Ga naar inhoud


2 antennes (hor+vert) op 1 reciever


fonske

Aanbevolen berichten

na aankoop van dm8000 ook een dvbt ontvanger toegevoegd en perfect ontvangst op belgische zenders vlaams + waals alsook enkele duitse zenders ard-zdf, digitenne nederlands alleen te onvangen vanaf volledige duisternis met konig universele binnen/buiten antenne. mijn gedachte gaat nu uit naar 2 verschillende antennes te plaatsen op zolder 1 voor hor en 1 voor verticale ontvangst vb 2x wb345 vraag is nu hoe moeten deze beide antennes aangesloten worden op 1 enkele kabel naar de ontvanger ?

db8000 db800 db600 db500hd chanelmaster 1.20m draaibaar visiosat bigsat

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb hier niet echt verstand van maar op het volgende adres vind je een schat aan info over antenneconfiguraties. weeweewee.zendamateur.com/

 

 

Fonske je schreef dat je een dm8000 gekocht hebt. In deze ontvanger heb ik ook interesse. Het gaat mij om de combinatie met 2 satelliet en 2 digitennetuner's. Uiteraard met harde schijf en dvdbrander. Omdat de DM8000 nog niet zolang op de markt is vraag ik mij af hoe betrouwbaar deze ontvanger is als alle uitbereidingsmogelijikheden benut zijn. Denk aan firmware cq software bugs, vastlopers, hardwaregerelateerde problemen enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok iedereen bedankt voor de aangereikte oplossingen, heb wat dat betreft nog 1 vraagje hoe gaat het dan met de 5v voeding vanuit de tuner indien er een koppelfilter tussenzit naar beide antennes, werkt deze dan nog ?

wat de dm8000 betreft kan ik zeggen dat ik die nu exact 1 week heb met 2xdvbs en 1 dvbt tuner erin en draait al 1 week perfekt zonder enige bug of vastloper op de nabilo software

db8000 db800 db600 db500hd chanelmaster 1.20m draaibaar visiosat bigsat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Fonske
heb wat dat betreft nog 1 vraagje hoe gaat het dan met de 5v voeding vanuit de tuner

Je hebt filters die gelijkspanning doorlaten.

 

Maar met een koppelfilter alleen ben je er nog niet want je zal ook sperfilters nodig hebben.

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: leo1949
Origineel bericht van: Fonske
heb wat dat betreft nog 1 vraagje hoe gaat het dan met de 5v voeding vanuit de tuner

Je hebt filters die gelijkspanning doorlaten.
Maar met een koppelfilter alleen ben je er nog niet want je zal ook sperfilters nodig hebben.

Allemaal niet nodig, dit werkt prima!!
PS de 12 volt Power inserter zit bij de WB345+ antenne.

Grts.

post-29338-1318260326,4784_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey bedankt voor dat schema das net waar ik naar op zoek was, ga dit dan ook in de praktijk omzetten, rest me nog 1 vraag betreffende de koppelfilter welke zou de beste zijn in deze toepassing de konig kn591352 of de triax mfc105 ?

db8000 db800 db600 db500hd chanelmaster 1.20m draaibaar visiosat bigsat

Link naar reactie
Delen op andere sites

De konig kn591352 (koppelfilter 2uhf/1vhf f-) is volgens mij goed genoeg.

 

De triax mfc105 (Koppelfilter / Combiner UHF + VHF / UHF + VHF

Freq. 47 - 862 Mhz) is waarschijnlijk wel iets beter, maar zal denk ik wel 3 of vier keer zo duur zijn.

 

Dit is ook nog een leuk ding: DVB-T Finder TZU 22-51

 

Suc6

Grts

post-29338-1318260326,7002_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: mobieltje
De konig kn591352 (koppelfilter 2uhf/1vhf f-) is volgens mij goed genoeg.

De triax mfc105 (Koppelfilter / Combiner UHF + VHF / UHF + VHF
Freq. 47 - 862 Mhz) is waarschijnlijk wel iets beter, maar zal denk ik wel 3 of vier keer zo duur zijn.

Dit is ook nog een leuk ding: DVB-T Finder TZU 22-51

Suc6
Grts


Je bedoeld de TZU 22-01 van Axing?

mvg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: TokeMUp

Je bedoeld de TZU 22-01 van Axing?
mvg


Nee dat bedoel ik niet!!! (google maar eens)

Meerdere gegevens:
DVB-T-finder TZU 22-51
Meetinstrument voor het optimaal afstellen van DVB-T-antennes.
Weergave van de signaalsterkte d.m.v. 4 LEDs
- Snel opzoeken van DVB-T-zenders
- Ook geschikt voor analoge TV en FM
- Regelbare ingangspiek 0 - 20 dB

Grts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: mobieltje
Origineel bericht van: TokeMUp

Je bedoeld de TZU 22-01 van Axing?
mvg


Nee dat bedoel ik niet!!! (google maar eens)

Meerdere gegevens:
DVB-T-finder TZU 22-51
Meetinstrument voor het optimaal afstellen van DVB-T-antennes.
Weergave van de signaalsterkte d.m.v. 4 LEDs
- Snel opzoeken van DVB-T-zenders
- Ook geschikt voor analoge TV en FM
- Regelbare ingangspiek 0 - 20 dB

Grts.



Er zijn er blijkbaar meer. http://www.axing.com/katalog_de/Zubehoer93.html

Die van ***geen-reclame*** komen van bij Axing!

mvg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Zoals jij het wilt, gaat het niet werken.

 

2 antennes, één voor H en één voor V, gekoppeld met een koppelfilter zal niet funktioneren.

Het is juist de bedoeling om door met verschillende polarisaties te gaan werken, het frequentiespektrum optimaal te benutten en daardoor onderlinge storing te vermijden.

 

Je kunt dit alleen goed oplossen door met een omschakelaar beide antennes met de ontvanger te verbinden. Deze omschakelaar kun je met de hand bedienen, of de ontvanger zal deze schakelaar moeten aktiveren al naar gelang welke polarisatie op welk kanaal gewenst is.

 

Hetzelfde gebeurt in de satellieten ontvangsttechniek. Hier worden de polarisaties d.m.v. Disecq bevelen en/of 14/18 volt techniek gekozen.

 

Beide poles tegelijk ontvangen, zal onherroepelijk storing tot gevolg hebben, zeker bij lange-afstands-ontvangst ten gevolge van weersomstandigheden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Beide poles tegelijk ontvangen, zal onherroepelijk storing tot gevolg hebben, zeker bij lange-afstands-ontvangst ten gevolge van weersomstandigheden.

Of je moet sperfilters gebruiken. Wil je b.v. kanaal 23 horizontaal ontvangen, dan sper je kanaal 23 op je verticale antenne. En wil je kanaal 30 verticaal ontvangen, dan sper je kanaal 30 op je horizontale antenne.

Helaas zijn sperfilters niet zo heel makkelijk of goedkoop te krijgen in de handel.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...