Ga naar inhoud


Hoe ver ga je met energiebesparing?


AEO

Aanbevolen berichten

Je begint met over wat je het allemaal aan geld opleverd,

vervolgens doe je het voor het nageslacht.

 

Overigens ben ik geen fan van het nieuwe rijden, zeker

niet het 1 kilometer van tevoren al uitlaten rollen voor

het stoplicht, zodat achterop komend verkeer geen gebruik

kan maken van de uitvoegstroken naar links en rechts.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 115
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

  • Moderator

Nog afgezien van verkeerslichten, waar je eerst de sensorlussen moet overrijden, voordat je in de routine wordt opgenomen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, als er auto`s achter je zitten is het soms lastig met uitrollen.

Maar als er uitvoegstroken zijn, dan kijk je toch even in je achteruitkijkspiegel of je iemand hindert?

Ik kijk altijd even wat er achter mij zit.

Maar als ze geen richting aangeven ga ik er van uit dat ze ook rechtdoor gaan, en dus ook voor dat zelfde stoplicht moeten stoppen.

Het valt mij wel op dat er nog heel wat moet veranderen bij veel weggebruikers.

Bij twee rijbanen beginnen ze je meteen met een flinke dot gas in te halen, om vervolgens 50 meter vòòr het stoplicht voluit in de ankers te gaan.

En even later rol ik ze zó voorbij omdat net het licht op groen gaat.

Conclusie: kijk ver vooruit, anticiperen noemt men dat.

Als een stoplicht op oranje gaat, ook al is dat nog 300 meter ver, dan weet je gewoon dat je moet stoppen als je je gas niet loslaat.

Laat je op die 300 meter je gas los, dan kan je meestal gewoon doorrijden omdat het net weer groen is geworden als je bij het stoplicht aankomt.

Volgens fabrieksopgave moet mijn auto 1 op 15,4 lopen.

Ik haal echter gemiddeld 1 op 17,1

En dat is gerekend over zomer en winter.

Er gaat 45 liter in mijn tank, dus reken maar uit!

En dat is bijna 90 km per tank extra, dus ik heb in de ruim 7 jaren dat ik in deze auto rij, al heel wat tankbeurten kunnen overslaan.

En ja,...het gaat bij mij ook om het geld in de eerste plaats, maar ook het milieu is voor mij een belangrijke reden.

Verder controleer ik bij het tanken altijd mijn bandenspanning, en ik ga 0,1 bar boven de adviesspanning.

En als ik rij, heb ik geen haast, want als ik van Almere naar Amersfoort ga, dan kan ik dat in 31 minuten doen van voordeur tot voordeur, maar dan moet ik de hele reis iets boven de maximumsnelheid gaan zitten, of ik rij 95 km p. uur.

En dan duurt het 5 minuten langer.

Maar scheelt wel 20% in het verbruik!

 

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wet vanvraag een aanbod is volgens mij toch echt dat bij minder vraag de prijs daalt...

 

Hoe duurder de energie wordt, hoe meer mensen gaan besparen...

 

Maar ik zal er wel geen verstand van hebben smile

 

Gr,

 

BaZ

There is nothing wrong with having a strong opinion... if it comes with an open mind!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: AEO
Ik denk dat het niet zinvol is om meer stroom te verbruiken, om zodoende te bereiken dat er meer groene stroom word geproduceerd.


Ik meen me toch te herinneren dat ik er een emoticon achter had gezet wink.

Origineel bericht van: AEO
Het aandeel van duurzame stroom is te laag, en daarom kan groene stroom maar een klein deel van het totale verbruik dekken.


Ik snap wat je bedoelt maar iedere stroomleverancier die groene stroom zegt te leveren en bij een tekort daaraan maar grijze stroom op het netwerk zet is toch echt niet goed bezig.

Maar ik doe toch niet al te veel aan energiebesparing. Althans niet in de zin van er overdreven op letten. Natuurlijk zet ik het licht (spaarlampen sowieso) uit als ik een kamer uit ga, staat mijn computer niet onnodig aan en zet ik alle apparatuur die een echte aan/uit schakelaar heeft ook niet op standby. Maar dat is het ook wel zo'n beetje.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: AEO
Bij twee rijbanen beginnen ze je meteen met een flinke dot gas in te halen, om vervolgens 50 meter vòòr het stoplicht voluit in de ankers te gaan.
En even later rol ik ze zó voorbij omdat net het licht op groen gaat.
Conclusie: kijk ver vooruit, anticiperen noemt men dat.
Als een stoplicht op oranje gaat, ook al is dat nog 300 meter ver, dan weet je gewoon dat je moet stoppen als je je gas niet loslaat.
Laat je op die 300 meter je gas los, dan kan je meestal gewoon doorrijden omdat het net weer groen is geworden als je bij het stoplicht aankomt.


Beseffen jullie wel, dat veel verkeerslicht installaties tegenwoordig verkeers afhankelijk worden geschakeld?
De lussen in het wegdek detecteren je auto en zetten je daarna in de "lijst" voor te nemen actie.
Door je wagen uit te laten rollen duurt het eenvoudig langer, voordat je groen krijgt.
Op rustige momenten, met geen kruisend verkeer, zal het licht op groen gaan, op het moment dat je over de lus rijdt.

Dat langzaam naderen van het verkeerslicht heeft in zo'n geval dus geen nut.


In buurland Duitsland is het ook zelfs strafbaar, het wordt daar als verkeers hinderend beschouwd.
Zeker nu in de vakantietijd vallen vooral Nederlanders negatief op, omdat ze absoluut geen gevoel voor snelheid meer hebben, wat regelmatig tot ongelukken leidt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: bash!


Hoe duurder de energie wordt, hoe meer mensen gaan besparen...

Maar ik zal er wel geen verstand van hebben smile



Je ziet het echt wel goed. De prijzen van brandstoffen gaan op en neer, maar .... de trend op lange termijn is stijgend. Er zal minder te verdelen zijn en dan komt 'vraag en aanbod' om de hoek kijken. Laat een ander nu lekker spelen met zijn gaspedaal, daar komt hij over een paar jaar zeker op terug wink
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv

Zeker nu in de vakantietijd vallen vooral Nederlanders negatief op, omdat ze absoluut geen gevoel voor snelheid meer hebben, wat regelmatig tot ongelukken leidt.


Je kan het ook anders bekijken, de Nederlander heeft gevoel voor zijn portemonnee en het milieu, terwijl de Duitser het een grote worst zal zijn. Na hem de zondvloed denkt de man wink
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ron1872
Je kan het ook anders bekijken, de Nederlander heeft gevoel voor zijn portemonnee

Dat heeft die duitser ook, alleen kan hij op de weg meer doen met de zelfde €uries.

Dus hoe meer je gaat bezuinigen des te hoger de belastingdruk.

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ga toch gewoon door met in de weg rijden, mij valt op

dat de nieuwe rijder zich geen moer aantrekt van de rest van

het verkeer (of geen benul hebben).

 

Die verhalen over rollend door groen rijden zonder te remmen,

ken ik nu wel. Het zal best eens gebeurd zijn, maar negen van de tien keer houden ze rest op door niet gewoon door te rijden en aan te sluiten.

 

Mij valt op dat er nog al een groot Jesus gehalte onder de nieuwe rijders zit. Zij doen immers niks verkeerd, het moet toch zo.... grrrr mad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Agent Mike

besparen doe ik niet.

ik wil gewoon luxe en betaal er voor. punt.

 

ja, misschien als een lamp stuk is, vervang ik hem door een spaarlamp. maar meer omdat die ook niets meer kosten.

 

 

overigens,

het milieu..

die CO2 waar we steeds vaker over praten, die is niet zomaar aankomen waaien of uit de ruimte "geland".

ALLE CO2 op aarde heeft ALTIJD al bestaan op aarde.

miljoen jaren geleden werd deze CO2 al uit de lucht gezogen door de vele bossen die toen op de aarde stonden.

 

bossen gingen dood, in de grond gezakt en na miljoenen jaren is daar olie van gemaakt.

nu stoken we dat weer op met als gevolg dat er weer meer CO2 in de atmosfeer komt.

 

en zo begint alles weer van voren, net zoals het al miljoenen jaren gaat.

teveel aan CO2 wordt uiteindelijk wel weer geneutraliseerd.

(of de mens er dan nog is, is een vraag :P )

 

 

schiet mij er niet op af, tis enkel mijn mening...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout
Citaat:
In buurland Duitsland is het ook zelfs strafbaar, het wordt daar als verkeers hinderend beschouwd.
Zeker nu in de vakantietijd vallen vooral Nederlanders negatief op, omdat ze absoluut geen gevoel voor snelheid meer hebben, wat regelmatig tot ongelukken leidt.


Dat klopt, vooral omdat Jan Kaas hier in Duitsland niet weet dat je hier op B wegen 100 km/h mag rijden. En dan sukkelen ze met hun truttenschuivers met een gangetje van 80 of liever nog 70 en snappen niet waarom die Duitsers zich dan opwinden over de Nederlanders.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bekijk het eens van deze kant:

Besparen helpt niet, want dan moet de prijs van gas, benzine, electriciteit, verder omhoog om toch winst te kunnen maken.

Laten we aannemen dat het zo is, dan betaalt degene die tegen de trend in, niet bepaard op energie straks toch echt veel meer, dan degene die wel bespaart.

Maar hoe komt het dan dat de benzine zo snel daalde vorig najaar?

Er was vraaguitval opgetreden, en in december heb ik zelfs nog een keer voor €1,09 per liter kunnen tanken.

En dan nogmaals over het Nieuwe Rijden.

Uitrollen heeft wel degelijk zin, mits je er geen hinder bij veroorzaakt, laat dat duidelijk zijn.

Maar vooral als je vaak op dezelfde route rijdt, dan ken je de situatie bij elk stoplicht wel.

En als je goed kijkt, dan zie je ook hoe het verkeersaanbod van de kruisende weg is, en meestal staan er al auto` s te wachten die de lus beïnvloeden.

En daar kan je op anticiperen.

Ook vermeldde ik al dat snel rijden niet veel kan toevoegen als je 40 of 50 km aflegt.

Ik rij 20% zuiniger door 95 km p. uur te rijden ten opzichte van 120.

Het scheelt hoogstens 5 minuten.

De ANWB leden kunnen zich nog wel die test herinneren een paar jaar geleden.

Met 3 indentieke auto` s werd er van Den Helder naar Maastricht gereden.

De eerste moest een sportieve rijstijl toepassen, maar mocht niet de maximum snelheid overschrijden. De tweede moest gewoon met het verkeer meerijden, en de derde moest het Nieuwe Rijden toepassen.

Degene die gewoon met het verkeer meereed kwam als eerste binnen, de sportieve rijder 10 minuten later, en de Nieuwe Rijder als laatste, 20 minuten!

Dus, lees goed, 10 minuten na de sportieve rijder.

Maar die sportieve rijder verbruikte het dubbele van de Nieuwe Rijder!

Als dát je tijdswinst is, dan kosten die tien minuten je wel heel veel, toch...?

En dan hier nog een leuk wetenswaardigheidje:

Binnenkort gaat NS het eerste stuk van de HSL in gebruik nemen.

Er gaan treinen met getrokken rijtuigen rijden met een locomotief.

Dat is dus nog geen hogesnelheidstrein, want er zal 160 km p. uur worden gereden. (intercity` s rijden 140)

Er zal gependeld worden tussen Amsterdam en Rotterdam.

Nu duurt de reis 1:02, en dat gaat dan 43 minuten worden, ruim een kwart korter dus.

Als wat later de nieuwe hogesnelheidstreinen gaan rijden met 250 km p. uur, dan zal de reistijd 36 minuten worden.

Let op, dat is 90 km p. uur sneller, en dat levert niet meer 7 minuten op.

Alleen op lange afstanden heeft het dus zin om snel te rijden.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bijkomend nadeel van dat langzamer rijden, is dat de wegcapaciteit daardoor kleiner wordt en er meer files ontstaan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: GeniusX


Mij valt op dat er nog al een groot Jesus gehalte onder de nieuwe rijders zit. Zij doen immers niks verkeerd, het moet toch zo.... grrrr mad



Je kan toeteren en foeteren wat je wil, maar daar schiet je bar weinig mee op. Eens is de olie op, dat is een vaststaand feit. Wat gaan we dan doen? Met de (bak)fiets naar de AH? Geniet nog even wat we nu nog hebben en ontstress eens achter het stuur en speel eens wat rustiger met het rechter voetje. Aan het eind van je rit staat nooit een mooie bokaal te wachten of ben je nog steeds in die veronderstelling wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...