Ga naar inhoud


Beslagen voorruit en wat is de oorzaak?


Gast Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Dit is normaal bij een airco. Waardoor het ontstaat weet ik niet precies. Maar een direct gevolg hiervan is dat je altijd een paar minuten voordat je stopt met rijden de airco moet uitzetten. Is trouwens ook beter voor jou. De vochtigheid wordt dan uit de leidingen geblazen. Doe je dat niet dan gaat je airco naar schimmels stinken en reinigen gaat je een paar centen kosten.

 

Overigens misschiens eens tijd voor een echte auto? Met klimaatcontrole heb je het nooit koud. En je kan natuurlijk ook de kachel aanzetten samen met de airco.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast philisatter

Probeer het eens op het Audiforum. laugh

 

Ik heb o.a. ht volgende antwoord gevonden:

 

Hoogstwaarschijnlijk komt dit doordat de koude lucht het voorruit afkoeld en daardoor er condens aan de buitenkant van het voorruit ontstaat.

Als het goed is wordt het erger als de buitenlucht vochtig is.

Het zal minder worden als je benedenroosters en de roosters in je dashboard openzet, waardoor er minder lucht door je bovenroosters stroomt en dus je voorruit minder afkoelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien iets raars.. maar was bij mij wel het probleem!

 

Het water dat bij regen op de voorruit komt zou naar beneden moeten stromen en dan onder de motorkap door een afwateringsgat naar het wegdek. Bij mij zaten die afwateringsgaten verstopt met bladeren en troep waardoor er altijd vocht in bleef staan.

 

Sinds ik die troep eruit haalde was het probleem verholpen.

 

Gr,

 

BaZ

There is nothing wrong with having a strong opinion... if it comes with an open mind!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout
Citaat:
Overigens misschiens eens tijd voor een echte auto? Met klimaatcontrole heb je het nooit koud.


Ik zou de wagen niet graag willen missen, desondanks dit probleem. Ik zei al eerder dat ik er waarschijnlijk een probleem van maak omdat ik niet in (wil) zien dat de airconditioning diesel staat te verbruiken om een gecondenseerde voorruit te verhelpen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij veel automerken gaat de airco zelfs automatisch aan als je de klimaatregeling op de ontwasem-stand zet!

 

hiervoor had ik een Ford Mondeo, daar kon je de airco in die stand zelfs niet eens uit zetten, erg irritant. En nu rij ik in een Golf, daar gaat de airco ook gelijk aan maar die kan je daarna wel weer uitzetten, maar ook dan werkt het otwasemen minder goed.

 

Ik denk dat als je de airco aan hebt en je zet hem niet op max. koelen, dat die dan minder brandstof verbruikt als dat je hem op max coolen (of max verwarmen in de winter) zet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je de luchtinlaat niet op recirculatie zetten, zoals bij klimaatregeling wel kan ??

Volgens mij ben je dan redelijk van die condens af, als de droge lucht binnen, droog blijft.

Als dat niet mogelijk is, blijft bijverwarmen de enige oplossing.

Groetuhhh...Omanski.

--------------------

 

 

CubeRevo 9000HD-twin, Topfield 5000pvr, Aston dual & X-cam Premium

Philips DSX 7072(2x), DSX 7071, Funke 99cm, Polarmount met Actuator,Invacom Lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: philisatter
Probeer het eens op het Audiforum. laugh

Ik heb o.a. ht volgende antwoord gevonden:

Hoogstwaarschijnlijk komt dit doordat de koude lucht het voorruit afkoeld en daardoor er condens aan de buitenkant van het voorruit ontstaat.
Als het goed is wordt het erger als de buitenlucht vochtig is.
Het zal minder worden als je benedenroosters en de roosters in je dashboard openzet, waardoor er minder lucht door je bovenroosters stroomt en dus je voorruit minder afkoelt.


Daar hebben ze ruitenwissers voor uitgevonden .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij bedoeld de topic starter dat de ruit beslaat als de airco uit staat, hij vraagt zich af of dat ook zo is bij auto's zonder airco.

Mogelijk is de oorzaak de koude regen die tegen zijn ruit slaat, deze koelt de ruit af, maar in de auto is het nog warm en de luchtvochtigheid in de auto is hoog door de weersomstandigheden op dat moment. Het gebruik van de waaier zonder airco werkt averechts omdat er zodoende nog meer vochtige lucht in de auto komt. Ziedaar de oorzaak.

De omstandigheden zijn voor ons land uniek te noemen en auto's zonder airco hebben dan een probleem. Veel auto's tegenwoordig hebben zo'n airco en bieden in dit geval een uitkomst, ook dit wordt door de topic starter bevestigd.

Voor de afwegen energie besparen t.o.v. rijden met een beslagen ruit zou een meerderheid van de mensheid toch voor veiligheid kiezen.

Met de auto is m.i. niets aan de hand.

Het verschil van kenmerkende problemen bij verschillende merken laat zich verklaren door de verschillende constructies van ruit e.o. plaatwerk danwel luchtverdeling etc.

Dat dit verschijnsel bij airco voertuigen meer opvalt is te verklaren aan de condensor (warmtewisselaar blok in de auto) Deze zal door de lamellen struktuur en afzetting van ijskristallen bij recentelijk gebruik in eerste instantie vochtige lucht afgeven. Als de condensafvoerslang verstopt raakt zal het effect nog groter zijn, maar dan gaat hij meestal ook 'stinken'.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Airco of/en klimaat controlle, is niet altijd hetzelfde.

dat voorop

dus niet elke doorsnee matchboxjes hebben klimaat controlle

 

maar de kwestie is (zoals al in het aangemerkte mercedesforum) dus opgelost als je de kachel hoog zet + airco

 

alhoewel ik het nog nooit meegemaakt heb in mijn beamer 318

behalve als je net met z'n twee of drie en natte regenjassen bent ingestapt.

 

de anti-condens spray werkt naar mijn mening nog het beste als je model en type auto er vaker last van heeft

in dat verband wijs ik ook nog eens op het nano spray'tje dat je buiten EN BINNEN kunt aanbrengen om de voorruit helder te houden.

(dus die is tevens anti condens)

 

ciao

 

Falling

Julee Cruise

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De eeuwige strijd tussen de beamer en Audi rijder. :D

 

Mijn e60 is zelfs uitgerust met een voorruit condens sensor.

 

Maar verder stem ik geheel in met je betoog. De temperatuur van de voorruit was duidelijk lager dan het dauwpunt van de cabine.

 

De drs. heeft niet aangegeven, of hij onderweg naar of van het vliegveld kwam, dat zou eventueel de hoge cabinetemperatuur hebben kunnen verklaren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ik was op weg naar de luchthaven, de wagen kwam uit de garage.

maar die nacht was het uitzonderlijk warm buiten, 21,5° C. om ca. 02h30. Bij een zeer hoge luchtvochtigheid. Te zien aan de mistbanken.

Op weg daar na toe moet ik altijd het dal uitrijden, over een heuvelrug. Is ca 450 mtr. hoog en dat zat helemaal in de wolken. Dus dikke mist.

Heel verwonderlijk bij zo´n hoge buitentemperatuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Ik zei al eerder dat ik er waarschijnlijk een probleem van maak omdat ik niet in (wil) zien dat de airconditioning diesel staat te verbruiken om een gecondenseerde voorruit te verhelpen.


liever die paar centiliter diesel extra en veilig rijden dus kunnen ZIEN dan jezelf of je mede passagiers door die feuerwehr te laten ontzetten uit de om de boom gewrongen auto.
toch?

als je nu zo de doorsnee automobilist ziet
met compleet beslagen ramen
met volledig bevroren ramen
met kind aan boord en sigaret in linker- en mobiel in rechter- hand
met meer dan een licht (rem of richting of dim licht) stuk

dan denk ik dat Drs. Ijzerbout die centilitertjes diesel er voor moet over hebben...

overigens de import taxichauffeurs met airco aan en raam open zullen je diesel verbruik allengs overtreffen.

ciao

Falling

Julee Cruise

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...