Ga naar inhoud


[Televisie] Publieke Omroep in HD bij Ziggo


Bink

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Apple740
Origineel bericht van: Hoppy
Ik verwacht dat de NPO de Nederlandse HD zenders ook snel via andere kabelmaatschappijen en via satelliet zal gaan leveren.

De reden is simpel.
De NPO werkt met publiek geld, geld wat door ons allemaal opgebracht moet worden. Door alleen aan Ziggo te leveren bereik je slechts een beperkte groep mensen.
Bovendien is Ziggo regio gebonden, als je niet in het Ziggo gebied woont heb je niet eens de mogelijkheid een abo bij Ziggo te nemen ook al zou je dat willen.

Satelliet is voor iedereen te bereiken onafhankelijk in welk gebied je woont. Deze keus ligt dus voor de hand.
De kosten van het doorgeven zullen door zowel NPO als CDS gedragen moeten worden. Dit zonder verhoging van de standaardabonnementsprijs. Bij Ziggo gaat de prijs immers ook niet omhoog.



Het hele punt is dat bandbreedte op de schotel duur is, en op de kabel niet. Die kabel ligt er al.
En aangezien Nederland vrijwel volledig bekabeld is en iedereen hier bereikt mee kan worden is er dus geen noodzaak voor de NPO om te investeren in dure transponderruimte op de satelliet.

En sterker nog; het zijn de kabelaars die de NPO geld hebben toegestoken om de uitrol van HDTV te bespoedigen. Denk dus niet dat de NPO vervolgens CanalDigitaal geld toe gaat steken zodat men een transponder af kan huren. Dat zou de omgekeerde wereld zijn. CanalDigitaal is een commerciële provider die zelf de broek omhoog zal moet houden.

Je zegt: de kabel ligt er al. Ja, dat klopt.
Maar het zelfde geldt voor de satelliet, die is ook al gelanceerd en hangt er ook al een tijdje.

Bandbreedte kost geld. Helemaal juist. Het distribueren van signalen via de kabel kost ook geld.
Al deze kosten betaal je door een abonnement af te sluiten. Bij een kabelboer of CDS. Dat maakt geen verschil.

Als Ziggo de (publieke) NPO geld toe speelt is vreemd. Ze krijgen daarmee een voorrangspositie op hun concurrenten.
Dat lijkt me nogal een oneerlijke concurrentie op die manier.
Zoals gezegd bestaat er geen concurrentie op kabelgebied. Je bent gebonden aan de kabelboer in het gebied waar je woont.

Als de NPO in het algemeen een vergoeding vraagt van de afnemers zou dat voor iedereen moeten gelden.
Voor zowel Ziggo, UPC, andere kabelboeren en voor CDS.
Ik zie het verschil niet.




Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 169
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: W3ird_N3rd

Met andere woorden: je moet extra betalen voor de HD-versie van de publieke omroep. De SD zenders kan je gratis via DVB-T kijken, voor de HD-versie moet je ergens een abonnement nemen, dat kost dus extra.

Ah, in die zin. Dan klopt het inderdaad...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Origineel bericht van: Lithion
Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Origineel bericht van: calculator

In welk land moet je nu al extra betalen voor de HD versie van de publieke omroep?

België.

Bij TVV is die gratis voor alle klanten.

Mag je mij vertellen hoe, dat kan echt niet hoor. smile

Zie site TVV:
Citaat:

Bovendien is Eén HD gratis beschikbaar voor al onze abonnees. Zelfs met een tweede of derde smartcard met daarop een Vlaams pakket kunt u Eén HD ontvangen! Een abonnement op het HD-pakket is hier dus niet voor nodig.



Ik denk wel niet dat CDS de NL HD kanalen gratis zal verdelen. Waarschijnlijk enkel onder degene die een abonnement hebben.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Lithion

Zie site TVV:
Citaat:

Bovendien is Eén HD gratis beschikbaar voor al onze abonnees. Zelfs met een tweede of derde smartcard met daarop een Vlaams pakket kunt u Eén HD ontvangen! Een abonnement op het HD-pakket is hier dus niet voor nodig.



Ik denk wel niet dat CDS de NL HD kanalen gratis zal verdelen. Waarschijnlijk enkel onder degene die een abonnement hebben.
Ah, net hoe je het interpreteert ja. Het is gratis voor alle klanten, maar het is niet gratis om klant te zijn.

Bij CDS kan je overigens wel gratis (afgezien van de aanschaf van de smartcard) naar 1, 2 en 3 kijken. Ik ben benieuwd of de HD-versies daarvan ook in dat pakket komen. Dat zou ik nog niet durven te zeggen.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast calculator

Behalve in Belgie is overla de publieke omroep in HD dus zonder meerkosten in Europa.

Ik kan me niet voorstellen dat wij weer een afwijkend betaaltv model krijgen voor de publieke omroep in HD.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Elwin,

 

Sinds wanneer kan je bij CD voor 5 euro een HD abonnement krijgen?

Zover ik nu weet kost het 10 euro, en dan krijg je er de themakanalen ''gratis'' bij.

Als ik voor 5 euro per maand het HD pakket kan hebben, zonder die ''gratis'' themakanalen, zal ik meteen een abonnement nemen.

Want dan wil dat HD pakket graag hebben.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat de kabelaars de NPO gratis in HD blijven doorgeven. Maar ik zou er maar niet op rekenen dat CDS dit ook gaat doen. En ik kan niet zeggen dat ik dat dan niet zou begrijpen, het huren van een transponder kost gewoon erg veel geld.

Laminas 120cm - Diseqc Motor - Inverto Black Ultra Twin LNB - TBS 6903 - Mutant HD60

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kabel geeft Nederland 1,2,3 in HD niet gratis door. De kabel kost namelijk minstends 16 Euro per maand. Ze claimen wel met gratis maar feitelijk bedoelen ze zonder meerkosten.

 

Met minstends 16 Euro per maand en ca. 1 miljoen abonnees kun je wel makkelijk 2 miljoen sponseren. Met de helft aan het abonnees en uitgaande van een SetTop pakketje van 5.83 per maand is 2 miljoen sponseren toch wel lastiger(!)

 

Vult U aan...

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Littlesat
De kabel geeft Nederland 1,2,3 in HD niet gratis door. De kabel kost namelijk minstends 16 Euro per maand. Ze claimen wel met gratis maar feitelijk bedoelen ze zonder meerkosten.

Met minstends 16 Euro per maand en ca. 1 miljoen abonnees kun je wel makkelijk 2 miljoen sponseren. Met de helft aan het abonnees en uitgaande van een SetTop pakketje van 5.83 per maand is 2 miljoen sponseren toch wel lastiger(!)

Vult U aan...


Klopt Littlesat iedereen "vergeet" gemakshalve die 16 pleurie bij de kabel

2 x Maxytec Multibox 4K

1 x Zgemma H9 combo
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Littlesat
De kabel geeft Nederland 1,2,3 in HD niet gratis door. De kabel kost namelijk minstens 16 Euro per maand. Ze claimen wel met gratis maar feitelijk bedoelen ze zonder meerkosten.

Een goede smoes om de kabel aan het einde van het jaar weer fors duurder te maken. Of het standaard-pakket lekker uit te kleden. Of beiden...

Het zou me niets verbazen.

2x Vu+ Zero (S), 1x Vu+ Uno 4k (C)

2x Vu+ Duo 4k. 28E/23E/19E/13E/Ziggo

1x DB 7020 (C).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat hier om een overgang naar nieuwe technologie.

 

Dat is niet een wannahave van de klant, dat is technologisch vooruitgang.

Net zo, als dat we ooit van zwart/wit naar kleur over gingen.

Net zo, als dat de radio van AM naar FM overging.

 

Straks is HD er alleen en SD verdwijnt. Als het goed is...

 

Dus waarom zal de klant hiervoor opdraaien?

TechniSat Digicorder HD S2 Aston 1.07 | TS CryptoWorks

Astra 1,2,3,HB | CDS Fam HD, SkyLink Multi HD

KDL-32P3000 | Onkyo 5.1 receiver

HTC HD2

Vakantie: Extreme Hornet STR Ucas 3.0 - 4xLNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast patje7of9
Origineel bericht van: exciter
Het gaat hier om een overgang naar nieuwe technologie.

Straks is HD er alleen en SD verdwijnt. Als het goed is...




Na HD komt er ULTRA HD. laugh

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: exciter
Dus waarom zal de klant hiervoor opdraaien?
Omdat geen enkel bedrijf een filantropische instelling is en gewoon winst wil maken. En hoe je het ook bekijkt, het geld zal altijd van de klanten vandaag komen.

Ennuh, die 16 euro van Littlesat kennen we inmiddels al wel. Al moet ik zeggen dat ik (en veel mensen) die 16 euro a lang niet meer betalen. Dat zit namelijk in het all-in-one pakket verrekend tegenwoordig.
Sowieso haal je elke keer de 16 euro aan, dus inmiddels hebben de kabelbedrijven deze al enkele keren uitgegeven. Verder krijg je er niet alleen het analoge pakket voor, maar je krijgt er het digitale pakket voor met zo'n 60 zenders, en daarnaast ook nog eens de kans om meerdere TV's analoog aan te sluiten. En met een extra decoder en kaartje ook nog eens digitaal als je wilt, zonder maandelijkse meerkosten. Een koopje ten opzichte van Canal Digitaal wink

Maargoed, terug on topic: We krijgen dus de Tour de France in HD op de kabel, en verder een heleboel programma's die door een upscaler gestuurd worden. Want is er al bekend of er meer programma's in HD uitgezonden gaan worden, of gaan we gewoon bandbreedte voor niets opofferen?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In eerste instantie wordt heel veel bandbreedte voor niets opgeofferd. En voor alleen de tour... als je het met slechter commentaar wilt doen dan helpt Eurosport-HD uiteraard ook al.

 

Verder vind ik het waardeloos om meteen met Nederland 1-2-3 alle 3 in HD (99% upscale) te beginnen. Bandbreedte verspilling. Beter vond ik als ze in eerste instantie waren beginnen met Nederland-HD met 100% alles in HD eventueel met herhalingen en integraal uitzendingen.

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: AEO
Hoi Elwin,

Sinds wanneer kan je bij CD voor 5 euro een HD abonnement krijgen?
Zover ik nu weet kost het 10 euro, en dan krijg je er de themakanalen ''gratis'' bij.
Als ik voor 5 euro per maand het HD pakket kan hebben, zonder die ''gratis'' themakanalen, zal ik meteen een abonnement nemen.
Want dan wil dat HD pakket graag hebben.


Ik vermoed dat de redenering van Elwin is dat hij eerst alleen het Themapakket had. Die wilde hij hebben en betaalde daar 5 Euri voor (of 4,95?).

Later heeft hij ook het HD pakket genomen en betaald daar dus 5 Euro voor. Die andere 5 betaalde hij toch al. smile
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...