Ga naar inhoud


[Kabel] DVB-T test via kabel


Outta space

Aanbevolen berichten

Citaat:
Caiway doet tests met het doorgeven van digitale televisie waarbij DVB-T gebruikt wordt via de kabel. DVB-T is de techniek die normaal gebruikt wordt voor digitale televisie via de ether (ook bekend als Digitenne). De T staat voor terrestrial. Op de kabel wordt normaal DVB-C (cable) gebruikt. Beide technieken zijn niet uitwisselbaar, een DVB-C ontvanger kan niet gebruikt worden voor DVB-T, en andersom.

Bij de test worden twee frequenties gebruikt om in totaal 16 TV zenders ongecodeerd door te geven. Met een Digitenne-ontvanger (of TV met DVB-T tuner) aangesloten op de kabel zijn deze dan te ontvangen. De EPG is voorzien van de mededeling "DVB-T test CAIWAY; Dit is een test van CAIWAY voor TV's met ingebouwde DVB-T ontvanger. Aan deze testuitzendingen kunnen geen rechten worden ontleend" Eerder deze week was er in de tekst nog sprake van een proef van Caiway en Rekam.

DVB-T is niet beter dan DVB-C, en ook de capaciteit per frequentie is lager. Bij DVB-C wordt nu bij QAM64 38 MBit/seconde per frequentie doorgegeven. Als QAM256 gebruikt wordt is zelfs 50 Mbit haalbaar. Voor DVB-T is de maximale capaciteit 31,6 MBit per kanaal, en via de ether is dit vaak niet haalbaar omdat er extra foutcorrectie nodig is. DVB-T kan dus niet gezien worden als een opvolger of vervanger van DVB-C. DVB-C is bedoeld voor kabel waar weinig storing van buitenaf is, en er dus weinig foutcorrectie nodig is. DVB-T is speciaal ontwikkeld voor ethergebruik, waarbij rekening moet worden gehouden met storing, reflecties (van bergen of flats), en het gebruik van meerdere zenders met dezelfde frequentie (single frequency network, SFN) stelt ook speciale eisen aan de techniek.
Doel

Caiw wilde geen verdere informatie geven over het hoe en waarom van deze proef zolang de proef nog loopt. We kunnen dus alleen maar speculeren waarom Caiw DVB-T zou willen inzetten via het kabelnet. Omdat beide systemen niet uitwisselbaar zijn kan DVB-T doorgifte geen vervanging zijn van de gewone DVB-C doorgifte. Er kan dus hooguit sprake zijn van parallel doorgifte van een (beperkt) aantal kanalen.

Caiway is van plan om in 2010 helemaal te stoppen met doorgifte van analoge televisie. Er zullen in diverse huishoudens een redelijk aantal moderne televisies staan die voorzien zijn van een "digitale tuner" naast de gewone analoge tuner. Dat blijkt in de praktijk vaak een DVB-T tuner te zijn. Deze zouden na uitschakeling van het analoge signaal een losse decoder moeten gaan gebruiken, maar als de basiszenders ook in DVB-T beschikbaar zijn blijven deze toestellen bruikbaar.

Misschien is DVB-T doorgifte bedoeld als middel om klanten die overgestapt zijn naar Digitenne weer terug te lokken naar de kabel. Die klanten hoeven geen extra apparatuur meer te kopen om toch digitaal via de kabel te kunnen kijken. Zeker in het Rekam gebied waar Caiw en Rekam samenwerken en naast elkaar actief zijn zou dat aantrekkelijk kunnen zijn, omdat het tarief van de Rekam met 6,60 per maand lager ligt dan dat van Digitenne dat 7,50 per maand kost.


bron: www.digitalekabeltelevisie.nl

Op zich best een interessante test. Kan best handig zijn voor tv's met ingebouwde DVB-T tuners enzo.
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Inderdaad, er zijn veel TV's met ingebouwde DVB-T tuner.

 

Wel echt iets voor Caiway om mee te komen. Van Ziggo, laat staan UPC, zou ik zoiets nooit verwachten.

 

Het is echt jammer dat Caiway zo klein is. Van mij mag Caiway zo landelijk gaan. Daar weten ze wat klantvriendelijkheid is.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of van Telenet hier in Vlaanderen!

Waarom zouden ze dat niet doen hé? Zo kunnen ze ongetwijfeld klanten aan zich binden, en die mensen kunnen overal in huis weer TV's aansluiten.

In Zwitserland doen ze dit al een paar jaren, en daar zitten in het DVB-T pakket op de kabel alle niet-betaalzenders.

 

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slim bedacht. Als deze proef werkt kan men de analoge doorgifte afschaffen en de consument laten opdraaien voor de kosten van een DVB-T decodertje wat waarschijnlijk veel goedkoper is als een DVB-C decoder. Ik weet alleen niet wat de kwaliteit zal zijn als er 16 zenders worden gepropd in twee kanalen. Snelle rekensom 32 analoge kanalen naar 4 DVB-T kanalen levert heel wat ruimte op t.b.v. (duur te verkopen) DVB-C kanalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Inderdaad, er zijn veel TV's met ingebouwde DVB-T tuner.

Wel echt iets voor Caiway om mee te komen. Van Ziggo, laat staan UPC, zou ik zoiets nooit verwachten.

Het is echt jammer dat Caiway zo klein is. Van mij mag Caiway zo landelijk gaan. Daar weten ze wat klantvriendelijkheid is.


Nou als dit experiment slaagt zullen ze zeker navolging vinden bij de anderen. Die willen dolgraag van de analoge frequenties af. Maar of dit nou klantvriendelijkheid is, de meeste analoge kijkers hebben juist nog een oude beeldbuis en dus niets aan DVB-T of DVB-C signalen. Lijkt me dus juist klantonvriendelijk om het analoge signaal af te schakelen en zal een hoop klachten opleveren. Niet dat ik er tegen ben hoor, ik ben net als de meeste hier allang digitaal. Maar het gaat vooral om ouderen en mensen die het minder breed hebben / of geen interesse hebben in nieuwe techniek die je hier toch mee raakt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Dream1975
Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Inderdaad, er zijn veel TV's met ingebouwde DVB-T tuner.

Wel echt iets voor Caiway om mee te komen. Van Ziggo, laat staan UPC, zou ik zoiets nooit verwachten.

Het is echt jammer dat Caiway zo klein is. Van mij mag Caiway zo landelijk gaan. Daar weten ze wat klantvriendelijkheid is.


Nou als dit experiment slaagt zullen ze zeker navolging vinden bij de anderen. Die willen dolgraag van de analoge frequenties af. Maar of dit nou klantvriendelijkheid is, de meeste analoge kijkers hebben juist nog een oude beeldbuis en dus niets aan DVB-T of DVB-C signalen. Lijkt me dus juist klantonvriendelijk om het analoge signaal af te schakelen en zal een hoop klachten opleveren. Niet dat ik er tegen ben hoor, ik ben net als de meeste hier allang digitaal. Maar het gaat vooral om ouderen en mensen die het minder breed hebben / of geen interesse hebben in nieuwe techniek die je hier toch mee raakt.

Heb je ook weer een punt mee, maar vrijwel iedere nieuwe TV heeft DVB-T en losse DVB-T ontvangers slingeren soms al voor twee tientjes rond, dat is ook weer geen wereldbedrag.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Heb je ook weer een punt mee, maar vrijwel iedere nieuwe TV heeft DVB-T en losse DVB-T ontvangers slingeren soms al voor twee tientjes rond, dat is ook weer geen wereldbedrag.


Als het er al in zit is het wel makkelijk ja (één afstandsbediening), maar als ze toch helemaal digitaal gaan denk ik dat ze decoders wel in bruikleen (of goedkoop) aanbieden bij het abonnement (zowel bij UPC als Ziggo krijg je hem nu al gratis, de rest weet ik niet). Ik denk dat de kijker, als ze toch moeten overstappen, willen genieten van het meest uitgebreide aanbod (bij Ziggo bijvoorbeeld heb je in het standaard analoge abonnement al 60 digitale zenders) in plaats van enkel een stuk of 16 kanalen die in DVB-T worden aangeboden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ik zal het wel met mijn domme verstand niet helemaal begrijpen.

 

dvb-s is ontwikkeld voor digitale overdracht via satelliet

dvb-t is ontwikkeld voor digitale overdracht via de ether

dvb-c is ontwikkeld voor digitale overdracht via de kabel

dvb-h is ontwikkeld voor digitale overdracht via handhelds

 

Alle overdrachtsnormen hebben hun specifieke eigenschappen met voor en -nadelen.

Bij deze ontwikkeling zijn de experts niet over één nacht ijs gegaan.

 

En hoe gaat dat met de afrekening?..Betalen voor doorgifte via de kabel en dan ook nog voor Digitenne/KPN?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk loop ik nu het risico allemaal domme opmerkingen te maken (negeer deze post dan maar)

 

Ik begrepen dat DVB-T gebruik maakt van de oude UHF frequenties. De meeste kabel systemen en huizen zijn hierop ingericht.

 

Ergens heb ik gelezen (vraag me niet waar) dat in sommige (misschien wel alle) europese landen, nieuwe TV's van een DVB-T aansluiting moeten zijn voorzien. In ieder geval hebben mijn HD recorder en nieuwe TV wel een DVB-T en geen DVB-C aansluiting.

 

Zolang nieuwe TV's wel een DVB-T en geen DVB-C ontvanger igebouwd hebben betekent dit dat je in huis vrij eenvoudig nieuwe TV's kan plaatsen.

 

Natuurlijk is de kwaliteit minder dan bij DVB-C, maar volgens mij wel beter dan analoog.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

CAIW is gewoon bezig met een test op via het DVB-T protocol via het eigen netwerk zenders door te geven. Men veranderd daar helemaal niks aan maar in plaats van een etherzender te gebruiken gebruikt men als distributiemiddel het eigen kabelnetwerk.

 

CAIW wil volgend jaar stoppen met de analoge doorgifte van kanalen. Men wil toch een groot gedeelte van de abonnees op de huidige manier waarop men analoog kijkt, dus zappen via de televisie, in de toekomst televisie laten kijken. Standaard zitten bij vrijwel de meeste platte schermen een digitale DVB-T tuner ingebouwd. Men wil dus het huidige analoge zenderpakket via DVB-T toch bij de abonnee op televisie zien te krijgen zodat men zoals vanuit met de afstandsbediening kan blijven zappen. Natuurlijk had dit ook met diverse televisies met ingebouwde DVB-C tuner gekund maar de huidige generatie televisies wordt nog steeds niet standaard met een DVB-C tuner uitgeleverd.

 

Ik denk dat, als bovenstaande testen slagen, het ook het einde is van ongecodeerde verspreiding van digitale televisiekanalen via DVB-C bij CAIW. Het basisaanbod van de belangrijkste zenders wordt dan ongecodeerd in DVB-T aangeboden en de rest gecodeerd, en zelfs mogelijk direct met CI+, in DVB-C.

Satwatcher

---------------------------------------

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Dream1975
Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Heb je ook weer een punt mee, maar vrijwel iedere nieuwe TV heeft DVB-T en losse DVB-T ontvangers slingeren soms al voor twee tientjes rond, dat is ook weer geen wereldbedrag.


Als het er al in zit is het wel makkelijk ja (één afstandsbediening), maar als ze toch helemaal digitaal gaan denk ik dat ze decoders wel in bruikleen (of goedkoop) aanbieden bij het abonnement (zowel bij UPC als Ziggo krijg je hem nu al gratis, de rest weet ik niet). Ik denk dat de kijker, als ze toch moeten overstappen, willen genieten van het meest uitgebreide aanbod (bij Ziggo bijvoorbeeld heb je in het standaard analoge abonnement al 60 digitale zenders) in plaats van enkel een stuk of 16 kanalen die in DVB-T worden aangeboden.


Ze doen een test met 16 zenders op twee frequenties. Dit wil niet zeggen dat ze live gaan met maar 16 zenders in hun aanbod.

mvg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Ik zal het wel met mijn domme verstand niet helemaal begrijpen.

dvb-s is ontwikkeld voor digitale overdracht via satelliet
dvb-t is ontwikkeld voor digitale overdracht via de ether
dvb-c is ontwikkeld voor digitale overdracht via de kabel
dvb-h is ontwikkeld voor digitale overdracht via handhelds

Alle overdrachtsnormen hebben hun specifieke eigenschappen met voor en -nadelen.
Bij deze ontwikkeling zijn de experts niet over één nacht ijs gegaan.

En hoe gaat dat met de afrekening?..Betalen voor doorgifte via de kabel en dan ook nog voor Digitenne/KPN?


Het protocol dat ze gaan gebruiken is COFDM-gemoduleerd. Ook wel DVB-T genoemt. De T staat voor terrestrial (aards) maw door de kabel in de grond ben je ook nog aards. Dus nachtje ijs was dik genoeg voor andere toepassingen.

Voor de afrekkening zie Ik geen probleem. Die krijg je maandelijks of jaarlijks net zoals ze het analoog afrekkenen.

Dit is voor iedereen de beste oplossing. De gebruiker kan zoveel TV's aansluiten zoals ze voorheen met analoog gewent waren en geen geknoei met versleuteling en kaartjes.

Daarnaast kunnen ze nog steeds een betaal pakket voorzien met een decoder op DVB-T. iedereen tevreden.

Nu is de situaatie illegaal in België (Ik ga hier Paullo weer mee op zijn kort lontje trappen) Telenet zet de VRT zenders achter de codeering, terwijl deze met staats gelden zijn betaald. Dus betaald men twee keer voor te kunnen kijken naar deze zenders. Telenet heeft daar weer een mooi verhaaltje voor dat het niet anders kan.

Toch gek want bij Integan (INDI) lukte het wel.

mvg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout
Citaat:
De T staat voor terrestrial (aards) maw door de kabel in de grond ben je ook nog aards.


Nou..zo lust ik er nog wel één.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldig, we zien hier weer typisch het resultaat van de gecombineerde domheid en kortzichtigheid van de TV fabrikanten en de kabelaanbieders. Er worden in Nederland vrijwel geen TV's aangeboden met een ingebouwde DVB-C tuner (uitzonderingen o.a. Loewe en Sony). Waarom niet? Omdat de kabel providers het vertikken om een standaard CAM te ondersteunen. Is een DVB-C tuner dan iets bijzonders? Nee, er bestaan zelfs gecombineerde DVB-C en DVB-T tuners. Nu komen de kabel providers tot de conclusie dat het erg verstandig is om die oude analoge kanalen van de kabel te verwijderen. En waarom ook niet, analoge TV is al jaren uit de ether verdwenen. Maar dan moeten ze de klanten dwingen een DVB-C decoder te kopen, en dat willen ze niet. Hadden we nu maar meer kanalen FTA op de kabel gezet, dan hadden we nu veel meer klanten met tV's met een ingebouwde DVB-C tuner. Weet je wat, we gaan de FTA kanalen ook in DVB-T uitzenden, want dat zit wel op de TV's. Dus dan krijgen we straks Ned. 1, 2 en 3 drie keer op de kabel, in DVB-T, DVB-C SD en DVB-C HD. En dan vragen we ons af waarom de kabel niet echt goedkoop is. Lange termijn visie is niet eenvoudig, zo blijkt maar weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...