Tuneboy Geplaatst: 3 juni 2009 Geplaatst: 3 juni 2009 Hallo, Bij het uitrichten van mijn big bisat heb ik de volgende bevindingen: Ik heb een 7 jaar oude LNB (0.7dB)gebruikt om de schotel uit te richten. De LNB op de 0 positie gestoken van de big bisat en uitgericht en had een signaalsterkte van 94%op de Astra1 ZONDER tussenkomst van die diseqc switch. Dus de LNB rechtstreeks aan de ontvanger en had een signaalsterkte van 94%op de astra1. Dus denk dat mijn schotel bijna perfect uitgericht is op astra1 volgens de gegevens van de alignment software. Die LNB heb ik dan weer vervangen door een nieuwe twin Alp's ook ZONDER diseqc switch en had nog een sterkte van 70%over ??? Heb niet meer aan de schotel geprutst dus gewoon LNB vervangen. Dan heb ik alles gelaten zoals het is (Alp laten zitten) maar dan eens gemeten MET de diseqc switch ertussen (heb die nodig omdat ik 4 voorlopig 4 sats wil ontvangen)en heb dan nog 60% sterkte over voor Astra1. Ook niet meer aan de schotel geprutst. Dus een voorlopige conclusie de diseqc switch zorgt voor een 10% verlies en de Alp geeft zo een 20% minder signaal. Heb ook al eens gespeeld met de skew maar dit heeft geen enkele invloed aangezien de schotel op zijn eigen 12° al gedraaid is geld dit als skew. Is dit een normale bevinding of is er iets mis met mijn bevindingen /opstelling. Voor de metingen gebruik ik een digisat pro. de diseqc switch is een 4/1 Maximum switch (8€). Maar dat die alp een 20% minder sterkte geeft klopt toch iets niet denk ik. De alp heb ik ook al vervangen door een andere alp maar hetzelfde resultaat. Iemand een idee?
Moderator ceesv Geplaatst: 3 juni 2009 Moderator Geplaatst: 3 juni 2009 Signaalsterkte is afhankelijk van de m.f. versterking van je lnb. Deze kan van merk en type lnb verschillend zijn, maar is geen maatstaf voor een betere of slechtere lnb. Hiervoor is het ruisgetal van de lnb bepalend. Van meer betekenis is de s/n en ber waarden. Dit heeft te maken met de uitrichting van de parabool(schotel) en de plaatsing(brandpunt) van je lnb. Verder is de skew van je lnb van groot belang voor de s/n en ber. Veranderen van de skew zal doorgaans geen verandering van (mf) signaalsterkte te zien geven, maar wel degelijk tot uiting komen in bijvoorbeeld de slecht weer reserve. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Tuneboy Geplaatst: 3 juni 2009 Auteur Geplaatst: 3 juni 2009 Dus eigenlijk als ik een betere switch gebruik kan ik dan nog max 10% terug omhoog? Met bv een spaun of emp switch. Signaalsterkte van de LNB ga ik dus niet meer beter krijgen? S/N en ber kan ik helaas niet meten met digisat pro en zit met een goedgekeurde doos van TVV waar die software meter voor geen meter juist werkt. greetz
Moderator ceesv Geplaatst: 3 juni 2009 Moderator Geplaatst: 3 juni 2009 Zolang je ontvanger werkt, hoef je geen actie te ondernemen. De signaalsterkte geeft slechts de waarde aan van het signaal aan de (mf) antenne ingang van je ontvanger. Die zal goed beeld geven vanaf een bepaalde waarde, bijvoorbeeld 45%. Deze waarde is relatief en niet absoluut. Je beeld wordt er in ieder geval niet beter door. Wanneer het je erg stoort, kan je eventueel meteen achter je lnb een in line versterker plaatsen. Zie hiervoor ook >deze< en onderliggende threads. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen