Ga naar inhoud


Hoe ver ga je met energiebesparing?


AEO

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Energiebesparen is momenteel zeer aktueel, gezien het milieu en de energievoorraden in de aardkorst, die nu langzamerhand uitgeput raken.

Maar er zijn meer redenen om energie te besparen, b.v. meer geld overhouden, of omdat je er een hekel aan hebt om teveel belasting te betalen.

Daarom hoop ik hier een discussie op te kunnen starten over energie besparen, en hoever je hierin kan of wil gaan.

Ik hoop op een nuttige discussie met zoveel mogelijk forumleden over energiebesparing in de breedtste zin, dus of het nu gaat over minder electriciteit gebruiken, benzine, diesel of heet water, alle opmerkingen en reakties zijn welkom, maar vooral ook nuttige tips!

Is het zinnig om aan Het Nieuwe Rijden te doen?

Is het onzin om spaarlampen te gebruiken?

Oplaadadapters wel of niet in het stopkontakt laten zitten als je mobieltje is opgeladen?

Let je op het verbruik bij aankoop van je nieuwe auto of koelkast, tv of laptop?

Hebben jullie nieuwtjes of tips over nieuwe produkten of methoden die besparen?

Gebruik je zonnepanelen of windmolentjes?

Graag zoveel mogelijk reakties en verder vriendelijke groeten voor iedereen.

 

AEO

 

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 115
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Gast Drs. IJzerbout

Stel nou dat je werkelijk energie bespaart en iedereen doet er aan mee. Ik neem nu electrische stroom als voorbeeld.

De energiemaatschappijen zullen daar niet blij mee zijn want ze draaien minder omzet, verdienen minder en dat gaat niet want dan kunnen ze de top lieden hun absurde salarisen, (oprot)premies etc. niet betalen met het gevolg dat ze de prijzen weer gaan verhogen.

Niet alleen dat, de staat krijgt minder BTW inkomsten en dat gaat ook niet dus gaat de BTW weer omhoog, of het kwartje van Kok of dergelijke onzin komt op een andere manier weer terug.

 

Dus mijn advies: niet besparen...het maakt geen zak uit...betalen moet je toch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had eens een 21" scherm van Philips. Jaren heeft die in spaarstand (standby) gestaan. Ik dacht ook eens om wat energie te besparen en ben vervolgens gestart met hem 's avonds uit te zetten. Hij heeft het welgeteld 1 week volgehouden en dan heeft die de geest gegeven.

 

Wat heb Ik nu bespaard? Niets!

 

- Kon een nieuwe kopen. (lees nieuwe aanmaak scherm, met alle vervuiling die nodig was)

- De oude naar het containerpark brengen. (lees vervuiling vervoer en afval)

 

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zo onzinnig is zijn die containers voor oud papier, flessen, plastic in de wijk.

 

Mensen verzamelen het oud spul in plastic tassen, gaan met de auto er naar toe rijden...

Dan maar beweren dat het recyclen milieuvriendelijk is.

 

Nee gewoon alles in één container gooien (niet GFT) en dat het dan wordt gesorteerd bij de afvalverwerker. Dat is pas zinvol en milieuvriendelijk.

Het is ook nog eens effectiever. Zoals bij glas. Een fles Canei is getint lichtglas. Gooi je dit bij het witglas, dan kan meteen de hele lading witglas in de glascontainer niet meer worden gebruikt als witglas. Canei fles moet namelijk worden gegooid bij het gekleurd glas. Een medewerker van het afvalverwerkingsbedrijf weet het, maar een simpele leek van burger niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja,...

Een Philips TV?

Ik heb een 40 inch Sony Bravia.

Hij staat bij mij nooit op standby, en ik heb hem nu al 2,5 jaar, geen enkel probleem tot nu toe.

Maar besparen van stroom als voorbeeld, is toch wel slim, want we weten allemaal wel, dat de prijzen steeds verder omhoog gaan, ook al bezuinig je niet.

Maar hier doel ik niet op in deze discussie, het gaat me er meer om, hoever willen we gaan met besparen, en wat voor mogelijkheden kunnen we benutten?

Zoals dit bijvoorbeeld:

Vroeger gebruikte ik mijn computer veel te veel.

Totdat ik er eens zo`n verbruiksmeter tussen hing.

Ik schrok erg van het verbruik, dat is gemiddeld rond de 200 Watt per uur inclusief monitor.

Nu gebruik ik vooral als ik even op het forum wil kijken mijn pocket pc.

Die verbruikt voor mij niets, omdat ik die altijd oplaadt met zonnestroom!

Ook als ik wil weten wat er op tv komt, pak ik nu de pocket pc.

Ik hoef niet zolang te wachten op het opstarten van de gewone pc,en ik bespaar.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stroomgebruik word echt wel bekeken bij het aanschaffen van een nieuw apparaat. Ik betaal liever een paar tientjes meer voor een die minder stroom gebruik zo spek ik de stroom bedrijven minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
De energiemaatschappijen zullen daar niet blij mee zijn want ze draaien minder omzet, verdienen minder en dat gaat niet want dan kunnen ze de top lieden hun absurde salarisen, (oprot)premies etc. niet betalen met het gevolg dat ze de prijzen weer gaan verhogen.


Daarom zit ik ook bij Greenchoice, de hele directe heeft daar een bruto jaarsalaris van €60.000. Daarom zijn de prijzen er ook niet hoog. Bovendien is alles groen en wordt het gas CO2-gecompenseerd.

Dus ik doe niet aan energiebesparing. Want als ik meer verbruik wordt er relatief meer groene stroom op het net gezet. Dat is weer beter voor het milieu wink.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het niet zinvol is om meer stroom te verbruiken, om zodoende te bereiken dat er meer groene stroom word geproduceerd.

Het aandeel van duurzame stroom is te laag, en daarom kan groene stroom maar een klein deel van het totale verbruik dekken.

Dus hoe meer je verbruikt, hoe meer uitstoot, ook als je groene stroom hebt.

Maar dat er snel meer groene stroom moet komen is vanzelfsprekend.

Zelf kan ik een klein steentje bijdragen, omdat ik 3 kleine zonnepanelen op mijn platte dak heb liggen, die 80 Watt piekvermogen hebben.

Ik heb vandaag even een uurtje op zonnestroom kunnen computeren.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Redelijk ver.

 

Afgelope jaar 30% op de stroomrekening bespaart, bijna 40% op gas, en zo'n 25% op water.

Voor volgend jaar zal water wel meer dan 50% worden (van oorspronkelijk).

Als ik de koelkast en diepvries kan vervangen, lukt me dat ook op stroom.

Maar eerst sparen voor een pelletketel. Dan heb ik helemaal geen gasrekening meer. Dan verdwijnt ook het risico op een hoge gasrekening (doordat olie duur wordt...).

 

Voor mij is het te doen om geld te besparen. Het milieu ontlasten is een mooie extra, maar niet de doelstelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Stoker


Voor mij is het te doen om geld te besparen.


Zodra wij allen minder stroom gebruiken gaat de elektriciteitsprijs direct omhoog want zij willen dezelfde winst halen en verdienen meer of net zo veel met minder stroom verkocht te hebben. Dus geld over houden zie ik echt niet.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt wat je zegt, je aanname toch, je conclusie is echter fout.

 

Als iedereen minder stroom gebruikt, gaat de stroomprijs onvermijdelijk omhoog (omgekeerde van massaproductie).

Maar als jij diegene bent die nu al bespaart, hou jij meer geld over, dan al die sukkels die niks doen en veel geld kwijt zijn als de stroomprijs (volgend op de olieprijs) alsnog om hoog gaat.

 

Daarnaast moet je het probleem ook als maatschappij als geheel bekijken.

Landen die erg afhankelijk zijn van import van grondstoffen (zoals olie, gas, ... maar ook stroom), hebben vrij serieuze problemen als die plots stijgen.

 

Het is een illusie te denken dat de huidige crisis niet (zij het gedeeltelijk) is ontstaan door de hoge olieprijs van zomer vorig jaar. In de VS (grote importeur van olie, kolen en gas) ging de economie direct erna kopje onder.

 

Als maatschappij dus, zouden we er wel degelijk goed aan doen om minder afhankelijk te zijn van import, zelfs al krijgen we een prijsnadeel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Stoker, je doet je naam wel er aan in deze thread.

 

Ik ben het besparen spuugzat. Als er hier elektrisch gekocht wordt dan verbruik ik zo´n slordige 2 - 3 KW.. Dus wat maakt het nou uit of er ergens een muurwrat in de muur zit die zo´n 2 - 3 watt loopt te verslurpen.

Dat zet geen doden aan de zeik. (sorry zoden aan de dijk :D )

En dat ene spaarlampje meer of minder, daar lig ik ook niet van wakker.

 

Maar wel als mijn vrouw op een mooie zomerdag de hele tijd de wasdroger gebruikt, terwijl ze net zo goed de was buiten op kan hangen om te drogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: AEO

Is het zinnig om aan Het Nieuwe Rijden te doen?


Leuk dat 'nieuwe rijden' wink

Voor mij is dat namelijk 'oud rijden' want ik bespaar op die manier al een jaar of twaalf een paar honderd euro per jaar aan brandstof. En ja, het scheelt nogal wat in de portemonnee of je 1 op 12 of 1 op 16 aan het rijden, dag in, dag uit, maand in, maand uit en jaar in een jaar uit wink

Voor de rest: meer dan de helft is hier al jaren spaarlamp, de woning is dit jaar verder geisoleerd, laatst twee CRT's vervangen door zuiniger LCD en TFT's en van de zomer een batterij aan zonnepanelen op het dak.

En waarvoor ik het doe: niet voor de eigen portemonnee, maar uit zorg voor ons eigen nageslacht, dat is mijn enige motivatie. Wanneer gaat de rest van Nederland ook eens zo denken wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...