Ga naar inhoud


[Satelliet] (Toch nog Ned 1 in hd of niet)


vlaamse

Aanbevolen berichten

Citaat:

Het mindere beeld bij CDS zou ook kunnen komen door de te lage bitrate van 7,2 Mbit/s

Tijdens de TDF gisterenmiddag heb ik toch echt wel hogere bitrates gemeten(!!!)

Citaat:

Ik vind trouwens dat het logo en de ondertitels wel wat kleiner mogen op de HD versie. Net zoals de Vlamingen doen.
Ze gaan er vanuit dat op grotere schermen wordt gekeken in HD.

Dat heb je nu eenmaal zoals de uitzendstraat nu bij het NOB geregeld is...
Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 123
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: MagicOnline
Het mindere beeld bij CDS zou ook kunnen komen door de te lage bitrate van 7,2 Mbit/s confused

UPC hanteert 15,9 Mbit/s CBR op zowel NL1-, 2- als 3-HD.
Dit is maar 2x zo hoog whistle

De andere HD zenders zijn trouwens ook lekker gezakt in bitrate sinds NL1 HD


Gaan we nu weer zeuren over bitrates? Ik dacht dat teleromeo van dit forum was verdwenen...

De Tour de France zag er wat mij betreft prima uit; de beperkende factor in de beeldkwaliteit lijkt echt het bronmateriaal te zijn want via alle wegen die ik de TdF in HD kan zien was de kwaliteit vrijwel gelijkwaardig.

Je zegt dat de bitrates zijn gezakt: is de beeldkwaliteit ook achteruit gegaan? Zo niet, dan is er toch niets aan de hand?

DM8000HD-SSCT & Kathrein UFS910, Triax 88 cm Astra1/Astra2/Astra3/Hotbird 4xtwin LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem schijnt inderdaad in de aanvoer te zitten. Wel is het zo dat een hogere bitrate, vooral bij snelle actie, minder blokvorming laat zien dan een lagere bitrate, voor de resolutie van het beeld maakt dit weinig tot niets uit.

Laminas 120cm - Diseqc Motor - Inverto Black Ultra Twin LNB - TBS 6903 - Mutant HD60

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: jacksparrow
Het probleem schijnt inderdaad in de aanvoer te zitten. Wel is het zo dat een hogere bitrate, vooral bij snelle actie, minder blokvorming laat zien dan een lagere bitrate, voor de resolutie van het beeld maakt dit weinig tot niets uit.

Resolutie en bitrate hebben geen verband met elkaar.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar Ned-1 HD draait op dit moment bepaald niet op een extreem afgeknepen bandbreedte; ik durf zelfs wel te stellen dat de encoders van CDS het op de HD transponder op dit moment boven verwachting goed doen met 6 zenders in gewoon goede kwaliteit op één transponder.

 

DM8000HD-SSCT & Kathrein UFS910, Triax 88 cm Astra1/Astra2/Astra3/Hotbird 4xtwin LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

UPC gebruikt vaste bitrate en dus bij stil staand beeld ook die hooge nuteloze bitrate.

CDS gebruikt statische multiplexors dus bij stil staand beeld lage bitrate en snelle beelden hoge bitrate.

Bij lage bitrate kan de overige bandbreedte naar de andere 5 hd zenders.

DM920 2x S2+1xDVB-C/T - Apple TV 4K - DM8000 2x S2 + 2x DVB-C


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: jacksparrow
Dat zeg ik toch net ;-)

Een extreem afgeknepen bitrate komt echter gezien het macroblocking effect de scherpte niet ten goede

Dat zeg je niet helemaal.

Macroblocks zijn altijd veel groter dan pixels (mpeg2: 16x16, mpeg4avc: 4x4-16x16), als die zichtbaar worden, dan is het beeld niet een beetje minder scherp maar gewoon lelijk.

En overigens, zolang het beeld niet teveel beweegt is de bitrate ook helemaal niet zo spannend. Zodra het wel beweegt loop je zowiezo weer tegen de onscherpte van je deinterlacer aan.

Ik had wel een aantal momenten (ik heb niet zoveel gekeken) dat ik toch wel echt HD zag. Maar soms ook inderdaad niet.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: guppje29
UPC gebruikt vaste bitrate en dus bij stil staand beeld ook die hooge nuteloze bitrate.
CDS gebruikt statische multiplexors dus bij stil staand beeld lage bitrate en snelle beelden hoge bitrate.
Bij lage bitrate kan de overige bandbreedte naar de andere 5 hd zenders.


Vaste bitrate is inderdaad wel erg suf en zonde. Ik denk dat ze onafhankelijke encoders gebruiken, dat zou het verklaren. Bij CDS gebruiken ze inderdaad een systeem waarbij de beschikbare bandbreedte netjes verdeeld wordt. Ik weet niet of dat dan 1 encoder is (die meerdere streams codeert) of meerdere encoders met feedback aan elkaar. Het resultaat is zowiezo hetzelfde.

On topic: ik vind het beeld helemaal niet verkeerd. Bij snelle beweging wel wat blokjes, maar dat zie ik bij BBC HD ook.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: jacksparrow
rustig maar hoor, jij bent niet de enige hier met kennis van compressie en broadcasttechnieken. Maar bij deze je hebt gelijk want dat wil je volgens mij graag horen.

Blabla beetje (erg) plank mis. Het gaat mij erom dat er nogal wat mensen zijn die er niet zo heel veel vanaf weten, en als je die dingen onduidelijk uitlegt, dan ontstaan er fabeltjes (leert de ervaring). Ook in dit geval moet de boodschap gewoon duidelijk zijn: resolutie heeft niks met bitrate te maken. En daar is nog eens niks onwaars aan ook.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: bramj
NED 1 HD niet meer FTA


Maar gelukkig wel FTV.

Er is nu ook een persbericht opgesteld :


Persbericht:
CanalDigitaal breidt HD-aanbod verder uit
Hilversum - 6 juli 2009 - Na op 1 juli Eurosport HD en History HD te hebben toegevoegd aan het High Definition zenderaanbod, zal met onmiddellijke ingang ook Nederland 1 in HD te zien zijn. Nederland 1 HD zal bij CanalDigitaal zonder meerkosten beschikbaar zijn voor iedereen met een smartcard.

De Tour de France (NOS) vormt de aftrap voor regulier aanbod van HDTV in Nederland. De NOS zal drie weken lang alle live verslaggeving van de tour-etappes in HD-kwaliteit verzorgen.

In eerste instantie zendt de publieke omroep een beperkt aantal programma’s in HD-kwaliteit uit en worden de overige programma’s “opgewaardeerd”. Vervolgens zal het aandeel origineel in HD geproduceerde programma’s stapsgewijs toenemen.

Over de toevoeging van Nederland 2 en 3 in HD wordt in een later stadium een besluit genomen. Deze zullen nog niet vanaf de start worden doorgegeven.

Afhankelijk van de technische inrichting bij de abonnee en het abonnement zijn via CanalDigitaal en het ASTRA satellietsysteem op dit moment 12 HD zenders te ontvangen.

Nederland 1 HD, Eurosport HD , History HD, National Geographic HD, Discovery HD, Brava HDTV, MTVN HD, EEN HD, ARTE HD, Anixe HD, Luxe HD en BBC HD.

6 juli 2009


Bron : Website CanalDigitaal


Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja jongens "steen en been" klagen over dat er toch geen 1 HD komt, nu is ie er dan. Gaan we zeuren over de bitrate en dat het geupscaled is. Dit niet goed, dat niet goed. CDS doet dit niet goed, CDS doet dat niet goed. Zeik, zannik en zeur.

Wat hebben we toch een leuke hobby confused

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...