Ga naar inhoud


xp erg traag ook na opschonen register


seije017

Aanbevolen berichten

ik heb hier een laptop p4 met xp .

na het opschonen van het register met ad-aware en ccleaner .

en spybot blijft hij erg traag.

het is p4 3.06ghtz met 1gb interngeheugen.

vind het een vreemd iets.

iemand nog tips wat nog meer uit te voeren dingen

of wat het zou kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het bekende "probleem" van windows (en ja XP ook nog) registry "loopt vol" en volgens mij kunnen de registry cleaners niet altijd goed bepalen welke registry key's nog meer niet nodig zijn.

 

Bij het veel proberen en dus installeren/verwijderen van programma's wordt windows "trager en trager" en volgens mij komt dit grotendeels (zo niet, alleen) door de registry aangezien niet alles verwijderd wordt. Een defrag van de HD's kan ook wel wat helpen alleen niet zo veel als een "schone" registry.

 

Vroeger had je een programma genaamd "CleanSweep" die moest/kon je aanzetten als je wat ging installeren en hield alles bij wat er op het systeem gebeurde. Als je dan een programma via "CleanSweep" verwijderde was ook echt alles (wat bij de de installatie geinstalleerd en toegevoegd aan de registry was) weg.

 

CleanSweep bestaat niet meer (was van Quarterdeck, wat weer is gekocht door Norton) werd door de "betere" installer/remover van/in Windows min of meer "werkeloos". Ik heb alleen het idee dat CleanSweep het "vroeger" het wat beter deed maar dat kan ook nostalgie zijn wink

 

Dus... mischien nog meer "cleanen" en zoeken naar "windows problemen" met een programma zoals TuneUp(2009?) kan helpen (heb ik redelijk goede ervaringen mee om in een systeem weer wat snelheid te krijgen) en natuurlijk je HD's defraggen. Windows opnieuw installeren, doen veel mensen als hun systeem trager geworden is, vind ik nog steeds heel drastisch om dit probleem op te lossen maar soms kan het jammer genoeg niet anders.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik een PC tegenkom met dergelijke problemen dan adviseer ik toch om alle belangrijke dingen te backuppen (docs, favorites, mail en foto's) en daarna lekker een verse INSTALL te doen van het OS. Het mooiste is dan om een versie te pakken van bijv. Pliek omdat daar vaak driverpacks bijzitten zodat je geen geklooi hebt met opzoeken van drivers etc.

Ook zijn bepaalde vertragende dingen uitgezet omdat ze meer vertraging opleveren en toch weinig tot nooit gebruikt worden (zogeheten TWEAKS).

 

Daarna zal je systeem weer lekker draaien, maar neem van mij aan : Elk XP of Vista systeem zit na een jaartje of 2 aan de tollerantie en zal gaan vertragen.

Dit zal in de nieuwe versie 7 (als het goed is) tot het verleden behoren door de cloud optie (daarbij worden veel programma's vanaf een server gedraaid en staan dus niet meer lokaal op je PC).

 

succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier sluit ik mij geheel bij aan.

Enkele weken geleden was mijn laptop met XP Pro echt niet meer vooruit te branden.

2 weken van alles geprobeerd, velen door de forumleden aangedragen adviezen opgevolgd toch echter zonder noemenswaardig succes.

Uiteindelijk het advies van een aantal forumleden opgevolgd en alles opnieuw geïnstalleerd.

Weliswaar aardig wat werk maar daarna loopt alles weer als een zonnetje.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jürgen
Hier sluit ik mij geheel bij aan.
Enkele weken geleden was mijn laptop met XP Pro echt niet meer vooruit te branden.
2 weken van alles geprobeerd, velen door de forumleden aangedragen adviezen opgevolgd toch echter zonder noemenswaardig succes.
Uiteindelijk het advies van een aantal forumleden opgevolgd en alles opnieuw geïnstalleerd.
Weliswaar aardig wat werk maar daarna loopt alles weer als een zonnetje.


Mijn tip..maak er een image van. Bijvoorbeeld met ghost. Terugzetten kost je ongeveer 10 minuten. Zet zelf na 3 maanden xp terug. Geen klachten over snelheidsverlies.

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: vincent1971
Mijn tip..maak er een image van. Bijvoorbeeld met ghost. Terugzetten kost je ongeveer 10 minuten. Zet zelf na 3 maanden xp terug. Geen klachten over snelheidsverlies.

Dit is een trap tegen een open deur.
Ik maak al jaren elke maand (de laatste tijd zelf per week) een image met Ghost maar daarmee haal je het probleem niet weg dat na verloop van tijd de laptop of desktop gewoon trager wordt.
Het grootste probleem is dat op een bepaald moment iets insluipt wat de vertraging veroorzaakt en wat dan ook op de image wordt meegenomen.
Ik ben het er helemaal mee eens dat als je een image terugzet welke je in het beginstadium hebt gemaakt jouw tragheidsprobleem opgelost maar je dan toch wel weer heel veel werk moet verzetten om alles weer op peil te krijgen.
We komen er met zijn allen er niet onderuit dat bij dynamisch gebruik van de laptop deze na verloop van tijd gewoon minder presteert.
Feit is natuurlijk dat als je bijna geen aanvullende software installeert, weinig op vreemde sites browsed en nauwelijks e-mail ontvangt, dus de laptop een vrij statische inhoud heeft, je weinig last zal hebben van snelheidsverlies.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Windows herinstalleren is inderdaad een eenvoudige ingreep.

Het gaat eigenlijk allemaal vanzelf, maar dan inderdaad, dan

be je helemaal aan de beurt. Je eigen programmas met alle

instellingen, daar wordt je moe van.

En weer op zoek naar de laatste drivers, de image is immers

inmiddels oud.

 

Nieuwe installatie / image leuk, maar dan.

 

Het kost mij meestal zo'n 4 uur en dan ben ik niet compleet

autocad, mail, browsers, office, pdf, zip, voip, en nog meer dan 15 progjes.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan bijvoorbeeld een image maken van windows die net geinstalleerd is.

Hoeveel tijd kost het om windows opnieuw te installeren?

Hoeveel tijd kost het om een image terug te zetten?

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is Teatimer een onderdeel van Spybot die houd dus Spyware en andere botjes tegen.

Bij het opstarten met start, uitvoeren, msconfig kun je die ook gewoon uitzetten. laugh

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een image maakt van je verse instal met eigen instellingen, virusscanner, proggies etc en die over bijv een half jaartje terug zet en alles update, etc een nieuw proggie erbij en daar weer een schone image van maakt hou je de boel up2date en vlot weer werkbaar bij een evt crash oid.

Groeten Thomas

 

Rule #1 Good computers don't go down.

Rule #2 There is no such thing as a good computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast Plastic Tolstoy

Ik kan het niet laten om op de opmerking van de moderator te reageren:

 

Er wordt ineens een tip gegeven om een volstrekt illegaal product te gebruiken (PLIEK). Ik begrijp dat deze semi-legaal te maken is als je je eigen registratie-key gebruikt maar daar is PLIEK niet voor bedoeld. Is trouwens voor de TS denk ik nog een hele kunst om de juiste versie voor zijn key (als die al retail is) te vinden. Ik ben zelf echt geen heilige als het gaat om het gebruik van gedownloade software maar ik vind het heel erg kwalijk dat een moderator hierover op een forum begint, terwijl andere forumleden meteen waarschuwingen en bans krijgen als ze de strikte regels niet respecteren.

 

Jullie (de mods van sat4all) willen graag streng, strikt en in jullie ogen rechtvaardig zijn. Een ander sat4all lid krijgt al een ban als hij een stukje tekst plagieert zonder bronvermelding (op een INTERNETforum.. crazy). Als je dan perse koste wat kost de regels wil handhaven, hou je dan in ieder geval zelf ook aan de regels:

 

Illegale zaken mogen hier niet besproken worden

 

Zo, dat ben ik effe kwijt...

 

Greetz,

 

plastic

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk kun je ALLES wel uit zijn verband rukken.......

 

Ik heb het erover om een verse install van het OS te doen. Ik geef daarbij aan dat ik zelf vaak een PLIEK versie gebruik omdat daar zo ongelofelijk veel drivers in zitten. En inderdaad kun je daar gewoon je eigen software key inzetten die op de sticker staat die (waarschijnlijk) op je PC staat.

 

PLIEK maakt alleen een werkbare versie incl. allerlei driverpacks en tweaked de boel ook nog eens zodat er allerlei (onnodige) processen niet meer 'zomaar' draaien.

 

Microsloft zou em in moeten huren om eens een fatsoenlijke installatie CD te fabriceren.

Uiteraard is iedereen vrij om lekker met een officiele MS CD de boel te installeren en daarna 97 updates te gaan downloaden omdat ze voor elk lekkie een plakkertje moeten maken.....

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...