Ga naar inhoud

[Binnenland] Digitale Televisie groeit, gebruik schotel daalt

Aanbevolen berichten

Gast calculator
Geplaatst:

http://televisiedigitaal.nl/nieuws.php?nieuwsID=1249

Digitale TV, Bellen en Internet bij TelevisieDigitaal.nl - De groei van het aantal huishoudens met digitale tv zet door, maar het aantal huishoudens met digitale ontvangst via de schotel daalt.

Dat meldt de Stichting Kijkonderzoek (SKO). In de eerste helft van dit jaar had 47 procent van de Nederlandse huishoudens digitale tv. Dat is een groei van 41,3 pct ten opzichte van 2008.

Het percentage traditionele analoge kabelaansluitingen is verder gedaald van 72,7 procent in 2008 naar 64,1 procent. De penetratie van Digitenne is gestegen van 7,5 naar 9,4 procent. De digitale ontvangst via de schotel daalt daarentegen van 7,8 in 2008 naar 5,8 procent (1e helft 2009) van de huishoudens.

Het aantal lcd- en plasmaschermen groeide van 31,2 procent in 2008 naar 41,2 procent in de eerste helft van dit jaar en het aantal harddisk recorders groeit ook: van 15,4 naar 17,8 procent.

Als randaparatuur blijft de dvd-speler het populairst. In 54,7 procent van de huishoudens is een dvd- of Blueray-speler aanwezig, in 17 procent van de huishoudens staat een dvd-recorder.

Het percentage huishoudens dat wel eens via de pc naar tv-programma’s kijkt is 34,2 procent: een stijging van 7,2 procent in vergelijking met geheel 2008.

• Reacties 77
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:
Citaat:
Het percentage traditionele analoge kabelaansluitingen is verder gedaald van 72,7 procent in 2008 naar 64,1 procent. De penetratie van Digitenne is gestegen van 7,5 naar 9,4 procent. De digitale ontvangst via de schotel daalt daarentegen van 7,8 in 2008 naar 5,8 procent (1e helft 2009) van de huishoudens.

Snelle rekensom:

64,1 analoge kabel
9,4 Digitenne
5,8 schotel
----
79,3 totaal

Dan mis ik dus 20,7%, wat mag dat dan zijn,
het percentage aan huishoudens die geen TV heeft?
Of hebben al deze mensen digitale kabel (wat niet genoemd word)?
Pluk een roos, die is rood.
Gast calculator
Geplaatst:

Tuurlijk, cijfers zijn betrekkelijk. Maar doet Canal Digitaal er wel genoeg aan om nieuwe klanten voor zich te winnen?

Die installatiepakketten zijn leuk voor nieuwe klanten, maar wat doet Canal Digitaal om bestaande klanten vast te houden?

Geplaatst:

Welk invloed heeft het op het behouden van klanten?

Het geeft alleen een toevloed van klanten bij "Online".

Waaschijnlijk een crossadvertisement tussen beide bedrijven

om KPN (Digitenne en Internetten) een hak te zetten.

Van mij mogen ze.

Ehh, Aart44, jij bent altijd goed op de hoogte wink en dat meen ik

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Geplaatst:

De kop van dit draadje klopt niet.

Er staat gebruik schotel draait. Er wordt hier bedoeld dat het marktaandeel van digitale televisie daalt.

En dat is toch eigenlijk logisch. In 1996 was het marktaandeel van digitale TV via de satelliet nog 100%...

En zeker het laatste jaar heeft Digitenne heel goed zijn best gedaan. En de kabel ook om analoge abonnees over te laten stappen naar digitaal. Logisch dat het marktaandeel van digitale televisie bij CDS daalt.

Als je hier echt iets over wilt zeggen dan moet je naar de absolute getallen kijken (het aantal abonnees)... Ondanks dat verwacht ik eerlijk gezegt ook wel dat dit is afgenomen, maar niet in de verhouding als hier wordt weergegeven.

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Geplaatst:
Origineel bericht van: Harry_Nak

Snelle rekensom:

64,1 analoge kabel
9,4 Digitenne
5,8 schotel
----
79,3 totaal

Dan mis ik dus 20,7%, wat mag dat dan zijn,
het percentage aan huishoudens die geen TV heeft?
Of hebben al deze mensen digitale kabel (wat niet genoemd word)?

Ik denk idd IPTV en DVB-C
Geplaatst:

ik heb alle bij maar kijk bijna geen digi kabel

Geplaatst:
Origineel bericht van: Littlesat
De kop van dit draadje klopt niet.

Er staat gebruik schotel draait. Er wordt hier bedoeld dat het marktaandeel van digitale televisie daalt.

En dat is toch eigenlijk logisch. In 1996 was het marktaandeel van digitale TV via de satelliet nog 100%...

Je bedoelt: Het marktaandeel van de schotel in digitale televisie daalt. Maar.. helaas: Ook dat is niet het geval.
Zoals je hierboven kan zien, zijn in de cijfers ook analoge kabel meegenomen, dus... CD NL is gewoon klanten aan het kwijt raken.

Op zich ook niet zo vreemd. Qua kwaliteit en aanbod van Nederlandse zenders zijn ze het gewoon aan het verliezen. Op een groot LCD/Plasma scherm ziet kabel er gewoon beter uit.
Alleen qua extra zenders (FTA) hebben ze gewoon een enorme voorsprong. Maar wellicht dat veel mensen die C+NL de deur uit hebben gedaan, hun schotel er voor FTA wel bij hebben gehouden.

Geplaatst:

Tja zojuist bijna alles te koop gezet vanwege de overstap naar de kabel, behalve dan de schotel die blijft hangen. daar schaf ik wel een simpele ontvanger voor aan die blijft dus voor de FTA kanalen.

Bij de kabel meer keuze in kanalen die mij aanspreken en inderdaad op sommige zenders betere kwaliteit. En dan vergelijk ik op een CRT TV bij mijn ouders en zusje die digikabel hebben en bij mij op een CRT TV met schotel.

Geplaatst:

Het aantal analoge kabelkijkers is gedaald naar 64%. Je kunt daaruit afleiden dat een groot deel van de kabelkijkers daadwerkelijk digitaal is gaan kijken.

Ze betalen echter allemaal nog steeds voor het analoge pakket. Dat kost zo ongeveer € 16-17 per maand. Dat begrijp ik nog steeds niet. Ik zou alleen maar digitale TV als pakket willen hebben zonder de kosten voor analoog.

Voor de rest verbaas ik mij erover dat het aantal LCD/Plasma TV's op zo'n 41% ligt. Dat lijkt met nogal hoog. Ik kan me niet voorstellen dat er al zoveel mensen zijn die hun CRT de deur uit hebben gedaan. Zijn daar harde cijfers over bekend?

Ik blijf voorlopig satelliet kijken. Waarom?

De kabelboeren hebben nog steeds een monopolie positie in hun gebied. Ik wacht totdat de kabel "open" is voor concurrentie.

Geplaatst:

Zo alles bij elkaar bekeken gaat het erop lijken dat andere platforms CDS toch links en rechts gaan inhalen, de voornaamste reden lijkt de laagdrempeligheid van die andere platforms te zijn.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Geplaatst:

Citaat:
Ze betalen echter allemaal nog steeds voor het analoge pakket. Dat kost zo ongeveer € 16-17 per maand. Dat begrijp ik nog steeds niet. Ik zou alleen maar digitale TV als pakket willen hebben zonder de kosten voor analoog.

Dit is natuurlijk niet waar. Kijk maar naar Ziggo. Daar krijg je zonder extra maandelijkse kosten minimaal hetzelfde aanbod digitaal als analoog.

Je betaald voor transport én de standaardkanalen.

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Geplaatst:

Je bedoelt maximaal, en wat heb je dan?

De meeste die van de schotel naar de kabel gaan, zeggen

CDS op, maar blijven de schotel wel gebuiken. Dus als

je zegt het gebruik van CDS dan heb je gelijk.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen