woodytwo Geplaatst: 2 juli 2009 Geplaatst: 2 juli 2009 Goeiemiddag, daar het mounten van een NFS share op mijn Xp machine met de DM800 draaiend met de laatse Newnigma2 via de netwerkbrowser/mountmanager niet lukte, heb met mijn beperkte LINUX kennis de volgende regel in fstab aangemaakt. 192.168.5.5:/dreambox /hdd nfs nolock 0 0 nu kan ik handmatig /hdd mounten en unmounten en alles werkt ook naar behoren, opnemen en afspelen op de PC NFS share gaat goed. Alleen wat ik niet begrijp is dat na het commando Mount de volgende mount gegevens verschijnen. root@dm800:/etc# mount /hdd root@dm800:/etc# mount /dev/root on / type jffs2 (rw,noatime) none on /dev type devfs (rw) proc on /proc type proc (rw,nodiratime) sysfs on /sys type sysfs (rw) devpts on /dev/pts type devpts (rw) usbdevfs on /proc/bus/usb type usbfs (rw) /dev/mtdblock/2 on /boot type jffs2 (ro,noatime) tmpfs on /var type tmpfs (rw) tmpfs on /tmp type tmpfs (rw) 192.168.5.5:/dreambox on /media/net/DM7025 type nfs (rw,v2,rsize=1024,wsize=1024,hard,udp,nolock,addr=192.168.5.5) root@dm800:/etc# zoals je ziet word DM7025 als localdir aangegeven, ik denk dat dit een overblijvsel is van de vorige pogingen dit werkend te krijgen en ook mij DM7025 een keer gemount had. Als ik de map in media/net DM7025 van naam verander naar ASPIRE (mijn PC), dan kan ik de pc share niet meer mounten. Nu is mijn vraag, waar komt deze DM7025 map vandaan, is er ergens een config bestand op de DM800 waar bijvoorbeeld alle softlink worden gedefinieerd? Welke ik dan kan aanpassen zodat er 192.168.5.5:/dreambox on /media/net/ASPIRE komt te staan? Ik wil namelijk ook de dm7025 als mount bijplaatsen alleen, word dat wat verwarrend op deze manier. Goed waarschijnlijk doe ik het niet volgens de nette manier, maar alle tips en info is welkom. Groeten Wouter
Tonskidutch Geplaatst: 2 juli 2009 Geplaatst: 2 juli 2009 als ik drie keer je verhaal lees, dan begrijp ik nog steeds niet wat je hebt draaien aan dreamboxen / pc's en wie welke IPnummers heeft, zo maak ik er niets uit op. maak eerst eens duidelijk wie wat is > voorbeeld Dreambox Typ : DM800 DHCP: aus IP: 192.168.5.xxx SubnetMask : 255.255.255.0 Nameserver : xxx.xxx.xxx.xxx Gateway : xxx.xxx.xxx.xxx PC OS : Win XP ?. Firewall : aktief NFS-server (versie) + workgroup naam hosts : daar staat wat LAN1 router IP : 192.168.5.xxx SubnetMask : xxx.xxx.xxx.xxx Nameserver : xxx.xxx.xxx.xxx Gateway : xxx.xxx.xxx.xxx geen reden om root@dm800:/etc# mount /hdd in telnet in te typen als je geen /hdd hebt en enkel op een externe server wilt mounten. ciao Les Djinns (Trentemoeller Remix) Djuma Soundsystems
woodytwo Geplaatst: 3 juli 2009 Auteur Geplaatst: 3 juli 2009 Ok Tonski Lan1: router/modem IP : 192.168.5.1 SubnetMask : 255.255.255.0 Gateway : 192.168.5.1 Dreambox 1 Typ : DM800 DHCP: aan IP: 192.168.5.2 SubnetMask : 255.255.255.0 Dreambox 2 Typ : DM7025 DHCP: aan IP: 192.168.5.4 SubnetMask : 255.255.255.0 PC1 OS : Win XP Firewall : aktief IP: 192.168.5.5 NFS-server : true grid (nfsdream-1.05 config tool) hosts : aspire1 inhoud exports: /dreambox -path=D:HDD_DM800 Wat wil ik? : DM800 heeft geen HD, en ik wil de PC als HD-vervanging om te kunnen opnemen en afspelen. DM7025 heeft wel HD, en ik wil deze recordings op de DM800 kunnen afspelen. evt met de Mediaplayer. Wat heb ik gedaan in de DM800? de volgende regel in fstab aangemaakt. 192.168.5.5:/dreambox /hdd nfs nolock 0 0 waarom /hdd ? als ik 192.168.5.5:/dreambox /aspire1 nfs nolock 0 0 in fstab zet en een dir ASPIRE1 in de root aanmaak, en dan /aspire1 mount dan werkt de mount wel, alleen kan ik niet opnemen. (No HDD found) Wat is nu het probleem? met deze regel in fstab 192.168.5.5:/dreambox /hdd nfs nolock 0 0 werkt opnemen en afspelen goed op de gemounte PC aspire1 drive alleen word ie gemount aan /media/net/DM7025 op de DM800 ik wil daar /media/net/aspire1 hebben staan. Ok, om het overzichtelijk te houden, wacht ik op je volgende vragen
Tonskidutch Geplaatst: 3 juli 2009 Geplaatst: 3 juli 2009 allereerst... DHCP werkt met mounten goed als je in de router de ip-lease zodanig kunt instellen opdat de pc's en dreamboxen altijd dezelfde ipnummer krijgen. want indien je een van de apparaten herstart zou er een ander ipnummer "kunnen" worden toegewezen. om dat te voorkomen ben ik pro vast IP instellen. dan mounten middels fstab gaat enkel voor 4 mounts er staan er al enkele die standaard broodnodig zijn dus als je meer dan drie standaard in de fstab hebt staan is enkel 1 extra mogelijk, dus geen tweede en daarmee totaal 5 bovendien gaat men ervan uit dat met deze methode de netwerk mount (als server) 24 uur 7 dagen aan staat / beschikbaar is. eigenlijk kun je stellen dat bij jou het automount principe beter zou werken (met wat slimme aanpassingen > timeout) om van 800 op 7025 snel en stabiel te mounten moet je de NFS mount type gebruiken en dus op de 7025 de NFS-server hebben draaien (deamon) OOK de NFS server instellingen moet je in de gaten houden, ik meen me te herinneren dat bepaalde images juist geen poort gebruiken indien je per dm800 mount welk image je gebruikt stond volgens mij nergens en dat kan bijvoorbeeld bij gemini betekenen als je image 4.30 hebt dat een FIX gedownload moet worden. maar alla, daar kom je nog wel op de automount kan als volgt: Code: HDD7025 -fstype=nfs,rw,tcp,nolock,rsize=16384,wsize=16384 ://192.168.5.4:/hdd/movieHDDPC -fstype=nfs,rw,tcp,nolock,rsize=16384,wsize=16384 ://192.168.5.5:/dreambox/movie LET WEL, je moet de vrijgegeven paden controleren en voor die server juist benoemen dan iets inzake treugrid NFSDream, die is in vele gevallen toepasbaar maar er zijn ook XP versie afhankelijke problemen bekent werkt de verbinding niet goed dan SFU proberen of toch maar terug naar CIFS mount Code: HDDPC -fstype=cifs,rw,tcp,nolock,rsize=16384,wsize=16384;user=guest ://192.168.5.5:/dreambox/movie basis is Extern -fstype=cifs,rw,soft,tcp,user=guest,rsize=8192,wsize=8192 ://192.168.5.5/padnaam_vrijgegeven BOVENDIEN is de rsize=16384,wsize=16384 een variabele die je per geval zult moeten instellen en optimeren. (telkens halveren of verdubbelen) nu nog iets ten opzichte van je algemene netwerk instellingen, dat moet natuurlijk als veilige apparaten met juiste LAN lidmaatschap (workgroup=Jouwnaam) aan elkaar bekend gemaakt worden. dat wil zeggen je gebruikt een hosts bestand op alle machines (ook op PC) en dat vraagt om de Netbios in te schakelen van je PC netwerkkaart eigenschappen TCP-IP/geavanceerd opdat broadcasts en Netbios namen geresolved (opgelost worden) het op lossen doet de dns server met behulp van de hosts tabel, dat is dus je modem/router als je de dns server als provider hebt ingevoerd in de LAN apparaten gaat je LAN machine telkens naar WAN (dus buitenshuis=>dus niet goed en langzaam) ik denk dat ik het even hier op laat berusten, daar er heel wat uitzoekwerk nu in je huiswerkmap staat. ciao Les Djinns (Trentemoeller Remix) Djuma Soundsystems
Tonskidutch Geplaatst: 3 juli 2009 Geplaatst: 3 juli 2009 o ja het hangt natuurlijk een beetje van de accounts op PC en rechten af of je voor CIFS user=guest kunt gebruiken of de eenduidige gebruiker user=PCaccount,password=PCpaswoord toe past ciao Les Djinns (Trentemoeller Remix) Djuma Soundsystems
woodytwo Geplaatst: 3 juli 2009 Auteur Geplaatst: 3 juli 2009 Ok thanx, Hier kan ik idd wat mee stoeien, Ik wil bij voorkeur NFS omdat ik in verschillende topics oa die van jouw testen met de Qnap heb gelezen dat NFS veel betere performance geeft bij recordings. Ik had overigens SFU in eerste instantie geinstalleerd maar wist niet zo goed hoe ik dat moest instellen, ook heb ik ergens gelezen dat iemand schokproblemen had met opgenomen bestanden, en dat de overstap van SFU naar NFSDream de problemen oplostte. Al is dit natuurlijk goed mogelijk door verkeerde instellingen van SFU. Ik wil het inweze nog wel eens proberen met SFU maar zal eerst met bovenstaande stoeien. Alvast bedankt en gebruikte Image staat btw in Topic titel. Wouter
Tonskidutch Geplaatst: 4 juli 2009 Geplaatst: 4 juli 2009 Hoi tja inderdaad de titel newnigma2 bijna om dislectisch van te worden of opnieuw te gaan stotteren mijn fout. er waren enkele die eens een heel mooie howtodo hadden gemaakt voor het SFU ik heb een iets oudere daarvan op de hdd staan / duits misschien al een hulp voor je... uds zie bijlage ciao Les Djinns (Trentemoeller Remix) Djuma Soundsystems
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen