naitsirhc Geplaatst: 5 juli 2009 Geplaatst: 5 juli 2009 Hallo, Ik wil een lamp maken. In deze behuizing komen 2 lampen (plafoniere en kerstverlichting) Ik wel deze lamp met een trekschakelaar kunnen bedienen en wel zodanig, dat óf de plafoniere brandt, óf de kerstverlichting. Wie kan mij een tip geven, hoe ik dit moet doen, of de juiste benaming voor de schakelaar..... Und TschjuB
Gast wanderer Geplaatst: 5 juli 2009 Geplaatst: 5 juli 2009 serie-parallel schakelaar? was vroeger een draaischakelaar antiek...
Gast hummiesat Geplaatst: 5 juli 2009 Geplaatst: 5 juli 2009 Origineel bericht van: Sjaak(k) Een serieschakelaar, deze is ook in "trek" uitvoering te krijgen. Zat vroeger wel op slaapkamers met 2 touwtjes?
Gast wanderer Geplaatst: 5 juli 2009 Geplaatst: 5 juli 2009 een 3 standen schakelaar dus... 1 uit, 2 lamp1 aan, lamp 2 uit, 3 lamp1 uit, lamp 2 aan
Gast hummiesat Geplaatst: 5 juli 2009 Geplaatst: 5 juli 2009 Origineel bericht van: wanderer een 3 standen schakelaar dus... 1 uit, 2 lamp1 aan, lamp 2 uit, 3 lamp1 uit, lamp 2 aan Da's naar mijn mening een betere benaming dan serieschakelaar zoals Sjakie uit Flodder het noemde. Een serieschakelaar zijn eigenlijk 2 enkelpolige schakelaars in 1 behuizing waarvan ze het linkje voor de fase aansluiting al inwendig hebben gemaakt. Het scheelt dus een fase draad trekken / lusje maken.
mereltje Geplaatst: 5 juli 2009 Geplaatst: 5 juli 2009 4. lamp 1 aan , lamp 2 aan is ook mogelijk Groeten Willy Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)
Gast wanderer Geplaatst: 5 juli 2009 Geplaatst: 5 juli 2009 dat is een 4 standenschakelaar, was niet de vraag van de topicstarter, even lezen waarover het gaat.... hij wil een wisselschakelaar achter een enkelpolige aan/uit schakelaar, vroeger toen ik nog jong was......had je draaischakelaars en daar waren hele exotische bij, je had kroonluchters met 5 lampen in een ring en in het midden een grote lamp, die 5 en die ene kon je met een speciale draaischakelaar gelijktijdig en ook apart laten branden....
naitsirhc Geplaatst: 5 juli 2009 Auteur Geplaatst: 5 juli 2009 Er zitten een hoop op dit forum met dit mooie weer Of zitten jullie net zo als ik in de tuin.... Ik heb een 3 standen schakelaar gezocht, maar ik kom alleen bij mechanische ventilatie....Ik ga morgen naar de bouwmarkt om even te kijken wat er te koop is....Ik weet nu in ieder geval waar ik om moet vragen. Und TschjuB
mereltje Geplaatst: 5 juli 2009 Geplaatst: 5 juli 2009 praten we toch over de zelfde schakelaar Groeten Willy Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)
RVP Geplaatst: 5 juli 2009 Geplaatst: 5 juli 2009 ..................................____________x------nul fase.....______________/____________x------nul ______/ zo iets ? negeer de puntjes, die zijn om de ascii heel te houden.
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 5 juli 2009 Geplaatst: 5 juli 2009 Ik heb hier een 60er jaren lampje aan de wand hangen met een ruk-schakelaar. Eén maal rukken: lamp 1 aan Twee maal rukken lamp 2 aan Drie maal rukken lamp 1 & lamp 2 aan 4 x rukken alles uit. Dus zulke schakelaars zijn gewoon te koop. Ik zou naar een goed ge-outilleerde lampen speciaal zaak gaan, die hebben zoiets vast wel.
leo1949 Geplaatst: 5 juli 2009 Geplaatst: 5 juli 2009 ..................................____________x------nul fase.....______________/____________x------nul ______/ Zo bedoeld RVP het dus maar dan moet je 2 schakelaars bedienen. Wat Drs. IJzerbout schrijft lijkt mij ook veel gemakkelijker Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen