Gast Zak Geplaatst: 17 juli 2009 Geplaatst: 17 juli 2009 Ik wilde nu wel eens weten wat het voordeel van een gregorian is en kwam de volgende pdf tegen: http://www.elec.qmul.ac.uk/staffinfo/dong/ap/lect4-2.pdf Voordeel lijkt vooral een verminderde kruispolarisatie te zijn. En als de schotel voor een muur o.i.d. staat is er nog het voordeel dat de spillover van de LNB 'de lucht in kijkt' en geen ruis oppakt van de warme muur. Bij een cassegrain is er het voordeel dat de schotel veel vlakker is en daardoor het randgebied beter functioneert, maar ik weet niet of dit bij een gregorian ook zo is. Ik denk dat het bovenstaande kan verklaren dat de een veel enthousiaster is over een gregorian dan de ander, afhankelijk van of er een muur achter de schotel staat of niet.
Gast Zak Geplaatst: 17 juli 2009 Geplaatst: 17 juli 2009 Volgens het pdf-je heeft een cassegrain een bolle hulpreflector en een gregorian een holle. Een cassegrain is daardoor erg compact en het zal niet mogelijk zijn de hulpreflector opzij te plaatsen, iets wat bij een gregorian wel kan (maar niet per se hoeft). Wat ik me ook afvraag: waarom zijn er niet meer schotels zoals die kleine sky-schoteltjes, dus wat breder dan hoog (of gewoon rond, dan is bij een offset de breedte effectief ook wat groter)? Je hebt dan een wat smallere bundel waar het uitmaakt, namelijk bij het onderscheiden van de satellieten. Als het extreem wordt heb je ook een soort afgeplatte LNB nodig.
hvdh Geplaatst: 17 juli 2009 Geplaatst: 17 juli 2009 Ik denk gewoon omdat het niet zo vaak voorkomt dat een storende nevensatelliet de bottleneck is. Dus waarom zou je dan de LNB belichting slechter maken? Bij een afgeplatte LNB kan ik me eigenlijk niet veel voorstellen! Toevallig heb ik zojuist weer gepost in het Express AM1 topic: nou daar zou zo'n brede schotel met smalle hor. openingshoek goed van pas komen! Op een voor mij nog mysterieuze manier kan met wat PVC de bundel dermate versmald worden dat de ontvangst stukken beter wordt. Ik heb al lang het internet afgezocht of zo'n toepassing al bestaat maar heb nog niets tegengekomen. Jij wel misschien? Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.
Gast sattaz Geplaatst: 18 juli 2009 Geplaatst: 18 juli 2009 Origineel bericht van: Zak Ik wilde nu wel eens weten wat het voordeel van een gregorian is Dat wil ik ook wel eens weten maar dan met name het voordeel in de PRAKTIJK. Zelf heb ik een tijdje een Gregorian 120 cm. gehad. Deze presteerde in de praktijk een stuk slechter dan mijn huidige 120 cm. no name offsetschotel. Twee kennissen van mij die op slechts enkele kilometers afstand van mij wonen behalen met hun 120 cm. no name offsetschotel eveneens betere resultaten dan ik met mijn 120 cm. Gregorian van destijds. Boardmember trust, die niet zo heel erg ver van mij woont, heeft blijkbaar met zijn 120 cm. Gregorian ook niet zo'n goede resultaten als ik met mijn 120 cm. no name offsetschotel. Wie heeft er in de PRAKTIJK een Gregorian 120 cm. met een andere 120 cm. offschotel vergeleken? En wat waren daarbij de concrete resultaten? Of wie weet waar in Internet wat te lezen is over zulke PRAKTIJKTESTS? Ik stel deze vraag omdat ik vermoed dat er een mythevorming rondom de Gregorian (120 cm.) plaatsvindt. Immers velen zeggen dat een Gregorian 120 cm. beter is/presteert dan een/iedere andere 120 cm. offsetschotel. Maar een direct bewijs uit de PRAKTIJK (afgezien van wat ik zelf heb getest) is (mij in ieder geval) onbekend.Hier en daar is gevraagd naar echte PRAKTIJKTESTS, helaas (tot nu toe) zonder resultaat. Met vriendelijke groeten sattaz
Gast Zak Geplaatst: 18 juli 2009 Geplaatst: 18 juli 2009 Schotels testen is natuurlijk moeilijk. De gebruikte LNB speelt mee (afhankelijk van de LNB is een kleinere of grotere F/D verhouding optimaal). En welke LNB optimaal is bij welke schotel is ook nog eens afhankelijk van wat er achter je offset-schotel is: hemel of aarde. En daarbovenop komt nog de kwaliteit van de gebruikte spullen. Nou weet ik dat bij een offset-schotel de rand van de schotel per eenheid oppervlak minder signaal levert dan de binnenkant. Dat is omdat de LNB minder gevoelig is naar de rand. Ik had het idee dat een gregorian hier een oplossing voor zou bieden en dus misschien veel efficienter zou zijn, maar dat lijkt (aan de hand van de pdf dan) niet zo te zijn. Dat komt ook overeen met jullie praktijktests, en ik ben dan ook niet verbaasd dat de gregorian van de markt is verdwenen. De subreflector kost niet zoveel, maar elke euro is er eentje.
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 18 juli 2009 Geplaatst: 18 juli 2009 Citaat: Nou weet ik dat bij een offset-schotel de rand van de schotel per eenheid oppervlak minder signaal levert dan de binnenkant. Dat is omdat de LNB minder gevoelig is naar de rand. Huhhh..? Watte? Leg eens uit?
adrie66 Geplaatst: 18 juli 2009 Geplaatst: 18 juli 2009 Ik kan wel testen, heb hier een 1.0 mtr norsat offset schotel en als ik klaar ben met de mount ook een 99 cm fibo gregorian hangen. Lnb op de offset is een Megasat 0.1dB Quad LNB. Voor de gregorian moet ik er nog 1 kopen. Had toch eigenlijk stiekem gehoopt op een beter signaal, vooral op de 16 oost, met regen kan mijn db7020 er weinig van maken. Rest van de ontvangers hebben weinig last trouwens.
Gast c.c. Geplaatst: 18 juli 2009 Geplaatst: 18 juli 2009 Gregorian schotels zijn ooit als beste schotels getest door DR dish ook wel bekent door zijn uitzendingen op 13 oost hotbird en zins een tijdje op 19.2 oost astra.
Gast sattaz Geplaatst: 18 juli 2009 Geplaatst: 18 juli 2009 Origineel bericht van: c.c. Gregorian schotels zijn ooit als beste schotels getest door DR dish ook wel bekent door zijn uitzendingen op 13 oost hotbird en zins een tijdje op 19.2 oost astra. @c.c., Dr.Dish zendt al vanaf 1994 of daaromtrent uit via satelliet. Niet al die uitzendingen zijn (in zijn geheel) gearchiveerd. Wanneer is op welke aspecten van zo'n Gregorian schotel getest, welke schotels waren er allemaal nog meer in de test betrokken en waar kan ik ergens informatie lezen over die test? Uiteraard heb ik zelf al op Internet gezocht maar een test van Dr.Dish inzake Gregorian schotel(s) kan ik niet gevonden krijgen. Met vriendelijke groeten sattaz
Gast Zak Geplaatst: 18 juli 2009 Geplaatst: 18 juli 2009 Een LNB is recht vooruit het meest gevoelig. Een 'straal' die midden op de schotel valt wordt dus uitstekend door de LNB opgevangen. Naarmate de straling/golven de LNB meer van opzij raken wordt de ontvangst minder. Dat is ook wel handig, anders vangt de LNB meer op van de omgeving van van de schotel. Een 'straal' die bij de rand van de schotel valt wordt schuin de LNB ingekaatst. En zo schuin is de LNB er minder gevoelig voor. Per eenheid oppervlak is de rand van de schotel dus niet zo effectief. Zie http://www.elec.qmul.ac.uk/staffinfo/dong/ap/lect4-1.pdf - en het plaatje op pagina 9, waar van de lnb (die daar feed heet) getekend wordt hoe het ontvangstpatroon ongeveer is en dat er een verband is tussen verlies door over de rand kijken en verlies door ongelijkmatige 'belichting' van de schotel. Het verlies over de rand kan richting heelal zijn of richting een stoorbron.
trust Geplaatst: 18 juli 2009 Geplaatst: 18 juli 2009 Origineel bericht van: sattaz Origineel bericht van: Zak Ik wilde nu wel eens weten wat het voordeel van een gregorian is Dat wil ik ook wel eens weten maar dan met name het voordeel in de PRAKTIJK. sattaz Daar wil ik best aan meewerken , dus als iemand een 120 offset schotel te leen heeft (of voor een zacht prijsje) dan kan ik aande slag . Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
Gast DVD Geplaatst: 18 juli 2009 Geplaatst: 18 juli 2009 Origineel bericht van: trust Daar wil ik best aan meewerken , dus als iemand een 120 offset schotel te leen heeft (of voor een zacht prijsje) dan kan ik aande slag . heb een 110 offset je kan hem lenen dan zet ik wel voor die tijd een 78 neer maar als je hem terug brenkt maar je me we helpen op henksat 45e-45w goed installen
trust Geplaatst: 18 juli 2009 Geplaatst: 18 juli 2009 @DVD Het is een optie , maar om een goed vergelijk te maken , zouden de afmetingen zo goed mogelijk overeen moeten komen . De hoogte van de 120 cm Fibo is 135 cm , de breedte zal ik morgen (straks) opmeten . Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
Gast DVD Geplaatst: 18 juli 2009 Geplaatst: 18 juli 2009 trust laat het me maar weten als je hem wil lenen
Gast sattaz Geplaatst: 18 juli 2009 Geplaatst: 18 juli 2009 Origineel bericht van: trust @DVD Het is een optie , maar om een goed vergelijk te maken , zouden de afmetingen zo goed mogelijk overeen moeten komen . De hoogte van de 120 cm Fibo is 135 cm , de breedte zal ik morgen (straks) opmeten . @trust & DVD, Volgens mij is het toch geen echte optie. De Triax 110 van DVD meet ca. 100 x 110 cm. De Gregorian 120 van trust meet ca. 120 x 135 cm. Oftewel de oppervlakte van de schotel van trust bedraagt ca 34% meer dan van de schotel van DVD. Met vriendelijke groeten sattaz
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen