Ga naar inhoud


welke ci voor ziggo in een hdtv?


denbosch

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Hoeba
Ik snap niet dat ze het willen invoeren, zoals op Wiki is te lezen is het, net als hdcp, al gekraakt.

Ik heb net even de Engelse Wiki over CI+ gelezen, maar ik zie nergens dat "het" al gekraakt zou zijn. Waar staat het dan precies?
Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: ArChie
Origineel bericht van: Hoeba
Zoek bij de nederlandse wiki dan eens op drm.

Gedaan, maar ik zie nog niet de directe relatie met CI+.


DRM is waar het allemaal om gaat bij de beveiliging, zoals ook bij HDMI enz, en dus ook Ci+.

Groetjes,
Hoeba

DM 600 S PVR 160 GB, OpenPli, DM 8000 S/C, OpenPli, Nokia Dbox2 C, PB-7, Cisco dvb-C, RaspberryPi 2b

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Hoeba
DRM is waar het allemaal om gaat bij de beveiliging, zoals ook bij HDMI enz, en dus ook Ci+.

DRM is een verzamelnaam voor allerhande beveiligingstechnieken die met de bescherming van rechten te maken hebben. Dat er misschien een bepaalde beveiligingstechniek implementatie gekraakt is zegt niets over de andere implementaties. Als iemand de beveiliging van het Conax Conditional Access system (CAS) kraakt dan wil dat ook niet zeggen dat het automatisch consequenties heeft voor beveiliging van het Irdeto CAS en toch zijn het allemaal systemen die onder DRM vallen.

CI+ wordt nog nergens daadwerkelijk toegepast en heeft voorzieningen om er voor te zorgen dat beveiligingscertificaten niet meer gebruikt kunnen worden als er sprake zou zijn van een beveiligingslek. Uiteraard zijn de digitale TV providers niet zo dom om met een nieuwe techniek te beginnen als die bij voorbaat al gekraakt zou zijn en daardoor volledig open zou liggen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ArChie
Origineel bericht van: Hoeba
DRM is waar het allemaal om gaat bij de beveiliging, zoals ook bij HDMI enz, en dus ook Ci+.

DRM is een verzamelnaam voor allerhande beveiligingstechnieken die met de bescherming van rechten te maken hebben. Dat er misschien een bepaalde beveiligingstechniek implementatie gekraakt is zegt niets over de andere implementaties. Als iemand de beveiliging van het Conax Conditional Access system (CAS) kraakt dan wil dat ook niet zeggen dat het automatisch consequenties heeft voor beveiliging van het Irdeto CAS en toch zijn het allemaal systemen die onder DRM vallen.

CI+ wordt nog nergens daadwerkelijk toegepast en heeft voorzieningen om er voor te zorgen dat beveiligingscertificaten niet meer gebruikt kunnen worden als er sprake zou zijn van een beveiligingslek. Uiteraard zijn de digitale TV providers niet zo dom om met een nieuwe techniek te beginnen als die bij voorbaat al gekraakt zou zijn en daardoor volledig open zou liggen.


Zou het?

Ci+ is geen nieuwe techniek, is al een paar jaar oud en lag op de plank weg te rotten. Is alleen goede marketing van de makers geweest die oude troep te slijten.

Publiekelijk of niet, bij dit soort zaken hoef je er maar op te wachten tot iemand zijn tanden er in zet en het open maakt!

Groetjes,
Hoeba

DM 600 S PVR 160 GB, OpenPli, DM 8000 S/C, OpenPli, Nokia Dbox2 C, PB-7, Cisco dvb-C, RaspberryPi 2b

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Hoeba
Ci+ is geen nieuwe techniek, is al een paar jaar oud en lag op de plank weg te rotten. Is alleen goede marketing van de makers geweest die oude troep te slijten.

Ik heb een beetje het idee dat je eigenlijk niet weet wat CI+ inhoud. Op de Common Interface Plus website (www.ci-plus.com) kan je allerlei informatie vinden over CI+, waaronder hoe één en ander tot stand is gekomen. Het consortium dat de specificaties heeft opgesteld is halverwege 2007 begonnen en in januari 2008 had men versie 1 van CI+ specificatie gereed voor publicatie. Daarna volgt er een traject waarbij van alles en nog wat geregeld moet gaan worden waaronder het aanstellen van een organisatie voor het uitdelen van de benodigde certificaten (de CI Plus LLP authorized certificate agent) en als er een specificatie wordt uitgebracht dan zal je ook moeten kunnen testen of de ontwikkelde apparatuur en CI+ CAM's aan die specificaties voldoen (CI Plus LLP approved test center). Uiteraard moet er ook een organisatie zijn die de specificaties gaat beheren, het CI Plus LLP. Pas als dat allemaal geregeld is kunnen bedrijven beginnen met de implementatie van de specificaties.

Alles bij elkaar is het voor een nieuwe specificatie en de organistatie daar omheen nog best snel gegaan. Er zijn specificaties waarbij het veel langer geduurd heeft voordat die van de grond zijn gekomen en genoeg specificaties die de eindstreep nooit hebben gehaald. Vanuit de DVB organisatie is ook eens een poging ondernomen tot een nieuwe Common Interface specificatie met extra beveiligingen, ofwel Common Interface version 2 (CIv2), en die specificatie heeft het door onenigheid tussen de leden niet gehaald.

Citaat:
Publiekelijk of niet, bij dit soort zaken hoef je er maar op te wachten tot iemand zijn tanden er in zet en het open maakt!

Het heeft volgens mij helemaal geen zin om je tanden in CI+ te zetten te te trachten het te kraken. Het digitale signaal zelf is immers nog steeds op de standaard manier van encryptie voorzien (zie de DVB-CSA specificatie) en in principe hoeft er niets te veranderen aan het gekozen Conditional Access System (CAS) van de digitale TV provider. CI+ is immers geen vervanging van al deze zaken, maar een definitie van een slot in een apparaat en het protocol dat gebruikt moet worden tussen apparaat en de ingestoken module. Alles tot de CAM blijft als het ware hetzelfde, alleen hetgeen de CAM verlaat kan anders zijn dan voorheen omdat de digitale TV provider de CAM kan instrueren om het kanaal met een eigen encryptie door te geven aan het apparaat met CI+ slot.

Ziggo past het Irdeto CAS toe wat gewoon zo blijft nadat ze CI+ CAM's gaan ondersteunen. Mogelijk gaan ze op termijn in samenwerking met Irdeto proberen om de Irdeto beveiliging zodanig aan te passen dat de huidige AlphaCrypt Classic CAM en softCAM's niet meer werken met het Irdeto protocol. Dan is dat de plek waar de tanden in gezet moeten worden om één en ander weer aan de praat te krijgen.

Voor alle duidelijkheid: Ik ben totaal geen voorstander van het CI+ gebeuren. Het levert voor de consument immers alleen maar extra beperkingen op, dus vanuit het perspectief van de consument had het beter Common Interface Minus (CI-) genoemd kunnen worden. De standaard DVB CI specificatie en de bijbehorende standaard DVB CI CAM's voldoen prima. Ik discussieer echter wel graag op basis van correcte informatie i.p.v. zomaar iets te roepen en verdiep me dan als zodanig in de specificaties om te begrijpen waar het nu precies om gaat.
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Origineel bericht van: ArChie
Origineel bericht van: Hoeba
Ci+ is geen nieuwe techniek, is al een paar jaar oud en lag op de plank weg te rotten. Is alleen goede marketing van de makers geweest die oude troep te slijten.

Ik heb een beetje het idee dat je eigenlijk niet weet wat CI+ inhoud.

Je hebt recht op je eigen menig hoor.

 

Citaat:
Publiekelijk of niet, bij dit soort zaken hoef je er maar op te wachten tot iemand zijn tanden er in zet en het open maakt!

Origineel bericht van: ArChie

Het heeft volgens mij helemaal geen zin om je tanden in CI+ te zetten te te trachten het te kraken.

 

Het citaat slaat niet op Ci+ maar op beveiliging in het algemeen.

 

Voor Ci+ geef ik je gelijk, waarom open maken wat al open is?

 

 

 

 

 

 

Groetjes,
Hoeba

DM 600 S PVR 160 GB, OpenPli, DM 8000 S/C, OpenPli, Nokia Dbox2 C, PB-7, Cisco dvb-C, RaspberryPi 2b

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Uitleggen?

 

Dat zeg je niet te begrijpen, of heb je een andere mening over, en heb je toen ook al niet op gereageerd, dus weet ik het ook niet meer hoe ik je moet duidelijk maken dat de basis voor al dit soort systemen open ligt.

Origineel bericht van: Hoeba
Zoek bij de nederlandse wiki dan eens op drm.

 

is toch oud nieuws, hebben we het hier ook al over gehad http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads.php/topics/1665079/3 ?!

 

 

Groetjes,
Hoeba

DM 600 S PVR 160 GB, OpenPli, DM 8000 S/C, OpenPli, Nokia Dbox2 C, PB-7, Cisco dvb-C, RaspberryPi 2b

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Hoeba

Uitleggen?

Ik had deze reactie al verwacht. Telkens als ik je vraag om één van je stellingen toe te lichten kom je met dergelijke reactie om maar niet inhoudelijk te hoeven worden.

Citaat:
Dat zeg je niet te begrijpen, of heb je een andere mening over, en heb je toen ook al niet op gereageerd,

In tegenstelling tot jou ga ik wel degelijk inhoudelijk op je stellingen in. Dus hoe je nu weer met deze reactie komt dat ik niet gereageerd zou hebben is mij een raadsel als ik een paar berichten hiervoor nog uitleg wat volgens mij DRM is. Zie:

http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads...en_#Post1683156

Ook op die reactie van mij ga je wederom niet inhoudelijk in door mij dan duidelijk te maken waarom ik dan volgens jou verkeerd begrepen zou hebben wat DRM is als jij een andere interpretatie hebt van die Wiki pagina.

Citaat:
dus weet ik het ook niet meer hoe ik je moet duidelijk maken dat de basis voor al dit soort systemen open ligt.

De basis voor deze stelling van jou is de ondertussen bekende Nederlandse Wiki pagina over DRM. Die lees jij kennelijk op een bepaalde manier om bovenstaande conclusie te trekken. Dan kan je toch inhoudelijk toelichten hoe je tot die conclusie komt? Is dat dan zo'n rare vraag van mijn kant als ik je hier wel inhoudelijk probeer duidelijk te maken hoe ik die Wiki pagina lees?

DRM is geen één of andere opvraagbare standaard specificatie die door alle DRM systemen wordt toegepast, maar zoals ik al eerder aangaf een verzamelnaam voor systemen die allemaal ten doel hebben om de rechten van beeld en geluid materiaal te beschermen. De auteur van de Wiki pagina over DRM plaatst zelfs een lijstje met voorbeelden van verschillende systemen die volgens hem allemaal onder de noemer DRM vallen:
Origineel bericht van: "Wiki"
Lijst van DRM-systemen
- Advanced Access Content System of AACS gebruikt in Blu ray en HD DVD spelers
- Windows Media DRM is een DRM-systeem voor audio en video, ontwikkeld door Microsoft.
- Fairplay is het DRM-systeem ontwikkeld door Apple voor audio en video.
- HelixDRM is het DRM-systeem ontwikkeld door Real voor audio en video.
- Adobe PDF Merchant/web buy is een DRM-systeem ontwikkeld door Adobe voor digitale boeken (PDFs).
- U-DRM is een DRM-systeem voor electronische educatieve content, ontwikkeld door Noordhoff Uitgevers,


Allemaal verschillende systemen met eigen specificaties die in beginsel allemaal gebruik maken encryptie en sleutels om de content te beschermen en verspreiding tegen te gaan, maar daar houdt dan ook iedere technische overeenkomst op. Er zijn veel verschillende methoden van encryptie en sleutel overdracht. Iedere specificatie van dergelijke systemen die onder de noemer DRM vallen maken daar hun eigen keuzes in, waarbij het soort content en de manier van overdragen van die content veelal de mogelijkheden van die keuzes bepalen.

De auteur van de Wiki pagina over DRM stelt ook het volgende:
Origineel bericht van: "Wiki"
In februari 2007 is een beveiliging gekraakt door het vinden van de beveiligingssleutel.


Daarbij geeft die auteur niet expliciet aan om welk van de door hem opgesomde DRM systemen het danwel zou gaan. Even uit mijn hoofd was dat het AACS systeem zoals gebruikt in Blu ray en HD DVD spelers. Daarvan is dus een beveiligingssleutel gevonden waar je alleen iets aan hebt bij het AACS systeem en niet bij alle andere genoemde DRM systemen. Technisch kan dat ook niet omdat ieder systeem dat onder de noemer DRM valt zijn eigen manier van beveiliging met encryptie en met eigen sleutels toepast. Er staat dus dat er een beveiliging is gekraakt en niet dat alle beveiligingen zijn gekraakt waardoor in één klap het hele DRM concept de vuilnis bak in kan.

Met jouw interpretatie van deze Wiki pagina, dat de basis van alle systemen die onder DRM vallen open ligt, zou het er in feite op neer komen dat alle encryptie methoden in deze wereld nutteloos zijn geworden omdat er ergens één sleutel is gevonden die gebruikt kan worden om content te decrypten en die sleutel zou dan meteen passen op alle content met encryptie. Klopt uiteraard niet omdat met de gevonden sleutel alleen de content te decrypten is die ook met die sleutel van encryptie is voorzien.

Ook bij CI+ is er sprake van de bescherming van content met encryptie en sleutels, dus in die zin valt CI+ ook onder de noemer van DRM systemen. En net als ieder systeem dat onder de noemer DRM valt heeft CI+ ook weer een eigen specificatie voor de toe te passen encryptie methode en de overdracht van sleutels. Daarbij heeft CI+ het voordeel dat de component van de content provider, de CI+ CAM, centraal gecontroleerd wordt vanuit de digitale TV headend. Mocht er door krakers al een sleutel gevonden worden, dan wordt die sleutel op de blacklist van de provider geplaatst die via het digitale signaal wordt doorgegeven aan de CI+ CAM en vanaf dat moment is die sleutel niet meer te gebruiken. Vandaar mijn opmerking dat het niet erg zinvol is om te trachten om de beveiliging van CI+ te kraken. De krakers kunnen dan beter hun tijd besteden om ervoor te zorgen dat de softCAM's (CCCAM, etc.) voor het Irdeto Conditional Access System (CAS) blijven werken als Ziggo en Irdeto daar eventueel veranderingen in aan gaan brengen, zodat de content na de softCAM gewoon zonder encryptie beschikbaar is zoals nu ook het geval is. Dan heb je helemaal niets met een CI+ CAM te maken.

Als je het met de bovenstaande inhoudelijke reactie van mij niet eens bent dan hoor ik graag wat er dan niet van klopt, waarbij je duidelijk toelicht waar ik in de fout ga en hoe het dan volgens jou wel zit. Dus niet van die nietszeggende "Zou het?" reacties of nieuwe niet nader toegelichte stellingen zoals "Ci+ is geen nieuwe techniek" terwijl iedereen via het Internet kan achterhalen dat men twee jaar geleden men nog moest beginnen met het opstellen van de CI+ specificaties.

Zie ook de volgende twee documenten van de CI+ specificatie waarin staat uitgelegd hoe het zit met de beveiliging van de content met behulp van encryptie en sleutels bij CI+:
http://www.ci-plus.com/data/ci_plus_specification_v1.2.pdf
http://www.ci-plus.com/data/Supplementary_CI_Plus_specification_v1.2.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

De basis van deze systemen is open door de DRM kraak, volgens mij.

 

Meer is daar voor mij hier niet over te vertellen., want ik had een vraag over het mogelijke gebruik van Ziggo van Ci+, wat ik weer niet begreep door de kraak van DRM.

 

Jij geeft daarop aan, met veel aandacht en links, dat het niks met mekaar te maken heeft, terwijl het wel de basis van Ci+ is volgens mij.

We verschillen dus van mening en dat lijkt me een goede zaak.

Afwachten tot en of we publiekelijk een vervolg zullen zien hiervan.

 

On topic nu maar weer.

 

Als cam zal het mogelijk dus gebruikt gaan worden, en moet je dan in je achterhoofd houden als je een cam zoekt voor Ziggo.

 

Groetjes,
Hoeba

DM 600 S PVR 160 GB, OpenPli, DM 8000 S/C, OpenPli, Nokia Dbox2 C, PB-7, Cisco dvb-C, RaspberryPi 2b

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...