Ga naar inhoud

Mijn HTPC-in-wording: the continuing story

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb besloten om in deze draad verslag te doen bij mijn pogingen om een HTPC te bouwen.

Doelstelling:

een systeem bouwen voor het afspelen van digitale online en offline content en het bekijken van digitale televisie via satelliet.

Randvoorwaarden:

- linux OS

- paytv mogelijk

- hd (s2) ondersteuning

- eenvoudige interface

- integratie met itunes library

- redelijk energiezuinig (hij wordt ook server)

Planning:

Ik begin met het opzetten van een goede media player. Pas in de volgende fase komt het satelliet gebeuren aan de orde. zo heb ik ook de tijd om me te orienteren op de beste dvb kaart.

Op de dbv kaart na is de volgende hardware reeds aangeschaft:

Kast: A-Open H340A Black

Processor: AMD Athlon X2 Dual-Core Processor5050e

Moederbord: Gigabyte GA-MA78GM-UD2H/uATX

Ram: Kingston 2GB, 800MHz, DDR2, Non-ECC, CL6, DIMM

Ik hoop met mijn berichtjes zowel nieuwelingen te helpen EN feedback te krijgen van de ervaren HTPC bouwers

• Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Als ik jou was, zou ik een ander moederbord nemen. Als ik de specificaties bekijkt, zit er een AMD chipset op (780G) waarbij de driver ondersteuning op dit moment, geen enkele vorm van GPU acceleration heeft.

Ik zou in dat geval dan ook gaan voor een Geforce 8X00 gebaseerde moederbord. Zoals bijvoorbeeld de K10N78FullHD-hSLI R3.0 en dan een additionele SPDIF bracket. De kosten zijn dan minimaal en je kan gebruik maken van GPU acceleration icm VDPAU onder Linux.

Wat betreft een DVB-kaart, ik maak zelf gebruik van een Hauppauge NOVA-HD-S2 en deze wordt out-of-the-box ondersteund in Linux kernel versie 2.6.28 en hoger smile

Mvg,

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Geplaatst:

Eergisteravond is het project dan echt van start gegaan na de nodige bestel-perikelen (ik had het verkeerde huisnummer opgegeven)

De assemblage:

Het was de eerste keer dat ik zelf een PC ging samenstellen dus er even goed voor gaan zitten.

Welbeschouwd viel het reuze mee, het enige "probleem" is dat de kast nogal krapjes is en je het rekje waar de dvd speler in zit bijna niet meer omlaag kunt klappen vanwege de voedingskabels maar met wat prutsen lukt dat.

Verder had ik geen verloopstekker voor de Sata voeding dus dat was meteen einde van dag 1 wink

Installatie OS

Ik zag dat Niels op dit forum gebruik maakte van Xubuntu en vanwege de lichtgewicht window-manager XFCE leek me dat een erg goed idee.

Toen begon het gedoe.

de eerste 2 cd's die ik brandde met mijn imac vertoonde fouten, de 3e op hele lage snelheid gebrand was wel ok.

verder viel het me op dat er bij het booten van de livecd een hele vervelende foutmelding verscheen. "softreset failed, device not ready" Googelen leert dat dit te maken heeft met een probleem in de nieuwere kernels in combinatie met de gebruikte hardware.

Ik overweeg sterk om dan maar de oudere xubuntu 8.04 te nemen ipv de 9.04. Kan iemand me vertellen of dat nog bepaalde nadelen heeft?

en toen de klap op de vuurpeil: tijdens de eerste installatiepoging met de goede cd hoorde ik plots de harde schijf opspinnen en zei toen "tik" en dit patroon blijft zich herhalen, denk dat ik een nieuwe schijf nodig heb.

Iemand nog suggesties?

al met al schiet het niet erg op

wordt vervolgd

Geplaatst:
Origineel bericht van: Niels Wagenaar
Als ik jou was, zou ik een ander moederbord nemen. Als ik de specificaties bekijkt, zit er een AMD chipset op (780G) waarbij de driver ondersteuning op dit moment, geen enkele vorm van GPU acceleration heeft.

Ik zou in dat geval dan ook gaan voor een Geforce 8X00 gebaseerde moederbord. Zoals bijvoorbeeld de K10N78FullHD-hSLI R3.0 en dan een additionele SPDIF bracket. De kosten zijn dan minimaal en je kan gebruik maken van GPU acceleration icm VDPAU onder Linux.

Wat betreft een DVB-kaart, ik maak zelf gebruik van een Hauppauge NOVA-HD-S2 en deze wordt out-of-the-box ondersteund in Linux kernel versie 2.6.28 en hoger smile

Mvg,

Niels Wagenaar

Hallo Niels,
Bedankt voor je commentaar!

Voor wat betreft de keuze van het moederbord: ik heb de nodige reviews gelezen en ik begreep dat dit een budget-technisch goede oplossing zou kunnen zijn, zeker met de geintegreerde ATI GPU. verder heeft het bordje bijna alle mogelijke aansluiten w.o. spdif aan boord. een ander aspect wat mij aansprak was de vermeende energiezuinigheid in combinatie met de door mij gekozen processor. ik wil het systeem nl ook als NAS gebruiken. De tijd zal het leren of de specs gaan voldoen.

Vwb de DVB kaart, dat wordt lastiger.
wellicht heb ik met de kast niet de juiste keuze gemaakt, er passen nl alleen maar low-profile PCI kaarten in, dus die hauppage kan ik vergeten vrees ik.

Ik heb mijn hoop gevestigd op die tevii kaartjes. ze zien er tamelijk low profile uit, al heb ik daar nog geen bevestiging van kunnen vinden.

tips zijn van harte welkom!
en nog bedankt
Geplaatst:

Hoi Remcoh,

Budget-technisch gezien zijn de AMD780 moederborden inderdaad leuke moederborden, maar alleen in combinatie met Windows! Onder Linux heb je geen enkele GPU acceleration waardoor het kijken van MPEG2 (niet het grootste probleem) en H264 (wel een probleem als je CPU te licht is) geheel op de CPU wordt gedecodeerd.

Over het algemeen als je beschikt over een goede CPU, dan zal dit geen probleem zijn. Maar het verbruik is bij decoding op de CPU natuurlijk wel een stukje hoger wink

Overigens is de Tevii een leuk alternatief, eventueel zou je voor de TeVii S650 DVB-S2 USB. Ook deze wordt ondersteund in Linux en je zult geen problemen hebben met eventuele lowprofile kasten. Bovendien is deze in Nederland aan te schaffen voor om en nabij de €80,-. Zelf wil ik vanwege de overstap naar een NVidia ION ook deze gaan aanschaffen smile

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Niels Wagenaar
Hoi Remcoh,

Budget-technisch gezien zijn de AMD780 moederborden inderdaad leuke moederborden, maar alleen in combinatie met Windows! Onder Linux heb je geen enkele GPU acceleration

mischien is er nog hoop,
http://www.bgevolution.com/blog/ati-cata...ain-in-the-bug/

heb jij ervaring met die drivers?
Geplaatst:

Ik moet me aansluiten bij Niels:

Ik heb een moederbord met een Geforce 8300 er op. Als VDPAU (hardwarematig MPG2/MPG4 decoding) draait is de CPU belasting rond de 1% en dit werkt dus geweldig.

Als ik VDPAU uitzet, had mijn AMD X2 Dualcore 4850e het er zwaar mee en sommige scene's happerde een tikje. Het stroomverkbruik nam enorm toe en je hoorde daardoor de CPU FAN ook wel eens lopen.

VDPAU aan en stil... smile

Geplaatst:

(misschien een beetje off-topic)

Mijn configuratie gaat hier op lijken...

ik gebruik alleen een Gigabyte GA-MA78GM-S2H. Hierop wil ik nog een een videokaart installeren met een TV-out er op, van nVidia (nVidia 8400). Dit ivm analoge tv met alleen een SCART-ingang. (Flatscreen komt er aan. Maar is nog toekomstmuziek)

Dit doe ik omdat vga => SCART niet helemaal lekker werkt, naar ik begreep.

Maar VDPAU werkt toch ook als je het video-gedeelte via een videokaart laat lopen?

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Geplaatst:

Er zijn inderdaad problemen met een VGA-SCART kabel, dit komt voornamelijk door de refreshrate die niet goed doorgegeven. Met een reguliere TV-Out zal het allemaal goed werken (tenminste, wat ik zag in het begin) alleen de kwaliteit is gewoon minder dan bij het gebruik van een normale VGA aansluiting (die je ook niet kan gebruiken).

En VDPAU zal ook gewoon werken op de TV-Out is mijn mening, ik zou niet weten waarom het niet zou werken eigenlijk.

Mvg,

Niels Wagenaar

Geplaatst:

Er zijn wel losse converters te koop die je VGA signaal verbouwen zodat het met goede kwaliteit op een SCART ingang te gebruiken is.

Maar het blijft natuurlijk een analoog signaal. Als je geen HDMI gebruikt heb je ook niks aan HDTV dus VDPAU heb je dan helemaal niet nodig...

Ben zelf ook bezig met een HTPC'tje, op basis van het Point of View ION bordje. Helaas heb ik een DVB-C PCI tuner en zit er op het bord alleen een PCIe slot. Heb hier een converter voor besteld maar die moet uit China komen dus ik zit nog wel een tijdje te wachten frown

Geplaatst:
Origineel bericht van: Earthfinder
Hierop wil ik nog een een videokaart installeren met een TV-out er op, van nVidia (nVidia 8400)

dat is ook nog een optie, goedkoper dan een windows licentie smile
Geplaatst:

Gisteravond een nieuwe schijf van 1TB geplaatst en kon nu zonder problemen het OS installeren. Ik heb er zelfs 2 geinstalleerd: omdat het me interessant lijkt om later wat benchmarks te kunnen doen EN om later eventueel dbv kaarten te kunnen testen heb ik een partitie van 100 GB aangemaakt en hier de release candidate van windows7 op gezet.

verder een home partitie van 795 GB en 100 GB voor Xubuntu.

tevens al wat noodzakelijke dingen ingericht zoals samba server, vnc server en ssh.

Vraag me trouwens af of EXT3 voor multimedia data de beste keuzen is?

Tenslotte voor de lol er ook al even Boxee opgezet.

divx filmpje zag er goed uit.

Geplaatst:

Voor multimedia kun je beter een ander bestandssysteem nemen en dat is xfs. Draait hier ook!

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Geplaatst:
Origineel bericht van: remcoh
Origineel bericht van: Earthfinder
Hierop wil ik nog een een videokaart installeren met een TV-out er op, van nVidia (nVidia 8400)

dat is ook nog een optie, goedkoper dan een windows licentie smile

Je kan er gewoon een Nvidia 8400GS (ondersteund VP3, is passief gekoeld en lowprofile) als je toch VDPAU wilt gebruiken en toch voor het ATI bordje (met alle opties) wil gaan.

Citaat:
The Third Generation PureVideo HD

The latest implementation of PureVideo HD, VP3 added entropy hardware to offload VC-1 bitstream decoding with the G98 GPU (sold as GeForce 8400GS)[4], as well as additional minor enhancements for the MPEG-2 decoding block. The functionality of the H.264-decoding pipeline was left unchanged. In essence, VP3 offers complete hardware-decoding for all 3 video codecs of the Bluray-Disc format: MPEG-2, VC-1, and H264.

All current third generation PureVideo hardware (G98, MCP77, MCP78, MCP79, MCP7A) cannot decode H.264 for the following horizontal resolutions: 784, 864, 944, 1024, 1808 and 1888 pixel[5]

The third generation PureVideo HD is sometimes called "PureVideo HD 3" or VP3, although this is not an official NVIDIA designation.

Het videokaartje kost ca. 30-35 euro en als het eenmaal op een ATI kaart goed werkt (hardware decoding) kan je hem er altijd nog uit halen om nog wat op het verbruik van het systeem te besparen!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen