Ga naar inhoud


Hoe ver ga je met energiebesparing?


AEO

Aanbevolen berichten


  • Reacties 115
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: AEO
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt,


een documentaire over fuel cells in autos, dus niet uit mijn duim wink
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verhaal is dat waterstof en zuurstof nodig is om de

benodigde electriciteit op te wekken. Zuurstof is er zat, maar waterstof moet geproduceerd (gescheiden) worden, dit kost energie. Het is dus een vorm van op electricteit rijden met het gemak van tanken zo als we dat nu kennen. De winst kan gehaalt worden met het "groen" produceren van waterstof.

Waterstofgas kan je nog niet tanken, maar LPG wel en dat

is eigelijk een restproduct bij het maken van benzine.

Ik begrijp niet waarom de overheid dit niet nog meer stimuleert, want het is op dit moment de schoonste brandstof

die aangeboden wordt aan de pomp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je kan waterstofgas op meerdere manieen winnen.

Vie electrolyse, bijvoorbeeld in de daluren, wanneer er meer productie is dan vraag.

Uit aardgas.

Uit zonne energie.

 

Overigens begrijp ik de opmerking niet, dat er genoeg zuurstof is, maar dat je waterstof zou moeten produceren.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Agent Mike

waterstof gas.

 

zo simpel zelf te maken:

 

 

zijn zelfs filmpjes genoeg, dat ze zón ding inbouwen in een auto en er werkelijk mee rijden.

 

mag vast niet hier in Nederland.

(te gevaarlijk? of belastingen die misgelopen worden)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo,.....

Tot nu toe zijn er al heel wat reakties gekomen, en ik denk dat het toch mee helpt om mensen zich wat meer bewust te laten worden over hun energieverbruik.

En hopelijk ook om er wat mee te doen.

Ik zal nu een voorbeeld geven van kleine dingen die men zelf kan doen met weinig moeite en geringe investeringen.

Ik heb een combinatiemagnetron in de keuken, een losstaand model.

Normaal staat zo` n apparaat 24 uur per dag op het stopcontact aangesloten, want er is een display dat ook de tijd aangeeft.

Ik heb het netsnoer doorgeknipt en er een schakelaar tussen gezet.

Als wij de magnetron gebruiken hoeven we alleen maar de schakelaar om te zetten, en na gebruik gaat dan meteen de stroom weer uit, want ik denk dat 7 Watt per uur wel erg veel is voor een digitaal klokje!

Want dat verbruikt de magnetron dus als je hem niet gebruikt.

Op jaarbasis is dat 60 kW!

Hetzelfde dus heb ik ook met mijn Topfield 7700 HDPVR gedaan, en weer 7 Watt per uur bespaard!

Op beide apparaten bespaar ik dus 120 kW per jaar, tenminste, als ik me rijk reken.

Die besparing betreft natuurlijk alleen de uren dat ik niet kijk of kook, maar op alleen al deze twee apparaten zal 100 kW echt wel reëel zijn.

De schakelaars verdienen zich in nog geen jaar terug, en deze oplossing bedacht ik al meer dan 10 jaar geleden.

En voor de Topfield is het geen probleem, want zodra je hem inschakelt vindt hij via het satellietsignaal meteen de datum en tijd.

 

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt gelijk dat al deze kleine beetjes heel veel uitmaakt over een jaar gezien. Alleen word ik pisnijdig dat door dit besparen wij gestraft worden met elk jaar hogere stroom kosten want deze rijken heren willen elk jaar minimaal de zelfde winst zien of wel een hogere.

 

Ik hoop dat er snel een doorbraak komt op de zonnepanelen en dat deze meer stroom leveren en goedkoper worden, hier in zuid spanje hebben wij zon genoeg om bijna kompleet onafhankelijk van deze uitbuiters te kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt helemaal gelijk Hagar, maar wat de zonnepanelen betreft, zit je daar in Spanje erg goed.

Er is vaker zon, en hij staat hoger, dus de opbrengst daar zal bijna het dubbele zijn, vergeleken met hier in Nederland.

Ik ben meerdere keren in Israel geweest, en daar zie je op echt alle huizen zonneboilers staan.

En dat is al heel lang zo, ik zag ze daar al tijdens mijn eerste bezoek in 1974!

Dit voorbeeld zou men overal moeten volgen, want gratis heet water kan overal in die klimaatzones.

Helaas gebruikt men nog veel te weinig zonneboilers buiten Israel.

In Indonesië, waar ik vaak kom, zie je vrijwel geen zonneboilers, terwijl juist daar de situatie het gunstigst is, zo rond de evenaar.

Ik hoop dat de prijzen van zonnepanelen snel gaan zakken, want zelfs hier zijn ze nuttig.

Ik heb 3 zonnepanelen op mijn platte dak liggen, en ik heb ze vorig jaar van een familielid gekregen, die ze vroeger op het dak van een camper gebruikte.

Ook kreeg ik er een omvormer bij om 220 volt te krijgen.

Ik heb uit de sloop voor €15 een autoaccu gekocht om wat te experimenteren.

Nu kan ik mijn pocket pc en mobiele telefoons er mee opladen, maar ook kan ik er de pc beperkt op laten draaien.

Gisteren nog 2 keer 45 minuten en later nog eens een half uur kunnen computeren op zonnestroom.

De computer met TFT monitor gebruiken ogeveer ruim 200 Watt per uur en dat betekent dat ik gisteren zeker 400 Watt bespaard heb.

Als ik alleen de monitor op zonnestroom laat werken, dan kan ik die wel de hele dag gebruiken.

En dan te bedenken dat deze zonnepanelen al zeker 15 jaar oud zijn.

De tegenwoordige panelen kunnen vermoedelijk 1,5 tot 2 keer zoveel power leveren met dezelfde oppervlakte.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hallo,

 

De discussie over energiebesparing staat inmiddels een beetje op een laag pitje.

Inmiddels is mijn computer kapot gegaan.

Dat was op 14 juli, en nog dezelfde dag heb ik een nieuwe gekocht.

Omdat ik vorige maand nogal was geschrokken van het enegieverbruik van de oude

computer, heb ik dus een laptop gekocht.

Het is er een met LED beeldscherm, dus het verbruik is heel wat lager dan mijn

overleden computer.

Al eerder in deze discussie had ik het over mijn 3 zonnepanelen met omvormer en accu.

Omdat deze laptop erg zuinig is, heb ik meer dan genoeg stroom van de panelen, om mijn

laptop volledig op zonneënergie te laten draaien.

Ook heb ik ontdekt, dat de laptop extra zuinig is, als je de accu er uit haalt.

Met de accu er in, gebruikt de laptop veel meer!

Want die probeert natuurlijk steeds om de accu bij te laden.

Dus mijn advies aan iedereen is: Bij thuisgebruik, accu uit de laptop halen!

Het schijnt ook nog beter voor de levensduur van je accu te zijn!

Via marktplaats heb ik twee dagen geleden ook nog een voordelige inverter gekocht, en

nu leveren mijn zonnepanelen stroom aan mijn huishouden.

De inverter levert 230 Volt aan het stopcontact, en die stroom wordt meteen in huis

verbruikt.

De stroom die via de inverter binnenkomt, betekent dat de meter van mijn

electriciteitsleverancier langzamer gaat lopen.

Dat is nog veel beter dan een accu gebruiken, want er gaat altijd wel energie verloren

bij het laden en ontladen.

Misschien weet iemand hoeveel procent er verloren gaat bij het gebruik van een accu?

Ook de omvormer scheelt nog in het rendement?

De zonnepanelen hebben een piekvermogen van 37 Watt per stuk, dus in theorie zou dat

dan 111 Watt moeten zijn met deze 3 panelen.

Ze liggen echter plat op mijn platte dak.

De panelen zijn al 15 jaar oud, en bij platte ligging leveren ze ongeveer 85% van het

volle vermogen op.

Gisteren piekte de binnenkomende stroom op 88 Watt bij volle zon, dus geen slecht

resultaat.

En nu wil ik graag jullie mening/reakties op het gebruik van de laptop thuis, met de

accu er uit.

Mij lijkt het in ieder geval zinvol.

Wie heeft daar ook ervaring mee, en hoeveel scheelt dat in verbruik?

Groejes,

 

AEO

 

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij schiet je behoorlijk door.

 

Een normale computer hoeft echt niet meer dan een watt of 80 te gebruiken. Wat zou je daar van schrikken?

 

Die accu moet natuurlijk opgeladen worden. Dat zal wel door een druppellader gebeuren. Als je die accu niet regelmatig gebruikt gaat hij waarschijnlijk eerder kapot. Ben je toch weer duurder uit.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Helemaal mee eens.

Ik zie me al moeten lopen nadenken of ik nou wel of niet mijn laptop op zal laden want de zon schijnt misschien niet morgen.

 

Ik wil ook nog een beetje levensgenot hebben en niet kontinue ermee bezig zijn en willen weten of

mijn laptop nou 41 of 42 watt verbruikt.

Dat zal me echt een worst zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie

Die accu moet natuurlijk opgeladen worden. Dat zal wel door een druppellader gebeuren. Als je die accu niet regelmatig gebruikt gaat hij waarschijnlijk eerder kapot. Ben je toch weer duurder uit.


Precies.
Dat is ook mijn bezwaar tegen de huidige 'hetze' tegen telefoonladers etc. De meeste acculaders gaan netjes over op druppelladen en houden hiermee de accu van het apparaat in 'topconditie'. Ik zie in NL veel mensen die snel de oplader maar weer uit het stopcontact halen 'want dat spaart stroom/geld'. En een jaar later klagen dat de accu kapot is.

De voorlichting (oplichting) op dit gebied van de milieuterroristen en (in domme navolging) de overheid klopt niet.

Op zich is er helemaal niks mis met energiebesparing, maar de huidige consumentenvoorlichting klopt voor geen meter. Dat wordt weer veroorzaakt door het gebrek aan kennis van de verantwoordelijke politici en ambtenaren.
Link naar reactie
Delen op andere sites

er zijn naast de PV cellen ook collectoren die een redelijk hoog rendement hebben de nieuwe vacuum buis collectoren

de opgewekte warmte kun je eveneens gebruiken met de stirlingmotor om electriciteit op te wekken

wiki_klik

 

natuurlijk is via via een minder efficiente methode, maar toch het kan en is enkel de apparatuur aanschaffen en plaatsen een kostenpost die je moet afschrijven.

 

de kwestie die AEO aanroert met de accu's en laptops is bekend maar volgens mij niet gequantificeert

 

er zijn meer van dergelijke mogelijkheden

basis van die mogelijkheden is minder efficiente lokale omvorming van energie dragers te voorkomen

 

een behoorlijke energie bezuiniging zou je kunnen behalen indien je een stadsverwarming warmwater wisselaar aan je wasmachine aansluit en het verwarmingselement eruit sloopt.

 

een andere energie bezuiniging is het toepassen van LED spaarlampen in tegenstelling tot de reguliere spaarlampen die voor 75% in ons huisvuil verdwijnen en dus extra milieu vervuiling met zich brengen

(daar ze bovendien de levensduur niet halen die ons beloofd werd door de fabrikanten is hun waardering in de life cycle analysis extreem slecht)

 

maar de topper onder de energie verkwisters is de mobiel telefonie

> jouw mobieltje

1-staat altijd aan

2-moet altijd bij en/of opgeladen worden

3-alle oplaad omvormers hebben een extreem hoog verlies (EU wetgeving daarvoor komt zeer binnenkort)

4-de gesprekken en sms zijn doorgaans extreem zinloos (ik sta nu in de supermarkt tot straks)

5-centrale antenne eenheden verbruiken extreem veel energie

6-servers en netwerkstations verslinden energie die ook waanzinnige koeling behoefte hebben

7-het is al een wegwerp artikel geworden, waardoor bron en energie verslinding voor het eerst nieuwe model exponentieel toeneemt

8-daar het gebruik tijd kost, kost het ook geld want in de zaken wereld wordt veelal een formele tweede correspondentie erachter aan gebruikt als bewijslast (dubbele administratie).

9-kinderen met mobiel kosten belachelijke bedragen

10-welzijnszorg en gezondheidszorg aangaande gefrituurde hersenen zal binnen 20 jaar verstoppertje spelen ooit aan het licht geraken en dan zijn de rapen en je hersenen gaar.

 

ik denk dat ik het mobiel als eerste ga besparen. (doe geen moeite)

ciao

Angela

Bob James

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout

Niet alleen dat, de staat krijgt minder BTW inkomsten en dat gaat ook niet dus gaat de BTW weer omhoog, of het kwartje van Kok of dergelijke onzin komt op een andere manier weer terug.
moet je toch.


Kwartje van Kok terug ???..is die al weggeweest dan ??

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als eerste wil ik zeggen dat ik in de basis ook altijd met

energiebesparing bezig ben zonder daar al te veel geld in te

stoppen.

 

Reden?

De investeringen zijn mij meestal te duur hoewel ik niet uit ben

op een directe besparing maar op een maandelijkse kostenbesparing.

 

Dus de drempel vind ik erg hoog, ik denk veel aan led-verlichting

en heb daar het nodige al in geinvesteerd, vaak met een

bedroevend resultaat, maar deze bedragen zijn redelijk

overzichtelijk.

 

Wat betreft accu's opladen het volgende.

 

Ik heb altijd begrepen dat de conditie van een accu minder wordt

indien iedere keer continue wordt bijgeladen.

En dat de conditie goed blijft indien regelmatig geheel

ontladen wordt en daarna volledig geladen.

 

Maar dat kan op mijn mouw zijn gespeld.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...