jacksparrow Geplaatst: 9 juli 2009 Geplaatst: 9 juli 2009 RTL huurt zelf geen transponders zoals bijv. MTV dat wel doet. Daarnaast is de vroegere (analoge) satellietdistributie welke destijds nog noodzakelijk was om in de vroege jaren 90 uberhaupt nog op de kabel in NL te kunnen komen al jaren niet meer nodig en technisch gezien, vanwege de directe glasvezel aanvoer naar de kabelaars niet meer noodzakelijk. Laminas 120cm - Diseqc Motor - Inverto Black Ultra Twin LNB - TBS 6903 - Mutant HD60
Apple740 Geplaatst: 9 juli 2009 Geplaatst: 9 juli 2009 Origineel bericht van: aart44 Of de schotel hangt naast een boom als ze draaien naar 1 west geen beeld meer Aan de andere kant zal je ook een groepje hebben die geen zicht heeft op 19, daardoor de schotel altijd links heeft moeten laten liggen, maar door een overgang naar 1west plotseling CDS klant kan worden. 1 west had sowieso schitterend geweest voor CDS, het fraaie HD pakket van C+ Nordic had zo gedeeld kunnen worden.
Gerard 76 Geplaatst: 9 juli 2009 Geplaatst: 9 juli 2009 Ben blij dat UPC Direct eraf gaat. Belachelijke beeldkwaliteit,om je voor te schamen! Kwaliteit op 23,5 ligt een stuk hoger, iig wel bij JimJam. Maar dat is dacht ik SD op MPEG4 compressie. Misschien dat het beeld daardoor wat beter is.
jacksparrow Geplaatst: 9 juli 2009 Geplaatst: 9 juli 2009 Dat ben ik geheel met je eens, Sky haalt overigens met heel veel kanalen hetzelfde geintje uit hoor, niet in volledig PAL uitzenden (720x576) maar in 544x576. Met als gevolg een erg wollig beeld. Het is dat Sky een fenomenaal aanbod in HD heeft anders zou ik mijn abbotje daar per direct opzeggen. Laminas 120cm - Diseqc Motor - Inverto Black Ultra Twin LNB - TBS 6903 - Mutant HD60
Littlesat Geplaatst: 9 juli 2009 Geplaatst: 9 juli 2009 Volledig analoge PAL is te vergelijken met 544x576(!) Die 702 of 720 zijn eigenlijk al voor extra scherpte bij Digitale TV. Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
jacksparrow Geplaatst: 9 juli 2009 Geplaatst: 9 juli 2009 Grappig dat wist ik niet, ik heb altijd aangenomen dat dit 720x576 was. Heb je een bron? Laminas 120cm - Diseqc Motor - Inverto Black Ultra Twin LNB - TBS 6903 - Mutant HD60
jalu Geplaatst: 9 juli 2009 Geplaatst: 9 juli 2009 Origineel bericht van: jacksparrow Grappig dat wist ik niet, ik heb altijd aangenomen dat dit 720x576 was. Heb je een bron? Lijkt me niet, want het is niet waar. 544x576 pixels is stukken minder scherp dan een volwaardig PAL signaal met een fatsoenlijke bandbreedte. Probleem is dat je bij PAL eigenlijk alleen praat over (576) lijnen, omdat het een analoog signaal is, en er dus theoretisch oneindige gradaties op die lijnen passen(zolang het maar binnen de tijd van het schrijven van een enkele lijn past). In de praktijk blijkt dat een normaal PAL signaal een beeldscherpte heeft die overeenkomt met ruim 700 pixels per lijn. Op mijn vorige Sony Wega breedbeeldTV kon ik via de PC ook nog een resolutie weergeven van 1024x576 pixels (niet-anamorp breedbeeld) en dat gaf nog een duidelijk zichtbaar beter plaatje dan wanneer ik 720x576 pixels gebruikte. Dit natuurlijk alleen maar wanneer ik een bronsignaal had wat ook genoeg detail had, in de praktijk minimaal een 720p signaal dus. DM8000HD-SSCT & Kathrein UFS910, Triax 88 cm Astra1/Astra2/Astra3/Hotbird 4xtwin LNB
satcat Geplaatst: 9 juli 2009 Geplaatst: 9 juli 2009 Origineel bericht van: Littlesat Volledig analoge PAL is te vergelijken met 544x576(!) Die 702 of 720 zijn eigenlijk al voor extra scherpte bij Digitale TV. Het volledige beeld bestaat uit 625 lijntijden,hiervan zijn 585 lijnen werkelijk zichtbaar. Het aantal beeldelementen per lijn bedraagt 4/3x625=833. 833x585=analoog Dus niks 702 of 720 voor de scherpte maar juist 289 pixels horizontaal minder voor de wazigheid!(833-544=289) Vertikaal is het 585-576=9 lijnen minder.
jalu Geplaatst: 9 juli 2009 Geplaatst: 9 juli 2009 Origineel bericht van: satcat Origineel bericht van: Littlesat Volledig analoge PAL is te vergelijken met 544x576(!) Die 702 of 720 zijn eigenlijk al voor extra scherpte bij Digitale TV. Het volledige beeld bestaat uit 625 lijntijden,hiervan zijn 585 lijnen werkelijk zichtbaar. Het aantal beeldelementen per lijn bedraagt 4/3x625=833. 833x585=analoog Dus niks 702 of 720 voor de scherpte maar juist 289 pixels horizontaal minder voor de wazigheid!(833-544=289) Vertikaal is het 585-576=9 lijnen minder. Dit zijn wel puur theoretische waarden, die met een analoog PAL signaal in de praktijk alleen onder bijna niet te realiseren voorwaarden gehaald worden... 720x576 met een hoge bitrate komt heel behoorlijk overeen met het maximum wat normaal gesproken analoog haalbaar was. Hoe dan ook, 544x576 is absoluut een veel te lage resolutie voor een mooi beeld en eigenlijk is een degelijk signaal een hele forse stap terug vanaf een mooi analoog signaal. DM8000HD-SSCT & Kathrein UFS910, Triax 88 cm Astra1/Astra2/Astra3/Hotbird 4xtwin LNB
satcat Geplaatst: 9 juli 2009 Geplaatst: 9 juli 2009 Is inderdaad theoretisch maar je ziet dan duidelijker wat er wegbezuinigd wordt. 720x576 zijn de dichtstbij gelegen getallen deelbaar door 16(HEX)met een verhouding van 4:3. Maar uh, we dwalen af.
Littlesat Geplaatst: 9 juli 2009 Geplaatst: 9 juli 2009 544 is echt de maximale horizontale resolutie die met analoog pal bereikt werd... Analoog had je per beeldlijn 64 microseconden, waarvan zo'n 10 verloren gingen door de sync puls. Dus er bleven 54 microseconden lijntijd over. De bandbreedte van het analoge signaal was 5 Mhz -> de sampelfrequentie voor digitalisering moest dus minimaal 2*5 MHz = 10 MHz bedragen (audio zat in Europa op 5.5 MHZ). De digitale equivalent van analoge PAL zit dus op 2*5500000*54E-6=540 pixels... Analoog PAL komt dus overeen met 540x576 pixels.... De 720x576 is dus scherper dan analoog PAL(!) Dit is dan ook precies de rede waarom wij WAUW zeiden enige jaren geleden toen je de analoge kabel met digitaal satelliet vergeleek... Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Gast zzzzzzz Geplaatst: 10 juli 2009 Geplaatst: 10 juli 2009 Origineel bericht van: Littlesat Dit is dan ook precies de rede waarom wij WAUW zeiden enige jaren geleden toen je de analoge kabel met digitaal satelliet vergeleek... Volgens mij is dat niet de reden. Je vertrekt bij analoge PAL van een mooi beeld, alleen wordt het niet in RGB doorgestuurd via de analoge kabel. Neen, het wordt omgezet in kleurinformatie (chrominantie) en helderheidsinformatie (luminantie), die dan nog eens lichtjes verschoven op eenzelfde draaggolf gestoken worden. Het gevolg daarvan is bijv. dat streepjespakken valse kleuren lijken te bevatten. Onderweg naar je TV treedt er ruis op, en die komt ook in het beeld terecht. En dat signaal komt dan uiteindelijk tot bij je TV die er weer het beste van maakt. En gezien de manier waarin heel dit signaal verminkt geweest is tijdens het transport valt het resultaat best mee. Het bewijs dat het niet aan de resolutie ligt, dat WOW effect toen digitale TV er voor het eerst kwam, is het feit dat velen met SCART kijken of keken, en dat die SCART niet op Svideo of RGB stond ingesteld, maar op composiet. Bij composiet heb je net zoals bij analoge TV een signaal dat chrominantie en luminantie op één kabeltje (het gele) stopt en het signaal dus erg degradeert. En toch hadden die mensen ook een WOW effect. Dat kwam dus niet door de resolutie, want die heb je niet als je dat soort kabeltjes gebruikt. Het WOW effect komt omdat de ruis is verdwenen. Alles ging immers digitaal tot aan de decoder, die het dan weer omzette naar analoog composiet, Svideo of RGB. In Vlaanderen hadden de digiboxen/corders van Telenet (kabel) en die van BelgacomTV (IPTV) jarenlang geen digitale aansluitingen. Toch was het beeld beduidend beter dan analoge TV. QED
dolphs Geplaatst: 10 juli 2009 Geplaatst: 10 juli 2009 zijn er alweer testuitzendingen op 1 west. Ik herinner mij dat pak 'm beet een jaar geleden werd getest op 12.341 V SR.28000 FEC 7/8. Er is ook nog een artikel over te vinden hier Xtrend ET10000 met Quad Inverto Ultra
Erik Slagter Geplaatst: 10 juli 2009 Geplaatst: 10 juli 2009 Origineel bericht van: zzzzzzz Volgens mij is dat niet de reden. Je vertrekt bij analoge PAL van een mooi beeld, alleen wordt het niet in RGB doorgestuurd via de analoge kabel. Neen, het wordt omgezet in kleurinformatie (chrominantie) en helderheidsinformatie (luminantie), die dan nog eens lichtjes verschoven op eenzelfde draaggolf gestoken worden.... Ik mis alleen nog één (imho cruciaal) item (of ik heb niet goed gelezen): het complete analoge videosignaal is vlak voordat het gemoduleerd wordt zo'n 6.5 Mhz breed. Dat vond men op de één of andere manier net iets te breed, waardoor het signaal bij ITU B/G uitkomt op 5 Mhz. Dit heeft uiteraard z'n weerslag op de feitelijke resolutie. Om de correcte aspect ratio te krijgen zou je overigens (en dat heeft met bovenstaande te maken) de 720 "analoge pixels" moeten verdelen over 768 vierkante digitale pixels. "analoge pixels" zijn niet vierkant maar ellipsvormig door bandbreedtebeperking. En wat er dan ook nog bijkomt is de kleurdraaggolf die interfereert met de hoge frequenties in het luma-signaal waardoor netto de resolutie ook nog eens afneemt. Bweh, ik ga maar eens stoppen. Als je eenmaal begint met de doos van pandora "analoge tv" open te maken komt er geen eind aan :-( Oh btw voor de liefhebbers: waarom bestaat er geen PAL (c.q. NTSC en SECAM) videostandaard, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Broadcast_television_systems#ITU_identification_scheme DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org
Mrbeam Geplaatst: 10 juli 2009 Geplaatst: 10 juli 2009 Lekker ON-toppic weer :-( Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen