Gast stckprma Geplaatst: 9 juli 2009 Geplaatst: 9 juli 2009 doel is op een varend of in haven liggend schip te kunnen gebruik maken van astra2connect voor internetverbinding; heeft iemand ervaring of tips; heb zelf wat electronicakennis doch niet in dit subdomein.
Gast wanderer Geplaatst: 9 juli 2009 Geplaatst: 9 juli 2009 in een grotere jachthaven zijn altijd wel winkels voor scheepsbenodigdheden en die verkopen veelal ook navigatie apparatuur en schotelbenodigdheden voor op het schip....ik zou daar eens gaan neuzen..
Gast stckprma Geplaatst: 9 juli 2009 Geplaatst: 9 juli 2009 hallo, ik bedoel wel zelfbouw van de electronische prints om de 2 motoren aan te sturen. Denk je dat de motorstappen voldoende klein zijn om de nauwkeuriger uitrichting te bekomen noodzakelijk bij gebruik van een i-LNB.
Gast wanderer Geplaatst: 9 juli 2009 Geplaatst: 9 juli 2009 denk dat zelfbouw stukken duurder, gecompliceerder en minder nauwkeurig is dan kant en klaar gekocht....
Gast Zak Geplaatst: 10 juli 2009 Geplaatst: 10 juli 2009 Ik denk dat het vreselijk moeilijk is. Zo'n systeem werkt niet alleen door het signaal te meten lijkt me. Een plan van aanpak lijkt me dat de schotel (die nauwkeurig gefocusseerd moet zijn, dus met een scherp brandpunt en geen rare zijlobben of afwijkingen) heel kleine rondjes draait om de richting van 'optimale ontvangst' heen. Daarmee kan de richting op langere termijn worden bijgestuurd. Voor de snellere reacties ontkom je denk ik niet aan gyroscoopjes (zoals ook voor beeldstabilisatie in camera's gebruikt worden). Misschien dat het ook kan met een zware goed gebalanceerde schotel die 'vanzelf' in de goede richting blijft staan als het schip wiebelt, maar dan moeten die motortjes wel heel veel kracht gaan leveren en tegelijk geen tegenkracht geven als de stand van de schotel versus schip verandert door een golfje. Prachtig project, maar wel heel lastig. En inderdaad duurder dan kopen.
Snuffer Geplaatst: 10 juli 2009 Geplaatst: 10 juli 2009 Als je handig bent is dit te bouwen maar het is er ook kant en klaar te koop alleen in een kastje bouwen. Het "tracking Control" kan via 2 manieren het gebeurt via alc (0,5 tot 5 Volt) of via het eigen systeem. je hebt dan wel een sat. PC-kaart nodig. Motor stappen kan je zelf regelen door de reed of optocoupler zo interegelen dat ze het gene doen wat jij wilt toch. Door een aantal nederlandse en Duiste feedhunters wordt dit gebruikt om de incl. sat's te volgen. EN op een boot is dit eigenlijk het zelfde. alleen nu beweegt de sat niet haha. Degene die ik gebruik (gebouwd) heeft zelfs de mogelijkheid om een servo motor ook aan te sturen. Op dit moment zijn we bezig om ook het auto serach systeem te voltooien en dan is het niet eens belangrijk dat je hem ergens op richt. Het werkt met een USB kabel een PC programma en een PIC. kijk eens op fibo-box.com Ron TBS IPTV FEEDS NETWERK MAKEN .
Big fellow Geplaatst: 10 juli 2009 Geplaatst: 10 juli 2009 Ik heb veel ervaring met prof systemen op schepen... Al deze systemen gaan uit van een gebalanceerde schotel. Ik heb hier ooit een kort verhaaltje over geschreven; klik ... Zelfbouw is mogelijk, electronisch is het relatief eenvoudig, maar onderschat het mechanische deel niet! Helemaal de radome (behuizing) van de installatie! “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Snuffer Geplaatst: 10 juli 2009 Geplaatst: 10 juli 2009 Big fellow Het draait in een test opstelling hier en met de satdag zal ik het als het kan demonstreren we hoepn dan dat de autosearch ook klaar is dus niit meer de schotel richten. Tevens hoop ik dat hij dan ook via de AGC werkt dan kan het met een sat ontvanger ook nu alleen nog met een PCkaart. Gewoon de motoren laten werken kan zonder kaart of ontvanger. Het autotracking en autosearch heeft een kaart nodig. Ter info deze home build kost kant en klaar minder dan 250 Euro. Als bouwpakket zelfs 150. TBS IPTV FEEDS NETWERK MAKEN .
Big fellow Geplaatst: 10 juli 2009 Geplaatst: 10 juli 2009 Snuffer; Wat jij beschrijft is iets voor een statische installatie, niet voor op een bewegend schip. Of heb je ook de schotel in een behuizing staan vanwege de windlast? En kan jouw/jullie systeem snel en langzaam slingeren van een schip compenseren en toch binnen 0.1 graad nauwkeurig gericht blijven? Als het allemaal voor 250 Euro kan, waarom kost een gemiddelde installatie met een 80 cm schotel minimaal het 10 voudige van dit? Laat staan de 360 cm die ik beschreef... (Die zit op dit moment rond de 100.000 Euro + installatie kosten...) Zonder twijfel kan het systeem zelfrichtend worden gemaakt voor dit bedrag, maar een autotracking systeem voor op een plezierjacht of groter wordt toch echt een heel ander verhaal.. “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Snuffer Geplaatst: 10 juli 2009 Geplaatst: 10 juli 2009 Het systeem wat wij hebben kan elke seconde 5 keer bijstellen als het moet, en kan net zo scherp gesteld worden als je zelf wilt. zeg bij een verscil van 2 % of 20 % je kan dat zelf instellen software matig hij blijft de sat volgen of de sat nu beweegt, of het schip dat maakt niet zo veel uit. Varend zal iets anders worden omdat dan 360 graden gedraait moet worden dat vergd een ander systeem wij als sat hobby mensen hebben maar max 90 graden. En in een behuizing hoeft niet de wind heeft nu toch ook geen invloed op de schotelmotoren?? Toch met een andere beugel etc ophanging is he ook mogelijk. Prijs ja wij doen het als hobby en leuk iets ontwikkelen. De grote van de schotel doet er niet toe voor ons systeem hooguit dat de relais moeten worden vervangen door type's die meer vermogen kunnen schakelen. Dat gene wat wij maken kost voor een SND wagen tussen 20 en 40.000 euro mar die werken met een GSM systeem wij gebruiken de signalen van de sat. Kortom in de haven gaat het prima. TBS IPTV FEEDS NETWERK MAKEN .
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen