Ga naar inhoud


[DM7025+] Draaibare opstelling / Configuratie in Dreambox


kaaskopje

Aanbevolen berichten


  • Reacties 35
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

in milo is dat inderdaad downloadbaar, anders gebruik je gewoon het programma dreamboxedit, die staat op dezelfde pagina vd link die ik je gaf. dat programma zal je vroeg of laat mee moeten gaan werken, en is gewoon superhandig om je zenderlijst aan te passen naar je éigen wensen.

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien je al een schotel hebt die waarschijnlijk op de Astra op 19.2 gericht is, kun je ook beginnen met daarop uitrichten, da's lekker makkelijk.

 

Ik had hetzelfde, en heb de hele zwik met stift gemarkeerd en daarna de motor ertussen gezet. Daarna hoefde ik maar een beetje te duwen tegen de schotel en ik had beeld op de BVN.

 

Ik wou toch eigenlijk alleen maar de BBC erbij, dus ik heb er daarna niks meer aan gedaan qua afstelling.

 

Tip: Tijdens vastdraaien kun je de schotel heel fijn africhten door links dan wel rechts de boutjes vaster te draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is zo. Mijn hele 0-punt verhaal kan ik verlaten begrijp ik. De dreambox kan ik ook meteen in het begin naar de astra 19.2 laten gaan, om van daaruit naar west en oost te gaan.

Ik begrijp dat als ik de dreambox aansluit op de rotor en ik kies dus voor een astra 19.2 kanaal, dan zal de rotor automatisch (na het laden van HenKsATsettings)gaan bewegen naar de positie van de astra 19.2!

 

Overigens kan ik er later ook voor zorgen dat de rotor weer in de 0-stand terechtkomt. mocht het onverhoopt mislukken?

Elk probleem wat je oplost, heb je zelf gecreëerd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Achja je kan natuurlijk ook op 19.2 uitrichten zoals milo zegt. Ter info: m'n schotel staat op 19.2, de motorschaal ergens op 14-15 graden... vergeet die standen maar, dat regelt de dreambox perfect omdat die je latitude en longitude weet en op de tiende graad nauwkeurig dat berekent. je nulstand op je rotor is pal geografisch zuid, dat is het enigste, daar kun je met een kompas een eerste gok mee doen om uit te richten.

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De huidige status van deze klus is:

 

- motor bevestigd

- in het verlengde van de rotor, de schotel op dit moment kijken naar 19.2 E, en optimaal afgeregeld op deze positie

 

Ik moest stoppen omdat er ook nog gewerkt moet worden.

 

Volgende stap is dus de dreambox laten weten dat ik een rotor heb en de coordinaten invullen.

 

Als ik dan een andere sateliet kiest, moet de rotor dan gaan sturen? Want dat gebeurde nog even niet, toen ik alleen dde rotor aangesloten had op de dreambox.

 

Kan ik ook deze (huidige) postitie ingeven aan de dreambox, dat die bedoeld is voor 19.2

 

 

 

 

Elk probleem wat je oplost, heb je zelf gecreëerd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: kaaskopje

Kan ik ook deze (huidige) postitie ingeven aan de dreambox, dat die bedoeld is voor 19.2


hoogstwaarschijnlijk niet, omdat de dreambox niet aangestuurd heeft naar die positie. ik vermoed dat je rotorschaal nu op nul graden staat? dat moet anders zijn, zie boven.

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt. die staat in de 0 stand.

 

Maar goed als ik de rotor aan het draaien heb, dan zal ik er voor zorgen dat ik de rotor op de mast verdraai.

 

 

het fijntunen moet ik dus nog doen, maar zoals gezegd ik zit nu te zwoegen voor mijn werkgever.

 

Morgen weer een dag!

 

Elk probleem wat je oplost, heb je zelf gecreëerd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een aanvullende vraag dat me bezig houdt.

 

Ik gebruik dus de sg2100 als motor.

 

In de handleiding staat dat ik die op 30 graden dien in te stellen.

Daarbij dien ik ook de schotel in stellen.

 

Waarom eigenlijk beide, bij een vaste schotel heb je toch ook maar 1 mogelijkheid om de hoek in te stellen.

 

Naar mijn mening als je de pijp van de motor waterpas hebt gezet, dan is er toch geen vuiltje aan de lucht?

Of maak ik een denkfout?

Elk probleem wat je oplost, heb je zelf gecreëerd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uh, ik heb gewoon de schotel zoals hij was gelaten en alleen de motor ertussen gezet. Aan de hoogteinstelling van de schotel zelf zou ik niks veranderen, die moet al goed zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die ene instelling (motor) is voor volgen Clarke Belt.

Die andere instelling (elevatie) is voor vinden satelliet.

Des te noordelijker je woont op het noordelijk halfrond, des te lager zal je schotel elevatie zijn.

Uitgaande van Utrecht (midden nederland) begin maar met 30 graden voor de motor.

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

yep, je hebt 2 hoeken, de rotorhoek en de schotelhoek. de rotorhoek stel je in op 51.nogwat, waar je precies zit in nederland. de schotelhoek staat in de handleiding vd rotor wat die moet zijn met een rekensommetje, en die stel je volgens de schaal op de schotel in. ik kwam voor de schotel op 22.5 graden, maar moest in de praktijk 24.5 zijn op de schotelschaal. zo ging het met mijn stab, de moteck zal mogelijk wat anders gaan, dat weet ik niet.

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...