Vette73 Geplaatst: 10 juli 2009 Geplaatst: 10 juli 2009 En ik maar denken dat ik heb begreep......... Skew is bij een WF een beetje een verwarrend begrip omdat je een WF zelf kan kantelen (dit is volgens mij de skew die berekend wordt op Satlex en in de Holles-sheet), maar de LNB's kunnen ook draaien in de houder en dat is de skew bij normale offset schotels. Daarnaast kunnen de houders ook nog draaien t.o.v. de rail. Ik dacht begrepen te hebben dat deze waarde per houder afhangt van de positie op de rail (dus de houder in het midden 0 graden en de houders aan de buitenkant op ong 20 graden). Ik dacht dat ik er met de volgende stappen was: - Satlex of Holles-sheet invullen voor WF-skew en LNB posities op de rail tevens hoek van de houder t.o.v. de rail - Beeld maken op meest centrale LNB (met WF-skew ongeveer ingesteld) door oost-west draaien en met elevatie - Beeld maken op buitenste LNB's met WF-skew - Fine-tunen met LNB positie op rail en LNB-skew P.s. Jochem, check ff je PM. Humax iCord HD v1.00.17 + AstonCrypt v2.19 + Panasonic TH-42PY70 WaveField T90 + ALPS LNB's + SatConn 10/1 10 satellieten van 28,2 Oost t/m 15 West
Moderator ceesv Geplaatst: 10 juli 2009 Moderator Geplaatst: 10 juli 2009 Met de wf skew zorg je ervoor dat de buitenste posities optimaal signaal krijgen. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
mifi Geplaatst: 11 juli 2009 Geplaatst: 11 juli 2009 Origineel bericht van: ceesv Met de wf skew zorg je ervoor dat de buitenste posities optimaal signaal krijgen. Precies. De skew van de schotel is bedoeld om de rail parallel te laten lopen met de boog in de hemel waarlangs de satellieten staan. Als de schotel waterpas staat, en de middelste LNB staat correct, dan "kijken" de buitenste LNB's over respectievelijk over hun satelliet heen. De skew van de schotel moet goed staan. Geen optie. m ---- Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!
Gast wanderer Geplaatst: 11 juli 2009 Geplaatst: 11 juli 2009 je kunt ook het railtje waarop de lnb's zitten schuin plaatsen...
Tonskidutch Geplaatst: 11 juli 2009 Geplaatst: 11 juli 2009 Origineel bericht van: wanderer je kunt ook het railtje waarop de lnb's zitten schuin plaatsen... theoretisch kan je heel veel doen en uitspoken... jvaartjes, de wavefrontier of de wavefield is bedoeld om op locatie MET skew te worden ingesteld. lees dan nog maar eens alle handleidingen + uitleg. ciao nog maar eens de verouderde afbeelding over skew schotel en skew lnb m.b.t. het laatste ben ik inmiddels wijzer ciao Compulsion Röyksopp
vGnp Geplaatst: 11 juli 2009 Geplaatst: 11 juli 2009 Origineel bericht van: Tonskidutch m.b.t. het laatste ben ik inmiddels wijzer Zou je dat laatste kunnen toelichten? Op het plaatje zie ik namelijk iets over LNB afstelling op een Wave dat ik nog nergens eerder heb gelezen/gehoord. vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
Tonskidutch Geplaatst: 11 juli 2009 Geplaatst: 11 juli 2009 ik schreef ook al > hetgeen over de LNB-skew op de eerste afbeelding stond was een verkeerd inzicht / misvatting mijnerzijds, opgedaan destijds uit de wijsheden en adviezen van dit forum. je leest niet alles en dus neem je wel eens een stelling en/of advies van iemand te letterlijk (je zou eigenlijk verder moeten onderzoeken en lezen) het nieuwe plaatje is zonder commentaar, maar ook daar is herkenbaar dat op locatie een SKEW = schotel-kantelen van 102 graden gehanteerd wordt. die kanteling is per locatie anders, vandaar het juist invullen van de holles sheet wavefrontier.xls zo belangrijk is 1) dus maak verschil op locatie en het kantelen van de schotel SKEW (holles sheet toepassen) 2) en let op per satelliet positie kan het gewenst zijn de LNB ook te kantelen<> draaien in zijn klem de LNB skew die tegen de klok in of met de klok mee een aantal graden gedraaid moet worden is per satelliet positie verschillend (zulke aanduiding ?hoeveel+richting? vindt je bijvoorbeeld op dishpointer.com) de 13 / 19,2 / 23,5 / 28,2 hebben eigenlijk in de randstad maar heel weinig nodig m.b.t. die lnb-skew minder kritisch (dat was eigenlijk de strekking van de eerste afbeelding) doch het kan weldegelijk uitmaken per geval indien je meerdere satposities op de wave hebt en zeker vanwege de signaal:kwaliteit en regenreserve dus altijd proberen bij het optimaal uitrichten, dat klokwijzer verdraaien is vooral voor de speciale LNB-posities een absolute must ciao Compulsion Röyksopp
vGnp Geplaatst: 11 juli 2009 Geplaatst: 11 juli 2009 Origineel bericht van: Tonskidutch de LNB skew die tegen de klok in of met de klok mee een aantal graden gedraaid moet worden is per satelliet positie verschillend (zulke aanduiding ?hoeveel+richting? vindt je bijvoorbeeld op dishpointer.com) Ja, maar ik neem aan dat dat voor normale offset schotels is bedoeld, Zodra de de Wavefrontier zelf gaat skewen, gaan die waarden toch niet meer op? Volgens mij zit er al veel in het toroidale ontwerp verstopt, en is het een kwestie van optimaliseren. Ik denk dat als je de LNBs per houder er in eerste instantie recht inzet (dus op 0 vanuit de houder gezien), je al redelijk goed uitkomt. Origineel bericht van: wanderer je kunt ook het railtje waarop de lnb's zitten schuin plaatsen... Ik heb de afstand gemeten tussen mijn LNB rail en de onderkant van de subreflector. Ik had verwacht dat over de gehele rail deze afstand constant zou zijn. Ik kom echter tot de volgende resultaten: In het midden 19 cm, rond de 12,5 op de schaal (links en rechts) 18 cm, en aan de uiteinden 17 cm. CeesV is eens zo vriendelijk geweest dit voor me na te meten, en het klopt. Dus ik was even in verwarring gebracht door jouw plaatje met de LNBs allemaal horizontaal gelijk aan de grond. vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
Vette73 Geplaatst: 12 juli 2009 Geplaatst: 12 juli 2009 Origineel bericht van: Tonskidutch de LNB skew die tegen de klok in of met de klok mee een aantal graden gedraaid moet worden is per satelliet positie verschillend (zulke aanduiding ?hoeveel+richting? vindt je bijvoorbeeld op dishpointer.com) de 13 / 19,2 / 23,5 / 28,2 hebben eigenlijk in de randstad maar heel weinig nodig m.b.t. die lnb-skew minder kritisch (dat was eigenlijk de strekking van de eerste afbeelding) doch het kan weldegelijk uitmaken per geval indien je meerdere satposities op de wave hebt en zeker vanwege de signaal:kwaliteit en regenreserve dus altijd proberen bij het optimaal uitrichten, dat klokwijzer verdraaien is vooral voor de speciale LNB-posities een absolute must Ik neem dan aan dat dit dan is als je vanaf de achterkant tegen de LNB aankijkt. Of juist vanaf de voorkant Humax iCord HD v1.00.17 + AstonCrypt v2.19 + Panasonic TH-42PY70 WaveField T90 + ALPS LNB's + SatConn 10/1 10 satellieten van 28,2 Oost t/m 15 West
Tonskidutch Geplaatst: 12 juli 2009 Geplaatst: 12 juli 2009 Citaat: is per satelliet positie verschillend de oude bekende online calculator Vette73, kom nu toch? je weet het maar al te goed! overigens hoeft dit geen herhaling te worden van berichten waarin het toepassen van een skew voor de LNB zelf beargumenteerd wordt ciao Compulsion Röyksopp
Vette73 Geplaatst: 12 juli 2009 Geplaatst: 12 juli 2009 Origineel bericht van: Tonskidutch Vette73, kom nu toch? je weet het maar al te goed! overigens hoeft dit geen herhaling te worden van berichten waarin het toepassen van een skew voor de LNB zelf beargumenteerd wordt ciao Als ik het had geweten had ik het niet gevraagd. Zoals je hier kunt lezen heb ik problemen met de ontvangst van 15,0W en twijfel ik op dit moment aan alles. Humax iCord HD v1.00.17 + AstonCrypt v2.19 + Panasonic TH-42PY70 WaveField T90 + ALPS LNB's + SatConn 10/1 10 satellieten van 28,2 Oost t/m 15 West
Tonskidutch Geplaatst: 13 juli 2009 Geplaatst: 13 juli 2009 Latitude: 52.0913° Longitude: 5.1227° Name: 15.0W Telstar 12 Distance: 38837km Motor Latitude: 52.1° Declination Angle: 7.5° Dish Elevation: ° Elevation: 27.5° Azimuth (true): 204.9° Azimuth (magn.): 204.9° LNB Skew [?]: 15.0° Turn counter-clockwise standing behind the dishTurn clockwise standing behind the dish Dish Skew [?]: 90.0° Turn counter-clockwise standing behind the dishTurn clockwise standing behind the dish je T90 dish skew (volgens satlex) is dus heel weinig met die 91,02 de LNB-skew volgens dishpointer is 15 graden rechtom vanachter de schotel gezien als ik dus niet abuis ben moet je 15-(91,02 - 90~loodrecht) = 13,8 graden naar recht draaien vanachter de schotel gezien misschien werkt dat als de WF schaal aangehouden is geworden. ciao Compulsion Röyksopp
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen