Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Citaat:
Ja ho ff, dit is allemaal ten gunste van de subwoofer, maar dan staan ook je midden en hoge tonen in tegenfase, da's niet fijn aan je oren en over je stereobeeld nog maar te zwijgen, Dus moet je ook de polariteit van 1 van de tweeters omkeren. Of heb ik ergens overheen gelezen?

Chablis, ik vermoed dat het de laatste optie is, dus eventjes GOED naar het schematje kijken!

Bij het rechterkanaal staat de Speaker gekruist.

De mid en high is gescheiden met een Highpass die de lage tonen blokkeert. De lowpass werkt de high en de mid tonen weg op de Woofer. Bij hoge tonen word de impedantie van de lowpass heel hoog en de Woofer belast niet. Het omgekeerde is waar voor de mid en hoge tonen. De highpass word hoogohmig bij lage frequenties, dus de mid en tweeters beinvloeden de woofer niet.

Citaat:
(Off Topic: ben jij Bouwer, PA, of Studio?)

Ik ben op mijn twaalfde begonnen met een bouwkit radiotje van Philips, ik heb daarna een aantal versterkers gebouwd met lampen en een aantal met transistoren. De laatste was een 3 X 250W in stereo met active filtering voor Bass-Mid-High. Is uiteindelijk 3 X 125 W geworden omdat de luidsprekers toen te duur waren... Let wel, eind jaren 70!

Was toen ook bij Bell Telephone waar ik verschillende jaren in het labo gewerkt heb. Daar heb ik met Op-Amps en digitale IC's leren werken.

En het was ook zo dat de meeste testapparatuur niet in het winkelrek lag, dus dat was de specificaties lezen, schema ontwerpen, print tekenen, bouwen en uittesten.

Daarna bij Belgacom als technieker in de semi electronische centrales waar ik het programmeren geleerd heb. (16-bit computer met 256 k geheugen !!!)

De centrales zijn nu dicht maar ik ben blijven programmeren, maar dit is nu wel mijn laatste jaar...

Zo je ziet maar, kies maar een bakje, en gooi me er maar in, we zwemmen wel...

MVG Eddy VL

• Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:
Origineel bericht van: Eddy VL
Chablis, ik vermoed dat het de laatste optie is, dus eventjes GOED naar het schematje kijken!

Bij het rechterkanaal staat de Speaker gekruist.

De mid en high is gescheiden met een Highpass die de lage tonen blokkeert. De lowpass werkt de high en de mid tonen weg op de Woofer. Bij hoge tonen word de impedantie van de lowpass heel hoog en de Woofer belast niet. Het omgekeerde is waar voor de mid en hoge tonen. De highpass word hoogohmig bij lage frequenties, dus de mid en tweeters beinvloeden de woofer niet.

Sorry, het was laat en ik had mijn lenzen niet meer in en heb de kruising niet gezien. Ja de rest van de werking snap ik wel, iets dergelijks heb ik aan het begin al gezegd tegen de poster, dat je het zo zou moeten doen.

Off topic; ik ben ook in mijn jeugd met buizen begonnen hoor (al waren dat vaker zenders, in het begin ;0) Maar versterkers zat ook hoor. In 1975 had ik voor de eend van mijn buurmeisje je een 2 X 100W versterker gebouwd, dat was ook heel wat voor die tijd... Weet je nog wel, toen was de leus van Philips "6 Watt is pas wat"

Grtz,

Chablis

DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.

Geplaatst:

We worden wel erg off topic hoor...

Off Topic:

Citaat:
Weet je nog wel, toen was de leus van Philips "6 Watt is pas wat"

+ 20 Watt verwarming...

Eddy

Maarre ik bouwde toen een een omvormer met TTL IC's (RS flipflop waar natuurlijk een blokgolf uitkwam) met een paar 2-delers om de frequentie naar beneden te krijgen) en een symetrische versterkertrap (puur voor de AC voeding) om zodoende een trafo met 2 primaire (12V) wikkelingen, aan te sturen zodat er weer 220V uitkwam. Je snapt het wel was gewoon een 220V trafo, met 2 secundaire wikkelingen ( ta-ta...!!!! voor een symetrische versterkervoeding, die ik achterstevoren gebruikte,,,

Rendament: Accu altijd leeg van 2CV van buurmeisje....

Ah, wat zielig, moest ik weer helpen.

Terugrekenend, was het rendament denk ik < 40%...

Als je dan ziet wat er tegenwoordig mogelijk is met netspanningen, terugleveranties, synchronisatie, FO's, noem maar op, die tot 97% gaan....

Grtz,

Chablis

Geplaatst:

Had ik al een vermoeden van dat er zoiets bij was, of een cascade. Alléén, volgens mij was dat lage rendement opzet om het 2 CV'tje een lege batterij te laten krijgen...

Citaat:
Rendament: Accu altijd leeg van 2CV van buurmeisje....

Ah, wat zielig, moest ik weer helpen.

We horen niks meer van Hellum, zou die afgehaakt hebben?

Eddy

Geplaatst:

We horen niks meer van Hellum, zou die afgehaakt hebben?

Eddy

Denk dat Hellum de tips binnen heeft die hij nodig heeft en de rest van de discussie niet meer heeft gevolgd....

Geplaatst:

ik volg de rest nog wel, ben alleen een paar dagen niet veel online geweest.

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

-George Bernard Shaw

Geplaatst:
Origineel bericht van: Hellum
ik volg de rest nog wel, ben alleen een paar dagen niet veel online geweest.

MVG. Gerard

Heel beleefd van je ;0)

Suc6 ermee verder

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen