boaz Geplaatst: 25 juli 2009 Geplaatst: 25 juli 2009 Ik heb m'n KPN ADSL met ISDN ingeruild voor ADSL only van Online. Ik heb een Fritzbox 7170, Annex B die nu via LAN1 op het modem van Online zit, een dichtgespijkerde Thomson 706. Nu meldt die Thomson voor modulatie G.992.1 annex A Oeps. Ik had verwacht dat er maar 1 type ADSL only zou zijn. (misschien ook wel juist, enkel A) maar dat lijkt niet te werken (info AVM support). Ik dacht dat het verschil tussen annex A en B enkel was dat B wat meer bandbreedte reserveerde voor telefonie en dat deel anders moduleerde maar dat het pure ADSL gedeelte gelijk was. Feit is dat de Fritz zelf geen verbinding weet op te bouwen. Hoe zit dat nu met die annexen? VU+ Ultimo OpenPli en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli. Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32" (en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)
peterk Geplaatst: 25 juli 2009 Geplaatst: 25 juli 2009 Als je het bandbreedte gebruik van ADSL bekijkt dan is het zo dat de laagste frequenties voor telefonie gebruikt worden. Voor analoge telefonie is dat tot ongeveer 3 kHz. Daarna is ruimte gereserveerd voor de upload richting centrale en alles wat daarboven zit, is beschikbaar voor de download (centrale richting abbonee). Bij ISDN is het zo dat er eerst een hoeveelheid bandbreedte wordt gereserveerd voor het ISDN(2) kanaal. Pas daarna wordt er bandbreedte gebruikt voor de upload (van abonnee naar Centrale) en de rest is ook weer bedoeld voor de downstream. Omdat de centrale staat ingesteld op Annex A of Annex B "luisterd" deze dus op verschillende frequenties en zal het signaal van een A-modem niet worden gedetecteerd door de centrale. Zowel thuis als in de centrale worden bovendien filters gebruikt die rekening houden met A of B.
Con Geplaatst: 25 juli 2009 Geplaatst: 25 juli 2009 Even een korter antwoord. Annex A (PSTN, analoog) Annex B (ISDN) Je sluit bij de KPN eesn soort lijn af ISDN of PSTN. Dat staat los van hetgeen een provider aanbiedt. Dus even snel een ISDN-modem plaatsen en alles werkt weer. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
boaz Geplaatst: 25 juli 2009 Auteur Geplaatst: 25 juli 2009 Ja Con, dat wist ik ook wel. Maar ik heb nu ADSL only, oftewel ontkoppeld. Tot mijn verbazing blijkt er dan toch onderscheid tussen A en B. Ik dacht dat A alleen maar iets meer bandbreedte had dan B voor het ADSL gedeelte, maar dat het ADSL deel verder identiek was. De Fritz kan gelukkig achter het Online modem werken, dus alles werkt (inclusief ISDN apparaten), alleen draait er nu een apparaatje extra. En een ISDN modem (zoals de Fritz) werkt juist niet. De lijn is nu Annex A. VU+ Ultimo OpenPli en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli. Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32" (en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)
EL PIÑO Geplaatst: 27 juli 2009 Geplaatst: 27 juli 2009 Je geeft zelf al aan dat er wel degelijk verschil is tussen A en B. Namelijk die van de beschikbare bandbreedte, hoewel wat simpel uitgelegd klopt dat wel. Zoals Peter uitlegt komt dat door de verschillende frequentiespectra die deze twee standaarden gebruiken. ISDN gebruikt meer bandbreedte voor de telefoonlijnen en dus is er minder beschikbaar voor ADSL. De spectra voor ADSL liggen dus ergens anders en vandaar dat een Annex A modem dat niet snapt. Vandaar ook dat de centrale jouw Annex B modem nu niet begrijpt. De apparatuur ziet wel een modem maar kan er geen chocola van maken. Omdat Annex A beter is voor DSL dan Annex B wordt voor nieuwe lege lijnen altijd Annex A genomen. Immers, de lijn is nog leeg en dan kun je ook het hele spectrum gebruiken. Zeker op hogere afstanden of met slechtere kabels merk je dat. Een uitzondering is er als je ISDN lijn hebt, en overstapt naar Internet en Bellen met overname van je telefoonlijn. Dan blijf je tot in lengte van dagen een Annex B lijn houden. Niet omdat daar reden voor is, maar gewoon omdat je die al had. Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.
Con Geplaatst: 27 juli 2009 Geplaatst: 27 juli 2009 Indertijd ben ik overgegaan van annex a naar annex b, enerzijds om een snellere verbinding te krijgen en anderzijds omdat analoog nu eenmaal goedkopere is dan isdn. Toen ik isdn had kwam ik niet hoger dan 512mb, nu met analoog kom ik ruim op het 3-voudige. LET OP, deze gegevens zijn niet representatief, want ik zit op 6,3 km van de centrale. Wel geldt dat analoog nu eenmaal sneller kan zijn dan isdn, dit is nu min of meer bewezen. Natuurlijk zijn dit geen wereldsnelheden maar daar ging het hier niet om en ik ben allang blij met deze enorme sprong voorwaarts. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
boaz Geplaatst: 27 juli 2009 Auteur Geplaatst: 27 juli 2009 Origineel bericht van: EL PIÑO Een uitzondering is er als je ISDN lijn hebt, en overstapt naar Internet en Bellen met overname van je telefoonlijn. Dan blijf je tot in lengte van dagen een Annex B lijn houden. Niet omdat daar reden voor is, maar gewoon omdat je die al had. Helaas, ik had ADSL over ISDN van KPN, overgegaan naar ADSL only (met annex B modem) en nu ADSL only van Online, en nu Annex A. Mijn misvatting was dat het ADSL deel, afgezien van bandbreedte, identiek was bij A en B. Afijn, gelijk maar een Fritx 7270 besteld, van alle gezeur af en er kunnen een aantal apparaten vervallen zoals de DECT centrale en het modem. VU+ Ultimo OpenPli en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli. Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32" (en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)
EL PIÑO Geplaatst: 28 juli 2009 Geplaatst: 28 juli 2009 Origineel bericht van: boaz Origineel bericht van: EL PIÑO Een uitzondering is er als je ISDN lijn hebt, en overstapt naar Internet en Bellen met overname van je telefoonlijn. Dan blijf je tot in lengte van dagen een Annex B lijn houden. Niet omdat daar reden voor is, maar gewoon omdat je die al had. Helaas, ik had ADSL over ISDN van KPN, overgegaan naar ADSL only (met annex B modem) en nu ADSL only van Online, en nu Annex A. Mijn misvatting was dat het ADSL deel, afgezien van bandbreedte, identiek was bij A en B. Ik moet het natuurlijk wel goed zeggen. Mits je bij dezelfde provider blijft . Maar ben je overgestapt met behoud van signaal of eerst opgezegd en daarna opnieuw aangesloten? In het eerste geval gebeurt het namelijk ook vaak. Bijvoorbeeld Tele2 levert dan niet omdat je ISDN zou hebben. Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.
boaz Geplaatst: 28 juli 2009 Auteur Geplaatst: 28 juli 2009 Origineel bericht van: EL PIÑO Ik moet het natuurlijk wel goed zeggen. Mits je bij dezelfde provider blijft . Maar ben je overgestapt met behoud van signaal of eerst opgezegd en daarna opnieuw aangesloten? In het eerste geval gebeurt het namelijk ook vaak. Bijvoorbeeld Tele2 levert dan niet omdat je ISDN zou hebben. Dat eerste vermoedde ik al. Omgezet op dezelfde dag in uren dat ik niet thuis was. Dus geen idee hoe lang de onderbreking is geweest. VU+ Ultimo OpenPli en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli. Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32" (en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)
EL PIÑO Geplaatst: 28 juli 2009 Geplaatst: 28 juli 2009 Origineel bericht van: boaz Omgezet op dezelfde dag in uren dat ik niet thuis was. Dus geen idee hoe lang de onderbreking is geweest. Oké, praktisch zonder onderbreking dus waarschijnlijk. Goed om te weten dat dat bij Online wel kan. Heb op mijn werk (werk bij een vergelijkingssite voor internetproviders) heel wat aanvragen van Tele2 terug zien komen omdat men IPB van KPN had via Annex B en ze dus ooit ISDN hadden. Tele2 doet niet aan ISDN en Annex B, vandaar. Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen