Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een vriend van mij heeft een DM8000 in bestelling die over enkele weken zal worden geleverd en zijn huidige DM7020 moet vervangen.

Vandaag heeft zijn TV waar de dreambox op is aangesloten de geest gegeven. Nu wil hij hem vervangen door een Full HD LCD (met het oog op de DM8000 en de blu-ray combo die hij er later wil inbouwen). Probleem is dat het toestel maximum een scherm van 26 inch mag hebben. Voor een groter scherm te plaatsen is er gewoon niet voldoende ruimte. In de winkel heeft men hem echter verteld dat Full HD (1920x1080) schermen pas vanaf een schermgrote van 32 inch mogelijk zijn. Kleinere schermen (22, 24 en 26 inch) zouden maar een schermresolutie hebben van 1366 x 768. Men vertelde er nog bij dat dit geen probleem is, want op een dergelijk klein scherm ziet men toch het verschil niet. Is dit waar?

Nu zijn er echter wel monitoren (o.a. 22, 24 en 26 inch) waarbij men reclame maakt dat ze Full HD zijn. Sommigen hebben ook een HDMI aansluiting. Nadeel is dat een monitor geen ingebouwde TV-tuner heeft (is geen probleem om een dreambox aan te sluiten) en meestal geen ingebouwde luidsprekers (in zijn geval ook geen probleem want het geluid gaat langs de audio-installatie).

Heeft er iemand ervaring met het aansluiten van een monitor i.p.v. een TV-toestel of is dit af te raden. In de winkel beweert men dat enkel Full HD uitzendingen correct en scherp zouden worden weergegeven. Andere beelden zouden op een monitor worden vervormd om passend op het scherm te worden weergeven. Klopt dit? Dit zou dan op een TV-toestel toch ook zo moeten zijn?

Hopelijk heeft iemand nuttige informatie voor ons. Alvast bedankt voor alle reacties.

Mvg,

Piet.

PS Ik heb ook al een poging gedaan via google, maar heb niet veel nuttige informatie kunnen vinden. Ofwel voer ik misschien de verkeerde zoekgegevens in. Ik denk dat we morgen maar eens bij een andere winkel voor een “second opinion” moeten langs gaan.

Geplaatst:

op 32 inch moet je ,bij een kijkafstand van 2,5 à 3 meter

hele goeie ogen hebben wil je het verschil zien.

maar wat wordt eigenlijk in full hd aangeboden?

alleen Blu ray dacht ik...

Geplaatst:

eh,

ik was jaren geleden ook overtuigd dat een pure weergave als we toch al zoveel randapparatuur hebben de oplossing zou kunnen zijn

wegens de onnodige en vaak halfslachtige ingebouwde kwaliteiten van die consumenten tv-sets

1)luidsprekers in de tv ingebouwd is vaak goedkoop blik

2)tv tuners als je al een twin of multi receiver (dvb-t dvb-s dvb-c) hebt is weggegooid geld

3)teletext flop etc zit al in de satreceiver

4)upscaling van resolutie heb je dat dan dubbel of werkt het zich ook nog tegen

5)videolink of qlink van ouderwetse vcr op een der av scart aansluitingen is veelal storend

6)extra tulp in of uit voor audio is nutteloos als je al av receiver gebruikt

7)complexe en/of extra afstandbedieningen heb je eigenlijk niet nodig naast een db8000

8)dvi en of scart voor pvr of dvdrecorder of dvdplayer heb je al in de satreceiver of kunt doorlussen

9) utp / ethernet voor IPtv en extra controle vialaptop

10) wireless HDtv voor communicatie met de periferie

11) euro-scart / s-video / component / analoog video-tulp / dvi / hdmi

veel overwegingen waardoor je zou kunnen denken dat een puur weergave display veel beter en dus goedoper zou moeten kunnen zijn dan die doorsnee consumenten TV-set.

ik heb er nog steeds geen gevonden

en

ik denk dat zolang er meerdere formaten en aansluit standaards blijven bestaan OF nog worden ontwikkeld, zal je eind<>toestel namelijk dat display, nooit beter en goedkoop kunnen worden aangeboden.

professionele monitoren (in TV studio's) zijn er natuurlijk wel maar alles wat die nog niet mee hebben zijn hun prijs, verkrijgbaarheid en unieke formaten.

dan kun je Net zo goed een iets overbeladen consumenten product kiezen.

ciao

Between Two Points

David Gilmour, Romany Gilmour

Geplaatst:

@phum3,

Er zijn geen nadelen wat betreft het geleverde beeld bij een Full HD monitor

van 26 inch in vergelijking met een Full HD televisie van 32, 37, 47, enzovoort inch.

Aan een BluRay combo (inbouw) zul je bij een DM8000 niet zoveel hebben.

Dat is door (het ontwikkelteam van) Dream Multimedia bekend gemaakt.

Met vriendelijke groeten wink

sattaz

Geplaatst:

@tonskidutch

Als je een versterker hebt die kan schakelen tussen meerdere HDMI-inputs, dan zou het prima moeten gaan. Dit is de enige functionaliteit van mijn TV (naast beeld weergeven van HDMI) die ik gebruik. Ik vind het niet zo'n gek idee van TS.

Aan de andere kant, wil je volledig van de Full-HD scherpte kunnen genieten die beeld-diagonaal moet je dan wel een een meter van het scherm af gaan zitten. Voor mij zou dat OK zijn, maar de meeste mensen doen dat liever niet.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Geplaatst:
Origineel bericht van: Gerard 76
op 32 inch moet je ,bij een kijkafstand van 2,5 à 3 meter
hele goeie ogen hebben wil je het verschil zien.

maar wat wordt eigenlijk in full hd aangeboden?
alleen Blu ray dacht ik...

En BLUE-RAY werkt niet op een DM8000!

Dreambox 8000 HD PVR / DM 920 UHD - Visiosat BISAT G3 Astra 28.5/Eurobird 28.2/Astra 19.2/Hotbird 13

Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties.

Ook voor de melding dat een blu ray niet zal werken op een DM8000. Dit zou anders toch zonde geweest zijn van de aankoop. Alhoewel, anders had ik deze misschien gekregen voor in mijn computer wink

Nogmaals bedankt,

Piet.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen