Ga naar inhoud


Beslagen voorruit en wat is de oorzaak?


Gast Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Gast Drs. IJzerbout

Hallo,

 

Ik wil hiermee mijn probleem eens aan de automobilisten onder ons voorleggen.

 

Het gaat om mijn Audi A4 met airconditioning. Dit is nu mijn 2e wagen van dit type, met de vorige had ik hetzelfde probleem.

 

Ik rij vannacht zo ca. 02h30 richting Frankfurt luchthaven. Het is buiten warm, op de thermometer van de auto 21,5° C en buiten is het mistig, benauwd, klam weer. Hoge vochtigheid dus.

De voorruit beslaat plotseling. Ik zet de waaier voluit, op de voorruit, het lijkt wel alsof het als maar erger wordt daardoor.

De beslagen voorruit is niet weg te "waaien". Alleen als ik de airconditioning erbij aanzet is de ruit in seconden snelheid weer volkomen OK.

Maar daarvoor zit ik dan in de kou. Met korte broek, korte mouwen is dit geen pretje.

Dus airco weer uit en hup...ruit is weer beslagen.

Snap er niets van...want wat zou je moeten als de auto geen airo heeft?

Dus het is of een beslagen ruit, of verrekken van de kou.

 

Wie weet de oplossing of reden hiervan?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Misschien de ruit eens goed schoonmaken, en daarna met een anti condens spray invrijven. Eigenlijk hetzelfde spul wat je gebruikt in je badkamer om de spiegels niet te laten beslaan.

 

Salu2, D.Quijote

 M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Die auto is kurkdroog, staat altijd in de garage.

Het gebeurt alleen bij het boven beschreven weertype.

 

Het gebeurd ook als het buiten warm is, keihard regent en je rijdt bijvoorbeeld plotsklaps een lange tunnel in.

Dit gebeurde me laatst nog in Zwitserland..bij al die lange tunnels als je van Basel naar Genève rijdt. Bij iedere tunnel was het raak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb precies hetzelfde gehad met mijn vw bora...

ik weet nog steeds niet wat het was...

er werdt wel gezegt omdat ik in de auto rook dat je de ruit vaker moet schoonmaken,en dan ook met dat anticondens spulletje erover heen.

dat helpt dan een paar dagen maar een echte oplossing was er niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het moet toch een vocht en temperatuurverschil probleem zijn.

 

Leg eens een hygrometer in de auto.

 

Heb je dan de blower aan? Zit er een pollenfilter in die auto? Wanneer is die vernieuwd?

 

De temperatuur En luchtvochtigheid moet hoger zijn in de auto dan buiten om condensvorming te krijgen.

ALs je de airco aanzet verlaag je de temperatuur in de auto waardoor de condens verdwijnt.

 

Mijn gok is een ventilatie probleem, die auto is gewoon te afgesloten.Controleer de luchtfilters maar eens.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

De blower staat op maximum maar de condensvorming wordt alleen maar erger. Tenzij de airconditioning aanstaat, dan is de ruit al condensvrij als de blower op één of twee staat.

 

Dit is nu mijn tweede A4. De vorige was exact dezelfde met hetzelfde probleem.

De wagen is wel goed afgesloten, want je moet de deuren goed dichtslaan, anders slaan ze niet in het slot. Doe je een raampje 1 cm open, dan gaan de deuren perfekt dicht.

Het pollenfilter is bij de laatste grote beurt vervangen.

 

Zal het probleem eens aan de garage voorleggen.

 

Eigenlijk is het geen probleem, want als ik de verwarming erbij aanzet, zit ik niet meer te verrekken van de kou.

Maar ik zie niet in dat de airconditioning aan moet om de voorruit condensvrij te houden. Kost alleen maar onnodig diesel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ken 't systeem van Audi niet, maar in mijn Monterey kan ik gewoon EN de airco EN de verwarming aanzetten, werkt prima.

Grap is dat de airco de lucht droogt, daarna opwarmt en naar binnenblaast.

Ik kan dus gewoon lucht van zeg 20 graden naar binnen blazen met toch lage luchtvochtigheid, dus schone ramen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik alles zo lees dan zou ik mijn koelsysteem eens af laten persen. Er is een kans dat je kachelradiator een beetje lekt en daardoor zeiknatte lucht tegen de voorruit blaast.

 

Jij zegt "hij is kurkdroog" maar dan zou ie never en nooit moeten beslaan. Droog is droog....

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...