Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een vraag:

Mijn ethernet gaat vd ADSL modem naar de router en splitst dan uit naar 2 switchen ( elk op een poort vd router). Heeft het zin om deze twee swichen ook onderling met ethernet kabel te verbinden?

Het lijkt me wat betreft bedrijfzekerheid beter te zijn? Nog nadelen of voordelen?

Ik heb in het netwerk zowel vaste als DHCP als fix-DHCP IP-adressen in gebruik.

VU + Ultimo 2x dvb-s 1x dvb-t, Panasonic PT-AE2000 Full HD projector, Visiosat Big BISAT, 4X Titanium smart

Geplaatst:

als je die 2 switches onderling verbind dan stopt je gehele netwerk met werken tenzij die switches het "spanning tree protocol" ondersteunen.

wat je krijgt nml is een cirkeltje van switch 1 naar switch 2 naar je router (eigenlijk ook een switch) en dan weer terug naar switch 1. En daar kan een netwerk niet tegen. Het STP protocol herkent zo'n cirkeltje en knipt virtueel een lijntje door zodat de cirkel onderbroken wordt. Als hij dan een tijdje niks meer te horen krijgt aan de kant van het cirkeltje dat de switch is gaan luisteren, gaat hij er vanuit dat er ergens iets niet goed werkt en sluit hij dat doorgekniptje lijntje weer aan.

Nu ondersteunen de meeste goedkopen unmanaged switches het STP protocol niet dus vandaar dat ik denk dat het netwerk niet meer werkt (het is heel druk bezig met verkeer rond pompen nml)

Maar ... probeer het zelf eens om te kijken wat er gebeurt er kan niks stuk gaan .. als je de kabel er weer uit trekt zou alles weer terug bij het oude moeten zijn.

Maar waarom 2 swithces los van elkaar op een router poort? dat betekend dat al het verkeer van je de PC's op de ene switch naar pc's op de andere switch allemaal via je router lopen. Nu hebben de meeste routers maar een beperkte doorvoersnelheid waardoor dat interne verkeer het uitgaande internet verkeer in de weg kunnen zitten. Ik denk dat het beter zijn om van switch 1 naar switch 2 en dan naar je router te gaan en maar 1 port van je router te gebruiken. Dan gaat er alleen internet verkeer van switch 2 naar je router en blijft al het interne verkeer uit de buurt van je router.

Hein

Geplaatst:

Dank je voor deze verhelderende uitleg,...

Heb eens geprobeerd, mar het blijkt inderdaad het verkeer ernstig te vertragen tot te stoppen

VU + Ultimo 2x dvb-s 1x dvb-t, Panasonic PT-AE2000 Full HD projector, Visiosat Big BISAT, 4X Titanium smart

Geplaatst:

Is het dan beter alle switchen na elkaar in 'serie' te plaatsen, of kan er beter één switch als 'sterpunt' fungeren?

Waarom kan de router ( Linksys WRT160N) niet dat sterpunt zijn? De routerfunctionaliteit geldt toch enkel naar de WAN poort toe?

Het Wifi-gedeelte zit toch ook intern op het switchgedeelte van de WRT160N aangesloten?

De eigenlijke modem is een AM200 (Linksys)

De switchen zijn van NetGear ( 4 stuks :diverse types )

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen