Littlesat Geplaatst: 15 juli 2009 Geplaatst: 15 juli 2009 Je hebt mensen die blijven gewoon analoog bij de kabel. Een groot deel is nu door al die promo's aan het overstappen naar Digitale kabel. Er zijn ook enkele, basis pakket abonnees, die bij de kabel stoppen die nemen of Digitenne of CanalDigitaal omdat het goedkoper is (of kijken helemaal geen TV meer). De meeste van deze nemen Digitenne, want dat is laagdrempelig, want je hoeft geen schotel aan de schoorsteen te schroeven en kabels te trekken. Een (veel) kleiner deel neemt CanalDigitaal... Gevolg -> Marktaandeel digitale televisie van CanalDigitaal neemt af(!) Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Gast zzzzzzz Geplaatst: 15 juli 2009 Geplaatst: 15 juli 2009 Origineel bericht van: Satwatcher Je ziet uit de laatste officiële kwartaalcijfers dat kabel nog steeds televisieabonnees blijft verliezen. De toename van het aantal digitale abonnees weegt niet op tegen de afname van het aantal analoge abonnees. Het verschil, minus de echt zeer beperkte groep mensen die jij hier aanhaalt want dat zijn toch niet echt de abonnnees die nog analoog kijken maar voor het merendeel zijn overgestapt naar digitale televisie, gaat toch ergens anders heen. Daarbij heeft Digitenne dus een grote aantrekkingskracht. Het is toch logisch dat mensen die stoppen met analoge kabel kijken niet 1 op 1 naar de digitale kabel overgaan ? Vermits echter het totaal marktaandeel van CDS significant daalt, mogen we daaruit afleiden dat die mensen die overgaan steeds minder voor CDS kiezen. Ik vrees dat het hier in Vlaanderen dezelfde kant opgaat, met dat verschil dat er nog geen digitenne is, maar die zou er volgend jaar moeten komen. TV Vlaanderen is altijd een niche geweest in verhouding tot BelgacomTV en Telenet. Ze zullen echt wel hun best moeten doen om de bestaande klanten te houden en nieuwe aan te trekken.
Amager95 Geplaatst: 15 juli 2009 Geplaatst: 15 juli 2009 Origineel bericht van: Littlesat Je hebt mensen die blijven gewoon analoog bij de kabel. Een groot deel is nu door al die promo's aan het overstappen naar Digitale kabel. Er zijn ook enkele, basis pakket abonnees, die bij de kabel stoppen die nemen of Digitenne of CanalDigitaal omdat het goedkoper is (of kijken helemaal geen TV meer). De meeste van deze nemen Digitenne, want dat is laagdrempelig, want je hoeft geen schotel aan de schoorsteen te schroeven en kabels te trekken. Een (veel) kleiner deel neemt CanalDigitaal... Gevolg -> Marktaandeel digitale televisie van CanalDigitaal neemt af(!) Ik ben benieuwd of KPN altijd wel zo sympathiek zal blijven met haar dvb-t Digitenne. Zij is nu nog aan het monopoliseren. Als dat af is, dan ben ik benieuwd hoe zij zich zal gaan gedragen. De tijd zal het leren. Maar KPN is een monopolist. Met internet is het ook al een monopolist geworden door het samenvoegen en bezitten van Planet, Het Net, XS4ALL, HCC, Tiscali NL en wat nog meer.
Gast zzzzzzz Geplaatst: 15 juli 2009 Geplaatst: 15 juli 2009 Origineel bericht van: zzzzzzz Ik vrees dat het hier in Vlaanderen dezelfde kant opgaat, met dat verschil dat er nog geen digitenne is, maar die zou er volgend jaar moeten komen. TV Vlaanderen is altijd een niche geweest in verhouding tot BelgacomTV en Telenet. Ze zullen echt wel hun best moeten doen om de bestaande klanten te houden en nieuwe aan te trekken. En blijkbaar zijn ze druk bezig om ook hier zichzelf in eigen voet te schieten. Immers, binnenkort zal vrije hardware ook al niet meer als voordeel voor TVV kunnen gebruikt worden. Wat blijft er dan nog over als argumenten om voor TVV te kiezen ? Meeste zenders ? Ja, in aantal zeker, als je ten minste alle zenders op Hotbird en Astra meerekent. De meeste gebruikers hebben echter geen nood aan allerlei brolzenders of aan exotische zenders als Turkmeense of Roemeense televisie. Tegelijk ontbreken veel belangrijke zenders in het aanbod (één+, Ketnet+, Canvas+, Ketnet/Canvas HD, VTM HD, enz.) Wie de kijkcijfers top 10 erop naslaat ziet dat daar geen enkel programma van een buitenlandse zender tussenzit. Niet alleen heeft de kabel al die zenders wel, ook op gebied van beeldkwaliteit scoort die duidelijk beter, met een veel hogere bitrate (8 tov. 2-4 Mbps). Tegelijk zijn veel van de zenders die vroeger uniek waren voor satelliet nu ook bij Telenet en Belgacom beschikbaar (ik denk dan voornamelijk aan BBC3,4,HD,CBBC,Cbeebies, etc.). Qua instapkost scoort de kabel ook beduidend beter, omdat er geen geld gevraagd wordt voor de smartcard, omdat de activeringskost lager ligt, en er dan maandelijks gehuurd wordt, daar waar bij de schotel ineens een fikse som dient neergeteld te worden. Ook triple of quadruple play heeft TVV niet. En dus nu gaan ze ook nog eens de vrije hardwarekeuze weghalen. Veel voordelen blijven er niet meer over voor TVV.
iRuud Geplaatst: 15 juli 2009 Geplaatst: 15 juli 2009 Origineel bericht van: Amager95 Ik ben benieuwd of KPN altijd wel zo sympathiek zal blijven met haar dvb-t Digitenne. Zij is nu nog aan het monopoliseren. Als dat af is, dan ben ik benieuwd hoe zij zich zal gaan gedragen. De tijd zal het leren. Maar KPN is een monopolist. Met internet is het ook al een monopolist geworden door het samenvoegen en bezitten van Planet, Het Net, XS4ALL, HCC, Tiscali NL en wat nog meer. Ik ken weinig monopolisten waar alternatieven voor zijn. KPN schijnt zo'n monopolist te zijn. Wil je geen telefoon van KPN; neem een abo bij Tele2 of je kabelprovider, Wil je geen internet van KPN; neem een abo bij Tele2, Online of je kabelprovider Wil je geen TV van KPN; neem een abo bij je kabelprovider, SatellietTV aanbieder.
Neptunus Geplaatst: 15 juli 2009 Geplaatst: 15 juli 2009 Origineel bericht van: iRuud Origineel bericht van: Amager95 Ik ben benieuwd of KPN altijd wel zo sympathiek zal blijven met haar dvb-t Digitenne. Zij is nu nog aan het monopoliseren. Als dat af is, dan ben ik benieuwd hoe zij zich zal gaan gedragen. De tijd zal het leren. Maar KPN is een monopolist. Met internet is het ook al een monopolist geworden door het samenvoegen en bezitten van Planet, Het Net, XS4ALL, HCC, Tiscali NL en wat nog meer. Ik ken weinig monopolisten waar alternatieven voor zijn. KPN schijnt zo'n monopolist te zijn. Wil je geen telefoon van KPN; neem een abo bij Tele2 of je kabelprovider, Wil je geen internet van KPN; neem een abo bij Tele2, Online of je kabelprovider Wil je geen TV van KPN; neem een abo bij je kabelprovider, SatellietTV aanbieder. Maar wel een monopolist als het gaat om DVB-t, toch? Dreambox 8000 & VU+ Duo Synology DS201 NASITV van KPN + digitenne LG55B6V Oled TV
iRuud Geplaatst: 15 juli 2009 Geplaatst: 15 juli 2009 Tsja, Net zoals Opel de monopolist is met betrekking tot de Astra. Je kunt pas over een monopilie spreken wanneer je geen alternatieven hebt.
Gast zzzzzzz Geplaatst: 15 juli 2009 Geplaatst: 15 juli 2009 Origineel bericht van: iRuud Tsja, Net zoals Opel de monopolist is met betrekking tot de Astra. Je kunt pas over een monopilie spreken wanneer je geen alternatieven hebt. Het is maar hoe je het bekijkt. Er is een monopolie op kabelTV, omdat er in elke regio slechts één aanbieder is van kabelTV. Idem ditto voor IPTV en satellietTV. Dit zijn allemaal monopolies, soms gaat het om een gewoon monopolie, soms een de facto monopolie, in dat laatste geval heeft geen enkele partij een wettelijke regeling die zegt dat zij de enige is die het mag aanbieden, maar is er gewoon maar één partij die het aanbiedt. Als je zegt dat TV toch TV is, dan vergeet je de belangrijke verschillen tussen al die aanbieders. Wil je bijv. Cartoon Network kunnen zien, dan kun je al niet meer zeggen dat CDS nog meespeelt. Als je 4 TV's wilt kunnen aansluiten speelt IPTV gehaaid ook niet mee. Wil je je analoge apparatuur volop kunnen blijven gebruiken, kun je ook alleen maar bij de kabel terecht. Wil je vrije hardwarekeuze kun je gegarandeerd alleen bij satelliet en digitenne terecht. Enz. Met andere woorden het gaat om 4 totaal verschillende producten, ook al is het allemaal TV.
Amager95 Geplaatst: 15 juli 2009 Geplaatst: 15 juli 2009 Origineel bericht van: iRuud Origineel bericht van: Amager95 Ik ben benieuwd of KPN altijd wel zo sympathiek zal blijven met haar dvb-t Digitenne. Zij is nu nog aan het monopoliseren. Als dat af is, dan ben ik benieuwd hoe zij zich zal gaan gedragen. De tijd zal het leren. Maar KPN is een monopolist. Met internet is het ook al een monopolist geworden door het samenvoegen en bezitten van Planet, Het Net, XS4ALL, HCC, Tiscali NL en wat nog meer. Ik ken weinig monopolisten waar alternatieven voor zijn. KPN schijnt zo'n monopolist te zijn. Wil je geen telefoon van KPN; neem een abo bij Tele2 of je kabelprovider, Wil je geen internet van KPN; neem een abo bij Tele2, Online of je kabelprovider Wil je geen TV van KPN; neem een abo bij je kabelprovider, SatellietTV aanbieder. kabelproviders zijn wel monopolisten in hun eigen afzet gebied volgens mij is KPN het ook; bij tele 2 kan ik mij ook helemaal niets voorstellen dan alleen een stelletje stomme sprekende schapen op de tv.
Littlesat Geplaatst: 15 juli 2009 Geplaatst: 15 juli 2009 Citaat: Immers, binnenkort zal vrije hardware ook al niet meer als voordeel voor TVV kunnen gebruikt worden. De laatste weken is bewezen dat dit eerder een nadeel is dan een voordeel... Nu heeft TVV een aktie met gratis omwisselen of voor 59 euro extra meteen een HD ontvanger... Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Gast zzzzzzz Geplaatst: 15 juli 2009 Geplaatst: 15 juli 2009 Origineel bericht van: Littlesat Citaat: Immers, binnenkort zal vrije hardware ook al niet meer als voordeel voor TVV kunnen gebruikt worden. De laatste weken is bewezen dat dit eerder een nadeel is dan een voordeel... Nu heeft TVV een aktie met gratis omwisselen of voor 59 euro extra meteen een HD ontvanger... Misschien wilden ze dit wel heel graag bewijzen, zodat ze dan heel snel kunnen overgaan tot het opdringen van eigen hardware, want dat brengt meer geld in het laatje.
Hoppy Geplaatst: 15 juli 2009 Geplaatst: 15 juli 2009 Origineel bericht van: Amager95 Origineel bericht van: iRuud Origineel bericht van: Amager95 Ik ben benieuwd of KPN altijd wel zo sympathiek zal blijven met haar dvb-t Digitenne. Zij is nu nog aan het monopoliseren. Als dat af is, dan ben ik benieuwd hoe zij zich zal gaan gedragen. De tijd zal het leren. Maar KPN is een monopolist. Met internet is het ook al een monopolist geworden door het samenvoegen en bezitten van Planet, Het Net, XS4ALL, HCC, Tiscali NL en wat nog meer. Ik ken weinig monopolisten waar alternatieven voor zijn. KPN schijnt zo'n monopolist te zijn. Wil je geen telefoon van KPN; neem een abo bij Tele2 of je kabelprovider, Wil je geen internet van KPN; neem een abo bij Tele2, Online of je kabelprovider Wil je geen TV van KPN; neem een abo bij je kabelprovider, SatellietTV aanbieder. kabelproviders zijn wel monopolisten in hun eigen afzet gebied volgens mij is KPN het ook; bij tele 2 kan ik mij ook helemaal niets voorstellen dan alleen een stelletje stomme sprekende schapen op de tv. Kabelproviders zijn nu nog wel monopolist in hun eigen gebied. Dit gaat eind dit jaar echter veranderen. De OPTA heeft dit geregeld. Er komt dus concurrentie op de kabel. KPN monopolist? Op internet gebied? Nee dus. Tele2 is een andere aanbieder maar ook BBned. BBned heeft een eigen netwerk en levert internetdiensten via onder andere Alice en TweakDSL. KPN heeft wel een aantal internetproviders opgekocht maar er zijn nog genoeg (goede) alternatieven.
iRuud Geplaatst: 15 juli 2009 Geplaatst: 15 juli 2009 Origineel bericht van: zzzzzzz Met andere woorden het gaat om 4 totaal verschillende producten, ook al is het allemaal TV. Het bijft echter zo dat je keuze hebt uit verschillende aanbieders. Dat dat de kwaliteit en het aanbod per aanbieder verschillend is, is een tweede. Neemt niet weg dat ik vind dat de infrastructuur gescheiden zou moeten zijn van het aanbod. De infrastructuur - kabeltv, electra, telefoon, etc - zou als nutsvoorziening moeten worden gezien en bedrijfsmatig gesplitst moeten worden van de leverancier van het aanbod. Satelliet TV is daar een redelijk voorbeeld van. Astra, Eutelsat, Intelsat voor de infrastructuur en CD, Sky, TVV als leverancier van het aanbod. Dit maakt concurentie mogelijk.
Neptunus Geplaatst: 15 juli 2009 Geplaatst: 15 juli 2009 Volgens mij is KPN ook geen monopolist op IPTV gebied, wel op DVB-t gebied, ik ken geen andere DVB-t aanbieder. Dreambox 8000 & VU+ Duo Synology DS201 NASITV van KPN + digitenne LG55B6V Oled TV
Gast zzzzzzz Geplaatst: 16 juli 2009 Geplaatst: 16 juli 2009 Origineel bericht van: iRuud Het bijft echter zo dat je keuze hebt uit verschillende aanbieders. Dat dat de kwaliteit en het aanbod per aanbieder verschillend is, is een tweede. Ik ben het helemaal oneens dat het over het zelfde product "TV" gaat. De concurrenten hebben niet alleen een andere kwaliteit en zenderaanbod, ook de kenmerken zijn compleet anders. Als je kabel neemt heb je er nog analoge kabel bij, en kun je dus je tuners van je videorecorder, DVD recorder, HDD recorder, etc. verder blijven gebruiken. Dat kun je vergeten als je iets anders neemt. Bij IPTV wordt het algauw moeilijk om meerdere TV's aan te sluiten. Stel dat er één aanbieder zou zijn van OLED TV's, eentje van LCD TV's, eentje van plasma, en een van CRT's. Zou je dan ook beweren dat geen van die aanbieders een monopolie heeft ? Het zijn toch allemaal TV's...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen