RVP Geplaatst: 3 juni 2009 Geplaatst: 3 juni 2009 Stereo beeld wordt bepaald door mid/high. Niet door je sub. Het antwoord is dus nee.
chablis Geplaatst: 3 juni 2009 Geplaatst: 3 juni 2009 Origineel bericht van: Sjaak(k) Het kan heel simpel "low cost", zet de subwoofer tussen de twee + aansluitingen van links en rechts. Een filter is niet nodig want een echte woofer geeft toch geen "hoog" Maar dan zit je wel onnodig hoge tonen naar je Woofer te sturen, wat weer ten koste gaat van het geluid uit de tweeters, den ik. DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.
chablis Geplaatst: 3 juni 2009 Geplaatst: 3 juni 2009 Origineel bericht van: Sjaak(k) Ik denk het niet omdat de woofer die zelf maar tot iets van ± 5khz kan verwerken Dat is wel waar, hij kan ze nauwelijks weergeven, maar de energie van de hoge tonen wordt dan gedissipeerd en gaat ten koste van de hoge tonen. Daarbij verwacht ik dat ook je kanaalscheiding afneemt.... DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.
Eddy VL Geplaatst: 3 juni 2009 Geplaatst: 3 juni 2009 Kleine opmerking voor Sjaak... over de low-cost oplossing met de woofer rechttreeks tussen de 2 uitgangen. Als de bassen zo goed als mono worden weergegeven, en je krijgt op het ene kanaal +5V dan krijg je op het andere kanaal ook +5V. Verschil tussen de pootjes is dus 0. Als het signaal van een bas nu naar de -5V gaat op het ene kanaal gaat het andere kanaal ook naar de -5V. Verschil terug 0. Als het signaal het monosignaal benadert heb je zo goed als niks op je woofer want je geeft enkel het verschil weer tussen de 2 kanalen. Als je echt op deze manier wil werken moet je eerst en vooral de fase op één kanaal omkeren. Bij de professionele versterkers kan dit gedaan worden (ze zijn voorzien voor een brugschakeling om het vermogen te verdubbelen). Als je echter een huis-tuin-keuken-versterker hebt, dan moet er eerst en vooral een aansluitmogelijkheid zijn voor een equalizer. (te herkennen aan de 2 brugjes). Hiervan kan je gebruik maken om op één kanaal een fazedraaier tussen te zetten. Dit kan gebeuren met 1 transistor en een drietal elco's en een aantal weerstandjes. Heb je wel nog wat voeding nodig... of je bouwt het in in je versterker. Als je de fase wilt keren en je hebt geen equalizer-aansluiting ben je wel verplicht om het in te bouwen, maar het kan ook. Ook de impedantie en het vermogen van je woofer moet dan wel het dubbele zijn van je normale speakers. En je moet eigenlijk ook de draadjes omwisselen van je normale speaker op het gewijzigde kanaal... Verder heb je ook nog 1 low-pass filter nodig want inderdaad je stuurt je mid en hoge tonen ook naar je woofer, die ze op die manier wegneemt van je mid en tweeters. De impedantie halveert en het afgeleverde vermogen verdubbelt (Bye eindtrap?) Ik denk dat Chablis daar volkomen gelijk in heeft. MVG EddyVL
Jan Ambers Geplaatst: 3 juni 2009 Geplaatst: 3 juni 2009 En voor het geval men één subwoofer via een lowpass filter aan één kanaal hangt, ipv 2 dan gaat er toch iets schorten aan het klankevenwicht, nl de hoeveelheid lage tonen zal uit balans geraken en kwa volume maar de helft zijn tov mid & high van links en rechts kanaal?
chablis Geplaatst: 3 juni 2009 Geplaatst: 3 juni 2009 Origineel bericht van: Eddy VL Als de bassen zo goed als mono worden weergegeven, en je krijgt op het ene kanaal +5V dan krijg je op het andere kanaal ook +5V. Zo, mensen, nu lijkt het voor Die Hards te worden, weet niet of ik dat aan kan, maar goed.... Ik neem aan dat dit hypothetisch is, die 5 Volt, want dat zal in de praktijk een beetje meer zijn.... Citaat: Verschil tussen de pootjes is dus 0. Als het signaal van een bas nu naar de -5V gaat op het ene kanaal gaat het andere kanaal ook naar de -5V. Verschil terug 0. Als het signaal het monosignaal benadert heb je zo goed als niks op je woofer want je geeft enkel het verschil weer tussen de 2 kanalen. Okee, de bas zal wel niet veel fasedraaïng hebben, maar er zal wel íets overblijven (ook vanuit de hogere tonen, zolang je geen filters gebruikt. Citaat: Als je echt op deze manier wil werken moet je eerst en vooral de fase op één kanaal omkeren. Bij de professionele versterkers kan dit gedaan worden (ze zijn voorzien voor een brugschakeling om het vermogen te verdubbelen). krijg je geen koppijn van dat fase-draaien? Hoewel uiteindelijk zet je ze weer in serie.... ff over nadenken. Citaat: Als je echter een huis-tuin-keuken-versterker hebt, dan moet er eerst en vooral een aansluitmogelijkheid zijn voor een equalizer. (te herkennen aan de 2 brugjes). Hiervan kan je gebruik maken om op één kanaal een fazedraaier tussen te zetten. Dit kan gebeuren met 1 transistor en een drietal elco's en een aantal weerstandjes. Heb je wel nog wat voeding nodig... of je bouwt het in in je versterker. Als je de fase wilt keren en je hebt geen equalizer-aansluiting ben je wel verplicht om het in te bouwen, maar het kan ook. Als je dat op uitgangs niveau wil doen, heb je wel een paar zware torren nodig en moet je ook de weerstanden weten te dimensioneren. (Off Topic: ben jij Bouwer, PA, of Studio?) Citaat: Ook de impedantie en het vermogen van je woofer moet dan wel het dubbele zijn van je normale speakers. En je moet eigenlijk ook de draadjes omwisselen van je normale speaker op het gewijzigde kanaal... Ha, we blijven fase draaien, straks weten we niet meer waar voor en achter zit ;0) Citaat: Verder heb je ook nog 1 low-pass filter nodig want inderdaad je stuurt je mid en hoge tonen ook naar je woofer, die ze op die manier wegneemt van je mid en tweeters. De impedantie halveert en het afgeleverde vermogen verdubbelt (Bye eindtrap?) Ik denk dat Chablis daar volkomen gelijk in heeft. Ja was op mijn werk en had geen tijd om er over nat te denken, maar kwam in me op. Maar zoals ik al eerder meldde, heb ik MFB's,daar wordt wordt de By-Pass al helemaal aan het begin gedaan en dan het zware werk aan daarvoor ontworpen versterkers overgelaten. Grtz, allemaal, dit kan nog wel eens een draadje met een staartje worden... ;0) DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.
chablis Geplaatst: 3 juni 2009 Geplaatst: 3 juni 2009 Origineel bericht van: Sjaak(k) EddyVL,op een dc gekoppelde eindtrap staat als het goed is nooit gelijkspanning anders gaan je speakers gelijk stuk. Als er wel DC opstaat dan gaat je eindtrap onherroepelijk kapot door de lage impedantie van de speaker(s).Voor DC is 8ohm nl een "bijna" kortsluiting. Neem van me aan dat deze lowcost oplossing prima werkt. ...Maar hij zei toch helemaal niet dat er DC op staat? We hebben het toch over Push-Pull, versterkers? DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.
chablis Geplaatst: 4 juni 2009 Geplaatst: 4 juni 2009 Origineel bericht van: Sjaak(k) Volgens mij werd er door EddyV gesproken over +5volt en -5volt, bij ac audio spreek je dan over een positive top van de sinus Zelf heb ik jaren in de pa audio gewerkt en ze gerepareerd, bij de importeur van Marshall en Fender en MusicMan. Wij leverden aan popgroepjes zoals AC/DC en Kiss en Judas Priest, die het meeste volume van de wereld produceerden op de bune Als je een sinus hebt van 0V, naar + 5V en dan naar -5V en weer terug naar nul, en deze heeft een frequentie van 50Hz, dan is dat dus hetzelfde als wat er komt uit een lichtnetadapter van 230VAC, naar 5VAC. Pure wisselstroom dus. Alleen is deze uit 2 gelijkspanningen opgebouwd. En dat is precies wat er uit een versterker komt, anders zou de conus maar 1 kant op gaan. Dat kan wel, maar is zeker niet gewenst... DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.
Eddy VL Geplaatst: 4 juni 2009 Geplaatst: 4 juni 2009 Ik heb het inderdaad over een momentele waarde van een signaal, en over een gewone push-pull. The point is dat als je de woofer tussen de twee uitgangen hangt heb je alleen het verschil tussen de twee bassen. En bij nagenoeg mono heb je nagenoeg GEEN verschil, dus zo goed als geen bassen... Je moet een van de signalen omkeren, en dan krijg je een optelling en dan heb je de dubbele spanning, dus het dubbele vermogen. Dat in het geval de impedantie de som is van twee luidsprekers, dus de dubbele impedantie: vb 8 ipv 4 ohm. Het optellen is hetzelfde als wat Chablis reeds vermelde in zijn eerste reply: nl een transfo met twee primaires en 1 secundaire, en als de verhouding 1/1/1 is, dan is ook de rest van toepassing nl dubbel vermogen, dubbele impedantie. Ook bij een luidspreker met 2 spoelen tel je de 2 signalen op, maar dan via magnetische weg. Citaat: Als je dat op uitgangs niveau wil doen, heb je wel een paar zware torren nodig en moet je ook de weerstanden weten te dimensioneren. Je kan het omkeren van de faze van één van de eindtrappen inderdaad ook doen NA de eindtrap, maar daarom adviseer ik om het te doen op de equaliser aansluiting (gaat ook op de volumeregelaar mits voldoende knoeiwerk). Voor alle duidelijkheid nog een schema bijgevoegd, dan weet je waarover ik praat. Hoop dat het erbij staat... mvg Eddy Vl
Hellum Geplaatst: 4 juni 2009 Auteur Geplaatst: 4 juni 2009 Origineel bericht van: Sjaak(k) Volgens mij werd er door EddyV gesproken over +5volt en -5volt, bij ac audio spreek je dan over een positive top van de sinus Zelf heb ik jaren in de pa audio gewerkt en ze gerepareerd, bij de importeur van Marshall en Fender en MusicMan. Wij leverden aan popgroepjes zoals AC/DC en Kiss en Judas Priest, die het meeste volume van de wereld produceerden op de bune Toch heeft EDDYVL wel gelijk, de bass verdwijnt bijna als ik het op die manier aansluit, als ik er nu op de een of andere manier bij eentje een klein beetje vertraging kan krijgen, zullen ze elkaar toch versterken? edit: ik kan dat schema van Eddy wel bouwen, dat zal dat natuurlijk ook versterken. mijn versterker is een denon DRA 400 MVG. Gerard If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience. -George Bernard Shaw
Eddy VL Geplaatst: 4 juni 2009 Geplaatst: 4 juni 2009 Aan Hellum, Dit is een klassieke fazedraaier, de versterkingfactor is -1. R1 en R3 bepalen de spanning op de basis, moet ongeveer 3,7 V zijn. De emittor van de transistor is steeds 0,7V minder dan de basis. Dus de spanning op R4. Dit is een gewone emittorvolger met versterking = 1. Over de collectorweerstand staat identiek dezelfde spanning (grosso modo) als over R4, alleen in de omgekeerde richting. Als de ingangsspanning een piek van -3v bereikt staat op de emittor O V, op de collector + 12V. Bij een piek van +3 V zal op de emittor ong 6V staan. Op de collector ook. Het werkt dus met een wisselsspanning met piekwaardes van +3V / -3V, of een effectieve wisselspanning van 2,1V. Dit is nogal een klassieke waarde voor een equaliser. mvg Eddy
chablis Geplaatst: 4 juni 2009 Geplaatst: 4 juni 2009 Origineel bericht van: Eddy VL Ik heb het inderdaad over een momentele waarde van een signaal, en over een gewone push-pull. The point is dat als je de woofer tussen de twee uitgangen hangt heb je alleen het verschil tussen de twee bassen. En bij nagenoeg mono heb je nagenoeg GEEN verschil, dus zo goed als geen bassen... Je moet een van de signalen omkeren, en dan krijg je een optelling en dan heb je de dubbele spanning, dus het dubbele vermogen. Dat in het geval de impedantie de som is van twee luidsprekers, dus de dubbele impedantie: vb 8 ipv 4 ohm. Het optellen is hetzelfde als wat Chablis reeds vermelde in zijn eerste reply: nl een transfo met twee primaires en 1 secundaire, en als de verhouding 1/1/1 is, dan is ook de rest van toepassing nl dubbel vermogen, dubbele impedantie. Ook bij een luidspreker met 2 spoelen tel je de 2 signalen op, maar dan via magnetische weg. Citaat: Als je dat op uitgangs niveau wil doen, heb je wel een paar zware torren nodig en moet je ook de weerstanden weten te dimensioneren. Je kan het omkeren van de faze van één van de eindtrappen inderdaad ook doen NA de eindtrap, maar daarom adviseer ik om het te doen op de equaliser aansluiting (gaat ook op de volumeregelaar mits voldoende knoeiwerk). Voor alle duidelijkheid nog een schema bijgevoegd, dan weet je waarover ik praat. Hoop dat het erbij staat... mvg Eddy Vl Ja ho ff, dit is allemaal ten gunste van de subwoofer, maar dan staan ook je midden en hoge tonen in tegenfase, da's niet fijn aan je oren en over je stereobeeld nog maar te zwijgen, Dus moet je ook de polariteit van 1 van de tweeters omkeren. Of heb ik ergens overheen gelezen? En dan zit je nog steeds hoge tonen in je woofer te pompen, ten koste van je tweeters, en volgens mij gaat het ook ten koste van je kanaalscheiding en dus je stereobeeld. Of zie ik het verkeerd? DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.
chablis Geplaatst: 5 juni 2009 Geplaatst: 5 juni 2009 Origineel bericht van: Sjaak(k) Als je de "balans" iets uit het midden zet dan bulderd de bas eruit hoor. En dat kleine "balans" verschil bij de hoge tonen hoor je niet Als er niets is, wat niet om aan te horen is, daan is dat wel 2 kanalen in tegenfase. Is je dat nooit opgevallen als mensen hun luidsprekers weer eens verkeerd hebben aangesloten? En het zijn juist de midden en hoge tonen die het stereobeeld bepalen... DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.
columbo Geplaatst: 5 juni 2009 Geplaatst: 5 juni 2009 Je kunt beter een paar Infiniti QB 2e hands zien tekrijgen,dan heb je geen subwoofer nodig,alleen een goede instalatie.Het geluid is nl afhankelijk van de kwalietijd van je instalatie,zelfs de kabels zijn van belang.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen