Ga naar inhoud

Mijn setup (pics) en een paar vraagjes

Aanbevolen berichten

Gast jvaartjes
Geplaatst:

Hallo,

Ik ben Jochem en ik lees al een tijdje mee hier. Na wat ellende met mijn kabelaanbieder heb ik besloten om voor een schotel te gaan. Hierop volgend heb ik het internet afgezocht naar een set-up die ik graag zou willen hebben. En heb daarop volgend de volgende spulletjes besteld:

1x Muurbeugel met schroeven etc.

1x Wavefrontier T55

4x Smart Titanium Twin LNB

8x Weatherboot High-End Cable 1.5m

2x Spaun SAR 411 4/1 switch

1x Canal Digitaal Startpakket

1x Canal Digitaal CI Module

1x Hauppauge HVR-4000 (voor in HTPC)

1x Hauppauge WIN-TV-CI Usb (voor decoderen in HTPC)

1x Rebox RE2701 S PVR (Sat Ontvanger)

6x F-Connector

70m Kwaliteitskabel gemaakt voor in de grond.

Ik wilde de schotel niet aan huis hebben, omdat ik denk dat ik vanaf de schuur een beter uitzicht heb. Ik ben een newbie wat dit betreft dus kan dit niet onderbouwen. Ook heb ik de er voor gekozen de schotel wat lager dan normaal te monteren zodat deze over de schutting kan kijken maar niet het zo aanwezig is voor mijn buren.

Foto's:

3693693423_e3a06c8deb_b.jpg

3694494578_ca657625b0_b.jpg

3693682137_826178f5a2_b.jpg

3694515252_6ea1188ac1_b.jpg

3693713909_11060161d1_b.jpg

3694530176_67a45ac400_b.jpg

En ik heb beeld op zowel de 19.2E als 23.5E. Alleen wat ik niet begrijp is dat ik bijvoorbeeld wel Ned1/2/3 en een paar andere goed ontvang op de 19.2E maar de rest van de zenders zoals SBS6 niet. Ik kan op de 23.5 wel naar Film1 kijken maar ook een aantal andere werken niet naar behoren. Zo dit kunnen komen omdat de schotel te laag hangt? Zou het die boom kunnen zijn? Ik kan namelijk de schotel nog een stuk hoger hangen, zodat deze in zijn geheel boven het schuurtje uitkomt. Ik vraag mij alleen af of dat echt nodig is.

Ik heb 4 van twin LNB's gekozen omdat ik toch een switch van 4 ging bestellen. Het gaat mij dus om goede ontvanst op de Canal Digitaal satalieten. De rest is wat mij betreft nog bijzaak. Natuurlijk zal als alles werkt het wel gaan kriebelen en zal de T55 wel helemaal volhangen binnenkort. Maargoed, eerst dit maar eens aan de praat zien te krijgen.

3693727481_c2472ecb21_b.jpg

3693744137_cf993dde34_b.jpg

Samengevat vraag ik mij af waarom ik op zowel zenders van de 23.5E en 19.2E goed ontvangen en juist andere zenders op de zelfde sataliet niet. Het zal vast met de uitrichting te maken hebben dus ieder zetje in de goede richting is welkom!

Mvg,

Jochem.

• Moderator
Geplaatst:

Mooie installatie, mooi afgewerkt, mijn complimenten.

Wanneer ik de foto's goed bekijk, heb je op dit moment 28 gr. oost in het midden van de schotel zitten, je wilt in de toekomst dus aan de andere kant van de rails verder naar het oosten kijken.

Je schotel kijkt voor sommige posities tegen de dakrand van je schuurtje, ik zou er toch voor kiezen, dat de schotel wat hoger te plaatsen.

Zoals je hem nu hebt ingericht, hangt wanneer je achter de schotel staat en naar de hemel kijkt 28 graden recht vooruit.

23 graden hangt een beetje meer naar rechts en 19 graden nog meer naar rechts.

Je kijkt dan tegen de zijkant dakrand van je schuurtje aan.

Ik zou de onderkant van de schotel op gelijke hoogte met de dakrand zetten.

13 graden, Hotbird, hangt de kabel nog los, ik denk, dat wanneer je die aansluit, de ontvangst van Hotbird nog meer problemen geeft.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Inderdaad mooie installatie.

Als ik de foto's zo bekijk, valt me op dat de schotel bijna niet gekanteld is. Je hebt, zo te zien, een skew van ongeveer nul. Dat kan wel, maar dan zou 5E midden op de rail moeten zitten.

De vorige poster veronderstelt dat 28,2E midden zit, maar dan moet de schotel gekanteld staan.

Als je dat niet doet, ontvang je hoogstens de centrale positie goed en wordt ontvangst naarmate je meer van het centrum af beweegt slechter.

Misschien heb ik het mis, maar ik zou de skew nakijken.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Geplaatst:

heb niet gecontroleerd aan de hand van de zenders maar kan het zijn dat je diseq niet goed heb ingesteld?

Beter 1 sateliet in de lucht dan 10 in de hand

Philips 7072, 2000, 5400 (7005)

Kathrein CAS90,UAS485 + een paar andere LNB's

H126 kabel, Matrix reborn, revolution, ORF

Gast jvaartjes
Geplaatst:

Bedankt voor het afwerk compliment!

De midden LNB staat op 19.2E

Dan 23.5E

Dan 28.2E

De LNB die los zit daar zou ik graag nog een schotel suggestie voor willen hebben. smile

Het verhogen van de schotel is een optie als dit echt nodig blijkt.

De schotel kijkt op deze manier naar 19.2E:

3696667971_5e4d0026c4_o.jpg

Misschien dat je nu zegt dat ik toch de 23.5E of de 28.2E in het midden moet zetten. Dan ga ik dit eerst proberen zonder de schotel te verhogen.

Gast jvaartjes
Geplaatst:
Origineel bericht van: lemoi
heb niet gecontroleerd aan de hand van de zenders maar kan het zijn dat je diseq niet goed heb ingesteld?

Ik heb het uitrichten van de LNB's zonder de switch gedaan. Met behulp van een programma wat ik op www.fastsatfinder.com gekocht heb. Handige mevrouw die schreeuwt wanneer het signaal sterker wordt.

Klopt het dat de Switch goed is afgesteld wanneer de namen van de EPG etc. overeenkomen met de zender die je ziet?
Gast jvaartjes
Geplaatst:
Origineel bericht van: mifi
Inderdaad mooie installatie.

Als ik de foto's zo bekijk, valt me op dat de schotel bijna niet gekanteld is. Je hebt, zo te zien, een skew van ongeveer nul. Dat kan wel, maar dan zou 5E midden op de rail moeten zitten.

De vorige poster veronderstelt dat 28,2E midden zit, maar dan moet de schotel gekanteld staan.

Als je dat niet doet, ontvang je hoogstens de centrale positie goed en wordt ontvangst naarmate je meer van het centrum af beweegt slechter.

Misschien heb ik het mis, maar ik zou de skew nakijken.

m

Met de skew bedoel je dan de Elevatie? Dus:
Vertikaal.gif

Of de Skew van de LNB?:
kruispolarisatie.gif
Gast wanderer
Geplaatst:

skew = verdraaiing van de LNB

elevatie = achteroverhelhoek van de schotel

Geplaatst:

Meer een kanteling van LNB. Alsof je je hoofd links of rechts neigt.(Je oor naar je schouder brengt.) Kan ook door de hele schotel te kantelen.

Ik tik niet zo snel. Wanderer is een snelle.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

• Moderator
Geplaatst:
Origineel bericht van: jvaartjes
Bedankt voor het afwerk compliment!

De midden LNB staat op 19.2E
Dan 23.5E
Dan 28.2E

Misschien dat je nu zegt dat ik toch de 23.5E of de 28.2E in het midden moet zetten. Dan ga ik dit eerst proberen zonder de schotel te verhogen.

Ik kan het heel erg mis hebben, maar volgens mij is bij een wave de satpositie gespiegeld.
De LNB in het midden van de schotel zou volgens mij toch echt die voor 28 graden oost zijn, en de LNB links aan het uiteinde met aangesloten kabel 19 graden oost.

In principe richt je de schotel uit op de middelste positie en stel je de schotel skew (schotel rotatie) in op de buitenste positie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Met de skew wordt bij een WaveFrontier het draaien van de hele schotel bedoeld (niet de LNB dus).

Verder kan het niet zo zijn dat de middelste LNB bij jou voor 19,2E is want bij een WF zitten de Oostelijke satellieten aan de rechterkant (als je achter de schotel staat) en de Westelijke satelieten links.

Als de middelste LNB naar 19,2E 'kijkt', kijken de andere 3 LNB's ten westen van 19,2E en kan je dus nooit 23,5E ontvangen.

Als ik jouw positie in deze site invul, krijg ik de volgende gegevens:

- Skew 12,24

- 28,2E LNB op L-4.7

- 23,5E LNB op R0.2

- 19,2E LNB op R4.4

Een skew van 12,24 graden betekent dat de hele schotel zichtbaar naar het oosten moet zijn gekanteld.

Humax iCord HD v1.00.17 + AstonCrypt v2.19 + Panasonic TH-42PY70

WaveField T90 + ALPS LNB's + SatConn 10/1

10 satellieten van 28,2 Oost t/m 15 West

Geplaatst:

heb je zelf geschreven meester ceesv wanneer je achter de schotel staat

dus :D

het was mijn eerste intro van de wave topics, dat iemand de lnb's inderdaad spiegelverkeerd had (wie was dat ook weer?)

ik weet niet waarom, maar de installatie ziet er picobello uit en TOCH had ik hem op het schuurtje gezet met een tegelvoet.

dan was die muur al helemaal geen schuwklep geweest.

volgens mij moet je eens de LNB's ophoesten (lijstje) van links naar rechts op de Mount ACHTER de schotel staand en niet de posities in de lucht.

ciao

Compulsion

Röyksopp

• Moderator
Geplaatst:

Gedachten uitwisselen is nog niet zo eenvoudig. laugh

Gast jvaartjes
Geplaatst:
Origineel bericht van: Vette73
Met de skew wordt bij een WaveFrontier het draaien van de hele schotel bedoeld (niet de LNB dus).

Verder kan het niet zo zijn dat de middelste LNB bij jou voor 19,2E is want bij een WF zitten de Oostelijke satellieten aan de rechterkant (als je achter de schotel staat) en de Westelijke satelieten links.
Als de middelste LNB naar 19,2E 'kijkt', kijken de andere 3 LNB's ten westen van 19,2E en kan je dus nooit 23,5E ontvangen.

Als ik jouw positie in deze site invul, krijg ik de volgende gegevens:
- Skew 12,24
- 28,2E LNB op L-4.7
- 23,5E LNB op R0.2
- 19,2E LNB op R4.4

Een skew van 12,24 graden betekent dat de hele schotel zichtbaar naar het oosten moet zijn gekanteld.

Betekend dit dat de skew van de LNB's allemaal op 0 graden moeten staan (en ze nu dus verkeerd zitten) De schotel is op het moment helemaal niet gekanteld en staat zelfs waterpas. Hier gaat het dus al fout.

Ik zal de midden LNB ook nog even direct op mijn settop aansluiten om te kijken of ik daar toevallig ook andere satalieten op ontvang.

Ik heb in iedergeval weer wat te proberen als ik weer terug ben van vakantie! smile

Erg bedankt voor de uitleg dusver!
  • Moderator
Geplaatst:

Ja, je moet de gehele schotel roteren, weliswaar niet veel, maar tussen de 5 en 10 graden is het wel. Absolute voorwaarde is dat de mast waterpas staat!

De skew van de centrale lnb (midden rails) heeft een skew van ongeveer 0.

Naarmate je verder naar het einde van de rails gaat, zal de lnb skew steeds groter worden.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen