Ga naar inhoud


[Satelliet] (Toch nog Ned 1 in hd of niet)


vlaamse

Aanbevolen berichten

Daarnaast staan veel encoders zo ingesteld dat het beeld wat zachter (lees minder scherp) wordt gemaakt op het moment dat de bitrate omlaag gaat. Dit omdat als er minder detail in zit, het beeld beter te comprimeren is.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 123
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: view
Origineel bericht van: Pjotrb
Wat CDS nu doet vind ik prima, laat de publieke omroep nu maar aan zet zijn en daadwerkelijk ook programma's in HD gaan uitzenden.


Helemaal mee eens, alleen mis ik nu nog wel de teletekst, deze werkt wel op de "gewone" Ned 1.
Komt dit nog of is dit taboe op de HD zenders?
Op de HD zender één is namelijk ook geen teletekst, bij de SD versie van deze zender wel.


Het gekke is dat kort voor Ned1 HD onder die naam met beeld en geluid kwam, het kanaal Test3208 heette en die gaf wel de NOS teletekst door.

Overigens heb ik ook UPC en daar is het toch echt een ander verhaal. Die geven Ned1, 2 en 3 HD door en alle 3 met TT en met EPG en ook met een Dolby 5.1 geluidsspoor.

Waarom dat bij CDS niet is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: Alfons Verbiest

Overigens heb ik ook UPC en daar is het toch echt een ander verhaal. Die geven Ned1, 2 en 3 HD door en alle 3 met TT en met EPG en ook met een Dolby 5.1 geluidsspoor.

Waarom dat bij CDS niet is?



Heeft dat zin. Nederland 1 met Dolby 5.1?

Bij mijn weten heeft de Publieke nederlandse omroep geen Dolby 5.1 uitzendingen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Littlesat
Door Blok-artifaction wordt het beeld minder scherp ->

Blok-artifacten is een situatie waar feitelijk de resolutie door verkleint wordt...

Ja, zo weet ik er nog wel een paar. Puur volgens de "letter" zou je gelijk hebben, als onvoldoende bandbreedte zou zijn om ook maar een fatsoenlijk aantal macroblocks redelijk te encoden. Maar dan zou de resolutie meteen met een factor 16x16 c.q. 4x4-16x16 dalen. Dat is niet van HD naar SD maar van HD naar diazender-kwaliteit (bij beweging).

Even on-topic (nogmaals), het gaat mij er om dat het gebrek aan feitelijke resolutie tijdens de TDF op bepaalde tijden op NL 1 HD echt niet verklaard kan worden door een, zoals gesteld wordt, te lage bitrate, punt.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens de Native HD uitzendingen gaat de bitrate fix omhoog... rond de 12 Mbit/sec en regelmatig nog hoger. Dat is ruim voldoende zou ik zo zeggen. Bij upscale uitzendingen gaat hij inderdaad omlaag naar ergens tussen de 4-5 Mbit/sec.

 

Als je de bandbreedte knijpt dan krijg je artifacten. Soms zijn die als mozaik zichtbaar. Uiteraard blijft de resolutie zoals die is, maar feit is dat binnen een macroblok de details worden weggehaald. Zodat de informatie in zo'n macroblock minder scherp is. Dit is gewoon een feit...

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Blijft onverlet, dat ook vanmiddag bij de tdf de beeldscherpte achterbleef.

Sommige beelden, vaste kamera, helicopter, zagen er beter uit, de motorbeelden leken mij sd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die motorbeelden zijn ook Native HD. Echter zit er een draadloze verbinding tussen naar de heli die een nogal "onderbroken" kan zijn en vermoedelijk ook een beperkte bandbreedte heeft...

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een ander forum is er ook een topic over en iemand die zegt regisseur te zijn die zegt de beelden uit de heli zijn prima maar omdat de beelden van achter op de motor zijn genomen met een lichtere camera is het beeld minder.

 

De gewone HD camera's zijn 15 kg en dat houden ze op de motor niet vol dus ze gebruiken daar kleinere camera's voor die minder van kwaliteit zijn.

Ook het beeld van die kleine moet wel HD zijn dacht ik. laugh

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mijn Sony HDR-FX7 weegt 1,5 Kg. en heeft een beter HD beeld!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...