaatst:

Ik ben inderdaad een beginner maar het ging mij erom ivm de opmerking zet er een org image in daar kun je dus al helemaal niks mee en zeker als beginner met enigma 2 niet asl je niet weet over hoe en wat.

De Groeten Van Cobus R
Ziggo kabel (FTA)

Geplaatst:
Origineel bericht van: kokf
Volgens mij doe ik gewoon een constatering. Ik weet niet of dat Enigma of Gemini is.
Verder heb ik nog geen reactie gehad op mijn vragen. Mogelijk zie ik gewoon iets over het hoofd. Dus kan je nu ergens door je mappen met opgenomen video en films lopen vergelijkbaar met de File-Mode in de Bestand-Modus van de Enigma1.
Zitten de Config en Control webopties nog ergens verstopt of zijn die er echt niet meer. En hoe kan ik bij het editen van een veld tekst verwijderen.
Ondertussen merk ik dat dit ding erg warm wordt.
Die opmerking over CCCam komt niet van mij. Ome To lijkt zelf nog maar net aan de gang, in elk geval op dit forum.
Nogmaals ik wil weten of ik langzamer of sneller op Enigma2 over moet stappen. Zonder mapjes zie ik dat niet gauw gebeuren 800Gb aan films in één directorie, echt niet.

De dreambox wordt aardig warm, dat is door Dream aardig opgelost door een nieuwe bootloader beschikbaar te stellen, gebruik je de laatste image van b.v. Gemini, Pli, Milo en nog een hoop andere image makers, dan heb je automatisch de nieuwste bootloader, het apparaat wordt nog wel warm maar dat is normaal als er een interne harddisk inzit, je kan altijd voor een externe eSATA harddisk kiezen of een kleine ventilator inbouwen.

Als je over wil stappen naar een DM7025+ DM800 HD PVR of een DM8000 HD PVR ben je verplicht om over te schakelen naar de nieuwe Enigna2 images, ook de DM500 HD die op een later tijdstip uitkomt zal draaien op een Enigma2 image.

Waarschijnlijk werk je nu met een programma als DCC, met Enigma2 gebruik je dan DCC_E2.

Films die op je harddisk staan speel je nu af door in de filemode te gaan werken, maar in Enigma2 doe je dat d.m.v. een plugin die ten overvloede beschikbaar zijn zoals de: media_player, media_scanner, movie_tagger, picture_player, vlc_player en de youtube_player enz. enz.

De Webinterface van de Enigma2 is idd anders van opbouw dan de Enigma1, verschillende image makers hebben wel diverse aanpassingen in de webinterface gegestopt, maar hij zal nooit hetzelfde worden als de oude Enigma1, persoonlijk werk ik daar nooit mee.
Hulpprogramma's als Dreamstreem E1 (Enigma1) en E2 (Enigma2) werken perfect om b.v. programma's of opgenomen films te bekijken op je computer.

Leer voor nu met Enigma2 om te gaan en gebruik voorlopig nog daarnaast een bestaande Enigma1 decoder.

Succes.
Grts.
Geplaatst:

Voor de meesten die overstappen van een box met Enigma1 naar eentje met Enigma 2 is het op het eerste zicht teleurstellend maar de gewenning en de vreugde komt dan ook zeer snel door het gebruik .

Het besluit is als U een Enigma 2 box onder controle hebt zult U niet snel terug grijpen naar de oudere box.

Geplaatst:

Voor het benaderen van opnames in Enigma2 kan je het best de Suomipoeka movielist plugin installeren, de mogelijkheden van deze plugin vind je echt niet in Enigma1.

Verder is in het E2 een groot voordeel dat er automatisch markers worden aangemaakt want in vergeet dat steeds in E1.

Wél ben ik het met topicstarter eens dat het jammer is dat geen config zit in de webif van E2.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Geplaatst:
Origineel bericht van: kokf
Bestand Modus is weg uit het menu, dat is op zich al onhandig. Via de Video knop kan ik er wel komen. Maar dan krijg ik alleen een lijst van films in mijn 'movie' directorie.

Op de E2 images kun je vanuit het movie menu naar andere directories switchen door nogmaals op de video knop te drukken vanuit de opnamelijst. Onlogische voorwaarde daarbij is dat je menu mode op "expert" moet staan in de systeem instellingen.

Onder MiLo-image worden je movies volautomatisch van tags voorzien op grond van terugkerende woorden uit de titel, en kun je subdirectories snel benaderen met de gele knop. Als je nog meer wil is de eerder vermelde suomipoeka plugin misschien een optie.
Geplaatst:

Bedankt voor de tips. Ik ga in elk geval die suomipoeka plugin proberen, en kijken wat die 'expert' optie doet. Het is ongetwijfeld ook een beetje wennen. Ik vind intussen ook de AC3 downplay (of zo) wel handig, heb wat VOB files met alleen AC3 en dan kan het geluid ook zonder versterker met optisch-in afgespeeld worden.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen