Ga naar inhoud

Satelliet tv via pc/htpc/thuisserver in meerdere vertrekken.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Huidige situatie:

o In niet alle vertrekken ligt coax kabel.

o In meeste vertrekken ligt wel Utp kabel.

o Thuisnetwerk met 4 PC’s en externe netwerk hardeschijf waarop alle documenten en mediabestanden zijn opgeslagen.

o Schotel met DUO LNB Quad.

o 3 smardcards (Hoofdsmartcard met familie pakket en korting 2e/3e smartcard).

o 3 satelliet ontvangers.

o Draadloos systeem van zender en ontvanger voor doorgifte en ontvangst op een andere TV in een andere vertrek. Ivm o.a. storingen bevalt dit systeem niet.

Gewenste situatie:

o Om toch tv te kunnen kijken in de vertrekken waar geen coax kabel ligt is het eventueel de bedoeling om één satelliet ontvanger vervangen door een PC met een Sat-kaart. (dus HTPC).

Dus: HTPC -> media extender -> TV/monitor.

o Dat in meerdere vertrekken dan het zelfde gekeken moet worden is geen probleem.

o Deze HTPC wordt dus min of meer een TV-Server.

o HTPC hoeft geen dienst te doen als “videorecorder”.

Oplossing ?

Na wat “gegoogle” en het zien van enkel topics op dit forum lijkt mij een thuisserver een mooie oplossing.

Basis van de Server moet zijn, media streaming en bestandsopslag,(documenten, mail etc).

Nu twijfel ik nog om zelf een HTPC te bouwen of één te laten assembleren.

Wellicht hoort onderstaande niet op dit forum, maar toch een poging.

Ik zit met de volgende vragen:

o Welke hardware(kast, moederbord, processor, sat-kaart, etc) kan voor bovenstaande het beste worden aangeschaft ?

o Wat is een goede media extender om de HTPC vanuit de andere vertrekken te “besturen” (o.a. teletekst, zenders wisselen, eventueel internetten)?

o Zijn er nog andere zaken (o.a. software) waar rekening mee moet worden gehouden ?

o Zijn er eventueel andere oplossingen ?

Alvast bedankt.

Geplaatst:

Mooie plannen. Om te beginnen zou ik je adviseren niet alles tegelijk te willen maar te werken vanauit kleine stapjes.

Volgens mij is het huis voorzien van coax en sat ontvanger de goedkoopste en betrouwbaarste oplossing.

Een HTPC een PC die je in de huiskamer neerzet naast je PC eventueel aangesloten op een server. Voor de HTPC zijn je eisen dan een mooie kast en stil. Deze HTPC wordt via HDMI aangesloten op de TV. De HTPC is voorzien van een DVB-C en/of DVB-S kaart. Maar dan heb maar beeld op 1 PC.

Een volgende stap is een server met daarop alle media. Deze server bevat dan ook 1 of meer DVB-S kaarten en is natuurlijk gelijk ook videorecorder. De server wordt via streaming aangesloten door meerdere HTPC's. MythTV werkt volgens mij zo.

Misschien zijn er ook mediaextenders die dat kunnnen, dat weet ik niet.

Nog een optie is dnla. Mijn TV kan zelf streamen vanaf het netwerk.

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:

Als met een server wilt werken zou ik twee dvb-kaarten gebruiken.

Deze kunnen van skystar, technotrend of Firedtv. Eerste twee redelijk betaalbaar de laatste stabiel maar daar betaal je ook voor. Ik kan alleen spreken voor windows software.

De beste tvserver software is mediaportal maar goed dat is mijn mening. Op de server moet je dan ook de alleen de server software installeren. Eventueel aanvullende plugins. De server plaats je op een voor jouw makkelijk en koele plaats. De clients die hoeven niet bijzonder te zijn de dual core versie van de atom barbones voldoen deze gebruik ik zelf ook en spelen vrijwel alles af tot en met 720p. Moet het allemaal hdmi of dvi aangesloten worden moet je wel ff in de gaten houden of dit op de barbones zit. Zit er namelijk niet standaard op.

Geplaatst:

Nog een aanvulling.

De eisen aan je server zijn niet bijzonder kritisch. Dat ding doet het meest van de tijd niets. Hij staat wel 24 uur per dag aan dus een laag stroomverbruik is gewenst. Hier kan een Atom board goed werk doen.

Voor de HTPC zou ik zeker niet voor een Atom gaan. Voor het afspelen van HD content heb je een videokaart met hardwareversnelling nodig. Hiervoor gebruik je een moederbord met 9400 chipset (heeft onboard een geschikte videokaart) en een Intel E7400 processor voor die gevallen dat hardwareversnelling niet mogelijk is.

En dan begint het gelazer met codecs, beeld dat af en toe stil blijft staan en geluid dat niet synchroon loopt.

:D

• Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)

Geplaatst:
Origineel bericht van: Psychosammie
Nog een aanvulling.

Voor de HTPC zou ik zeker niet voor een Atom gaan. Voor het afspelen van HD content heb je een videokaart met hardwareversnelling nodig. Hiervoor gebruik je een moederbord met 9400 chipset (heeft onboard een geschikte videokaart) en een Intel E7400 processor voor die gevallen dat hardwareversnelling niet mogelijk is.

En dan begint het gelazer met codecs, beeld dat af en toe stil blijft staan en geluid dat niet synchroon loopt.

:D

Hier heb ik weinig last van. Maar goed zoals ik al eerder zei een ieder zijn mening. Kijk ook eens naar dvblogic software.
Geplaatst:
Mooie plannen. Om te beginnen zou ik je adviseren niet alles tegelijk te willen maar te werken vanauit kleine stapjes.

Volgens mij is het huis voorzien van coax en sat ontvanger de goedkoopste en betrouwbaarste oplossing.
Deze optie heb ik inmiddels doorgestreept.

Een HTPC een PC die je in de huiskamer neerzet naast je PC eventueel aangesloten op een server. Voor de HTPC zijn je eisen dan een mooie kast en stil. Deze HTPC wordt via HDMI aangesloten op de TV. De HTPC is voorzien van een DVB-C en/of DVB-S kaart. Maar dan heb maar beeld op 1 PC.

Een volgende stap is een server met daarop alle media. Deze server bevat dan ook 1 of meer DVB-S kaarten en is natuurlijk gelijk ook videorecorder. De server wordt via streaming aangesloten door meerdere HTPC's. MythTV werkt volgens mij zo.

Misschien zijn er ook mediaextenders die dat kunnnen, dat weet ik niet.
In de huiskamer hoeft geen HTPC te komen. Wij hebben een Philips 32PFL9604H/12 met netwerk aansluiting en SAB Ultimate HD Super Plus. Bij een tv met netwerk aansluiting is volgens mij ook geen extender/htpc nodig. Dit kan ik pas uitprober als de server functioneerd. En zou een optie kunnen zijn voor de extender.

Nog een optie is dnla. Mijn TV kan zelf streamen vanaf het netwerk.

Geplaatst:

Gezien bovenstaande antwoorden, is volgens mij de extender het probleem. En als ik de antwoorden goed interpreteer dan zal een htpc als extender moeten functioneren.

Om in te gaan Psychosammie opmerking "om alles in stapjes te doen" wil ik eerst de server laten assembleren en vervolgens uitproberen of onze Philips tv met netwerk aansluiting als extender/htpc kan functioneren.

Dus gaat het er om wat zijn de juiste specificaties voor de server, zelf heb ik geen flauw idee met welke factoren ik rekening moet houden. Aan de hand van dit topic zal ik uiteindelijk contact opmenen met een computershop bij ons in de buurt.

In feite moet de server dus als tv server, file server, en mailserver dienst doen. Zie ook de start van dit topic.

Geplaatst:

Door het allemaal zelf te proberen heb je er de komende jaren een leuke hobby bij en je bent goedkoper uit als je de server zelf in elkaar knutselt.

Om je op weg te helpen stuur ik je een link via PM. Op die site moet je je maar eens flink inlezen. Ook het bijbehorende tijdschrift is de moeite waard. Iedere maand publiceert deze site een paar PC beschrijvingen waaronder een server. Er zijn video's te vinden hoe een PC zelf in elkaar te zetten. Tevens hebben ze een overzicht van internetwinkels met onderdeel prijzen.

Je TV moet dnla ondersteunen, dat moet in de specs staan. Bij mijn TV zit dnla server software voor op de PC/server. Die moet jij dus ook hebben. Ik denk wel dat alleen nieuwe TV's dit hebben.

Geplaatst:

Hallo 1970,

Persoonlijk als ik jou wensen zie zou ik niet gaan voor een HTPC oplossing maar zou ik gaan voor een dreambox oplossing i.c.m. de partnerplugin.

Dan heb je maar 1 systeem nodig waar een coax in gaat en alle andere kunnen aangesloten worden via UTP. de partnerplugin zorgt er dan voor dat je de coax aangesloten tuner kunt gebruiken vanuit ieder vertrek.

GigaBlue QUAD plus 4XS2

Geplaatst:
Door het allemaal zelf te proberen heb je er de komende jaren een leuke hobby bij en je bent goedkoper uit als je de server zelf in elkaar knutselt.

Om je op weg te helpen stuur ik je een link via PM. Op die site moet je je maar eens flink inlezen. Ook het bijbehorende tijdschrift is de moeite waard. Iedere maand publiceert deze site een paar PC beschrijvingen waaronder een server. Er zijn video's te vinden hoe een PC zelf in elkaar te zetten. Tevens hebben ze een overzicht van internetwinkels met onderdeel prijzen.

Je TV moet dnla ondersteunen, dat moet in de specs staan. Bij mijn TV zit dnla server software voor op de PC/server. Die moet jij dus ook hebben. Ik denk wel dat alleen nieuwe TV's dit hebben.

Hallo Psychosammie,

Aan de hand van deze sites heb ik me reeds enigzins ingelezen voordat ik dit topic plaatste.

Ik heb in het verleden reeds enkele pc's in elkaar gezet wie nu nog steeds goed draaien maar gezien de tijd die hier in ging zitten betaal ik nu liever iets meer.

Onze Philips 32PFL9604H/12 TV beschikt over een DLNA-mediabrowser hiermee kan o.a. video en foto's die op de netwerkharde schijf zijn opgeslagen bekeken worden. Aangezien ik niet over een pc beschik met een televisie- satellietkaart kan ik niet bekijken of ik een tv programma dat op de pc te zien is ook op de philips te zien is. Psychosammie, wellicht heb jij hier antwoord op ?

Geplaatst:
Origineel bericht van: the_knarf
Hallo 1970,

Persoonlijk als ik jou wensen zie zou ik niet gaan voor een HTPC oplossing maar zou ik gaan voor een dreambox oplossing i.c.m. de partnerplugin.
Dan heb je maar 1 systeem nodig waar een coax in gaat en alle andere kunnen aangesloten worden via UTP. de partnerplugin zorgt er dan voor dat je de coax aangesloten tuner kunt gebruiken vanuit ieder vertrek.

Hallo The_knarf,

Klinkt interessant.
Maar hoe stuur je de coax aangesloten tuner aan vanuit een ander vertrek waar jij tv wilt kijken ?
Dreambox is toch Linux ? Van Linux heb ik geen "kaas gegeten".
Kan ín dit geval in een vertrek waar een pc met window vista staat die via de utp verbonden is met de Dreambox op de pc tv gegekeken worden ?
Geplaatst:
Origineel bericht van: 1970
Origineel bericht van: the_knarf
Hallo 1970,

Hallo The_knarf,

Klinkt interessant.
Maar hoe stuur je de coax aangesloten tuner aan vanuit een ander vertrek waar jij tv wilt kijken ?
Dreambox is toch Linux ? Van Linux heb ik geen "kaas gegeten".
Kan ín dit geval in een vertrek waar een pc met window vista staat die via de utp verbonden is met de Dreambox op de pc tv gegekeken worden ?

Misschien eens kijken naar DVBLink (www.dvbsbridge.com).
In principe moet je dan kunnen streamen vanaf je Dreambox naar iets anders.
Of anders TVersity zal misschien ook wel iets kunnen in dat genre

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen