Ga naar inhoud


Hoe netwerkschijf van buitenaf benaderen?


sretlow

Aanbevolen berichten

Ik ben part time systeem beheerder bij een kleine stichting (een beetje ingerold). We hebben daar een 10 tal pc's staan. Hier hebben we ook een internet server die internet en e-mail regelt. Dus een eigen e-mail/internet server. Sun Qube 3 (oud maar voldoet). Op de server kan ik vervolgens gebruikers en groepen aanmaken en de gebruikers aan groepen toekennen. Die gebruikers kunnen dan (mits Windows XP toegangswachtwoord en naam gelijk is aan de toegang tot de server) middels een koppeling een netwerkschijf koppelen van die groep. Dus alle deelnemers aan die groep kunnen bij dezelfde netwerkschijf. Zo heb ik een algemen schijf die iedereen kan gebruiken gekoppeld (bij elke client) als g-schijf. Dit is allemaal op 1 lokatie.

 

Echter...komen er twee kleine afdelingen bij. Die zitten beide op een andere lokatie. Echter wil men gebruik maken van een gemeenschappelijke schijf zoals nu ook intern gedaan wordt. Dus waar iedereen makkelijk bij kan komen via een koppeling in Windows. Ook vanaf de andere lokatie. Ik kan dan natuurlijk wel een ftp server opzetten maar dan moet men downloaden en dan document bewerken en weer terug zetten. Dat is niet werkbaar omdat je dan allerlei verschillende versie gaat krijgen van 1 document. Het liefst wil ik dus op alle clients (ook de andere lokaties) middels een netwerkschijf oid een gedeelde schijf geven en bijvoorbeeld ook de Word documenten daar standaard laten opslaan. Kan dit? Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Eventueel kan er een andere server (pc) bij gezet worden die daarvoor gaat dienen.

 

 

-------------------------------------------------

*** VU+ DUO (500Gb HD) + DM600PVR (160Gb HD), 95 cm met 4 lnb's ***

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik zou openvpn installeren op de sun en dan met b.v. linksys wrt54g routers op de 2 locaties daarop "inbellen". Dan kan je gewoon een netwerkmapping maken in Windows. Je koppelt als het ware de drie netwerken aanelkaar.

 

Zie de OpenVPN how-to.

 

Overigens: met 3 linksys wrtg54g's kan het ook (als je openvpn niet kunt compileren op de sun)...

Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan dit standaard op die WRT's of moet je daarvoor alternatieve firmware erin hebben zitten? Op de server (Sun Cobalt) kan ik geen software installeren (is webbased). Ik kan wel echter de server een WRT54g zetten. Dan is dit toch ook mogelijk? Ik zal dan alleen een bepaalde poort moeten doorzetten naar de WRT? Of openVPN op een Windows PC in plaats van op de WRT router?

 

Inmiddels ook al iets gezien van een storage server.

 

Nog meer alternatieven?

-------------------------------------------------

*** VU+ DUO (500Gb HD) + DM600PVR (160Gb HD), 95 cm met 4 lnb's ***

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die VPN verbinding is echt een must. Anders ben je waarschijnlijk binnen een week je hele g schijf kwijt. Je schijf beschikbaarstellen op het internet is echt vragen om problemen. Je moet dus echt een VPN verbinding tussen de diverse vestigingen opbouwen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een advies.... Zet helemaal niets open vanaf de buitenwereld naar die Sun Cobalt doos. Daar draait zwaar verouderde software op en die is zo lek als een mandje!

Ik zou persoonlijk die cobalt eruit gooien, voor weinig een nieuwe pc kopen en daar linux op zetten met de juiste pakketten. Dan kan je die pc ook gebruiken als firewall/router zodat je vanaf buiten gewoon op de linux machine kan connecten. Dat is het eenvoudigste naar mijn mening....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt prima de Sun achter een WRT54G zetten met alternatieve software (de WRT54G bedoel ik dus :)). Er zijn enorm veel how-to's te vinden hierover. Zelf heb ik dit al een paar jaar tot volle tevredenheid draaien.

 

Alleen een bepaalde poort doorverwijzen naar je WRT54G vanaf je DSL modem volstaat. Zelf heb ik voor TCP 443 gekozen (normaal HTTPS), omdat ik dan slecht geconfigureerde bedrijfsfirewalls kan omzeilen (die niet op protocol filteren en alleen op de gewenste te bereiken poort).

 

De Windows machines kunnen via openvpn/openvpngui makkelijk een verbinding maken met de WRT54G. Dus je hebt maar 1 WRT54G nodig.

 

Mijn eerder voorgestelde oplossing was bedoeld voor volledig transparant aanelkaar koppelen van 3 netwerken smile

Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom een WRT54G? Deze ondersteunt toch alleen VPN pass-through? Dan moet je nog steeds gebruik maken van VPN-clients. Je kan dan beter 2x (of in dit geval 3x) een Linksys BEFVP41 plaatsen en hier VPN-tunnels op configureren. Dan kan je "rechtstreeks" op de Sun komen vanaf de andere locaties.

 

Rob.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...