Ga naar inhoud


DX ontvangst...een vreemde hobby?


Gast Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Gast Drs. IJzerbout

Ik weet dat er enkele sat hobby-isten zijn die er een kick van krijgen om een bepaalde uiterst zwakke transponder te ontvangen. Vooral als de footprint helemaal niet binnen het gebied ligt waar je woont. Als voorbeeld de NileSat en BADR transponders.

Dat is leuk.

 

Maar vroeger had je de normale AM radio en dat vind ik nog steeds leuk. Omdat het "spannender" is. Zo luister ik nu via de lange golf, 171 KHz naar Medi 1 uit Morocco. Dat is een 2000 kw zender. ´s nachts is de ontvangst heel zuiver en stabiel (zonder fading). Maar zelfs overdag komt hij hier in ten zuiden van Frankfurt nog door. Uiteraard zwak, maar wel neembaar.

Daar krijg ik nou een kick van.

Ik zou natuurlijk ook gewoon naar deze zender via de satelliet (Astra 19°oost) kunnen luisteren, maar dat is minder leuk omdat er geen kunst aan is.

 

Als ik in Canada (Montréal) ben dan probeer ik wel eens via de langegolf uit Europa wat te ontvangen en je staat er versteld van wat er zo alles te horen is. Maar het traject van de Canadese oostkust naar W.Europa moet wel in het nachtgedeelte liggen. Dan ontvang ik zelfs de Deutschlandfunk uit Donebach op 153 KHz. Die zender staat hier praktisch voor mijn huisdeur. De lange golf wordt in N.Amerika namelijk niet gebruikt.

Ik ben nou eenmaal nostalgisch aangelegt. :D

 

Zijn er meer van dat soort DX-ers zoals ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Niet echt meer. Zoals je zegt moet dit soort activiteiten in de nachtelijke uren plaatsvinden. Nu de andere helft van mijn bed ook gevuld is wordt dat wat lastiger.

 

Ik heb zo'n Sangean 909 wereldontvanger. Leuk ook voor op vakantie.

 

Nog langer geleden vond ik het leuk om zelf radioverbinding te maken met verre landen via de 27 Mc. Ik was gisteravond bezig met mijn belastingpapieren en vond in de schoenendoos nog leuke kaarten uit Perth Schotland en Rhodos.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Vroeger veel geluisterd, in de kelder staat nog de kortegolf buizen ontvanger gebruiksklaar. (Trio JR-310)

 

Tegenwoordig alleen op vakantie of op dienstreis in den vreemde voor RNW, met de legendarische Sony ICF-SW100E.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Ome Merde
idem hier, heb die bakkies nog steeds ...

merDe


Hier ook nog 2 schoenendozen vol Qslkaarten van die goed oude tijd. En ook hier staan er nog diverse bakkies en nog een buizen Speedy Liniar amp. :-)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Murdock
Ik krijg vooral een kick van SE. Je weet niet wanneer, je weet niet waarnaartoe...



@Murdock,

En je weet niet waarover...

Tenminste ik weet het niet en wellicht ook enkele anderen met mij
weten niet wat de door jou gebruikte term SE in dit verband betekent.

Ik weet dat SE de landenafkorting is van Zweden maar dat zal hier niet bedoeld zijn?!


Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: Murdock
Ik krijg vooral een kick van SE. Je weet niet wanneer, je weet niet waarnaartoe...


Misschien bedoelt hij Windows 95 SE
laugh
Of toch misschien >dit< ?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

lang geleden een tono 7000 gehad deze hing aan een kenwood r 2000

 

en op het werk hadden we o.a. racal ra17 :-)

 

leuk vooral pers en meteo

 

h**p://www.universal-radio.com/catalog/decoders/7000E.html

h**p://kihwal.fayoly.net/proj/r2000mcu.html

h**p://www.pdp-11.nl/racal/basefolder.htm

 

Groet,

 

Kees

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Daar heb je gelijk in Sjaak(k).

 

Die Racal ontvangers waren subliem. Maar ook deze ontvangers presteren niet zonder goede antenne. Daarom kijk ik er van op als er hier iemand in het dvb-t forum loopt te klagen dat de ontvangst zo slecht is met een binnenantenne. "Ja, maar hij heeft een 45 dB versterker ingebouwd"!!!

Wat moet je daar verder op zeggen.

Heb je eenmaal een goede antenne, dan zul je gauw merken dat het stoor-level tegenwoordig dermate hoog is dat iedere vorm van DX-ontvangst de kop in wordt gedrukt.

Dat komt door de talloze geschakelde voedingen, computers, microprocessoren in allerlei apparaten, wasmachines, TV´s etc. Er is geen aardigheid meer aan.

Gelukkig woon ik in een omgeving waar dit nogal meevalt en als ik op jacht ben naar verre zenders, dan schakel ik praktisch alles uit wat maar storen kan. De huizen staan hier gelukkig ver uit elkaar zodat ik van de storing van buren nauwelijks nog last heb.

De jongere users op dit board, weten waarschijnlijk niet eens meer dat een radio AM heeft, laat staan dat er KG/MG/LG op zit.

Is einigzins begrijpelijk omdat de geluidskwaliteit op de AM banden ver onder de maat is.

Maar ik ben met radio Veronica, Noordzee en Luxemburg opgegroeid. Er waren geen andere zenders die wat deugden dus je was al lang blij met wat je had en je zat zelfs de top 40 van Veronica op een bandrecorder op te nemen.

 

Misschien ga ik voor de lol hier op het board een -stap voor stap- bouwbeschrijving plaatsen van hoe je een eigen radio bouwt. Net zoals men dat 50 jaar geleden deed! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout

Misschien ga ik voor de lol hier op het board een -stap voor stap- bouwbeschrijving plaatsen van hoe je een eigen radio bouwt. Net zoals men dat 50 jaar geleden deed! :D

Ja de beschrijving van de WCrol koker ontvanger uit de Dr.Blan :D
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...