Ga naar inhoud


Wat vinden we van stierenvechten in Spanje??


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

Gast hummiesat

Het is dat dit topic in de basis over stierenvechten gaat, maar er gebeuren natuurlijk veel meer bizarre dingen met dieren en niet alleen in Spanje.

 

Aart haalt China al even aan, maar je wilt echt niet weten hoe ziek die Koreanen met honden omgaan voordat ze die slachten.

 

Niet dat ik hiermee wil nuanceren wat er in Spanje gebeurt overigens... Verre van zelfs.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 88
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: caddydriver
Dood gaat de stier hoe dan ook
Groeten de Caddydriver. smile


Het is uitzondering, maar er zijn stieren die levend de arena uitkomen.
Zij leven verder als dekstier. Voordeel hiervan is wel dat omdat alleen winnende stieren fokstier worden, iedere generatie beter wordt in winnen.


NB.
Er lopen in Nederland maar erg weinig stiertjes in de wei, die zitten tegenwoordig in groepshuisvesting in de stal.
En ja, als je melk wilt drinken zul je iets moeten met de stierkalfjes.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom praten we nog met die mensen en brengen we er zelfs

vakanties door?

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze topic is het gevolg van twee feedpostings over stierengevechten uit Spanje. In de eerste posting zette snuffer als titel : misselijke sport. Dit is uiteraard als poster zijn volledige recht om deze feed te omschrijven. Echter kwamen hier omtrent enkele reacties omtrent de "gebruikte omschrijving" van de feed.Bij een volgende feed een dag later poste ik deze met de omschrijving "mooie gevechtsport uit Spanje". Uiteraard ben ook ik vrij in het kiezen van het onderwerp van de feed. Ik moet toegeven deze omschrijving was een kleine knipoog naar enerzijds de feedposter en anderzijds de reacties op deze posting.

Nu waarom heb ik "mooie gevechtsport uit Spanje gebruikt" ?

Waarom mooi ? Het prachtig spektakel dat men te zien krijgt.Het is enorm interessant om het sociale en culturele gedrag van de Spanjaarden eens van dichtbij te bestuderen. Reeds dagen voor zo een gevecht is de ganse arena uitverkocht. In de arena zelf maken de Spanjaarden er een heus feestje van. Persoonlijk heb ik reeds enkele keren zo een stierengevecht bijgewoond en de sfeer is echt prachtig. Deze "sport" staat dan ook op nummer 1 in Spanje . Bij mijn weten heeft nog geen enkele Spaanse politieker het aangedurfd om een wetsvoorstelling in te dienen om deze gevechten af te schaffen. Indien zo dan mag hij voorgoed zijn politieke carrière vergeten.

Deze gevechtsport staat in schril contrast met de hanenkampgevechten in Noord-Frankrijk. Bij wet zijn deze verboden maar iedere zondag worden die op vijf kilometer van mijn deur gehouden in een Frans/Belgisch grensdorpje ( hoofdstraat is de landsgrensscheiding ). Dit wordt echter door alle autoriteiten oogluikend toegestaan.

Ben daar éénmaal naar toe getrokken en wat voor een bloedige "battle" tussen twee hanen met het doel te doden ( d.m.v. scherpe pinnen aan de poten ) . De dieren worden letterlijk opengereten. Dit is pas ,niet alleen misselijk maar echt walgelijk. Voor mij is dit bij ene keer gebleven , hoef ik écht nooit meer te zien.

Dus laat die Spanjaarden maar met hun stierengevecht. Het zit nu eenmaal ingebakken in hun traditie, cultuur of hoe je het ook mag noemen. Zoals iemand terecht opmerkte "het is gewoon een onderdeel van hun cultuur,als het je niet bevalt dan kijk je er gewoon niet naar".

 

mvg

 

Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet de Spanjolen niet over een kam gaan scheren. Het merendeel is nog nooit bij zo'n rituele slachting aanwezig geweest en heeft er waarschijnlijk net zoveel behoefte aan als ik.

Het is alleen jammer dat de Spanjolen die het leuk vinden om naar dierenmishandeling te kijken of er zelfs aan mee te doen niet eens op hun nummer worden gezet.

 

Het is net zoals met de vossenjacht in het Verenigd Koninkrijk. Dat was ook een stelletje (invloedrijke) malloten die na veel "ies koeltoer" geroep toch moesten inbinden.

 

groeten,

Peter.

 

@Crazy-sat

 

Met "cultuur" kan je alles rechtpraten wat krom is. Stenigen van vrouwen is in sommige landen ook een groot spektakel. En natuurlijk "cultuur". Maar is het daarom goed te praten ???? Volgens jouw dus wel, ik ben een andere mening toegedaan.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prutsie

Citaat:
Met "cultuur" kan je alles rechtpraten wat krom is. Stenigen van vrouwen is in sommige landen ook een groot spektakel. En natuurlijk "cultuur". Maar is het daarom goed te praten ???? Volgens jouw dus wel, ik ben een andere mening toegedaan.

 

 

Ben ik gedeeltelijk mee eens. Zowel in Nederland als in Belgie hebben wij een massa allochtone inwoners van diverse pluimage.

Ook die hebben hun "cultuur" naar hier meegebracht en dit moeten we gewoon toestaan want als je dat niet doet dan je een "racist".

Neem nu de jaarlijkse slachtingen van schapen bij de islam bevolking , die mogen ook lekker doorgaan in onze landen niemand die hierover iets rept hoor , ja ik weet het de slachtingen dienen te gebeuren in een slachterij maar in hoeveel gevallen gebeurt dat ? We leven nu eenmaal in een muliculturele maatschappij waar we alle culturen van allochtonen dienen te aanvaarden anders zijn we racisten. whistle

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ hummiesat

 

Ik snap je volledig hoor !

Enkel één aanvulling : Zo lang een verkrachter jouw zoon met rust laat... who cares..

Anders krijg je de ganse holibie gemeenschap op je vel. :D

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ hummiesat

Het is me eerder duidelijk dat jij mij niet wil begrijpen , en een vleugje ironie past ook al niet bij jou wink

 

Als iemand mijn dochter/zoon , kleindochter/kleinzoon mij dit moest aandoen dan ruk ik hem persoonlijk de ballen af, zeker weten. Maar als het bij het meisje/zoontje van mijn buren dit wordt aangedaan dan ga ik dat niet doen , snap je deze ? whistle

 

Maar graag terug on topic , het ging hier toch over stierenvechten in Spanje ?

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast hummiesat

Zolang jij er een soort van "Ach het is ver van mijn bed dus wat zou het" mentaliteit op na houdt en met je posts suggereert dat het bekritiseren van stierengevechten gelijk is aan racisme omdat het kritiek op iets cultureels is zal niemand ooit je snappen.

 

En als zoiets bij de buren gebeurt maak jij je er dus ook niet druk over want het deert jou niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Crazy Sat
Spijtig dat we in dit topic (Feedhunters) met discussies niet mogen verdergaan. Persoonlijk vind ik dit een prima onderwerp voor de rubriek Off Topic 4 all .
Laat de discussies maar komen. wink

Ooit een stierengevecht meegemaakt ? Moet je eens doen is echt een prachtig spektakel.



@Crazy Sat,

Nee en een openbare executie heb ik ook nog nooit meegemaakt.
Schijnt ook een prachtig spektakel te zijn.....


Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Link naar reactie
Delen op andere sites

In onderstaande blog van Alejandro op 14 juli 2009 meer (achtergrond-)info over deze "sportieve cultuuruiting".

 

Ik las laatst wat over stierenvechten in Spanje. Ook dit jaar weer, bij wijze van spreken, bussen vol met toeristen die de warme stranden van de costa’s opzoeken voor een welverdiende vakantie. En natuurlijk, om bij thuiskomst over de ware Spaanse cultuur te kunnen vertellen, mag naast paella en de nodige tapa’s een bezoekje aan de arena, een stierengevecht, niet ontbreken. De Spaanse cultuur beleven. Geweldig om het zogenaamde eerlijk gevecht tussen mens en dier te aanschouwen denken vele toeristen. Niets is minder waar.

