Ga naar inhoud


Omruil TVV :Is de HD dsr 7121 een goeie ontvanger ?


lucdec2

Aanbevolen berichten

TVV biedt de hd dsr 7121 aan als omruil.

 

Is dit een goede ontvanger ?

Heeft iemand dit apparaat en wil zijn ervaring, mening geven.

 

Klopt onderstaande bericht dat ik ergens gevonden heb, of

is dit overdreven :

 

Eenvoud in de bediening kan de DSR7121 niet ontzegd worden, maar daar houdt de pret dan ook subiet op.

 

Voordat de DRS7121 op enigerlei wijze te gebruiken is, dient de koper er een geldige smart card van CanalDigitaal (of TV Vlaanderen) in te steken. Geen kaart, geen beeld - ook niet van enig vrij te ontvangen kanaal.

 

Alleen Fastscan

 

De ontvangstmogelijkheden van de DRS7121 zijn ‘CanalDigitaal only’. Na het starten van het kanaalzoeken, waarbij slechts de ‘home-transponder’ is in te stellen, leest de ontvanger aan de hand van de Channel Navigation Table van CanalDigitaal dik 200 tv kanalen in. Fastscan heet het kunstje, maar in tegenstelling tot diverse andere modellen, kan er met de DRS7121 op geen enkele andere wijze naar kanalen gezocht worden. De koper is dus geheel afhankelijk van de bereidheid van CanalDigitaal om nieuwe kanalen, alsmede frequentiewijzigingen - en daar zijn er op satelliet nogal wat van - in de kanalenlijst op te nemen. Ook ontbreken instelmogelijkheden voor DiSEqC (het systeem waarmee antenneschakelaars en motoren worden aangestuurd). HDTV kanalen als BBC HD en Luxe TV op Astra-2 blijven zo vooralsnog buiten het gezichtsveld van de kijker.

 

Geen Full HD

 

Maken bovenstaande zaken de DRS7121 tot een CanalDigitaal decoder, schokkend wordt het wanneer deze HD-ontvanger de eerste beelden op het ‘Full HD-scherm’ zet. De HDMI-uitgang van de DRS7121 kent slechts één modus: 720p. Daardoor kunnen uitzendingen in 1080i - zoals die nota bene ook in het CanalDigitaal HD Bouquet op Astra 3 zitten, niet in de volle resolutie worden weergegeven. De ontvanger rekent dergelijke uitzendingen om naar 720p, waarna de Full-HD tv het weer naar 1080i mag omzetten. Een niet onaanzienlijk verlies aan beeldscherpte is het onvermijdelijke gevolg.

 

Met het laatste euvel schendt Philips de licentievoorwaarden voor het gebruik van het op doos en ontvanger afgebeelde HD TV logo van de EICTA. Daarin wordt onder punt 3.2-11 bepaald dat zowel uitzendingen in 720p als 1080i zonder conversie afgegeven dienen te kunnen worden via de HD-uitgangen (HDMI, DVI of component).

 

Voor CanalDigitaal was het allemaal geen enkel bewaar de DRS7121 te kwalificeren als ‘goedgekeurd’. Ironisch genoeg biedt CanalDigitaal in haar webshop de DRS7121 juist aan in combinatie met Full HD tv’s van Philips, waarop zo dus nooit het full HD beeld van bijvoorbeeld Brava zal verschijnen.

 

Inmiddels bieden diverse fabrikanten en importeurs buiten CanalDigitaal om HD-ontvangers aan, die zonder smart card de Free To Air kanalen weergeven, over common interface (CI) voor verwisselbare decoder modules beschikken en bovenal via de HDMI-uitgang zowel 720p als 1080i afgeven en daardoor HDTV optimaal weergeven op het full HD scherm.

 

De koper die met de DRS7121 verwachtte een HD ontvanger conform de minimum specificaties van de EICTA in huis te halen en zich bekocht voelt, kan zich bij het retourneren van zijn aankoop het beste beroepen op misleiding door het oneigenlijk gebruik van het EICTA HDTV-logo.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 106
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Klopt voor geen meter, behalve het stuk dat hij makkelijk te bedienen is.

 

Je kan met de DSR7121 zonder problemen, buiten uiteraard de handige fastscan, ook vrij zenders inlezen. En dit zowel van Hotbird als Astra1/2/3

 

Dat van 720p is ook al zo'n verhaal. 720p is beter dan 1080i, maar dat snappen veel mensen niet. Precies omdat veel mensen vragen om toch slechter beeld te hebben heeft TVV al te kennen gegeven dat er in een volgende firmware een optie komt zodat je die indien gewenst kan instellen op 1080i, je hebt dan wel slechter beeld, maar dan heb je het tenminste zelf gekozen.

 

Dat het toestel niet werkt zonder smartcard lijkt me geen probleem, het is immers bedoeld voor hun klanten, en die hebben per definitie een smartcard. Als je het als tweede toestel zou willen gebruiken, dan kan je de oude MG2 smartcard gebruiken om enkel naar de FTA zenders te kijken.

 

Wat ik niemand hoor vernoemen is dat de 7121 en 8121 de enige toestellen zijn waar je als klant een volle week epg kan bekijken van alle zenders ! Bij alle andere ontvangers is dit enkel now/next of in het beste geval twee dagen. G

 

Kortom, een goed toestel en makkelijk om te gebruiken.

Nee, het is niet mogelijk om 823 speciale features in te stellen, maar een normale tv kijker heeft daar ook geen boodshap aan.

 

En met de aangekondigde nieuwe mogelijkheden zal dit toestel nog een stuk beter worden tegen het eind van het jaar.

 

Ik heb er eentje staan en het werkt gewoon prettig. Mijn vrouw kan er ook mee werken, en dat kan ik van een aantal van mijn andere ontvangers niet zeggen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook al een klein jaar de DSR 7121 en moet zeggen, heb nog nooit zo een stabiel toestel gehad als deze, doet gewoon wat hij moet doen en doet het ook nog goed. Heb absoluut geen last van vastlopers of iets dergelijk. Makkelijk mee te werken wat de vrouw ook leuk vind. Motor sturing is niet mogelijk, toch niet met de huidige software op de ontvanger.

Kortom een top apparaat voor maar 59€ (indien je oude teruggeeft).

Greetz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: redneck eyeball
Dat van 720p is ook al zo'n verhaal. 720p is beter dan 1080i, maar dat snappen veel mensen niet.

Simplistischer beweringen als dit vind je nauwelijks.
Alsof de resolutie en het feit of het interlaced of progressief is het enige zijn dat tellen.
Ik kan hier één HD nemen via de kabel en via TVV.
Het eerste is 1080i, en heeft een bitrate van minstens 9 Mbps, de 720p van TV Vlaanderen heeft op hetzelfde moment dan een 5 Mbps.
Dan kan ik je garanderen dat die 1080i er beter uitziet.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: redneck eyeball
Wat ik niemand hoor vernoemen is dat de 7121 en 8121 de enige toestellen zijn waar je als klant een volle week epg kan bekijken van alle zenders ! Bij alle andere ontvangers is dit enkel now/next of in het beste geval twee dagen. G

Dus ondanks al die gecertifieerde toestellen zijn er maar 2 die een volledige week EPG bieden ?
Dan lost die certifiëring toch blijkbaar niet veel op...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik alles lees is het niet steeds rozegeur en maneschijn, maar schijnt het toestel voor de gemiddelde gebruiker toch te voldoen.

 

De update naar 1080i zou voorzien zijn tegen september 2009.

 

Blijkbaar is de eerste test die hier wordt weergegeven, nog van voor de software-updates.

 

Greets

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: zzzzzzz

Dan kan ik je garanderen dat die 1080i er beter uitziet.


Dat is je eigen mening, soms vraag ik me af of ze in het land van de films Amerika dan gek zijn alle series worden in 720p opgenomen.
Nu heeft Duitsland er evenals Belgie er ook voor gekozen om 720p uit te zenden ook die zullen door sommige hier op het board wel voor gek versleten worden. laugh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: aart44
Origineel bericht van: zzzzzzz

Dan kan ik je garanderen dat die 1080i er beter uitziet.


Dat is je eigen mening, soms vraag ik me af of ze in het land van de films Amerika dan gek zijn alle series worden in 720p opgenomen.

Je begrijpt het precies niet.
1080i is niet noodzakelijk beter dan 720p en vice versa.
Je moet naar al de rest van de parameters kijken, inclusief de bitrate.
1080i met een bitrate van 10 Mbps zal gewoon beter zijn dan 720p met een bitrate van 6 Mbps.
Er zit gewoon meer informatie in dat beeld.

Ten tweede is het zo dat als je 720p naar je TV stuurt die bijna altijd nog eens het beeld zal moeten omrekenen naar 1080p, want je TV heeft bijna zeker NIET het 1280x720 formaat, terwijl er wel heel wat TV's zijn die een resolutie van 1920x1080 hebben, wat relatief eenvoudig terug samen te stellen is vanuit een 1080i beeld.

Origineel bericht van: aart44
Nu heeft Duitsland er evenals Belgie er ook voor gekozen om 720p uit te zenden ook die zullen door sommige hier op het board wel voor gek versleten worden. laugh

België ?
Om te beginnen weet je niet wat de Walen gaan doen, dus het slaat alleen op Vlaanderen.
Ten tweede, het klopt niet.
Op TVV is het inderdaad 720p, bij Telenet is het 1080i.
En de bitrate ligt veel hoger bij die laatste.
Ik ben er niet van overtuigd dat de VRT oorspronkelijk in 720p werkt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: franstroch
wat is een oude MG2 smartcard ?


Lijkt me Mediaguard2 dus een oude seca 2 kaart je wilt zoiets toch niet kopen??
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: zzzzzzz

Op TVV is het inderdaad 720p, bij Telenet is het 1080i.


Dat heet dus upschaling!!

Maar de EBU heeft het al een keer haarfijn uitgelegd,
EBU
Interlaced scanning is an old but effective technique for bandwidth reduction. Engineers discovered in the early 1930s that the progressive scanning process needed to scan the picture about 50 times per second whilst the interlaced scanning process could operate at half of that speed.

Modern compression systems offer much better performance than the fixed technique of interlacing: they combine several techniques which can be optimised to suit the picture content. All compression schemes deliver better results at lower bitrates with progressive sources. As modern HDTV displays are inherently progressive, it is necessary for these displays to include converters from interlace to progressive. Hence, progressive scanning is the logical choice for emission. Furthermore, if sources (i.e. cameras) and displays are both progressive, use of interlace should be avoided anywhere in the signal path.

The advocates of 1080i/25 will tell you that 1080-line systems offers 2.07 million pixels (= 1920 x 1080) whereas 720-line systems offers only 0.92 million pixels (= 1280 x 720) – corresponding to a ratio of 2.25 between 1080 and 720 line systems. However, we must avoid comparing “apples” and “oranges”. If you look carefully at interlaced pictures, you will see “inter-line twitter” which reduces the subjective vertical resolution: many tests indicate that, in subjective terms, 1080i and 720p deliver the SAME vertical resolution.

Static resolution is important for still pictures, but very few TV pictures are “static” e.g. most sports coverage involves rapid movement and unpredictable camera zooming. Everybody seems to agree that progressive scanning gives improved motion portrayal – especially for slow-motion. The choice between 1080i and 720p is thus a balance between static resolution and motion portrayal: 1080i offers better static resolution whereas 720p offers better motion portrayal. Which is more important to you?/
Link naar reactie
Delen op andere sites

citaat;

 

De voorstanders van 1080i onderbouwen hun argumenten vaak met een stortvloed van getallen: 1080

lijnen, 1920 pixels per lijn, 2 miljoen pixels per beeld. Deze getallen vertellen zoals nu wel duidelijk zal zijn

niet het hele verhaal. Natuurlijk een 1080i beeld telt 2 miljoen pixels en een 720p beeld nog net geen

miljoen, 921600 pixels om precies te zijn. Maar de 1080i liefhebbers vergeten dat deze 2 miljoen pixels in

een 25ste seconde worden opgebouwd maar in dezelfde tijd heeft 720p al twee volbeelden laten zien en

dat is dan bij elkaar opgeteld ook 2 miljoen pixels aan beeld informatie. De grap is dat in ontwerp de

beide scanning formaten in data hoeveelheid ongeveer gelijk aan elkaar zijn, daar is dus geen voordeel

door 1080i te behalen. Een feit is dat wanneer de breedte van 1080i gereduceerd wordt tot 1440 en

later uitgerekt, het de facto verschil maar een luttele 12% in het voordeel van 1080i is.

 

minder is mooier

 

Laten we het maar op een p formaat houden , zoals je ziet komt dat de beeldkwaliteit ten goede .

 

 

 

vu+ ULTIMO, SAB titan II, triax 88 cm , multi feed houder triax , 4 vizyon quad lnb's 0,1dB , astra1,2,3, hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...