Ga naar inhoud


Hoe ver ga je met energiebesparing?


AEO

Aanbevolen berichten

Ben ik niet met je eens pretpat. Op snelwegen mix je met die snelheden veel meer met vrachtverkeer, en hinder je dus het overige verkeer niet.

Op andere wegen mag je maximaal 100 en over het algemeen 80. Dus geen hinder.

Overigens rij ik ook regelmatig die snelheden, maar probeer ik toch het verkeer te volgen. Als ik op een 80km baan iemand vind die 75 rijd, vind ik dat prima. Volg ik die en bespaar ik nog meer door vermindere windweerstand.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 115
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Zoals ik al zei is het op een snelweg inderdaad niet zo'n probleem. Maar wat ik bedoelde is dat als je op 100km of 80km wegen ook 80 of 60 gaat rijden. Dus langzamer als de maximale snelheid.

Inventors are crazy until they invent something.

Then they are geniuses.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Stoker

Laten ze eens iets uitwerken wat in minder dan 5 jaar kan, zoals biobrandstof of elektrische auto's.


Biobrandstof kan technisch al. In Brazilie rijdt inmiddels 90 procent van de auto's op biobrandstof, in Cuba is het percentage wellicht zelfs 100 procent. In de VS wordt op het moment ongeveer de helft van de graanoogst omgezet in biobrandstof, wat maar een paar procent van de aardolie vervangt. Technisch kan het dus, het is helaas ook vervuilend en het grootste probleem is .... we gaan ons eigen voedsel verstoken wink
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Origineel bericht van: ron1872
Waterstof is overigens geen energiebron, maar een 'energiedrager' waarbij ook weer verliezen verloren gaan.

Wanneer je aardolie in je auto gebruikt is het ook een energiedrager.

Waterstof is m.b.v. zonne energie (concentrated solar power CSP) een uitstekende vervanging voor benzine.
Het is in dat geval milieu neutraal.


Dat zeker! Ik kwam nog wat leuke cijfers tegen om een idee te geven waar het nu om draait. In Nederland gebruiken we per dag 1 miljoen vaten olie, dag in, dag uit. Een flinke windmolen (bijvoorbeeld die bij het park bij de Eemsmond) kan, als het lekker waait, een hoeveelheid energie produceren gelijk aan 50 vaten olie per dag. Reken voor de gein eens uit om de hoeveel honderd meter we in een Nederland van die krengen moeten gaan plaatsen om milieu neutraal over te stappen op windenergie.

En dan te bedenken dat windenergie de meest interessante vorm van alternatieve energie is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Doorsnee molen kost tegenwoordig tussen de 1 en 3 miljoen Euro.

De molens op zee kosten ongeveer het 6 voudige.

Die dingen in de Noordzee staan op een 60 meter stalen pijp.

(probeert uit te rekenen hoeveel energie er nodig is voor het produceren ban een 60 meter stalen pijp).

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even over de snelheid.

Natuurlijk moet je rekening houden met de andere weggebruikers.

Als ik op een 100 km weg rij, en er is per rijrichting één baan, dan rij ik 90 á 95, zolang er niemand achter mij zit.

Op 80 km wegen en 60 km wegen rij ik die snelheid, want onder de 80nkm p uur valt er niets extra meer te besparen.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die snelheid klopt wel ongeveer AEO. Ik hou het regelmatig in de gaten met de boordcomputer en die klopt vrij aardig. De kruissnelheid ligt zo ergens tussen de 80 en 90 km/u. Verder: hou je snelheid zo constant mogelijk (cruisecontrol), langzaam versnellen en terug laten lopen en het toerental niet te hoog en niet te laag laten worden. Op de snelweg wel met het verkeer meegaan. Succes gegarandeerd en je komt gewoon lekker met het verkeer mee. Aan het eind van het jaar heb je weer een jaar abbo CDS terug verdiend wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is echt heel simpel.

 

als jij veel centjes uitgeeft, aan dit en dat, autorijden stoken en koelen, inkopen afval en je woning elke jaar opnieuw inrichten

dan ben je energie-verslinder nummer EEN.

 

dus dan kun je heel ver gaan met bezuinigen, het is immers in jouw voordeel

 

(de topics in dit forum, om nu je eigen airco thuis te installeren is toch al een teken aan de wand dat er absoluut niet nagedacht wordt over de noodzaak)

 

alles wat niet nodig is, kan dus bezuinigd worden en is dus geld en energie

 

stelling je kunt beter 7 onderbroeken nieuw kopen, elke week dan elk weekend de witwas te doen en de wasdroger in te schakelen?????

 

zoek dat maar eens uit :D

ciao

 

 

 

 

 

 

 

 

Angela

Bob James

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch

stelling je kunt beter 7 onderbroeken nieuw kopen, elke week dan elk weekend de witwas te doen en de wasdroger in te schakelen?????


Dat is net zo'n discussie als over plastic wegwerp koffiebekertjes. Het schijnt minder energie te kosten per stuk om die te maken dan dat het zou kosten om een stenen mok af te wassen. Maar wat een afval produceren we op die manier. Pffff...

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
het is echt heel simpel.

als jij veel centjes uitgeeft, aan dit en dat, autorijden stoken en koelen, inkopen afval en je woning elke jaar opnieuw inrichten
dan ben je energie-verslinder nummer EEN.



Ook dat! Hoelang deed men vroeger met een bankstel? Tot die versleten was, werd er pas een nieuwe gekocht. Tegenwoordig is men het bankje al eerder zat en wordt er op de helft van de levensduur wat nieuws aangeschaft. De omloopsnelheid is zo ongeveer verdubbeld voor veel produkten, goed voor de economie, slecht voor de portemonnee, slecht voor het milieu en de energie. Vroeger had men voldoende aan één zinken vuilnisemmer, tegenwoordig staan er gemiddeld twee tot drie kliko's per huishouden ter beschikking, die vaak nog uitpuilen ook wink
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een tijdje geleden iets gezien over de fuelcell autos en het kwam hier op neer dat een auto eigenlijk de meeste tijd stil staat en als deze dus aan het net aangesloten word als energiebron, de fuelcell produceert elektriciteit, dan is er genoeg stroom voor alles en iedereen en we hebben de energie centrales niet meer nodig.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar een brandstofcel verbruikt energie om electriciteit op te wekken.

Waar komt die vandaan?

Als je in een brandstofcel waterstofgas gebruikt, dan krijg je electriciteit om te kunnen rijden, en er is electriciteit nodig om waterstofgas te produceren.

En in elke schakel krijg je met verlies te maken.

En daarom moeten we ons niet blindstaren met al die beloofde nieuwe technologie, uiteindelijk raakt het op.

Als iedereen zuinig omgaat met energie, kunnen we meer tijd winnen om nieuwe technieken te ontwikkelen en commerciëel geschikt te maken.

Over een paar jaar zal stroom uit zonnepanelen dezelfde prijs hebben als gewone stroom, en dan is het slim om alle daken vol te stoppen met panelen.

Tegen die tijd zal subsidie ook niet meer nodig zijn.

De stroom die je nodig hebt komt dan van het dak, en als je bij volle zon meer produceert dan je op dat moment nodig hebt, dan gaat dat terug het lichtnet in met een inverter, en dat levert geld op.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...