 

Stierenvechten is niets meer dan een barbaars overblijfsel uit het Romeinse Rijk. In Rome werden veroordeelden letterlijk voor de leeuwen geworpen (o.a. in het Colosseum en m.n. Circus Maximus) In Spanje, in de toentertijd houten arena’s, werden door de Romeinse heersers stieren op veroordeelden losgelaten. Daar vindt het stierenvechten haar oorsprong.

 

De (toeristische) stierengevecht-liefhebber verschuilt zich achter het cliche dat het een traditioneel gevecht is tussen mens en dier, een waar spektakel. Ook het doden van de stier zou niet barbaars zijn daar deze stieren, alvorens de arena te betreden, jarenlang vrij in de wei hebben kunnen rondlopen. Ook dit is regelrechte nonsens.

 

De stieren worden namelijk van jongs af aan gefokt door professionele fokkers en worden niet zomaar uit de wei geplukt. Bewegingsvrijheid hebben ze niet, de meeste fokstieren bestemd voor hun lijdzame dood worden volgepropt met voedingspreparaten om “massa” te kweken bij de stier. Hoe zwaarder de stier des te hoger de opbrengst voor de uitbater. Een vergelijkbare manier van genetische manipulatie was wereldberoemde superstier Herman. Gemanipuleerd om te fokken.

 

Een stier die niet aan de verwachtingen voldoet in de arena, wordt levend dan wel dood linea recta afgevoerd naar het slachthuis zodat de fokker er nog de nodige pegels voor kan ontvangen als compensatie voor de blamage in zijn reputatie als stierenfokker.

 

Alvorens de stier de arena betreedt wordt deze opgefokt en agressief gemaakt door hem te bewerken middels stokslagen en zakken met kiezelstenen dan wel zakken zand tegen zijn buik aan te rammen om inwendige bloedingen te veroorzaken zodat het arme dier al verzwakt de arena binnen gaat. Zodra het poortje opengaat komt de stier dan ook zeer opgefokt de arena binnen rennen, immers, voor hem is dat een bevrijding van de voorafgaande mishandeling. Doch, in de arena staat een andere dierenbeul op hem te wachten: de Torero, de stierenvechter.

 

De stier is vrijwel kleurenblind, in die zin, dat hij uitsluitend zeer felle kleuren ziet, zoals fel rood, fel oranje en fel geel. De stier kan de goud- en zilverkleurige “matador” niet of nauwelijks waarnemen, behalve diens rode lap (“capa“). Dat is vrijwel het enige wat de stier ziet. Die keren, het gebeurt heel soms, dat een stier een torero op de horens neemt is het of omdat de torero diens capa, de rode lap, niet juist voorhoudt, dan wel dat het arme beest inmiddels compleet zijn orientatievermogen verloren heeft.

 

Daarnaast nemen de zogenaamde “peones“ (pionnen) deel aan het barbaarse tafereel . Dit zijn helpers die zodra de torero (stierenvechter) in de problemen komt de arena binnen komen stormen om met hun capa’s de stier af te leiden. Of dan, de picadors, de goed beschermde mannen op de eveneens beschermde paarden die met hun lange scherpe lansen de stier moeten ophitsen als deze de uitputting nabij is. Volstrekt barbaars. Deze paarden van de picadors zijn grotendeels geblindeerd en hun stembanden zijn doorgesneden om te voorkomen dat de angstkreten van deze paarden te horen zijn zodra deze paarden aangevallen worden door de stier. Veel paarden overleven het vaak niet en worden na de corrida (het stierengevecht) afgemaakt.

 

Een meerderheid van de Spaanse bevolking is tegenstander van deze brute stierengevechten. De afgelopen decennia was het stierenvechten nog wel redelijk populair bij de echt oude traditionele garde onder de Spaanse bevolking doch deze sterft langzaam uit. Het merendeel van de aanwezigen tijdens de corridas bestaat uit toeristen, die nog steeds denken dat het een eerlijke strijd is tussen mens en dier, terwijl ze noch van de hoed, noch van de rand weten. De hele stierengevecht-business, om het zomaar even te noemen, draait vrijwel geheel op toerisme.

 

Als Spanje zich een volwaardig lid wil noemen binnen de EU (officieel sinds ‘86) moeten ze maar eens beginnen met het verbieden van dit barbaarse toeristische volksvermaak.

 

 

Met vriendelijke groeten wink

 

sattaz

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...