Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een Philips tunerversterker 22ah799.

Als antenne heb ik een draad van 2 meter aan de middelste aansluiting van de coax hangen. Mijn andere tuners hebben daar voldoende aan.

Met deze Philips 22ah799 krijg ik soms met veel moeite een stereo signaal, mono is geen probleem.

Hoe kan ik de gevoeligheid verhogen of heeft dit type tuner echt een fatsoenlijke antenne nodig?

(Philips leverde voorheen in de doos ook een draad mee voor FM ontvangst)

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Een stuk draad is altijd een "noodantenne" geweest. Een garantie voor een goede stereo-ontvangst heb je niet. 2 meter is al helemaal fout. De golflengte op de FM band is ca. 3 mtr. Een draadantenne zou dan 75 cm moeten zijn voor 75 ohm impedantie. En 2 x 75 cm voor 300 ohm impedantie.

De kern van een stuk coax gebruiken is nou niet echt aan te bevelen omdat de afscherming de boel mooi afschermt. Ik neem aan dat de mantel wel niet ge-aard of aangesloten is, maar toch, zo´n gehannes gaat tegen alle principes in.

Dat andere tuners niet protesten ligt waarschijnlijk aan het feit dat het stereo lampje wel gaat branden, de kanalscheiding er nog niet voldoende is.

Voor stereo heb je 6 dB meer signaalsterkte nodig voor een ruisvrije ontvangst dan bij mono.

Doe je ontvanger en jezelf een plezier en hang er een goede antenne op de de goede maniet aan. Een dipool doet wonderen.

In NL moet je die wel vertikaal plaatsen en zeker niet te dicht tegen de mast. Voor Duitse FM zenders moet ie horizontaal geplaatst zijn.

Geplaatst:

@ Steve

Het kleine tunerblikje aan de rechterzijde (dat via pennen op een grotere print gestoken is) heeft geen elco's. Er zitten wel diverse gewone codensators in (ik schat in pf/nf).

De grotere print waar dit blikje ingeprikt is, waar ook de TDA1005A op zit, heeft wel blauwe elco's.

Welke elco's bedoel je precies?

Er zit ook nog een veel groter blik in het apparaat, maar dat is volgens mij niet de tuner.

Alvast dank voor meer info.

Geplaatst:

De twee genoemde elco's vervangen, helaas geen verbetering.

Als ik start bij 101.2hmz en ik ga lager in frequentie, dan pikt hij wel de stereo signalen weer op.

Rechtstreeks vanuit het geheugen niet.

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Funfreak,

Waarom sluit je nu niet eerst een goede antenne aan en kijk eens hoe die ontvanger presteerd.

Sommige ontvangers nemen nou eenmaal geen genoegen met een stuk coax als antenne.

Aan je vragen hoe je met dit probleem om moet gaan leid ik af dat je er niet veel verstand van hebt. Zo weet je niet hoe je het tunerblikje moet lokaliseren.

Dan ga je lukraak maar condensatoren vervangen zonder eerst een diagnose te nemen.

Dat die ontvanger niet dezelfde gevoeligheid schijnt te hebben aan de onderkant van de band vermelde je niet aan het begin van je relaas. Ook dit kan komen door het niet gebruiken van een juiste antenne.

Is de gevoeligheid over de hele FM band duidelijk ongelijk, dan vermoed ik eerder een defect aan de tuner. Met name de ingangstrap. Is er bij jouw misschien een keer blikseminslag geweest? Zou heel goed kunnen dat je ingangstrap schade heeft opgelopen, met name de mosfet(s). Misschien staan er 2 diodes antiparrallel aan de antenne ingang. Die zijn hiervoor om verdere schade te voorkomen.

Als je dit probleem zonder verstand van zaken te lijf gaat, zie ik hier geen succes en zou je adviseren er door een vakman na te laten kijken.

Ik wil je in geen geval beledigen.

Nogmaals, sluit eerst een goede antenne, of eventueel de CAI kabel aan. Dan zie je misschien op de S-meter of er sprake is van gelijkloop problemen over het ontvangstfrequentiebereik.

Is dit werkelijk het geval, dan is er inderdaad een probleem in de tuner en ik raad je aan deze te (laten) vervangen.

Vakmensen gebruiken hiervoor een meetzender en hebben het probleem snel gelokaliseerd.

Een stuk coax als antenne is niet breedbandig. Je zou de ontvanger net zo goed aan de dakgoot of bedmatras kunnen aansluiten. Dat gaat net zo min goed.

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Ik heb even naar het schema gekeken.

Ofschoon ik er vrij zeker van ben dat er waarschijnlijk geen enkel problem met die ontvanger is, zou ik het volgende doen.

En nogmaals alleen als er werkelijk sprake is van een gelijkloopprobleem.

Vervang T6950. (BF324) en de afstemdiode: BB204B

Nogmaals...uitsluitend doen als er werkelijk een fout in die ontvanger is. Ik geloof er persoonlijk niets van.

Je zou de tuner ook opnieuw kunnen afregelen, maar als je vraagt of een multimeter voldoende is aan gereedschap, dan houd ik mijn hart vast.

Als ik deze fout op moest sporen, dan zou ik al heel snel ontdekken, waar er bij het afregelen iets mis gaat.

Verlopen doet zo´n tuner namelijk niet. Keramische condensatoren van kleine waarden gaan nagenoeg nooit kapot.

Spoelen verlopen niet. Juist daarmee verander je de afregeling, met name de gelijkloop.

Nog even een laatste opmerking. Dat naar jouw mening die ontvanger geen voldoende stereo gevoeligheid bezit met een stuk coax als antenne, spreekt voor de kwaliteit van die ontvanger.

Het is namelijk een kwalitatief goede ontvanger, die ook een goede kanaalscheiding heeft, weinig kruismodulatie, een goede selektiviteit en oversturingsheadroom. Dat heeft allemaal met elkaar te maken.

Andere ontvangers die het wel goed doen kwa gevoeligheid met dit stuk coax zullen hier duidelijk minder goed presteren.

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Ik heb verder nog even naar het schema gekeken.

Als ik deze ontvanger in mijn bezit had, zou ik er heel voorzichtig mee omgaan want het is gewoon een erg goed toestel.

Er zit ook AM op. LG en MG en wel een hele goede. Dat zie je bij die rommel uit China al lang niet meer.

Dus ik raad je aan dat ding niet te gaan "afregelen". Dan is ie voor altijd en eeuwig naar de haaien.

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Het probleem laat me niet los... :D

Ik heb nog een keer naar het schema gekeken, met name de tuner.

Dit is een hele conventionele schakeling.

De BF324 zorgt voor preselectie in een gemeenschappelijke basisschakeling. Hierdoor wordt maximale energie overdracht verkregen. (met een lage ingangsimpedantie en hoge uitgangsimpedantie)

Dit ontwerp is van "nature" niet echt super-gevoelig, heeft wel andere voordelen.

Zouden hier MOSFET´s gebruikt zijn was de gevoeligheid duidelijk hoger.

Je kunt nog wat proberen zonder meetapparatuur.

Sluit de antenne-ingang kort, met een zeer kort draadje. Dan hoor je alleen nog maar ruisen als het goed is. Stem nu af van 87,5 MHz tot 108 MHz. Als het ruis niveau opvallend afneemt of toeneemt is er waarschijnlijk iets niet in orde.

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

En nog een keer.. :D

Ik hoop niet dat je bij het vervangen van die condensatoren in de tuner, de vrijstaande luchtspoeltjes hebt verbogen.

Dan is de gevoeligheid/gelijkloop ook naar de ballen, met name onder in de band.

Geplaatst:

Dank voor alle tips.

Nog even een toelichting:

Ik gebruik geen stuk coax als antenne, maar een stuk soepel montagedraad op de kern van de coax-aansluiting.

Het tunerblikje kan ik wel vinden hoor, zo erg is het nu met de kennis ook niet gesteld.

Maar daar zitten de door Steve genoemde elco's niet in!

Er is namelijk nog een tweede blik(je), een stuk groter, daar zit o.a. de "chips" in voor het geheugen. Maar ook de twee elco's die ik moest vervangen.

Ik zal als ik even tijd heb, een fatsoenlijke antenne regelen en aansluiten.

@ Steve

Bedoel je dat er 5 Volt over de elco's moet staan?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen