Ga naar inhoud


Wat is de toekomst van satelliet ten opzichte van andere platform


Neptunus

Aanbevolen berichten

In diverse topics op Sat4all wordt steeds gesproken over satelliet ten opzichte van de andere digitale platforms. De meerderheid van de Sat4All gebruikers draagt de satelliet een warm hart toe, voor velen is het een hobby, voor sommigen zelfs meer. Nu was ik in één van de topics, waar ik aangaf dat er een tijd is geweest dat satelliet superieur was, bezig met een reply op wat kritiek maar ik maak er maar even een apart topic van. Ik ben namelijk van mening dat we op een kantelpunt staan als het gaat om de ontwikkelingen van DVB.

 

Volgens mij was satelliet superieur zo ongeveer ten tijde dat de regionale zenders erbij kwamen. De andere platforms waren nog niet helemaal doorontwikkeld of er waren grote problemen. Digitenne was voordat KPN het overnam op sterven na dood, bij UPC was het ronduit een zooitje, ongevraagde toezending van decoders, slechte publiciteit en andere problemen. KPN's Mine, de voorloper van de huidige Interactieve TV (ITV), vertoonde steeds weer kinderziekten.

 

Dat was ook de tijd dat niemand bij Sat4all aangaf te gaan switchen naar welk ander digitaal platform dan ook.

 

Inmiddels is er veel veranderd, Digitenne is door zwaar subsidiëren door KPN een groot succes, het is dan ook een makkelijk platform maar ook low profile: zeer beperkte bandbreedte, storingsgevoelig en matige beeldkwaliteit.

 

Door de komst van Ziggo en omdat UPC de zaken op orde bracht heeft de digitale kabel een opmars gemaakt, voordeel voor de kabel is dat de meesten al kabel hadden. Met de komst van steeds grotere LCD en plasma schermen is de behoefte aan een betere beeldkwaliteit alleen maar gegroeid. UPC en Ziggo springen hier goed op in, mond tot mond reclame doet de rest.

 

IPTV van KPN loopt nog achter maar dat kan wel eens veranderen, recent heeft een grote software update de betrouwbaarheid verbeterd en HD, of een variant daarvan, over koper komt eraan. Een echte doorbraak komt er als het glasvezelnet is uitgerold, dan zijn de mogelijkheden onbeperkt. IPTV heeft als enige geen beperking in het aantal zenders.

 

Nu heeft CDS niet helemaal stilgestaan, er is wel degelijk veel gedaan, de al eerder genoemde regionalen zijn erbij gekomen, het tweede kanaal van Sport1 en Film 1.3 is 24 uur te zien, ook is een aantal themazenders toegevoegd. Verder nog wat kleinere veranderingen. Satelliet heeft als nadeel dat als er zenders bijkomen er relatief dure transponders moeten worden gehuurd. Het grote voordeel van satelliet is het enorme aanbod, vooral als er meerdere satellieten kan worden ontvangen. Goed voorbeeld is de door velen gewenste BBC die met alle mogelijke zenders en streams aanwezig is de 28.2 East.

 

Om de bedreiging van vooral de digitale kabel het hoofd te kunnen bieden zou CDS een aantal zaken moeten regelen, de voornaamste zijn:

 

- fatsoenlijke meerdaagse EPG, liefst open standaard zoals bij de Duitsers

- een vergelijkbaar zender- en HD aanbod met de digitale kabel

- logische pakketkeuzes

- vrije keuze van ontvangers intact houden

- zo min mogelijk deeltijd zenders tenzij het een logische verdeling is.

 

De vraag is: hoe zien jullie de toekomst voor satelliet en CDS en zijn diegenen die nu switchen naar een ander platform niet te voorbarig?

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Wanneer je nu geen actieve kabelaansluiting hebt

lijkt het me financieel niet handig omdat je dan

voor het goedkoopste digitale kabelabo ~18 euro neertelt.(incl. analoog).

Helemaal als je de stap vanwege de prijs zou doen.

Qua aanbod is het het overwegen zeker wel waard

maar ik denk dat je dan wel een euro of 5 per maand extra kwijt bent

vergeleken met nu. (familiepakket)

Voor mij telt de vrijheid van hardware meer

dan het betere aanbod van de kabel.

Zoals het nu is iig.

 

Maar ik geloof toch zeker dat er wel extra ruimte gehuurd wordt

alleen al om de concurrentie bij te blijven.

 

Doen ze dit niet dan zal CDS langzaam dood bloeden.

Ik weet zeker dat ze dat daarginds ook wel inzien.


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

IPTV zou een bedreiging kunnen zijn. Alle anderen, en ja ook glasvezel, zie ik zeker niet als een bedreiging voor satelliet. Waarom ik dat denk. Omdat je met een satelliet kan pakken wat je wilt. Je kan bijvoorbeeld de paketten van Sky en Premiere helemaal ontvangen als je dat zou willen. Geen kabelaar/glasvezelaar die dit aan gaat bieden hier in Nederland volgens mij.

 

Daarnaast denk ik dat degene die de satelliet nu in 1 keer afzweren dit doen omdat ze niet op de mogelijkheden zaten te wachten van satelliet maar gewoon goedkoop tv wilde kijken (RTL, Ned, etc). Ook dat gedoe met je schotel, soms opnieuw uitrichten, kapotte LNB, etc daar heb je geen last van met de andere nee. En omdat we toch alleen maar kijken naar de "reguliere" zenders zijn al die andere aanbieders ook goed.

 

Hier is natuurlijk niets mis mee. CD heeft de meeste bandbreedte (als ze die willen huren) van iedereen. Hierdoor zijn en zullen in de toekomst de mogelijkheden ongelimiteerd zijn waardoor ze uiteindelijk altijd kunnen winnen van de kabelaars en anderen. De enige bedreiging zou die van IPTV zijn. Ook hier ongekende mogelijkheden alleen moet er nog wel heel veel gebeuren wereldwijd. Je kan in Nederland wel glas hebben maar de rest moet ook wel een beetje meewerken natuurlijk.

 

 

VU+ Solo2 - WaveFrontier T90 - Spaun 4/1 SAR 411 WSG - Inverto Quad Black Ultra - Belden H125 - LG 60PM6700 - 13E-19.2E-23.5E-28.2E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Gerard 76

Voor mij telt de vrijheid van hardware meer
dan het betere aanbod van de kabel.
Zoals het nu is iig.

Dat heb ik ook.

Nu heb ik bij CDS ook vaak genoeg gedacht "zal ik wat extra zenders erbij nemen?". Nu ben ik al zuinig van aard waardoor ik dat niet heel snel doe, maar ik heb 1 argument waarmee ik mezelf iedere keer weer heel makkelijk duidelijk kan maken waarom ik zeker niet meer moet nemen dan het basispakket wat ik nu heb.

En dat argument is dat CDS is zo onbetrouwbaar is als de pest.

Vroeger had ik nog Mezzo in mijn pakket, en toen opeens niet meer. Als ik Mezzo wou behouden moest ik maar een familiepakket nemen.

Ja, de ballen.

En als het nu alleen om Mezzo ging. Maar nee. Mezzo, BBC Prime, Het Gesprek (nu weer terug geloof ik), Tele2 Voetbal (nu wel weer eredivisie), TMF (STB>basis), Motors TV (familie>entertaintment), Actionnow! (familie>entertaintment), Zone Club, Private Spice en dat is dan een oud lijstje wat ik ooit heb gemaakt. We zijn vast wel meer kwijtgeraakt ondertussen maar ik ga niet alles meer bijhouden. MTV Hits is iig foetsie. Recent Cartoon Network, Boomerang en TCM, hebben ze zich ook niet populair mee gemaakt.

Dat, samen met prijsverhogingen die helemaal niets met de inflatie te maken hebben, maakt dat ik me gewoon niet prettig (meer) voel bij CDS. En het gaat jaren aan voorbeeldig gedrag kosten voor ik daar een beetje overheen geraak.

Het recente "we hebben hier ongevraagd een nieuwe smartcard voor u, €10 AUB!" heeft wat dat betreft beslist niet geholpen. De jaren aan voorbeeldig bedrag moeten dus nog beginnen.

Eigenlijk nu weer de enige reden dat ik mijn CDS kaart nog heb, is dat ik me afvraag wat ze nu met HD gaan doen, zowel van de NPO als RTL, aangezien ik van Digitenne op korte termijn geen HD verwacht. Al zit ik me ook af te vragen of dat nu wel zo verstandig is. Het is maar de vraag of we binnen 2 jaar echt dingen in HD gaan zien (leuk hoor, Nederland 1+2+3 100% upscaled maar daar doe ik 't niet voor) en of RTL bij CDS komt weten we nog niet eens, en als het komt weten we nog niet wat er in HD komt. RTL8 kijk ik al nooit naar en RTL7 is overdag RTL Z. Nu is RTL Z wel leuk maar ik hoef RTL Z niet in HD. En of de films op RTL7 straks HD worden moet ik echt nog zien. Ze herhalen films zo nu en dan ook, dus ze hebben die films gewoon "liggen" - en dan is het maar afwachten of ze films die ze hebben liggen gaan vervangen door HD-versies.

Waar ik eigenlijk voor vrees is dat de hele toko zo op de fles gaat en ik met een dure ijskrabber zit. Ik vrees serieus dat dat de toekomst is van CDS. Heel veel ijskrabbers.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Gerard 76

Voor mij telt de vrijheid van hardware meer
dan het betere aanbod van de kabel.


Vrijheid van hardware is geweldig, maar voor mij staat het aanbod daar toch net ff boven. Als ik geen buitenlandse (HDTV) pakketten zoals Sky-HD zou kunnen ontvangen maar enkel afhankelijk zou zijn van CanalDigitaal, en ik zou moeten kiezen, dan zeg ik toch echt doe mij dan maar een UPC doos waar ik wél Film1-HD en Sport1-HD, EredivisieLive 3+4, NL2/3-HD etcetera op kan kijken.

Het aanbod van CanalDigitaal op zich is wat mij betreft té gebrekkig om de vrijheid van hardware bóven het aanbod van de kabel te zetten.
Maar gelukkig hoef ik die keus niet te maken en genieten we lekker van het buitenlandse HDTV aanbod. cool
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Apple740

Vrijheid van hardware is geweldig, maar voor mij staat het aanbod daar toch net ff boven. Als ik geen buitenlandse (HDTV) pakketten zoals Sky-HD zou kunnen ontvangen maar enkel afhankelijk zou zijn van CanalDigitaal, en ik zou moeten kiezen, dan zeg ik toch echt doe mij dan maar een UPC doos waar ik wél Film1-HD en Sport1-HD, EredivisieLive 3+4, NL2/3-HD etcetera op kan kijken.

Het aanbod van CanalDigitaal op zich is wat mij betreft té gebrekkig om de vrijheid van hardware bóven het aanbod van de kabel te zetten.
Maar gelukkig hoef ik die keus niet te maken en genieten we lekker van het buitenlandse HDTV aanbod. cool


Precies, je slaat de spijker op z'n kop. Het neigt er alweer naartoe te gaan dat we het in dit topic alleen maar over CDS gaan hebben. CDS is niet satelliet. CDS is daar een klein onderdeeltje van. De topictitel gaat niet over CDS maar satelliet in het algemeen.

VU+ Solo2 - WaveFrontier T90 - Spaun 4/1 SAR 411 WSG - Inverto Quad Black Ultra - Belden H125 - LG 60PM6700 - 13E-19.2E-23.5E-28.2E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grote voordeel van de satelliet is dat je niet beperkt bent tot het karige aanbod op de kabel! Je kan kiezen uit de zenders die jij graag wil zien. Ik ben helemaal niet geinteresseerd in een hele zooi discovery channels, tig MTV's en TMF's en dat soort dingen... nee, daar kijk ik nooit naar en wil daar dus ook niet voor betalen. Ik heb erg graag het uitgebreide Duitse aanbod (waar ik zelfs gratis naar kan kijken), het prachtige Engelse aanbod... de Zweedse zenders etc... Voor mij is de kabel helemaal geen alternatief, niet alleen omdat het duur is voor wat ik ervan gebruik, maar voornamelijk om de voor mij té beperkte keuze.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sverige
Ik heb erg graag het uitgebreide Duitse aanbod (waar ik zelfs gratis naar kan kijken), het prachtige Engelse aanbod... de Zweedse zenders etc...

Dat gaat via de satelliet dus ook niet.
Hoe wou jij in vredesnaam een abo op SKY UK & Germany nemen
als je niet in één van die landen woont?


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast calculator

Bij teveel zenders is de beeldkwaliteit bij Canal Digitaal zichtbaar slechter dan de kabel.

 

Ik heb een 46 inch LED backlight LCD en heb zowel kabel als satelliet.

 

Zelfs de SD versie van Discovery Channel is bij mij op de kabel, beduidend beter.

 

Als je dan ook kijkt dat standaard veel providers 4 HD kanalen op een transponder plaatsen. (Scandinavie zelfs maar 3) en Canal Digitaal er weer 5 op propt zegt dat al weer genoeg.

Ze gaan niet voldoende voor kwaliteit en verliezen hierdoor steeds meer consumenten die kwaliteit willen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tot nu toe heb ik nog van niemand gehoord, dat de kwaliteit van de HD kanalen van Canaaldigitaal te wensen laat.

De beelden van de TDF worden tot nu toe door iedereen als goed beoordeeld, waarbij juist zulke beelden met veel beweging het af zouden leggen, wanneer de bitrate te laag is.

Kennelijk is het onder de huidige omstandigheden mogelijk, 5 HD zenders op 1 transponder te zetten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Tot nu toe heb ik nog van niemand gehoord, dat de kwaliteit van de HD kanalen van Canaaldigitaal te wensen laat.
De beelden van de TDF worden tot nu toe door iedereen als goed beoordeeld, waarbij juist zulke beelden met veel beweging het af zouden leggen, wanneer de bitrate te laag is.
Kennelijk is het onder de huidige omstandigheden mogelijk, 5 HD zenders op 1 transponder te zetten.


Sterker nog: sinds 4 juli zitten er 6 HD zenders op. Maar ik moet toegeven dat er aan de beeldkwaliteit weinig mankeert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat is dan kennelijk te danken aan DVB-S2 en MPEG-4.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...