Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Op dit moment heb ik een Triax 78 cm met een motor. Zit vast op me balkon.

Ik wil het toch uit het zicht hebben en aangezien ik op 2 hoog woon (flat is 2 hoog) wil ik het op het dak plaatsen. Op dit moment zit het goed vast en heb ik nog steeds beeld ook als het stormt of hard waait.

Ik wil een groter schotel (88 cm) op het dak plaatsen en motor vervangen door 4 LNB's. Maar wat is voldoende. Een tegelvoet 30 x 30 of is een 40 x 60 tegelvoet must?

Is er geen 60 x 60 afmeting?

Gast Ronaldinho-
Geplaatst:

Met 88 cm heb je genoeg aan 30x30.

Geplaatst:

Dus een tegelvoet wordt qua afmetingen dan 120 x 80 (daarop passen dan 4 tegels van 60 x 40)

Bestaat er geen grotere tegelvoet?

Geplaatst:

Heb bij mijn ouders een triax 88 met rotor geplaatst op garage dak met tegelvoet 30 x 30.Wel een paar extra tegels erop gelegd maar ding staat al vanaf 2007 en heb er nog nooit weer bij gemoeten.

Vu Plus solo 4k

Dreambox 8000 ssc

Triax 88 multiblock 19-23-28-13

Laminas 120 rotor digipower sga 2100 lnb inverto black ultra

Geplaatst:
Origineel bericht van: lujo
Bestaat er geen grotere tegelvoet?

Jawel hoor cool Voor het idee , de garage is ong. 2,5m breed en er liggen 4 60x40's op.

t90.jpg

Humax iCord HD v1.00.17 + AstonCrypt v2.19 + Panasonic TH-42PY70

WaveField T90 + ALPS LNB's + SatConn 10/1

10 satellieten van 28,2 Oost t/m 15 West

Geplaatst:

Dat is een geruststelling. Ik heb hier een 70 cm (brede, is 75 of 78 hoog) geplaatst op een voet voor 30 cm tegels. 10 tegels er op, maar dat is op een plat dak en niet op een garage die toch wel wat beschutting heeft van zijn omgeving.

Hij zit wel zo laag mogelijk gemonteerd; dat geeft de minste hefboom en het waait elke cm lager ook wat minder.

Hij staat een halve week dus ervaring of het blijft staan heb ik er niet mee.

Geplaatst:

Hoe groter hoe beter en hoe zwaarder hoe beter natuurlijk.

Aan de andere kant: mijn schotel is 70 x 78 cm. Een triax 88 os 85 x 95 cm. Een verhouding van 1 op 1.48 bijna.

Het middelpunt van een kleine schotel ligt ook wat lager. Stel dat de onderrand 25 cm van het dak is, dan ligt het middelpunt op respectievelijk 64 en 72.5 cm.

Dat meegenomen worden de krachtsverhoudingen 1 : 1.67.

Als je voor de grote 16 tegels neer moet leggen heb je bij de kleine aan 10 tegels genoeg. Een grote voet versus een kleine compenseert het verschil wel ruim bij kantelen over de lange kant, maar niet bij 'zijwind'.

Geplaatst:

Ik heb een triax 88CM schotel met een rotor. Deze staat bovenop mijn dakkapel op 8 tegels van 30x30. Hier in Enschede stormt't ook wel eens. Staat er nu 2 jaar op geen millimeter verschoven. Ben er ook niet bang voor dat't eraf valt maar meer dat't toch een keer gaat verschuiven.

Vandaag op werk iemand die tientallen schotels van 80CM op 4 30x30 tegels had gedaan. Afgelopen 5 jaar niks overkomen wat hij had gehoord. Tenzij je aan het strand woont niks aan de hand is mijn mening.

Dreambox DM8000SSCC Rev 1.3 2010 + 500GB Maxtor Diamondmax

Philips Cineos 42PFL9703D/10, AC Ryan Mini, Yamaha RX-V667 + Canton Movie 125 MX, PS3, wat spaarlampen en een deurbel

Geplaatst:

Ik heb nog even nagedacht. Een Triax 78 (zo groot als mijn wiebewaaischoteltje) heeft een windlast van zo'n 65 kilo (650 N) bij 42 m/s (150 km/u).

De schotel, motor en voet wegen samen minimaal 10 kilo. De 10 tegels wegen 95 kilo (zegt Wikipedia). Dus het benodigde kiepmoment is 105 kilo x 30 cm (als het zwaartepunt in het midden ligt).

Bij de gegeven windlast mag het middelpunt van de schotel dan op 48,5 cm boven het grondvlak van de voet liggen. Want 65 kilo x 48,5 cm is 105 kilo x 30 cm.

Er is dan geen reserve meer, maar 150 km/u is wel een extreme windvlaag (windkracht 12 is 120 km/u).

Een voet met 60x40 tegels heeft de helft van het gewicht nodig, of kan een schotel aan die wat groter is. Hoeveel groter? Bij een grotere schotel komt het middelpunt hoger te liggen en de schotel vangt ook meer wind (dubbele diameter is 4 keer het oppervlak is 4 x zoveel last x de dubbele hoogte = een factor 8, dus de 3e macht. Een schotel die 26% groter is (1,26 * 1,26 * 1,26 = 2), dus 88 cm breed in plaats van 70 cm breed.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen