Hellum Geplaatst: 2 juni 2009 Geplaatst: 2 juni 2009 Ik wil eigenlijk iets zelf bouwen in de zin van een 2.1 setje gewoon simpel 1 woofer en 2 tweetertjes. maar hoe kan ik zoiets nou het beste aansluiten op een normale 2.0 versterker? ik dacht zelf aan iets met diodes ofzo, alleen heb ik 1n4148 voor de grap even geprobeert maar dat klinkt niet echt lekker. weet mischien iemand wel hoe je dat goed doet? of welke diodes wel goed zijn? MVG. Gerard If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience. -George Bernard Shaw
chablis Geplaatst: 2 juni 2009 Geplaatst: 2 juni 2009 Een luidspreker krijgt wisselspanning, wand de magneet/spoel/conus/woofer moet naar binnen en buiten bewegen. Als je diodes gebruikt, kap je alvast minstens één richting af. Maar dit is maar heel basic wat ik nu zeg, wat is je kennis omtrent versterkers/luidsprekers? DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.
Hellum Geplaatst: 2 juni 2009 Auteur Geplaatst: 2 juni 2009 De basisdingen (niet zo veel dus), ik was alleen inderdaad vergeten dat luidsprekers wisselspanning hebben, geen gelijkspanning. MVG Gerard If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience. -George Bernard Shaw
chablis Geplaatst: 2 juni 2009 Geplaatst: 2 juni 2009 offtopic; sorry voor want met een D. Ontopic: Je moet iets als een Low Bypassfilter bouwen, denk ik, even zo snel, dat de lage tonen van beide kanalen samenvoegt (doet ons lichaam ook al, vandaar dat het x.1 systeem werkt) en dit met een spoel/trafo ontkoppelen. Kan ook allemaal anders (actief), maar je moet een soort interface bouwen. Wat wil je eigenlijk? Op een uitgang van een gewone stereo-versterker een gezamenlijke basluidspreker rechtstreeks op de uitgang aansluiten? Dan zul je een passieve schakeling moeten maken, met wat verlies. DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.
Hellum Geplaatst: 2 juni 2009 Auteur Geplaatst: 2 juni 2009 op een normale stereo versterker 1 bass speaker en 2 kleinere speakers voor de hogere tonen, zodat die speakers makkelijk naast mijn tv kunnen staan MVG. Gerard If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience. -George Bernard Shaw
chablis Geplaatst: 2 juni 2009 Geplaatst: 2 juni 2009 Origineel bericht van: Hellum op een normale stereo versterker 1 bass speaker en 2 kleinere speakers voor de hogere tonen, zodat die speakers makkelijk naast mijn tv kunnen staan MVG. Gerard Dat is al wat ik dacht. Tja, dan zul je scheidingsfilters moeten maken voor hoog en laag (per tweeter/squawker, met dikke spoelen en condensators, zoals die normaal gesproken in meerwegs speakers zitten, met een trafo met 2 spoelen primair en 1 spoel secundair naar de woofer, denk ik zo. Maar goed, ik zeg dit even ad hoc. Misschien heeft er iemand een slimmer idee?. Heb ik het maar makkelijk met mijn MFB's, want alles wat ik ermee wil kan ik op lijnniveau doen. Maar goed, die zijn weer niet klein.... Suc6 DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.
RVP Geplaatst: 2 juni 2009 Geplaatst: 2 juni 2009 Zorg dat je subwoofer een dubbele spoel heeft. Zo kan je links en rechts samenvoegen naar 1 dikke sub. En voor de rest scheidingsfilters natuurlijk voor je mid/high speakers.
chablis Geplaatst: 2 juni 2009 Geplaatst: 2 juni 2009 Origineel bericht van: RVP Zorg dat je subwoofer een dubbele spoel heeft. Zo kan je links en rechts samenvoegen naar 1 dikke sub. En voor de rest scheidingsfilters natuurlijk voor je mid/high speakers. Ja, hoor ik loop een hele tijd achter, dat weet ik wel, maar bestaat dat echt, een woofer met 2 spoelen? En gaan die elkaar (soms) niet tegenwerken dan, zowel magnetisch als dynamisch? Stereo ontstaat tenslotte naar fase-draaïngen, kan dus ook een tegenfase zijn. Heb je daar een voorbeeld (merk/type) van? DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.
RVP Geplaatst: 2 juni 2009 Geplaatst: 2 juni 2009 Geen problemen met dubbelspoel woofers hoor. Overgens is alles onder de pakweg 100HZ mono, dus geen tegenwerking op de spoel. Zelf googelen naar die woofers, er zijn er genoeg. Succes met je zelfbouwset.
Hellum Geplaatst: 2 juni 2009 Auteur Geplaatst: 2 juni 2009 ik heb een aantal liggen, maar natuurlijk geen dubbele spoel ik kan natuurlijk ook gewoon 2 kleinere woofers in 1 kast bouwen, maar met eentje kun je wat meer geloof ik. MVG. Gerard If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience. -George Bernard Shaw
chablis Geplaatst: 2 juni 2009 Geplaatst: 2 juni 2009 Origineel bericht van: RVP Geen problemen met dubbelspoel woofers hoor. Overgens is alles onder de pakweg 100HZ mono, dus geen tegenwerking op de spoel. Nou dat ligt er een beetje aan hoe je het bekijkt. Tonen beneden 100Hz kun je makkelijk elektronisch scheiden, maar wij nemen die voornamelijk middels de botten waar (borstbeen enzo) dus is de kanaalscheiding praktisch verdwenen, vandaar dat het X.1 systeem werkt, zoals ik al eerder zei. Dat er daarom geen tegenwerking kan zijn binnen die conus, zie ik nog niet zo zitten, want als je pure tegenfase hebt, staat de conus dus stil.... (Theoretisch, dan). Met microfoonopnamen zal het gelijk al meer mono zijn, dat is waar, maar bij elektronische muziek zoals techno kan het toch makkelijk voorkomen. DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.
RVP Geplaatst: 3 juni 2009 Geplaatst: 3 juni 2009 Origineel bericht van: chablis Nou dat ligt er een beetje aan hoe je het bekijkt. Maak het nou niet onnodig moeilijker dan het is voor de topic starter. Wat ik schreef is gewoon waar. Dubbelspoels woofers zijn daar voor gemaakt.
Moderator ceesv Geplaatst: 3 juni 2009 Moderator Geplaatst: 3 juni 2009 Origineel bericht van: Sjaak(k) Het kan heel simpel "low cost", zet de subwoofer tussen de twee + aansluitingen van links en rechts. Sjaak, je leer me iets nieuws, hiervan heb ik nog nooit gehoord. Wat is het principe hierachter? Hoe werkt zoiets met mono uitzendingen? Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
RVP Geplaatst: 3 juni 2009 Geplaatst: 3 juni 2009 Zo heb ik het ook wel eens aangesloten. Verrassend bij-effect is dat die setup nogal gevoelig wordt voor ruis. Technisch kan ik het overgens niet verklaren.
Hellum Geplaatst: 3 juni 2009 Auteur Geplaatst: 3 juni 2009 @sjaakk, verdwijnt het echte stereo effect dan niet ook? MVG. Gerard If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience. -George Bernard Shaw
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen