Ga naar inhoud


2 antennes (hor+vert) op 1 reciever


fonske

Aanbevolen berichten


Drs IJzerbout ziet het zelfde probleem als ik, alleen met mijn oplossing hoef je niet te schakelen

De antenne voor Digitenne zal ook een beetje signaal ontvangen uit de richting

waar je de ander antennes voor hebt en kunnen elkaar daarom behoorlijk tegenwerken.

Door op de antenne van digitenne een sperfilter voor Duitsland/Belgie te zetten

zal deze een goed Digitenne signaal leveren

Op de Duitsland/Belgie antenne een sper voor Digitenne zal dan ook

een goed signaal van Duitsland/Belgie geven.

Deze goede signalen kan je dan wel gewoon op een koppelfilter zetten

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: fonske
...hoe gaat het dan met de 5v voeding vanuit de tuner indien er een koppelfilter tussenzit naar beide antennes, werkt deze dan nog ?


Als je gewone "ouderwetse" yagi's gebruikt zoals we vroeger allemaal hadden, dan heb je geen 5V voeding nodig, sterker nog: Je moet die uitschakelen anders gaat je ontvanger eraan.
(De genoemde antennes worden door je ontvanger als een kortsluiting gezien).
Je hebt ook koppelfilters die speciaal gemaakt zijn om bepaalde kanalen wel/niet door te laten, maar ik dacht dat met de komst van DVB-T dat niet meer nodig is, aangezien meerdere signalen, zelfs afkomstig van reflectie, alleen maar versterkend zouden werken?

Het signaal van de Nederlandse zenders is bij jou gewoon te zwak voor de antenne die je nu gebruikt, dus een dakantenne, het liefst op een hoge mast (vooral de hoogte zal wonderen verrichten).

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het meeste van je verhaal klopt wel alleen deze passage niet.

 

Origineel bericht van: Lexzie
maar ik dacht dat met de komst van DVB-T dat niet meer nodig is, aangezien meerdere signalen, zelfs afkomstig van reflectie, alleen maar versterkend zouden werken?

 

Of de modulatie nou analoog is of digitaal maakt niets uit voor de hoogfrequenttechniek

die er achter zit om het bij jou te krijgen.

 

Wat vroeger voor hoogfrequent gold dat geld NU ook nog steeds.

 

Het filter waar EdjeKroketje mee kwam op de vorige pagina is een heel goed systeem.

Omdat je de zwakste zenders kan versterken en de sterkste verzwakken.

Doordat het werk met afgestemde kringen krijg je ook een stabiel signaal.

Als alles goed ingeregeld is zullen alle signalen op één sterkte naar je ontvanger gaan.

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: LexzieJe
hebt ook koppelfilters die speciaal gemaakt zijn om bepaalde kanalen wel/niet door te laten, maar ik dacht dat met de komst van DVB-T dat niet meer nodig is, aangezien meerdere signalen, zelfs afkomstig van reflectie, alleen maar versterken zouden werken

Dat is wel de theorie. In de praktijk zie je meestal een verslechtering door reflecties. Behalve als ze zo'n meer dan 8-10dB zwakker zijn, dan heb je er geen last van.
Het zijn die gevallen waar je goed signaal hebt en weinig of geen kwaliteit. Moderne ontvangers gaan er overigens wel steeds beter mee om.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik twee yagi's met een koppelfilter. Gewoon zo'n simpel ding waarmee je eigenlijks twee toestellen op één antenne kon aansluiten.

Doe het nu anders om. twee antenne's op één ontvanger.

 

Eén antenne staat hor. richting het oosten( Duitsland) de andere

vertikaal richting west. En kijkt naar Smilde en met een scheef oog naar de mast in Groningen.

 

Prima ontvangst van regionale zender Groningen en Drenthe. Plus

alle andere zenders en een 15 tal duitse station's.

En met redelijke condities soms ook Friesland.

 

Alleen heb ik soms last van de KPN mast met daarin een semafoon zender die mij het beeld soms verknald. Hier bestaan filters voor. Alleen die lui van KPN weten niet eens wat semafonie is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Klinknagel
Alleen heb ik soms last van de KPN mast met daarin een semafoon zender die mij het beeld soms verknald. Hier bestaan filters voor. Alleen die lui van KPN weten niet eens wat semafonie is.

 

En daarmee kom je precies weer terecht bij wat ik al een paar keer uitgelegd heb.

 

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout
Citaat:
Ik gebruik twee yagi's met een koppelfilter.


Een koppelfilter is niet hetzelfde als een omgekeerde 2-weg splitter.

Het gebruik van een splitter heeft ook een nadeel. Het verzwakt het signaal aanzienlijk, namelijk 4 dB.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...