Ga naar inhoud


Hoe ver ga je met energiebesparing?


AEO

Aanbevolen berichten

@Digipaps

 

Angst is een slechte raadgever!

 

Bovendien, hoe kan je nu Chernobyl vergelijken met moderne kerncentrales? En zelfs dat behoorlijk misgaan lijkt nog wel mee te vallen.

 

Het energieverbruik in de wereld stijgt harder dan ooit. Consequentie van de overbevolking. Dan zal je ook moeten accepteren dat er hier en daar wat risico genomen moet worden.

 

Als de linkse politiek in de jaren 70 niet zo anti kernenergie was geweest, hadden we nu misschien al kernfusie.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 115
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

@Psychosammie,

 

Citaat:
Bovendien, hoe kan je nu Chernobyl vergelijken met moderne kerncentrales?

 

Was de centrale op Three miles island wel modern ???

Dit was bijna uitgelopen op een China syndrome, iets wat bij Chernobyl gelukkig ook net niet is gebeurd.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Three_Mile_Island_accident

 

Citaat:
En zelfs dat behoorlijk misgaan lijkt nog wel mee te vallen.

 

Over dat "meevallen" zijn de meningen dan nog wel iets verdeeld. Ik durf te beweren dat door het ongeluk bij Chernobyl de Sovjet unie is gesneuveld. Zonder Chernobyl had de SU waarschijnlijk nog gewoon bestaan. Chernobyl heeft zo'n astronomisch bedrag gekost dat het zelfs voor een totalitair regime niet meer te behappen viel.

 

De teller loopt trouwens nog steeds gewoon door, al heeft bijna niemand dat in de gaten. Ongeveer de helft van Belarus (Wit-Rusland) is besmet tot zeer zwaar besmet (eigenlijk onbewoonbaar), In de Ukraine is een veel kleiner stuk besmet, alleen veel zwaarder (zelf geweest).

In Belarus wordt dit onder het tapijt geveegd, dat kan ook gemakkelijk in een totalitair regime. Als je echter zelf de regio hebt bezocht en zelf het aantal miskramen, misvormingen bij kinderen en het aantal gevallen van leukemie en andere vormen van kanker (schildklierkanker) bij kinderen hebt gezien dan kan je je een voorstelling maken wat er van Nederland zou overblijven in geval van een ongeluk vele malen kleiner dan Chernobyl. Ook dit heb ik zelf gezien, ik zit er zeer regelmatig voor mijn werk.

 

Een tipje van de sluier vind je hier: http://www.angelfire.com/extreme4/kiddofspeed/

 

 

Citaat:
Het energieverbruik in de wereld stijgt harder dan ooit. Consequentie van de overbevolking. Dan zal je ook moeten accepteren dat er hier en daar wat risico genomen moet worden.

 

Mee eens.

 

Citaat:
Als de linkse politiek in de jaren 70 niet zo anti kernenergie was geweest, hadden we nu misschien al kernfusie.

 

Wat een ongelofelijk (rechts) dom gelul.

Er wordt voortdurend enorm veel onderzoek gedaan naar kernfusie door bijna elke zichzelf respecterende technische faculteit. Helaas tot nu toe zonder veel succes ondanks de inzet van onnoemelijk veel rekenkracht. Men hoopt dat onder andere onderzoek in Cern met de deeltjesversneller een nieuwe impuls kan geven aan dit onderzoek. Tot nu toe zit men op een dood spoor volgens diverse geleerden.

 

Commerciele energieopwekking door middel van kernsplitsing is puur een onderneming die winst probeert te maken. Nooit anders geweest ook. Gewoon het truukje van Otto Hahn herhalen. Hier zal nooit en te nimmer een doorbraak uit voortkomen die kernfusie mogelijk zal maken.

Goedkope energie, niets meer, niets minder. Daar ging en daar gaat het de kernsplitsingsboeren om. Hoewel dat "goedkoop" misschien uiteindelijk wel eens heel erg duurkoop zou kunnen gaan worden, maar dat is weer een heel ander verhaal.

 

Als je je trouwens eens zou verdiepen in de materie dan zou je ontdekken dat voor en tegenstanders van kernsplitsing als bron voor energieopwekking zowel aan de linker als aan de rechterkant van het politieke spectrum te vinden zijn geweest (en nog steeds zijn).

Margaret Thatcher was bijvoorbeeld uitgesproken tegenstander van kernenergie, alleen helaas niet van kernraketten. Zij heeft er persoonlijk voor gezorgd dat de "groene lobby" voet aan wal kreeg, en dat er naar werd geluisterd in het UK. Ik denk dat mevrouw Thatcher zich in haar graf zou omdraaien als je haar links zou noemen smile

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

prutsie,

je begon aardig maar je maakt met ook kwinkslagen die je argumentatie niet objectief doen overkomen.

 

kernfusie (warm of koud?) is nog steeds (wikipedia) een verliespost 23 in 16 uit

 

of die wetenschappers nu links of recht-om hun geld "bemachtigen".

 

overigens we kennen kernfusie al en de praktische toepassingen

dat is zo heftig en effectief dat we enkel een collector op de zon hoeven richten.

help mee / link

 

je fusiereactor bouwen of kernreactor is n.m.m. een oude achterhaalde droom van wetenschappers destijds.

(kosten:baten in dat verband is "mimic" nature)

 

ciao

 

 

Angela

Bob James

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonskidutch,

 

Ik ben ook absoluut niet objectief Tonski. Door mijn werk heb ik uit eerste hand een aantal gevolgen gezien van het ongeluk in Chernobyl. En daar ben ik best een beetje bang van geworden.

Om het hele verhaal hier neer te pennen zou gewoon een te lang vehaal worden, maar neem van me aan dat de nasleep van Chernobyl hier in het westen totaal onbekend is. Zowel waar het de Ukraine betreft als ook Wit-Rusland.

 

In Ukraine ben ik aan de rand van het "gesloten" gebied geweest. Weinig bijzonders, weinig drama. In wit-Rusland heb ik een collega die een van de "Chernobyl kinder" is. De familie woont nog steeds in besmet gebied. In 2007 heb ik ongeveer 100 dagen in Wit-Rusland gewerkt. Ik had de beschikking over een auto (reed zelf van klant naar klant) en ben zo ook veel bij mensen thuis geweest. Omdat ik me redelijk in het Russisch kan redden maar Holander ben en blijf is het voor mij een sport zo goedkoop mogelijk te slapen. dus niet in hotels, ik huur wel ergens een appartement in een flat. Goedkoper, en belangrijker voor mij, meer vrijheid.

Leuke bijkomstigheid is dat je ook vaak erg gemakkelijk in contact komt met de locale bevolking. Je wordt snel uitgenodigd en via deze contacten leer je al snel een stad of stadje kennen. De leuke bars, nachtclubs, disco's, je weet het zo.

In de weekenden ging ik dus vaak niet naar Minsk de grote jongen uithangen in de nachtclub, maar naar vrienden in de provincie. En daar heb ik wel het een en ander aan ellende gezien. Genoeg in ieder geval om een heilig respect te krijgen voor wat er kan gebeuren als het fout gaat.

 

Objectief, nee ik dus niet meer. Bot als ik ergens een in mijn ogen domme opmerking zie, ja absoluut. Ben je het niet met me eens, prima, ga eens kijken daarzo. Voor Ukraine heb je niet eens een visum meer nodig, je vliegt er zo heen, en je kan zo een bus nemen en gaan kijken. Uurtje of 2 sturen. Of ga eens kijken in een van de speciale kinderhospitalen in Kiev of omstreken. Ook daar kan je de gevolgen zelf zien.

Wil je echt rottigheid zien, ga naar Wit-Rusland. Bezoek hier eens een hospitaal in de steden Mazier of Jelsk. Als je dan nog roept dat je voorstander van kernenergie bent dan ben je of geestelijk gestoord, of je hebt een verschrikkelike plaat voor je kop.

Excuseer, diplomatieker kan ik me niet uitdrukken.

 

Alla, genoeg geleuter, groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al zei, opzouten met die centrales...veel te veel wat we nog niet in de hand hebben..

Richt je op grootschalige zonne energie en windenergie..

Gratis en altijd wel aanwezig...

 

Hier in Spanje wordt in de buurt van Almeria op grote schaal onderzoek gedaan naar zonneenergie..en ze zijn er best wel ver mee..

 

Overigens heb ik zelf 2 panelen op het dak staan die niet perse zon nodig hebben..die geven al rendement bij gewoon daglicht..

 

En in Nederland waar altijd wel wind staat, gewoon grote windparken bouwen in zee...klaar.

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal mee eens, en ik begrijp dan ook niet waarom de hele wereld zit te slapen.

Iran bezig met "vreedzame" nucleaire technologie?

Terwijl ze genoeg woestijn hebben om desnoods het hele Midden-Oosten van zonnestroom te kunnen voorzien!

Ze liegen daar dat ze barsten!

Net zoals Noord Korea, dat ook bij hoog en laag beweerde niet aan kernwapens te werken, en plotseling op een dag de wereld voor een voldongen feit zette!

Sorry, ik wil geen politieke discussie laten ontstaan, maar ik denk dat zelfs een kind weet, dat er een kwaad spel gaande is.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is dus de grote misrekening. Er staat in Nederland helemaal niet altijd voldoende wind. Als de wind te weinig is neemt het rendement van zo'n windmolen dramatisch af.

 

Bovendien hoop ik dat ze die krengen dan bij jou voor de deur plaatsen en niet in zee. Die apparaten in zee zijn trouwens vaker stuk dan dat ze draaien. De onderhoudskosten zijn gigantisch. Ze zullen nooit meer geld opleveren dan ze kosten.

 

Waar het natuurlijk om gaat is dat je als land voor je energie niet afhankelijk wilt zijn van andere landen. Al helemaal niet als die landen eigenlijk niet tot je vriendenkring behoren.

 

Dat geldt voor olie maar ook voor zonne-energie. Dus zullen we onze eigen energie moeten kunnen opwekken. En zolang wind en zon dat niet kunnen (en ik geloof dat dat ook nooit zal gebeuren) dan is kernenergie de enige oplossing.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: prutsie


Was de centrale op Three miles island wel modern ???
Dit was bijna uitgelopen op een China syndrome, iets wat bij Chernobyl gelukkig ook net niet is gebeurd



Dit was in 1979, dus wat denk je zelf?
Een hypermoderne computer van 30 jaar oud, werk je daar zelf mee?

Theoretische studies zijn leuk en noodzakelijk, maar als je niks echt bouwt kom je nergens. Nederland heeft op dit moment net zo veel kennis in huis van kerncentrales als van hoge-snelheidslijnen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Bovendien hoop ik dat ze die krengen dan bij jou voor de deur plaatsen

 

Graag, alleen in de achtertuin als mogelijk. Mijn voortuin is nogal aan de erg kleine kant en ik wil mijn auto graag voor de voordeur. Waar kan ik me aanmelden ??

 

Citaat:
Dit was in 1979, dus wat denk je zelf?

 

Volgens de "deskundigen" destijds kon zo'n ramp zich niet voordoen in een "moderne" centrale in het westen. net zoiets als de deskundigen van de EOD (Explosieven Opruimings Dienst) destijds beweerden dat vuurwerk niet kon ontploffen.

Zelfs nadat in Culemborg een vuurwerkfabriek "boem" had gedaan hield men vol dat vuurwerk niet kon ontploffen.

En toen plofte het in Enschede.

 

Moraal van het verhaal, ik heb deskundigen en experts wel vaker zekerheden horen verkondigen. Die zekerheden klopten totdat de praktijk anders bewees.

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: prutsie


Moraal van het verhaal, ik heb deskundigen en experts wel vaker zekerheden horen verkondigen. Die zekerheden klopten totdat de praktijk anders bewees.

groeten,
Peter.


Daarom ga ik ervan uit, dat het met die globale opwarming ook wel mee zal vallen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...