Ga naar inhoud

4 x single LNB met switch of 4 x quad LNB met switch

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo Allemaal,

Ik ben op dit moment bezig met de overgang van kabel tv naar satelliet tv en heb een vraagje over de opstelling die ik in gedachte heb: Schotel met 4 LNB’s voor vier satellieten en twee receivers aan de achterkant (twee twin tuners).

In mijn beleving trek ik vier kabels van de LNB’s naar een switch en vier kabels van de switch naar de tuners. De switch zelf zorgt er voor dat de inkomende signalen worden doorgestuurd naar alle uitgaande poorten. Op deze manier hoef ik slechts vier kabels van buiten naar binnen te trekken (van iedere LNB naar de switch) en hoef ik bij latere uitbreiding niets aan de schotel te veranderen (alleen switch vervangen en kabel trekken van switch naar receiver en klaar).

Uit wat ik zoal gelezen heb komt steeds naar voren dat je voor een dergelijke opstelling vier quad LNB’s nodig hebt en vier switches (of een grote switch). Dit zou betekenen dat deze multiswitches niet overweg kunnen met “multicasting”, zoals bij bijvoorbeeld FC of ethernet switches. Mijn vraag is of er voor ieder uitgaand kanaal op een switch vier dedicated inkomende kanalen nodig zijn per uitgaand kanaal?

Is er geen systeem verkrijgbaar waarmee ik maar vier kabels van single LNB's naar switch hoef aan te leggen i.p.v. 16 kabels? Ik zie enigszins op tegen het trekken van 16 kabels van buiten naar binnen naar de switches (ik heb de switches het liefst in het huis hangen).

Bedankt voor jullie reactie(s),

Groet

Guy

Gast wanderer
Geplaatst:

switches kun je gerust in een waterdichte kast vlak bij de schotel monteren, scheelt kabels en is de meest voorkomende oplossing, dus die voldoet bijna altijd....

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Als je 2 twin ontvangers hebt, heb je nodig:

4 stuks twin LNC´s

2 stuks 4 x 2 disecq switch.

of

4 stuks twin LNC´s

2 stuks 4 x 4 disecq switch.

Dan heb je nog 2 reserve uitgangen voor nog 2 ontvangers.

Je zult dus 8 coax kabels naar binnen moeten trekken.

De disecq switches zou ik binnen monteren want of je nu 4 coax kabels of 8 coax kabels moet verleggen, dat maakt ook het sop van de kolen niet meer vet.

Geplaatst:

Dat is voor de meeste mensen inderdaad de meest voor de hand liggende optie en inderdaad een stuk minder kabels.

Persoonlijk ga ik juist deze opstelling binnenkort "upgraden" naar een "gso"-opstelling en dan heb je dus wel zestien kabels, maar afhankelijk van de switch een onbeperkt aantal ontvangers :-) Het is maar wat je belangrijk vindt...

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Geplaatst:

Begrijp ik het goed dat je dan iedere LNC aansluit op beide switches (kruislings)? En bedoel je dat ik dan nog ruimte heb voor nog eens twee twin ontvangers?

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Ja, bij mijn 2e suggestie.

Ik zal morgen even een tekening maken.

Geplaatst:

Ik heb de agelopen dagen gezocht en gezocht naar 4x4 Diseqc switches, maar nergens heb ik ze kunnen vinden. Ik vond alleen maar splitters of Diseqc switches die minder receivers aankunnen. Ik vond wel veel multiswitches, maar daar kan ik weinig mee.

Omdat ik me afvraag of ze bestaan is mijn vraag of iemand mij kan aangeven waar ik een dergelijke Diseqc switch kan vinden en welk merk/type.

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Ze bestaan wel degelijk.

Ik heb net even op 4x4 of 5x4 diseqc switch of multischalter gegoogled en er zijn er zat te vinden.

Ga anders naar een goede erkende handelaar.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen