Ga naar inhoud

Voordeelknop op "Mijn CanalDigitaal".

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Origineel bericht van: Golfdiesel

Omdat Nederland het conformiteitsbeginsel gebruikt is die twee jaar niet van toepassing om dat de garantie in Nederland over het algemeen langer dan die twee jaar is.
Je mag van een sat ontvanger verwachten dat hij 5 jaar mee gaat lijkt mij.
Een wasmachine moet toch wel 7 tot 8 jaar mee gaan.

Die twee jaar is wel degelijk van toepassing omdat Nederland ook moet voldoen aan de Europese wet en de Nederlandse regeling dus tenminste móet zijn wat Europa als minimum voorschrijft, dus minimaal 2 jaar voor elk product.

Je kunt dus bv niet stellen dat een satellietontvanger van 20 Euro maar een jaar garantie heeft omdat de verwachte levensduur maar 2 jaar is. Die conformiteitsregeling lijkt leuk, maar is feitelijk zo'n vaag begrip dat winkeliers toch wegkomen met "1 jaar fabrieksgarantie"

Pas als ze dit strak trekken weet de consument wat zijn rechten zijn per product. Dat vereist ook dat de fabrikant verplicht een "verwachte levensduur" publiceert zodat je als koper weet waar je aan toe bent vóór de koop.
Zo ben ik van mening dat een TV 10 jaar mee moet gaan, maar bij mijn nieuwe TV zat een bijlage "alleen voor Rusland" met de mededeling dat de verwachte levensduur van dit product is gesteld op 4 jaar.
De garantie op dat product is dus 2 jaar volledige garantie, daarna nog twee jaar garantie met afschrijving.
Geen winkelier die dit doet, maar hij is daar wel wettelijk aan gehouden. Dat is het grote verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Geplaatst:

@ aart44

Het had een leuk topic kunnen worden. !

Tot dat er weer iemand geheel van het topic afwijkt,

en begint over de garantie termijn op tuners.

Maar dat schijnt vrij normaal te zijn in een topic over CD.

>>> Jammer, erg Jammer <<<

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen