Ga naar inhoud


Hoe ver ga je met energiebesparing?


AEO

Aanbevolen berichten

Als de olie op is? Dan staan we met z'n allen vrolijk waterstof te tanken, wat nu ook al kan maar niet gebeurd omdat de heren van Shell nu nog veel te veel (kunnen) verdienen aan olie.

De bakfiets kan in het museum blijven......

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 115
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

was het maar waar...

als de olie op is, zullen extreem vele producten (ook je toetsenbord) niet meer gemaakt / verkocht kunnen worden

afgezien van de biologische olie derivaten is er namelijk nog geen enkele bio-massa die in de vraag zou kunnen voldoen om huidige massa productie te kunnen garanderen.

 

juist daar, massa productie = verspilling (en wegwerp maatschappij) zit de angel.

 

energiebesparen is dus ook veel meer; niet zomaar nieuwe dingen maken en kopen > nadien dus weggooien...

 

maar een nieuwe wereldeconomie van van goed opgeleide vakkundige reparateurs, opkopers, hergebruikers en restaurateurs.

 

de auto schroot premie is jullie allen toch bekend

als simpele analogie is daar werk en blijvend kapitaal

zelfs als je der over enkele jaren een e-motor moet inbouwen.

 

ciao

 

 

 

 

 

Angela

Bob James

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tonskidutch, ik betoog ook al jaren, dat de resterende olie gebruikt zou moeten worden voor duurzame producten en kunststoffen.

Waterstof zou een goed alternatief kunnen zijn voor olie, wanneer die bijvoorbeeld met zonne energie zou worden opgewekt.

Concentrated solar power technologie werkt en zou uitstekend in de landen rond de evenaar kunnen worden opgewekt.

Echter is er te veel geinvesteerd in conventionele energie, waardoor dit soort nieuwe technologieën niet van de grond komen.

Je ziet elke keer nieuwe energietechnieken de kop opsteken wanneer er een oliecrisis is. Zodra die voorbij is hoor je er nooit meer wat van.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe vaker we het verteld krijgen n hoe kritischer het wordt (gezien de prijzen) hoe meer we er ook mentaal voorbereid voor zijn.

 

(een olietanker vullen is effe 180.000.000 euro aan het pompstation betalen)

 

de winsten die er gemoeid mee zijn (cent prijsstijging per barrel), zijn extreem

misschien is er eentje onder die winstmakers die de jeugd ook nog een kans geeft en een woestijn koopt alsook daar wat paneeltjes opstelt.

 

ciao

Angela

Bob James

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij lijkt het geen kwestie van teveel geïnvesteerd.

Meer van het niet meer willen investeren.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Toch wordt er op dit moment weer serieus over CSP nagedacht.

 

>>Klik<<

>>KLikKlik<<

 

Is beter, dan het nieuwe rijden. (Is symboolpolitiek)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, met dat nieuwe rijden wordt de automotor vervuild, door de

te lage temperaturen.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw auto loopt zeker op water, met jouw theorie ligt het dus

aan de mensen die niet blokkeerde rijstijl aanhouden. Je bent precies het voorbeeld wat ik noemde.

Wees dan consequent en doe je auto de deur uit. Je heb het

over toeteren en foeteren, daar heb ik het niet over gehad.

Spreek je uit ervaring?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Herco
Als de olie op is? Dan staan we met z'n allen vrolijk waterstof te tanken.


En hoe wilde je die waterstof gaan aanmaken? Daar is elektriciteit voor nodig. Er zijn al berekeningen gemaakt hoeveel windmolens er alleen al in Nederland nodig zijn om echt volledig over te schakelen op elektriciteit, dus verwarming, vervoer, industrie, noem de hele rits maar op. Totaal komt dat op 20.000 molens. Waar denk je die te laten?

En .... het waait niet altijd wink

Het is ingewikkelder dan je denkt. Olie is een relatief goedkope brandstof, net als aardgas en steenkolen, maar eens raakt het echt op. Daarna wordt het iets ingewikkelder om onze huidige way of life te kunnen voortzetten. 'T is helaas niet anders wink
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: ron1872


Het is ingewikkelder dan je denkt. Olie is een relatief goedkope brandstof, net als aardgas en steenkolen, maar eens raakt het echt op. Daarna wordt het iets ingewikkelder om onze huidige way of life te kunnen voortzetten. 'T is helaas niet anders wink


Er zijn nu al genoeg technische alternatieven, om de olie als energiebron te vervangen en onze huidige levensstijl voort te zetten.
Alleen is dat om economische redenen nog niet aan de orde.
Olie als grondstof voor allerlei stoffen te vervangen is moeilijker.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv

Alleen is dat om economische redenen nog niet aan de orde.
Olie als grondstof voor allerlei stoffen te vervangen is moeilijker.


Klopt, ze zijn wel bezig en er zijn ook wel resultaten. Zo heeft Toyota inmiddels een auto ontworpen, waarbij plastics worden vervangen door een synthetische plastic op basis van zeewier. Technisch is het dus mogelijk, alleen hoe zit het met hoeveelheden? Waterstof is overigens geen energiebron, maar een 'energiedrager' waarbij ook weer verliezen verloren gaan.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: ron1872
Waterstof is overigens geen energiebron, maar een 'energiedrager' waarbij ook weer verliezen verloren gaan.

Wanneer je aardolie in je auto gebruikt is het ook een energiedrager.

Waterstof is m.b.v. zonne energie (concentrated solar power CSP) een uitstekende vervanging voor benzine.
Het is in dat geval milieu neutraal.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: AEO
Ik rij 20% zuiniger door 95 km p. uur te rijden ten opzichte van 120. Het scheelt hoogstens 5 minuten.


Als je dat op de snelweg doet vind ik het prima, maar als je dat op andere wegen doet waar inhalen niet mogelijk is dan creeer je een hoop irritatie van mensen die die extra 5 minuten niet hebben of het gewoon super irritant vinden dat je langzamer rijdt dan is toegestaan. Daarmee worden dan rare acties uitgehaald om toch in te halen met alle mogelijke gevolgen van dien.

Pat

Inventors are crazy until they invent something.

Then they are geniuses.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik weet is de efficiëntie van waterstof vrij laag.

Je hebt ongeveer 1,5 keer de stroom nodig voor waterstof dan voor een elektrische wagen (die de stroom dus rechtstreeks gebruikt).

 

Laatst had ik de cijfers van de VS over waar olie voor gebruikt wordt, en het kwam erop neer dat 65% voor een vorm van transport gebruikt werd (alle vormen van transport dan, zoals vrachtwagens, plezierbootjes, scheepvaart, auto's,...).

 

Dus het lijkt me wel dat we naar de verbrandingsmotor moeten kijken.

 

Voorlopig blijf ik kritisch op waterstof voor een auto. Mij lijkt dat de elektrische auto van de jaren '80.

Gedurende de jaren '80 en '90 probeerde iedere autofabrikant aan te tonen dat elektrische wagen de toekomst was. Nu het ook werkelijk kan (in LA is dat wel bewezen eind jaren 90), moeten we weer 10 a 20 jaar wachten op waterstof.

Laten ze eens iets uitwerken wat in minder dan 5 jaar kan, zoals biobrandstof of elektrische auto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...