Ga naar inhoud


Rijbewijs B-E verlengen voor het 65e levensjaar


Jürgen

Aanbevolen berichten

Mijn rijbewijs B-E verloopt op 25 april 2010 en dient voor die tijd verlengd te worden.

In oktober aanstaande wordt ik 65 en wil ik de volgende vraag hier stellen:

 

Ik vraag me nu af of het nog uitmaakt of ik het rijbewijs nog voor mijn 65e jaar of dat ik deze pas volgend jaar begin april verleng?

 

Volgens mij niet want in beide gevallen is er geen medische keuring noodzakelijk en wordt het rijbewijs in beide gevallen tot mijn 70e verjaardag verlengd.

Is mijn aanname correct gelet op de onderstaande tekst?

 

Verder vraag ik me ook nog het volgende af:

Als ik de vernieuwing van mijn rijbewijs nu voor mijn 65e verjaardag aanvraag dan zal gelet op de geldigheidsduur van 5 jaar het nieuwe afgegeven rijbewijs voor mijn 70e verjaardag verlengd moeten worden en er in feite geen keuring noodzakelijk zijn omdat ik dan immers nog geen 70 ben.

Is deze aanname correct?

 

Bron: Rijbewijs.nl

 

Mensen van zestig jaar of ouder die hun rijbewijs willen vernieuwen, moeten met het volgende rekening houden.

Bent u tussen de zestig en vijfenzestig jaar, dan ontvangt u een nieuw rijbewijs dat geldig is tot het zeventigste jaar.

Wie ouder is dan 65 jaar, en in het bezit is van een rijbewijs, waarvan de geldigheidsduur of de vernieuwingstermijn verstrijkt op of na de dag dat de aanvrager de leeftijd van 70 jaren bereikt, dient medisch gekeurd te worden.

Indien de geldigheidstermijn van het rijbewijs verstrijkt voordat de aanvrager 70 jaar is, is een medische keuring niet vereist.

In beide gevallen wordt in principe een rijbewijs afgegeven voor 5 jaar.

Vanaf het zeventigste jaar vindt bij iedere vernieuwing van het rijbewijs een medische keuring plaats.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


goeden morgen

ik ben 67 jaar

ik heb toevallig verleden week mij rijbewijs verlengd

tot 2014

allen ik had alle rijbewijzen behalve moter

maar die werden niet verlengd alleen b c en de andere

werden in slaap stand gezet dus als medies laat keuren

kan ik ze weer krijgen .

maar ik heb ze niet nodig want ik ga niet

met vrachtwagen of autobus of met aanhangers rijden

dus moet 2014 laten keuren dan ben ik 72 dus

grt jos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet handig om je E te laten verlopen. Je bent pas 67. Weet je nu al dat je nooit met een aanhangertje gaat rijden?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het antwoord van Jos verbaasd mij enigszins want ik heb nergens gelezen dat je voor het verlengen van een rijbewijs B-E (voor aanhangwagens) medisch gekeurd moet worden.

Ik dacht dat de medische keuring alleen noodzakelijk is als je een groot rijbewijs voor o.a. vrachtwagen en bus gaat verlengen.

Voor mij is rijbewijs B-E juist van groot belang omdat ik met mijn auto een vrij grote caravan trek.

Ik vraag me dan ook af of het misschien toch wel zinvol is om mijn rijbewijs nog te verlengen voordat ik de leeftijd van 65 jaar heb bereikt?

 

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jürgen
Ik dacht dat de medische keuring alleen noodzakelijk is als je een groot rijbewijs voor o.a. vrachtwagen en bus gaat verlengen.


Dat geld al vanaf de leeftijd van 50 jaar. Moest ik dus vorig jaar zelf ondervinden met 50 mijn rijbewijs laten verlengen incl. CE en DE. Je moet daarvoor naar een arbo dokter.
Gelukkig was ik nog kern gezond dus weer alles tot mijn 60ste. Vanaf je 60ste is het groot rijbewijs dan alleen nog voor een periode van 5 jaar.

VU+ Duo en 2x dreambox .

--------------------------------

plus 2 ruwharige tekkels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil ook alle rijbewijzen verlengen.

Ben bij arboarts geweest. Hij vond me wel bekwaam.

De eindbeslissing ligt bij het CBR. Al zo'n 40 jaar rijd

ik schadevrij, waarbij een belangrijke periode als

vrachtwagen- , taxi- en directiechaufeur.

Helaas gebruik ik een lange lijst van medicijnen. Dus

ik wacht in spanning af.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast thevandijks

Ik denk als de arbo arts geen probleem ziet dat er dan niets aan de hand is. Zelf heb ik ook mijn "groot" rijbewijs verlengd tot mijn 65ste jaar. Kosten arbo arts 80 eurie, gemeente zo'n 70 euro. Drie keer bij de gemeente over de vloer geweest (formulieren halen, later weer afgeven en rijbewijs ophalen met al de wachttijden tussen bijstandtrekkers en boze onbeschofte ambtenaren en werkelozen )De dokter koste haast een hele ochtend, tja je moet er wel wat voor doen ...kost omgerekend toch zo'n haast 400 gulden! Meer dat het rijbewijs ooit gekost heeft in 1973...dan reken ik niet de verzuimtijd bij mijn werk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 3 voorgaande berichten gaan allen over het verlengen van een groot rijbewijs dus CD en DE.

Mijn vraag gaat echter nog steeds over de vraag of ook de verlenging van een rijbewijs B-E onder de verplichte medische keuring valt.

Volgens het bericht van Jos lijkt dit wel zo te zijn want hij schrijft dat alleen B en C bij hem werden verlengd en de rest kon pas na een medische keuring worden verlengd en daar valt dan volgens hem ook BE onder.

 

 

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...